2023-02-10, 16:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
En fungerande konservativ kärnfamilj, kräver två vuxna och mogna människor. Sådana är det tyvärr brist på idag.

Ja, det ligger mycket i detta. Vi som samhälle uppmuntrar inte riktig mognad utan allt för ofta ungdomlig ansvarslöshet.
Citera
2023-02-10, 16:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Objektivitet är att ta reda på fakta Uven.

Objektivitet är betydligt mer än så. Det borde Du veta.

Citat:
Och fakta i denna sak verkar alltså vara att varannan-vecka inte är speciellt skadligt för barn.
Om denna fakta "tröstar" någon som blivit skammad, utskälld, iproppad att de är dåliga föräldrar etc etc...så där som du önskar...så är det ju en klart bra sak ja.

Samma typ av forskning har förövrigt gjorts på barn till homosexuella och tänka sig! även där hade alltså konservativa trångsynta se-fel-hos-allt-som-inte-är-exakt-som-de-själva ...fel.
barn till homosexuella familjer mår inte sämre än barn till dito heterosexuella föräldrar.

Försök inte blanda bort korten. Det var varannanvecka saken gällde, och hade det inte varit problematiskt så hade ingen undersökning gjorts.

Citat:
Fast nu har vi ju inte ett situation där cykel anses vara det enda socialt accepterade transportmedlet, eller hur?
Det du jobbar så hårt för här är att heterosexuella kärnfamiljer ska vara det enda accepterade, den enda konstellation som samhället bistår ekonomiskt till etc... detta trots! att heterosexuella kärnfamilj alltså inte alltid är bra eller ens fungerar överhuvudtaget för rätt många människor.
Sorry det gäller alltså inte cyklar.
Funkar inte cykel för individ A. pga vilka skäl det nu må vara, så blir inte individ A.s barn STRAFFAD för att A. går istället för att cykla till jobbet.

Den prioriterade familjetypen - det är skillnad.

Citat:
lesbiska familjer är inte speciellt bra mätverktyg för att värdera manligt beteende på, nä.
Kan du möjligen lista ut varför?

Däremot är kvinnliga relationer det som var det relevanta jämförelseobjektet.
Citera
2023-02-10, 17:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Japp små bebisar reagerar säkert direkt på ekonomiska sanktioner, och kommer självklart se till att deras föräldrar gifter sig, eller stannar gifta.... oavsett vad!

Med denna din förkärlek för att straffa andra/ tredje part, för att ha som hållhake på en helt annan part,
borde vi inte kunna använda det mer i samhället?

Om barn till Y gör något du inte gillar, ex inte lever i ett strikt konservativt äktenskap, ska vi inte ta ifrån Y.s pension? eller hens rätt till åldringsvård...?

Sen kan du ju även lägga till din förkärlek för att samtidigt som du tar ifrån någon valmöjligheten att kunna välja "rätt" straffa annan part för något den första alltså inte kan välja bort.

ex. barn till nån åldrig förälder vars partner valt att skilja sig mot dens vilja/ eller vägrar gifta sig alls, så ska pensionen och åldringsvården tas ifrån föräldern....

Jag menar för att verkligen gnugga in....det sociala misslyckandet.

Du kan ju köra kombo!

Både barnets barnbidrag, föräldraras pensioner, åldringsvård, hela övriga familjens sjukvård, skola, A-kassa etc ska tas ifrån dem....för att dottern i familjen "misslyckats" med att välja "rätt" man och misslyckats med att välja preventivmedel som fungerade exakt där och då.

Eller så fokuserar man på föräldrarna och deras ansvar för att agera på lämpligt sätt för familjens bästa. Man behöver inte få utbrott för att det kommer någon tråkig och ställer krav, och påpekar att alla varianter inte är lika lämpliga.
Citera
2023-02-10, 17:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Kunskap är kunskap. Utbildning på alla nivåer är utlärning av kunskap.
Det kan faktiskt göras till människor även med lågt IQ, är bara att ändra sättet man lär ut på. Takten, pedagogiken och kanske också vilket ämne som studeras.
Teoretiska ämnen på högre nivåer som kräver hög nivå av abstrakt tänkande ex. lär vara svårt, men finns helt klart ämnen som funkar bättre för de med normal eller under normal IQ.

Så jo absolut möjligt.

Och enda sättet att just få medborgare med högre kunskapsnivåer är att utbilda dem.
Inte fan är det att aktivt se till att de inte får studera så som du önskar.

Nej, givet begränsade resurser så är det inte möjligt att utbilda alla lika mycket, och måste man satsa extra resurser på de som har det svårast för sig, så kommer resurserna att brista för de som kan nå längst. Det är oundvikligt.

Citat:
Är väl ganska exakt vad man gör. Genusvetenskap är ett klart tvärvetenskapligt ämne, eftersom kön existerar inom alla områden.

Nej, genusvetenskap har för stor ideologisk slagsida.

Citat:
Du ifrågasätter alltså att kvinnor inte hade rösträtt, inte fick lov studera, inte fick lov äga sina egna pengar, inte tjänade lika mycket för samma arbete som män, inte fick arbeta inom vissa yrken, inte fick ärva, allmänt betraktades som sämre värda människor än män genom känd historia?

Du ifrågasätter kvinnors position i världen? Afghanistan, Saudiarabien etc etc?
Du ifrågasätter en rad av vetenskapliga insitutioner och forkning som påvisar statistik gällande förtryck mot kvinnor i världen?

som sagt vissa har verkligen problem med verkligheten.

Jag ifrågasätter Din enögdhet och onyanserade syn på dåtiden, och för all del nutiden. Inse att dåtiden var sammansatt och att det inte var så eländigt för alla som Du tror.

Citat:
Du har överhuvudtaget inte läst en rad av Marx. ursäkta Uven, men nej det har du inte.

Citat:
Din politik FÖRÄMRAR! för kvinnor och barn! Är du verkligen så förbannat korkad så du inte fattar detta?

Mitt exempel på Amanda är et högst reellt framtida scenario med DIN politik.

Vilka barn? Ni föder knappt några barn längre.
https://detgodasamhallet.com/2023/02/10/patrik-engellau-att-hantera-valstandet/

Citat:
Så är vi där igen...när kvinnor alltså väljer att skilja sig från en våldsam man, Eller otrogen man, eller man som inte bidrar till samarbetet, så är misslyckandet i relationen alltså hennes fel, absolut inte hans..ohh no!
Säg mig, när en man väljer att skilja sig från en kvinna för at Thon dagligen misshandlar honom, är det då hans som brister i relationen? eller är det hon?
NÅ?

Du utgår obevisat från att misshandel/kriminalitet är det dominerande motivet för skilsmässor, vilket man kan ifrågasätta. Vad vi vet är att det finns dominerande mönster mellan mäns och kvinnors skilsmässobeteenden, men Du bortser från dessa.

Citat:
Bara för att där då och då existerar fusk inom vetenskap ( eller något annat) så betyder det att all vetenskap därför är fusk.

The Sokal Hoax handlar inte om fusk, inte i princip i alla fall, utan om att visa på en verklighetsfrämmande samhällssyn.

Citat:
Barn är barn upp till 18 år, man har ansvar som förälder upp till den åldern, vad du än tror.
Och detta var inte frågan, utan ytterligare ett sätt för dig att undvika ämnet. As usual.
Återigen,...vi pratade om din inkonsekvens, remember? eller måste jag verkligen tjata om allt gång 401?

Jag som förälder vet att det är påfallande olika sätt att ta föräldraansvar för ettåringar och för 17-åringar. De är inte dibarn fram till 18-årsdagen.

Det vore allmänt tacksamt och Du tjatade mindre och mer vidgade Ditt perspektiv för ökad förståelse för hur saker fungerar. Mor och far har olika roller, inte minst i olika åldrar och därför behövs båda och att uppmuntra detta bör vara politiskt prioriterat.

Citat:
Nej, jag driver en politik som bygger på modernt tänk och praktik, tackar som frågar, min politik är FÖR fri aborträtt, remember? DIN politk däremot, den bygger på total frånvaro av verklighetsförståelse.

Din politik avseende abortförbud existerar på många platser i världen och ja...där dör också ca 50 000 kvinnor, (5 kvinnor i timmen) av osäkra aborter varje år.

Du pratar om platser i världen där det är brist på både preventivmedel och fungerande sjukvård.

Citat:
Lustigt det där hur en skola kan vara "fördärvad" när den ligger på plats 11
https://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/education/

Du måste sätta detta i relation till kostnaderna och hur misslyckandena fördelas i olika delar av samhället.

Citat:
SD styr regeringen. De borgliga med moderaterna i täten sålde ut sig till SD.
Lite som de konservativa en gång i tiden sålde ut sig till Hitler.

Har jag någon gång nämnt för Dig att Du lätt hemfaller åt överdrifter och ger ett hysteriskt intryck? Jag tror inte att så många vetenskapliga analytiker är beredda att instämma i Dina ställningstaganden.

Citat:
Du är bara för mycket.

Jag vet - det är därför Du tycker så mycket om mig.

Citat:
Det statisten säger gällande preventivmedel hart vi tragglat i det oändliga utan att du fattat.
x% av alla som använder preventivmedel kommer ha oturen att trilla dit.
DEN gruppen av människor...ehh förlåt! bara kvinnorna förstås, stackars män ska vi ju inte belasta med något ansvar i saken, vill du alltså straffa.

DÄRFÖR jag frågar vad fan du menar med: "På statistisk nivå fungerar de tillräckligt bra!"
tror du den där gruppen som råkar ut för icke fungerande preventivmedel håller med dig? att det fungerar tillräckligt bra?

Jag menar precis så. Detta visar sig tydligt i den demografiska utvecklingen, där det svenska barnafödandet inte ser så imponerande ut, med ty åtföljande framtida konsekvenser.

Citat:
Ursäkta men att säga att man vill att Pelle ska ta sitt ansvar och gifta sig med A. hjälper alltså inte faktan av att Pelle bara kan rycka på axlarna och ignorera vad du önskar han ska göra.

Förstår du detta?
Du har INGET motsvarande tvång riktat mot fäderna till oönskade barn, utan din ideologi riktar allt tvång mot kvinnorna.
För tydligen så är kivnnor 100% ansvariga för at barn blir till medan män...bah!!! de är 0% ansvariga.

Alla som INTE VILL HA BARN är gravt olämpliga föräldrar.
och det finns INGEN SKILLNAD I ANSVAR för att en graviditet blir till efter sex.

Nej, många som överraskas av barn blir utmärkta föräldrar, har jag sett i närheten.

Män och kvinnor har olika roller, har jag försökt förklara för Dig.

Citat:
Well då kan jag ju berätta för dig _ eftersom du inte verkar begripa detta själv_ att de tär det alltså inte.

En mindre grupp i gruppen är inte giltig som bevis för hela gruppen.

Förstår at detta är oerhört svårt för dig att greppa. men så är det.
ja kan förklara på dagisnivå för dig...

Du har 10 X, Du ska undersöka om rökning är vanligt för X.
Om 1 X röker, så är alltså inte det ett giltigt bevis för att alla 10 X röker.
Utan det enda giltiga beviset är att ta reda på vad alla 10 X gör i saken.
Om 8-9 X röker så börjar det däremot luta åt att rökning är vanligt för gruppen X.

Greppar du detta så borde du faktiskt greppa att nä gamla kvinnors pensionspoäng är inte giltig faktum för alla kvinnor.

Du förstår fortfarande inte att jag pratar om ett livsperspektiv. Kvinnor gynnas (ofta) initalt av att skilja sig, men att intrycket blir annorlunda när man anlägger ett livsperspektiv på saken. På samma sätt så missgynnas män initialt socialt av skilsmässor, men inte med samma självklarhet på längre sikt.
Citera
2023-02-10, 20:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Genom utbildning och normförmedling.

Människor reagerar på ekonomiska incitament - de borde Du som liberal först innebörden av. Vi bör inte konstruera system som uppmuntrar till felbeteende i onödan.

Det finns goda skäl till dysterhet. Äktenskap är betydligt mer än arv och ekonomi, även om det givetvis handlar om det också.
Din normförmedling.
Deina ekonomiska argument.
Ditt bekymmer.

Du är lite jagcentrerad.

Vem är du att tvinga in oss i fållor.
Citera
2023-02-10, 20:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
En fungerande konservativ kärnfamilj, kräver två vuxna och mogna människor. Sådana är det tyvärr brist på idag.
Det verkar som om folk inte har det som mål med sitt liv.
Då tar man till en fungerande vårdnad.sdelning.
Senast redigerad av pollenper 2023-02-10 kl. 20:21.
Citera
2023-02-10, 20:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, det ligger mycket i detta. Vi som samhälle uppmuntrar inte riktig mognad utan allt för ofta ungdomlig ansvarslöshet.
Hur får du till det där? Var ser du den propagandan?
Citera
2023-02-10, 20:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej, givet begränsade resurser så är det inte möjligt att utbilda alla lika mycket, och måste man satsa extra resurser på de som har det svårast för sig, så kommer resurserna att brista för de som kan nå längst. Det är oundvikligt.

Jag ifrågasätter Din enögdhet och onyanserade syn på dåtiden, och för all del nutiden. Inse att dåtiden var sammansatt och att det inte var så eländigt för alla som Du tror.

Du utgår obevisat från att misshandel/kriminalitet är det dominerande motivet för skilsmässor, vilket man kan ifrågasätta. Vad vi vet är att det finns dominerande mönster mellan mäns och kvinnors skilsmässobeteenden, men Du bortser från dessa.

The Sokal Hoax handlar inte om fusk, inte i princip i alla fall, utan om att visa på en verklighetsfrämmande samhällssyn.

Jag som förälder vet att det är påfallande olika sätt att ta föräldraansvar för ettåringar och för 17-åringar. De är inte dibarn fram till 18-årsdagen.

Det vore allmänt tacksamt och Du tjatade mindre och mer vidgade Ditt perspektiv för ökad förståelse för hur saker fungerar. Mor och far har olika roller, inte minst i olika åldrar och därför behövs båda och att uppmuntra detta bör vara politiskt prioriterat.

Du pratar om platser i världen där det är brist på både preventivmedel och fungerande sjukvård.

Du måste sätta detta i relation till kostnaderna och hur misslyckandena fördelas i olika delar av samhället.

Har jag någon gång nämnt för Dig att Du lätt hemfaller åt överdrifter och ger ett hysteriskt intryck? Jag tror inte att så många vetenskapliga analytiker är beredda att instämma i Dina ställningstaganden.

Jag vet - det är därför Du tycker så mycket om mig.

Jag menar precis så. Detta visar sig tydligt i den demografiska utvecklingen, där det svenska barnafödandet inte ser så imponerande ut, med ty åtföljande framtida konsekvenser.

Nej, många som överraskas av barn blir utmärkta föräldrar, har jag sett i närheten.

Du förstår fortfarande inte att jag pratar om ett livsperspektiv. Kvinnor gynnas (ofta) initalt av att skilja sig, men att intrycket blir annorlunda när man anlägger ett livsperspektiv på saken. På samma sätt så missgynnas män initialt socialt av skilsmässor, men inte med samma självklarhet på längre sikt.
Menar du verkligen att kvinnor ska läras till hushållsarbete och män tvättar bilen.
Det är dina tydliga roller.
Citera
2023-02-11, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det verkar som om folk inte har det som mål med sitt liv.
Då tar man till en fungerande vårdnad.sdelning.
Inte samhället eller politikerna heller uppenbarligen. Folk ska få vara enhörningar om de vill och det är brottsligt att kränka dem. Dekadensen sprider sig som en löpeld.
Citera
2023-02-11, 10:22
Medlem
Citat:
Objektivitet är betydligt mer än så. Det borde Du veta.
Objektivitet är att förhålla sig till fakta, vilket man alltså gör i denna artikel.
Det DU vill däremot är att man ska ignorera rapportens resultat, inte presentera den utan ljuga ihop nånting om att det enda fungerande är heterosexuella kärnfamiljer, där morsorna ska offra sig.

DET är alltså inte objektivitet.

Citat:
Försök inte blanda bort korten. Det var varannanvecka saken gällde, och hade det inte varit problematiskt så hade ingen undersökning gjorts.

Undersökningen gjordes för att ta reda på om där finns något problem,,,och no det gjorde det alltså inte.
Den faktan vill du inte veta av...för du vill ha dina konservativa fantasier ifred.

Citat:
Den prioriterade familjetypen - det är skillnad.

Och? varför ska vi alltså fördela våra skattepengar vigda åt barn i samhället och deras behov, enkom till den familjekonstellationen, och inte till andra som ÄVEN de har barn? hmm? I ljuset av FAKTAN att barn som tas om hand i andra konstellationer än heterosexuella kärnfamiljer där lilla mamma slavar gratis utan rättigheter och möjligheter, fungerar lika bra för barn, OCH i ljuset av FAKTAN att även dessa barn är....ta-da! BARN som behöver ekonomisk trygghet i sina liv.

Nå Uven, ska vi prioritera BARN, eller ska vi prioritera konservativa fjantars sentimentala fantasier och behov av att kränka, straffa och kontrollera hur andra ska få lov leva?

Citat:
Däremot är kvinnliga relationer det som var det relevanta jämförelseobjektet.

För 100 gången.
1. Ska du jämföra människors förmåga ha relationer till andra människor så är det just DET som ska undersökas och inte grad av skilsmässor. Skilja sig kan man göra av flera orsaker än att man skulle sakna relationsförmåga, ex. av orsaken att den ANDRE saknar relationsförmåga, bara för att nämna en orsak.

2. Ska du undersöka människors förmåga ha relationer till motsatt kön, så är det just DET som ska undersökas och inte något annat. Du kan alltså inte använda samkönade relationer för att ta reda på hur motsatta kön förhåller sig till varandra.

Begriper du? eller måste jag upprepa detta igen?
Citera
2023-02-11, 10:30
Medlem
Citat:
Eller så fokuserar man på föräldrarna och deras ansvar för att agera på lämpligt sätt för familjens bästa. Man behöver inte få utbrott för att det kommer någon tråkig och ställer krav, och påpekar att alla varianter inte är lika lämpliga.

1.Fast nu var ju andra varianter lika lämpliga..... ENLIGT FORSKNING. Du vet den där forskningen som du inte vill veta av och inte tycker media ska berätta för människor...eftersom du inte vill att människor ska få veta fakta, utan fortsätta tro på konservativa fantasier.

2. Fast nu rör det sig ju inte om "föräldrarnas ansvar" som du och din ideologi och politk "fokuserar" på eller hur....
Utan kvinnors ansvar. Det är KVINNOR som ska tvingas, hotas att anpassa sig till din konservativa ideologis totalt faktalösa syn på kvinnor.
Männen skiter ni ju i...de har tydligen inget ansvar.... som de kan ta ansvar för, utan män föds "ansvarslösa" från början, måste vara nått som medföljer det där bihanget som män har mellan benen, att de fråntas allt ansvar för vad den kan ställa till med.
Senast redigerad av Merapi 2023-02-11 kl. 11:20.
Citera
2023-02-11, 11:18
Medlem
Citat:

Ingen som pratat om att "utbilda alla lika mycket". men vill man ha högre utbildning så ska självklart samhället bistå med det, eftersom högre utbildning hos många i samhället ger enorma fördelar för samhället i stort.
Begränsa utbildning till att 1. enkom gälla ett fåtal, låt mig gissa noga utvald grupp om din ideologi får råda.. 2. enkom handla om noga utvalda områden som passar just din ideologi vore förödande för samhället.

Citat:

Och du inbillar dig alltså att ignorerandet av fakta kring könsförtryck, historiskt och nutida inte skulle vara just...ideologiskt styrt?

Just nu, i vår samtid i Sverige så för det exakt! vad SD försöker med, de försöker inte bara styra vad kulturen ska få lov syssla med utan även arbetet med jämställdhet i Sverige.

Så snacka du om ideologisk slagsida.

Citat:

Den ende av oss som är just enögd och enormt onyanserad, är du.
Kvinnoförtryck har varit massiv genom historien, OCH! det pågår fortsatt i världen, men även i Sverige, inte i samma grad nej men det finns kvar. DU är ju ett levande exempel på detta.
Att du hittar en och annan kvinna som lyckades hålla sig rel. fri från förtryck, ändrar inte faktumet att det var den generella bilden...behöver jag förklara vad generell betyder för dig?

Citat:

Och där undvek du ämnet.
jag upprepar:

Din politik försämrar för kvinnor och barn. Är du verkligen så förbannat korkad så du inte fattar detta?

Citat:

Jag har inte skrivit ett skit om att misshandel eller kriminalitet skulle "dominera".
jag har tagit upp dem som några av flera gällande faktorer som ligger bakom skilsmässor, och jag har radat upp flera faktorer innan, OM du nu hade haft förmåga att läsa och debattera hederligt så hade du noterat detta.

Och verkligen? "vad vi vet är att det finns dominerande mönster mellan mäns och kvinnors skilsmässobeteenden," Vilka är dessa "mönster" Uven? Vad har du källor på detta? Hmm?

Nej det enda den verkade visa var att "Social Text" inte hade peer-rewiews.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sokalaffären

Citat:

Och? vad har "olika sätt" ta hand om olika åldrar med saken att göra?
Barn är barn upp till 18 års ålder.

Ja, BÅDA behövs, därför vore det ju lite värdigt kanske OM din politik ÄVEN påtvingade ovilliga fäder delad vårdnad om sina oösnakde tvångsutvecklade könsceller, efter SINA "ansvarslösa" sexuella möten, eller hur?

OM nu denna religiösa inställning till könsceller på delning och "unikt DNA" ska prioriteras över allt annat.
eller BARNS trygghet....

För mig verkar det ju nu lite mer som att det är helt andra saker som verkligen är prioriterat i ditt samhällsbygge. sak no more.

Citat:

ja det är brist på fungerande sjukvård som ex säker och trygg aborträtt ja.

Citat:

haha...jasså...du vill alltså inte förklara hur svensk skola kan vara "kollapsad" "fördärvad" etc etc.
men ändå ligga på plats 11, dvs över medel i div. jämförelser.

kan det möjligen ha något att göra med din oförmåga ta in fakta, utan ständigt istället hemfalla åt dina högerpopulitsika fantasier ( läs rena lögner och överdrifter) över sakernas tillstånd?

Citat:

Ja du brukar skriva detta när du saknar svar, som en liten omväxling från dina andra metoder du tar till då du saknar svar....ex. byta ämne helt, första skoja bort det med nån töntig youtubefilm, ta upp en bifråga, bara undvika svara etc etc.

Citat:

Svensk barnafödande är på en rätt bra och vettig nivå just nu. Vettig för att världens befolkning behöver minska , men minska långsamt och säkert.
De framtida konsekvenserna för ökad befolkning är det farliga här, inte avvika just gruppen svenskar minskar lite.
Sverige kan vara Sverige även med 9 miljoner istället för 9,1 miljoner.
Inga problem.

Citat:

Vi pratar inte om att "överraskas" vi pratar om att INTE VILJA HA BARN. INTE KUNNA TA HAND OM BARN. etc.

Nej, människor ska inte ha "olika roller" gällande ansvarstagande för sin reproduktion.

Citat:

Ja kvinnor gynnas generellt av att skilja sig i Sverige idag. Det SÄGER något fortsatt om hur ojämställt vårt samhälle är avseende familjeliv, arbete, ekonomi, relationsmässigt etc.

En ojämställdhet som DU alltså vill dra ännu mer bakåt, via att med olika maktmedel TVINGA kvinnor.
kränka deras rättigheter och möjligheter i livet etc...medan jag och min ideologi vill förbättra via att se till att män och kvinnor vinner/ förlorar lika mycket på att skaffa barn, leva med varandra i relationer etc etc.

Sug lite på vad som verkar mest förnuftigt och värdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in