Citat:
Ursprungligen postat av
Arb1trage
Vad tycker du om externredovisning? Det måste vara ganska annorlunda jämfört med hur du kanske sett på ekonomi innan. Redovisning på en högre nivå handlar mer om juridik än rena beräkningar oftast. Ekonomistyrningen kanske är mer i linje med vad du förväntar dig att ekonomi är. Något du kan ta med dig från den kursen och prata om på arbetsintervjuer är KPI (Key Performance Indicator).
Jag tycker externredovisning har rätt intressant. Hittills har det bara varit om bokföring vilket är lite mekaniskt på ett sätt. Jag tror ekonomistyrningskursen senare kommer vara klart roligare!
Citat:
Ursprungligen postat av
Arb1trage
Jag vågar nästan ta gift på att i stort sett all matematik som används inom ekonomi är statistik eller närliggande. Kan du statistik riktigt bra kommer du bli användbar.
Jag har läst en hel del statistik, sannolikhetslära och stokastiska processer så någonstans i bakhuvudet finns de kunskaperna. Nu har jag inte ens kommit i närheten av att applicera det på arbetsplatsen och därmed är det ju inte färskt i minnet men det går ju att repetera hemifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arb1trage
Tittar man på dina kurser verkar du ha en profil inom financial engineering, något jag tror förlorade sina glansdagar efter den globala finanskrisen under sent 00-tal. Jag roade mig med att kolla hur många jobb som finns ute nu genom att bara söka på ordet "derivat" och hittade 12 stycken lediga jobb varav kanske 4 var relevanta för din profil inom optionshandel.
Finansiella instrument som nyckelord gav 39 jobb. Se om du kan leka lite med nyckelorden i dina jobbsökningar. Gör en excellista på företag som sysslar med det du kan och börja "cold calla" arbetsgivare där du säger vad du kan, att du gärna skickar ett CV eller så. Sedan kan du börja ringa din lista ungefär en gång varje månad tills du har ett jobb.
Bra tips! Ska kika lite på det där.
Finns 1-2 jobb ute nu inom mer kvantitativ finans som jag har hittat och sparat undan. Ska fila på CVt och det personliga brevet för dessa jobb och skicka iväg det under veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arb1trage
Jag tror inte heller Maximus behöver mer än att komplettera med ekonomistyrning, lite redovisningsgrunder och juridik. Med tanke på att han pluggat väldigt mycket tillämpad matematik kommer all dataanalys gå väldigt snabbt att förstå och lära sig. Många program han behöver skriva kommer inte heller vara programmering på en datavetenskaplig nivå utan oftast bara rena skript som tar in data från ena hållet, gör några operationer och spottar ut grafer på andra sidan.
Jag har fått det intrycket också, att den programmering (iaf inom de roller jag är intresserad av) inte är så överdrivet programmeringstungt. Men jag antar att både matematiken och programmeringen kan vara allt från hanterbar till superprofessornivå beroende på roll och arbetsplats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arb1trage
En kurs i databaser eller att bara lära dig SQL på riktigt är nog den biten som inte lärs ut på TF. Det lärs inte ut på ekonomprogram heller annat än i olika dubbelprogram inom ekonomi och IT. Python används flitigt inom dataanalys i flera olika branscher för att du kan produktionssätta språket. R är ett språk som du prototyptestar med. Du kan skripta och använda ETL för R, men jag misstänker att Python är det som används i högsta grad där.
SQL och Python står på listan och har börjat med SQL här. Jag känner att jag behärskar SQL halvdugligt nu men att det är lite svårt att hitta bra kurser på medelnivå eller högre.
Nybörjarsidor kryllar det av men jag tycker att jag har gått förbi det stadiet och behöver någonting mer utmananade.
På det sättet känns Python lite enklare, det finns andra onlineresurser och fler övningar eller projekt jag kan lära mig via.