2008-07-21, 00:04
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenis
jag har gått på civ.ek programmet med engelsk språkinriktning i ett år nu och trivs väldigt bra.

Studierna är inte särskilt tunga (lägger absolut högst ner 4h om dagen i vanliga fall på skolan - inklusive resan jag tar från malmö varje dag) och det är lätt att extraknäcka, festa mycket eller läsa något vid sidan om om man skulle vela göra det. I början är det dock som nämts tidigare mycket grupparbeten och obligatorisk närvaro i vissa delkurser.

Utlandsalternativen är många framförallt om man läser engelska, jag har själv blivit antagen till en skola i Hongkong till våren

Jag har länkat en lista med alla partneruniversitet. Listan växer dock ständigt och har ökat ganska mycket under det år jag pluggat.

http://www.fek.lu.se/Default.asp?id=4413

Trevligt, där ska jag också börja nu till HT08! Hur fungerar det egentligen med uttagningen till partneruniversiteten, är det fritt fram att välja eller är det väldigt hård konkurrens om platserna på univ. i t.ex London och Boston?
Citera
2008-07-21, 00:36
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namn.efternamn
OBS! Detta gäller för Företagsekonomi A: Det är tvåtimmars-föreläsningar varje dag och VÄLDIGT mycket grupparbeten. Tänk på att välja grupp med omsorg i början eftersom ni ska jobba ihop under hela terminen. Ganska många obligatoriska gruppuppgifter som sagt vilket kan resultera i att det mot slutet blir ganska stressigt eftersom ni har en mindre uppsats, tenta och ett flertal mer eller mindre omfattande seminarieuppgifter som ska göras.

Ett tips: De två första veckorna är det introduktionsföreläsningar dessa kan (bör man) skita i. Om du inte är intresserad av redovisningens historia osv vill säga. Lycka till och glöm inte att vara med på nollningen!
Tack för bra info! Företagsekonomi A är första terminen antar jag? Hur är den där kursen "affärskommunikation"? som man också ska ha, det låter väldigt flummigt. Vad går det ut på egentligen?

Hur går brukar nollningen till? Vad är ungefärliga snittåldern för de som börjar programmet, känns som att jag med mina 19 år kommer att vara yngst vilket är lite trist.
Citera
2008-07-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Hur går brukar nollningen till? Vad är ungefärliga snittåldern för de som börjar programmet, känns som att jag med mina 19 år kommer att vara yngst vilket är lite trist.

Jag är 18 så det är du inte
Citera
2008-07-21, 02:00
Medlem
Teichmanns avatar
Jag undrar också vad det är för ålder på de som börjar detta program. Jag funderar på att börja nästa år (är antagen som reserv i år, men funderar nu på att dra till Australien ett år istället), men då kommer jag vara 22 jävla år. Och då känns det väl sådär om man flyttar till en ny stad och de man börjar umgås med är typ 19-20 bast? Min fråga är alltså kort och gott: Hur är det att börja detta program som 22-åring? Är man pensionär då eller i någorlunda gott sällskap?
Citera
2008-07-21, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teichmann
Jag undrar också vad det är för ålder på de som börjar detta program. Jag funderar på att börja nästa år (är antagen som reserv i år, men funderar nu på att dra till Australien ett år istället), men då kommer jag vara 22 jävla år. Och då känns det väl sådär om man flyttar till en ny stad och de man börjar umgås med är typ 19-20 bast? Min fråga är alltså kort och gott: Hur är det att börja detta program som 22-åring? Är man pensionär då eller i någorlunda gott sällskap?

Haha det är kul att se din post när man själv sitter och tänker att alla kommer vara 22 och att man är den lilla fjortisen
Citera
2008-07-21, 02:15
Medlem
Teichmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hohohehe
Haha det är kul att se din post när man själv sitter och tänker att alla kommer vara 22 och att man är den lilla fjortisen
Jag tror inte du behöver vara så orolig. De flesta jag känner som har börjat plugga ekonomi har gjort det när de varit 19-20. Och när man läser här verkar det vara mest unga stjärnskott som är inne på dessa planer.

Å andra sidan hör man ofta om hur allt fler börjar plugga på universitet på äldre dagar, men jag har då fått uppfattningen om att det i regel handlar om andra områden än ekonomi. Det vore onekligen bra om någon insatt kunde bringa lite klarhet i denna monumentalt viktiga fråga.
Citera
2008-07-21, 02:29
Medlem
Kan ju berätta lite hur det ser ut när jag börjar i september, förutsatt att du inte bestämmer dig för att själv börja nu, då är det ju lite sent Saken är ju den att det kan i princip vara helt olika olika år, men man kan ändå tänka sig att folk som har pluggat upp sina betyg kommer att söka detta året och nästa innan det är för sent. Det borde ju locka lite "äldre" människor i alla fall.
Citera
2008-07-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Trevligt, där ska jag också börja nu till HT08! Hur fungerar det egentligen med uttagningen till partneruniversiteten, är det fritt fram att välja eller är det väldigt hård konkurrens om platserna på univ. i t.ex London och Boston?

Läser man med språkinriktning har man "företräde" då man måste läsa utomlands ett halvår. De flesta jag har pratat med har kommit in på sina förstaval. Vill du vara säker på att komma in på "rätt" skola är det dock bäst om du sätter vg på proven (man kan bara få g eller vg), då det i förstahand är det dem kollar på. Dock var vi med språkinriktning även tvungna att skriva ett personligt brev och lämna in ett cv

hur svårt det är att komma in har mycket med skolan och göra. Var något universitet i Australien som bara tog in en elev och då var man tvungen att ha 100% VG. Till universiteten i singapore som är väldigt populära tog man in 15 pers har jag för mig.

Angående ålder sa våra föreståndare första dagen att åldern i snitt var 21. två år mer eller mindre är alltså inget att oroa sig för.

Jag har en massa böcker som jag inte lämnat in än föresten om någon vill köpa, främst för nationalekonomikurserna, men även för extern redovisning.
Senast redigerad av tjenis 2008-07-21 kl. 13:26.
Citera
2008-07-21, 13:23
Medlem
nollningen drar igång ett par dagar innan uppropet och avslutas ett par dagar efter (slutet av augusti, kommer dock ej ihåg exakt datum). den kommer bli riktigt bra i år, är längre och större än någonsin, ett måste att anmäla sig.

det borde inte, för de flesta, vara några större problem att köra jöken dubbelt med ordinarie studier under första terminen. vidare är det ett tips att inte köpa några böcker alls innan man kommer ner till lund, köp där på andrahandsbokhandeln eller hör med faddrarna under nollningen om de har något att sälja , blir mycket billigare.

när det gäller utbytesstudier så ska de kanske ändra rutinerna och från och med detta läsår och enbart gå efter studieresultat pga. att antalet studenter ökat så mycket de senaste åren och arbetsbördan därför blivit för stor.

affärskommunikationen är rätt flummig också. är någon slags blandning av träning i engelska, studieteknik och muntliga redovisningar. men vi var ju först ut och har ju fått ge kritik på kursen så den kanske har blivit bättre.
Senast redigerad av Berk 2008-07-21 kl. 13:27.
Citera
2008-07-21, 14:50
Medlem
Var anmäler man sig egentligen till nollningen, gör man det genom nationen man väljer eller?
Citera
2008-07-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hohohehe
Var anmäler man sig egentligen till nollningen, gör man det genom nationen man väljer eller?

Du får ett informationsblad om det i ett kuvert från Ekonomihögskolan i Lund.
Citera
2008-07-22, 22:43
Medlem
Hopp, ja nån måste ju dra upp snittåldern ;D Själv är man 24 och ska börja plugga Civ. ek. i Lund nu till hösten. (Började och slutade på Chalmers för 3 år sedan och har lallat runt sedan dess.)

Ärligt talat är åldern bara några siffror dock, det finns mogna 18-åringar och det finns omogna 30-åringar.

Angående nollningen, är det många som anmält sig till den nu? Tror det är sista anmälningsdag i slutet av veckan - om det inte redan är fullt.
http://lundaekonomerna.se/index.php?option=com_content&task=view&id=136&Item id=26

Eftersom jag inte har fixat boende än vet jag inte om jag ska anmäla mig till nollningen eller inte. Om jag vill vara med lär jag behöva bo på Tåget, om inte någon vänlig själ har en madrass/soffa man kan låna i en vecka, och då jag redan blivit 'nollad' en gång på Chalmers vet jag inte riktigt om det är värt det.

Det är JÄÄVLIGT roligt men Chalmers nollningen varar 4 veckor jämfört med denna som varar i 5 dar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in