Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Trevligt, där ska jag också börja nu till HT08! Hur fungerar det egentligen med uttagningen till partneruniversiteten, är det fritt fram att välja eller är det väldigt hård konkurrens om platserna på univ. i t.ex London och Boston?
Läser man med språkinriktning har man "företräde" då man måste läsa utomlands ett halvår. De flesta jag har pratat med har kommit in på sina förstaval. Vill du vara säker på att komma in på "rätt" skola är det dock bäst om du sätter vg på proven (man kan bara få g eller vg), då det i förstahand är det dem kollar på. Dock var vi med språkinriktning även tvungna att skriva ett personligt brev och lämna in ett cv
hur svårt det är att komma in har mycket med skolan och göra. Var något universitet i Australien som bara tog in en elev och då var man tvungen att ha 100% VG. Till universiteten i singapore som är väldigt populära tog man in 15 pers har jag för mig.
Angående ålder sa våra föreståndare första dagen att åldern i snitt var 21. två år mer eller mindre är alltså inget att oroa sig för.
Jag har en massa böcker som jag inte lämnat in än föresten om någon vill köpa, främst för nationalekonomikurserna, men även för extern redovisning.