2023-02-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det kommer gå trögt.

Sverige har varit ALLDELES för sena i räntehöjningarna och nu är man i en position att man måste höja kraftigt för att kronan är försvagad vilket spätt på inflationen ännu mer.
3% ränta och alla gråter redan. Inget jag hör från USA där styrräntan ligger på runt 5%.
Då måste väl något vara fundamentalt fel i Sverige?

Så jävla inkompetenta.

Det är ett mycket möjligt scenario att vi hamnar på 4,5-5,0 % styrränta. Och då hamnar listräntorna på 6-7 %.

6-7 % på 5 miljoner är sjukt. Lägg till elkostnader och amortering på det.

Och vissa tror att bostadspriserna ska upp redan nu.
Citera
2023-02-10, 16:58
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Det fetade:

Det har jag svårt att tro.

Mediansparandet skiljer sig inte så mycket mellan män och kvinnor. Arbetslösheten skiljer sig inte så värst mycket mellan könen.

Vad gäller bolån så har kvinnor starkare arbetstrygghet? Majoriteten av offentligt anställda är ju kvinnor.

Sociala skyddsnäten är starkare för kvinnor.

Att hitta en ny partner är enklare för kvinnor.

Varför skulle kvinnor få det sämre än män vid skilsmässa? Majoriteten av alla skilsmässor startas
av kvinnor.

https://mb.cision.com/Main/67/3590616/1596482.pdf

https://www.svd.se/a/mrJBvp/kvinnors-lagre-inkomst-hinder-for-skilsmassa

https://sverigesradio.se/artikel/manga-kvinnor-drabbas-av-dalig-ekonomi-efter-skilsmassan

https://sverigesradio.se/artikel/kvinnor-forlorar-mest-ekonomiskt-vid-skilsmassa
Citera
2023-02-10, 16:59
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det är väl positivt att folk inte skiljer sig så lättvindigt.

Eller så borde de vara mer selektiva inledningsvis.
Citera
2023-02-10, 17:02
Medlem
Citat:
Det är ett mycket möjligt scenario att vi hamnar på 4,5-5,0 % styrränta. Och då hamnar listräntorna på 6-7 %.

6-7 % på 5 miljoner är sjukt. Lägg till elkostnader och amortering på det.

Och vissa tror att bostadspriserna ska upp redan nu.

Glömt har de också att bostadspriserna laggar av förståeliga skäl.
Men det läser man inte i media någonstans.

Bara en 3,5% styrränta till 2026 kommer svida rejält.
Citera
2023-02-10, 17:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Antagligen. Där jag bor i en landsbygdskommun är det ett enormt överutbud på villor med gammaldags inredning och direktverkande el.
Alltså gamla som tappar ut pga elpris eller ärvda kåkar som folk hodlat av nostalgiska skäl eller för att priserna ända bara går upp så det var värt kostnaden för att bara behålla kåken.
Där har du nog en poäng.
Har det ärvda boendet direktverkande el så vill nog folk bli av med det.
Och den här effekten lär ju driva ned snittpriserna en del.
Överdrivet många gamla sunkhus som säljs för en billig penning.

Därmed inte sagt att det förklarar hela nedgången.

Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Även om räntan inte blir alltför jävlig lär det bli ett överutbud ett bra tag med prisras som följd.
Då jag har en ärvd villa jag ska sälja så har jag kollat med några mäklare. Det som då sas var att det var underutbud av bostäder. Dvs lägre än normalt.

Kanske finns en del lokala variationer.
Citera
2023-02-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Eller så borde de vara mer selektiva inledningsvis.

Fast nu är det så i svensk kultur att lojalitet finns knappt mellan vänner eller kärleksrelationer.

Kulturen i Sverige idag är att hitta någon du vill bli med barn med, ha det perfekta bröllopet att visa upp på instagram, tröttna på varandra efter 2 år och skilj er för att ni vill knulla runt på tinder för att ni är så fast i ekorrhjulet att ni inte får någon roligare stimulans än så.
Citera
2023-02-10, 17:09
Medlem
En fråga till er alla, hur märker ni av inflationen, dom högre räntorna, högre månadsavgifterna och de fallande bopriserna?

Märker ni att era kompisar snålar när de köper öl? Att era polare talar tyst om sin ekonomiska situation? Era kollegor tar med sig fattigmansmat?
Citera
2023-02-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Betalt för att bo får du inte om du betalar för att bo där och fastigheten i nuläget inte producerar pengar.

200tkr per år i räntor + föreningsavgifter + förlorat värde på insats pga inflation.

"jag får betalt för att bo"

Har aldrig sagt att man får betalt för att bo 😂😂😂

Jag skrev klart och tydligt att man inte förlorat pengar förrän man säljer till förlust om ränta + avgift är klart lägre än avgiften till hyran till sin hyreslgh.
Säljer man till förlust är det klart man förlorat pengar på köpet, ganska enkel matematik för de flesta.

Ibland önskar man att människor skulle klara av att läsa ett inlägg om de klarar av att skriva ett svar 😂😂😂

Antar att detta är för mycket att begära.
Citera
2023-02-10, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
En fråga till er alla, hur märker ni av inflationen, dom högre räntorna, högre månadsavgifterna och de fallande bopriserna?

Märker ni att era kompisar snålar när de köper öl? Att era polare talar tyst om sin ekonomiska situation? Era kollegor tar med sig fattigmansmat?
Ser flera som gör slut. Lär bli några riktigt miserabla jävlar det.
Citera
2023-02-10, 17:58
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt

Anekdoter finns det gott om.

I min närhet: Ung familj. En jobbar på bank (d.v.s. i filterbubblans centrum). Köpt BR-radhus för X miljoner med 0.15X inbakade lån. Köpt nytt i våras, innan de sålt (stor humor). Hög svansföring då. Hyr nu ut med förlust då de bedömt räntebanan fel med 75 punkter. Senaste notering för identiskt objekt 600 000 under det de gav. Mindre hög svansföring nu.
Citera
2023-02-10, 18:03
Medlem
Citat:
Jag tror att fler och fler har börjat inse att det inte går över lika fort denna gång som tidigare nedgångar.

Och det smartaste då är att ha is i magen och vänta med budandet.

Bomarknaden ska ner bra mycket mer.

Ja och vänta till det sätter sig i folks psyken att bostäder kollapsar månad efter månad.

Inte många som blir sugna att speka med lånade pengar om några år då.
Citera
2023-02-10, 18:17
Bannlyst
Citat:
Från di.se:

”Siffrorna ändras: USA-inflationen minskade inte alls i december”

Ser bra ut det här.
Vänta! Va? Förklara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera