Hej alla bättre vetande, ekonomiskt sinnade personer,
blir ett halvlångt inlägg detta så jag gömmer texten inom spoilers.
Bakgrund
Mina tankar idag
Mer konkreta frågeställningar
Jag tror jag fått med allting nu men jag kommer säkert med fler frågor och funderingar om någon orkar ta sig tiden att läsa och svara på detta.
Må väl!
blir ett halvlångt inlägg detta så jag gömmer texten inom spoilers.
Bakgrund
Jag är utbildad som civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik och befinner mig sedan mitten av november "mellan jobb" som det så fint heter. Det senaste jobbet jag hade var som (junior) data engineer men efter att företaget gjorde nedskärningar under min provanställning så fick jag gå. Rimligt ändå eftersom jag var lätt att göra sig av med med tanke på anställningsformen samt att man/jag inte bidrar med särskilt mycket i en juniorposition.
Sedan dessa har jag sökt en hel del jobb men inte lyckats få en ny anställning men har en del krokar ute och fortsätter söka så fort det kommer upp intressanta tjänster som jag är behörig till.
De typer av roller jag söker är i princip bara olika former av analytiker (tänk data, affärs, produkt etc.) eftersom jag vill jobba med siffror, analys, visualisering med mera samt att jag insåg att rollen som data engineer var för teknisk för min smak.
Den senaste tiden har jag dock börjat fundera på vad man ska pyssla med resten av livet (blir 32 i år) och om jag inte begick ett misstag när jag valde civilingenjörsvägen. Visserligen har jag en rätt stark fallenhet för siffror men jag har insett att IT, teknik etc. inte riktigt är min grej. Det hade ju förstås varit magiskt om jag insett detta tidigare i livet, innan jag började, och slutförde, studierna som civilinenjör men aja. Sånt är livet antar jag.
Det jag istället har börjat snegla på är ekonomi/finans då jag kan få siffer- och analysbehov tillfredsställt inom detta område (rätta mig om jag har fel) men samtidigt också jobba lite mer affärsinriktat och affärsnära vilket också intresserar mig en hel del.
Den verklighet jag nu behöver konfrontera är ju denna: kommer jag behöva sätta mig i skolbänken igen för att faktiskt kunna jobba med detta?
Jag har ett fåtal finanskurser med matematisk inriktning i bagaget men inte tillräckligt för att faktiskt landa ett jobb inom ekonomi eller finans ser jag det som.
Sedan dessa har jag sökt en hel del jobb men inte lyckats få en ny anställning men har en del krokar ute och fortsätter söka så fort det kommer upp intressanta tjänster som jag är behörig till.
De typer av roller jag söker är i princip bara olika former av analytiker (tänk data, affärs, produkt etc.) eftersom jag vill jobba med siffror, analys, visualisering med mera samt att jag insåg att rollen som data engineer var för teknisk för min smak.
Den senaste tiden har jag dock börjat fundera på vad man ska pyssla med resten av livet (blir 32 i år) och om jag inte begick ett misstag när jag valde civilingenjörsvägen. Visserligen har jag en rätt stark fallenhet för siffror men jag har insett att IT, teknik etc. inte riktigt är min grej. Det hade ju förstås varit magiskt om jag insett detta tidigare i livet, innan jag började, och slutförde, studierna som civilinenjör men aja. Sånt är livet antar jag.
Det jag istället har börjat snegla på är ekonomi/finans då jag kan få siffer- och analysbehov tillfredsställt inom detta område (rätta mig om jag har fel) men samtidigt också jobba lite mer affärsinriktat och affärsnära vilket också intresserar mig en hel del.
Den verklighet jag nu behöver konfrontera är ju denna: kommer jag behöva sätta mig i skolbänken igen för att faktiskt kunna jobba med detta?
Jag har ett fåtal finanskurser med matematisk inriktning i bagaget men inte tillräckligt för att faktiskt landa ett jobb inom ekonomi eller finans ser jag det som.
Mina tankar idag
Om det nu blir så att jag behöver studera igen så är jag öppen för det, trots att det blir minst 3 år (kandidatexamen) i skolbänken igen.
I dagsläget bor jag i Stockholm och har därmed siktat in mig på två alternativ:
Förra året ser det ut som att man behövde 1,8 för att bli antagen och de gamla högskoleprov jag gjort online hamnar på 1,7. Jag tror att potentialen att skriva 1,8-1,9 finns men inte utan ansträngning och förberedelser fram till 25e mars då vårens prov går.
Värt att påpeka att jag redan är anmäld till högskoleprovet då jag tänkte dessa tankar redan i januari och anmälde mig för att vara proaktiv.
Tanken är alltså att förbereda mig så gott det går inför högskoleprovet, sikta på minst 1,8 och söka till Handels som första val och Stockholms Universitet som andra. Går det så går det men annars kanske det inte är hela världen att missa Handels?
I dagsläget bor jag i Stockholm och har därmed siktat in mig på två alternativ:
- Kandidatexamen i företagsekonomi vid Stockholms Universitet.
- Kandidatprogrammet i business & economics vid Handelshögskolan.
Förra året ser det ut som att man behövde 1,8 för att bli antagen och de gamla högskoleprov jag gjort online hamnar på 1,7. Jag tror att potentialen att skriva 1,8-1,9 finns men inte utan ansträngning och förberedelser fram till 25e mars då vårens prov går.
Värt att påpeka att jag redan är anmäld till högskoleprovet då jag tänkte dessa tankar redan i januari och anmälde mig för att vara proaktiv.
Tanken är alltså att förbereda mig så gott det går inför högskoleprovet, sikta på minst 1,8 och söka till Handels som första val och Stockholms Universitet som andra. Går det så går det men annars kanske det inte är hela världen att missa Handels?
Mer konkreta frågeställningar
- Hur står sig en kandidat i företagsekonomi från Stockholms Universitet kontra B&E på Handels på arbetsmarknaden? Kan påpeka att jag inte siktar på att jobba utomlands överhuvudtaget så som jag ser det nu. Jag är nöjd om jag kan få ett stimulerande jobb med bra lön och dess utveckling, fina karriärs- och utvecklingsmöjligheter, bra arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter egentligen.
Jag känner i dagsläget att jag heller inte är intresserad av tjänster inom de "mest exklusiva" områdena så som investment banking. Jag är osäker om tjänster inom managementkonsult är min grej också, jag har inte efterforskat området tillräckligt ännu för att ge ett klart svar på det. - Med den första punkten i åtanke, är det ens värt med HHS? Jag har alltid haft uppfattningen att HHS är för riktiga högpreseterare både i skolan och arbetslivet. Jag gillar visserligen att jobba och utvecklas men om HHS ger i princip samma möjligheter inom Sveriges gränser (exklusive det mest exklusiva som sagt) känns det kanske onödigt att bli deppig om jag misslyckas med att komma in där.
- Är det någon som har en uppfattning om hur långt en kandidatexamen (oavsett universitet) räcker på arbetsmarknaden i jämförelse med om man skulle fortsätta med en masterexamen?
När jag skriver det här känns 3 år som rätt mycket tid och 5 år är ju förstås ännu "värre" i sammanhanget. Med andra ord, om jag kan få ett jobb liknande det jag beskriver i punkt 1 så slipper jag väldigt gärna att läsa 2 extra år för en master. - Hur ser det ut med krav på IT-kunskaper för dagens jobb inom ekonomi och finans? Det jag suttit med främst på jobben jag haft sen min civilingenjörsexamen är Excel, Tableau och SQL. Jag tar Microsofts kurs i dataanalys inriktad på Power BI nu, har planer på att lära mig lite mer SQL samt läser just nu en distanskurs i externredovisning och ska läsa ännu en distanskurs i ekonomistyrning andra halvan av vårterminen.
Helst skulle jag vilja ha rätt låga IT-krav i framtiden om jag styr mot ekonomihållet men är klart villig att jobba i olika visualiseringsverktyg, Excel, lite SQL etc. - Sist men inte minst: om det är någon som läst företagsekonomi på SU eller B&E på HHS så tar jag väldigt gärna emot tips, råd, insyn och berättelser om vad ni gör idag i livet/jobbet. All information jag kan samla ihop ser jag som en vinst för att bättre bilda mig en uppfattning om mitt läge.
Jag tror jag fått med allting nu men jag kommer säkert med fler frågor och funderingar om någon orkar ta sig tiden att läsa och svara på detta.
Må väl!