Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nej, givet begränsade resurser så är det inte möjligt att utbilda alla lika mycket, och måste man satsa extra resurser på de som har det svårast för sig, så kommer resurserna att brista för de som kan nå längst. Det är oundvikligt.
Ingen som pratat om att "utbilda alla lika mycket". men vill man ha högre utbildning så ska självklart samhället bistå med det, eftersom högre utbildning hos många i samhället ger enorma fördelar för samhället i stort.
Begränsa utbildning till att 1. enkom gälla ett fåtal, låt mig gissa noga utvald grupp om din ideologi får råda.. 2. enkom handla om noga utvalda områden som passar just din ideologi vore förödande för samhället.
Citat:
Nej, genusvetenskap har för stor ideologisk slagsida.
Och du inbillar dig alltså att ignorerandet av fakta kring könsförtryck, historiskt och nutida inte skulle vara just...ideologiskt styrt?
Just nu, i vår samtid i Sverige så för det exakt! vad SD försöker med, de försöker inte bara styra vad kulturen ska få lov syssla med utan även arbetet med jämställdhet i Sverige.
Så snacka du om ideologisk slagsida.
Citat:
Jag ifrågasätter Din enögdhet och onyanserade syn på dåtiden, och för all del nutiden. Inse att dåtiden var sammansatt och att det inte var så eländigt för alla som Du tror.
Den ende av oss som är just enögd och enormt onyanserad, är du.
Kvinnoförtryck har varit massiv genom historien, OCH! det pågår fortsatt i världen, men även i Sverige, inte i samma grad nej men det finns kvar. DU är ju ett levande exempel på detta.
Att du hittar en och annan kvinna som lyckades hålla sig rel. fri från förtryck, ändrar inte faktumet att det var den generella bilden...behöver jag förklara vad
generell betyder för dig?
Och där undvek du ämnet.
jag upprepar:
Din politik försämrar för kvinnor och barn. Är du verkligen så förbannat korkad så du inte fattar detta?
Citat:
Du utgår obevisat från att misshandel/kriminalitet är det dominerande motivet för skilsmässor, vilket man kan ifrågasätta. Vad vi vet är att det finns dominerande mönster mellan mäns och kvinnors skilsmässobeteenden, men Du bortser från dessa.
Jag har inte skrivit ett skit om att misshandel eller kriminalitet skulle "dominera".
jag har tagit upp dem som några av flera gällande faktorer som ligger bakom skilsmässor, och jag har radat upp flera faktorer innan, OM du nu hade haft förmåga att läsa och debattera hederligt så hade du noterat detta.
Och verkligen? "vad vi vet är att det finns dominerande mönster mellan mäns och kvinnors skilsmässobeteenden," Vilka är dessa "mönster" Uven? Vad har du källor på detta? Hmm?
The Sokal Hoax handlar inte om fusk, inte i princip i alla fall, utan om att visa på en verklighetsfrämmande samhällssyn.
Nej det enda den verkade visa var att "Social Text" inte hade peer-rewiews.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sokalaffären
Citat:
Jag som förälder vet att det är påfallande olika sätt att ta föräldraansvar för ettåringar och för 17-åringar. De är inte dibarn fram till 18-årsdagen.
Det vore allmänt tacksamt och Du tjatade mindre och mer vidgade Ditt perspektiv för ökad förståelse för hur saker fungerar. Mor och far har olika roller, inte minst i olika åldrar och därför behövs båda och att uppmuntra detta bör vara politiskt prioriterat.
Och? vad har "olika sätt" ta hand om olika åldrar med saken att göra?
Barn är barn upp till 18 års ålder.
Ja, BÅDA behövs, därför vore det ju lite värdigt kanske OM din politik ÄVEN påtvingade ovilliga fäder delad vårdnad om sina oösnakde tvångsutvecklade könsceller, efter SINA "ansvarslösa" sexuella möten, eller hur?
OM nu denna religiösa inställning till könsceller på delning och "unikt DNA" ska prioriteras över allt annat.
eller BARNS trygghet....
För mig verkar det ju nu lite mer som att det är helt andra saker som verkligen är prioriterat i ditt samhällsbygge. sak no more.
Citat:
Du pratar om platser i världen där det är brist på både preventivmedel och fungerande sjukvård.
ja det är brist på fungerande sjukvård som ex säker och trygg aborträtt ja.
Citat:
Du måste sätta detta i relation till kostnaderna och hur misslyckandena fördelas i olika delar av samhället.
haha...jasså...du vill alltså inte förklara hur svensk skola kan vara "kollapsad" "fördärvad" etc etc.
men ändå ligga på plats 11, dvs över medel i div. jämförelser.
kan det möjligen ha något att göra med din oförmåga ta in fakta, utan ständigt istället hemfalla åt dina högerpopulitsika fantasier ( läs rena lögner och överdrifter) över sakernas tillstånd?
Citat:
Har jag någon gång nämnt för Dig att Du lätt hemfaller åt överdrifter och ger ett hysteriskt intryck? Jag tror inte att så många vetenskapliga analytiker är beredda att instämma i Dina ställningstaganden.
Ja du brukar skriva detta när du saknar svar, som en liten omväxling från dina andra metoder du tar till då du saknar svar....ex. byta ämne helt, första skoja bort det med nån töntig youtubefilm, ta upp en bifråga, bara undvika svara etc etc.
Citat:
Jag menar precis så. Detta visar sig tydligt i den demografiska utvecklingen, där det svenska barnafödandet inte ser så imponerande ut, med ty åtföljande framtida konsekvenser.
Svensk barnafödande är på en rätt bra och vettig nivå just nu. Vettig för att världens befolkning behöver minska , men minska långsamt och säkert.
De framtida konsekvenserna för ökad befolkning är det farliga här, inte avvika just gruppen svenskar minskar lite.
Sverige kan vara Sverige även med 9 miljoner istället för 9,1 miljoner.
Inga problem.
Citat:
Nej, många som överraskas av barn blir utmärkta föräldrar, har jag sett i närheten.
Män och kvinnor har olika roller, har jag försökt förklara för Dig.
Vi pratar inte om att "överraskas" vi pratar om att INTE VILJA HA BARN. INTE KUNNA TA HAND OM BARN. etc.
Nej, människor ska inte ha "olika roller" gällande ansvarstagande för sin reproduktion.
Citat:
Du förstår fortfarande inte att jag pratar om ett livsperspektiv. Kvinnor gynnas (ofta) initalt av att skilja sig, men att intrycket blir annorlunda när man anlägger ett livsperspektiv på saken. På samma sätt så missgynnas män initialt socialt av skilsmässor, men inte med samma självklarhet på längre sikt.
Ja kvinnor gynnas generellt av att skilja sig i Sverige idag. Det SÄGER något fortsatt om hur ojämställt vårt samhälle är avseende familjeliv, arbete, ekonomi, relationsmässigt etc.
En ojämställdhet som DU alltså vill dra ännu mer bakåt, via att med olika maktmedel TVINGA kvinnor.
kränka deras rättigheter och möjligheter i livet etc...medan jag och min ideologi vill förbättra via att se till att män och kvinnor vinner/ förlorar lika mycket på att skaffa barn, leva med varandra i relationer etc etc.
Sug lite på vad som verkar mest förnuftigt och värdigt.