2023-02-08, 12:35
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CertainRomance
Tycker det låter som en bra plan! SQL och Python används absolut flitigt. Glöm inte att söka mycket jobb också (Såklart bara jobb du faktiskt vill ha) men se till och göra det medvetet och med kvalité. Ha koll på vad de frågar efter, hur intervjuerna är strukturerade etc. Du kan säkert hitta folk inom riskhantering på linkedin och helt enkelt skriva till dem direkt och fråga om tips på vad de tycker du ska göra. Det är nog det bästa du kan göra!

Inte tänkt på att kontakta folk på LinkedIn men det ser jag som en bra plan! Inbillar mig att det kan vara svårt att få en direkt inblick i en roll eller ett företag genom att enbart läsa en annons.

Söker jobb så fort det kommer upp intressanta på LinkedIn eller Platsbanken
Citera
2023-02-08, 12:47
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Vad tycker du om externredovisning? Det måste vara ganska annorlunda jämfört med hur du kanske sett på ekonomi innan. Redovisning på en högre nivå handlar mer om juridik än rena beräkningar oftast. Ekonomistyrningen kanske är mer i linje med vad du förväntar dig att ekonomi är. Något du kan ta med dig från den kursen och prata om på arbetsintervjuer är KPI (Key Performance Indicator).

Jag tycker externredovisning har rätt intressant. Hittills har det bara varit om bokföring vilket är lite mekaniskt på ett sätt. Jag tror ekonomistyrningskursen senare kommer vara klart roligare!

Citat:
Jag vågar nästan ta gift på att i stort sett all matematik som används inom ekonomi är statistik eller närliggande. Kan du statistik riktigt bra kommer du bli användbar.

Jag har läst en hel del statistik, sannolikhetslära och stokastiska processer så någonstans i bakhuvudet finns de kunskaperna. Nu har jag inte ens kommit i närheten av att applicera det på arbetsplatsen och därmed är det ju inte färskt i minnet men det går ju att repetera hemifrån.

Citat:
Tittar man på dina kurser verkar du ha en profil inom financial engineering, något jag tror förlorade sina glansdagar efter den globala finanskrisen under sent 00-tal. Jag roade mig med att kolla hur många jobb som finns ute nu genom att bara söka på ordet "derivat" och hittade 12 stycken lediga jobb varav kanske 4 var relevanta för din profil inom optionshandel.

Finansiella instrument som nyckelord gav 39 jobb. Se om du kan leka lite med nyckelorden i dina jobbsökningar. Gör en excellista på företag som sysslar med det du kan och börja "cold calla" arbetsgivare där du säger vad du kan, att du gärna skickar ett CV eller så. Sedan kan du börja ringa din lista ungefär en gång varje månad tills du har ett jobb.

Bra tips! Ska kika lite på det där.

Finns 1-2 jobb ute nu inom mer kvantitativ finans som jag har hittat och sparat undan. Ska fila på CVt och det personliga brevet för dessa jobb och skicka iväg det under veckan.

Citat:
Jag tror inte heller Maximus behöver mer än att komplettera med ekonomistyrning, lite redovisningsgrunder och juridik. Med tanke på att han pluggat väldigt mycket tillämpad matematik kommer all dataanalys gå väldigt snabbt att förstå och lära sig. Många program han behöver skriva kommer inte heller vara programmering på en datavetenskaplig nivå utan oftast bara rena skript som tar in data från ena hållet, gör några operationer och spottar ut grafer på andra sidan.

Jag har fått det intrycket också, att den programmering (iaf inom de roller jag är intresserad av) inte är så överdrivet programmeringstungt. Men jag antar att både matematiken och programmeringen kan vara allt från hanterbar till superprofessornivå beroende på roll och arbetsplats.

Citat:
En kurs i databaser eller att bara lära dig SQL på riktigt är nog den biten som inte lärs ut på TF. Det lärs inte ut på ekonomprogram heller annat än i olika dubbelprogram inom ekonomi och IT. Python används flitigt inom dataanalys i flera olika branscher för att du kan produktionssätta språket. R är ett språk som du prototyptestar med. Du kan skripta och använda ETL för R, men jag misstänker att Python är det som används i högsta grad där.

SQL och Python står på listan och har börjat med SQL här. Jag känner att jag behärskar SQL halvdugligt nu men att det är lite svårt att hitta bra kurser på medelnivå eller högre.
Nybörjarsidor kryllar det av men jag tycker att jag har gått förbi det stadiet och behöver någonting mer utmananade.
På det sättet känns Python lite enklare, det finns andra onlineresurser och fler övningar eller projekt jag kan lära mig via.
Citera
2023-02-12, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CertainRomance
Du behöver verkligen ingen mer utbildning. Det kan jag lova dig...
Också beredd att hålla med.
Citera
2023-02-13, 18:48
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
SQL och Python står på listan och har börjat med SQL här. Jag känner att jag behärskar SQL halvdugligt nu men att det är lite svårt att hitta bra kurser på medelnivå eller högre.
Nybörjarsidor kryllar det av men jag tycker att jag har gått förbi det stadiet och behöver någonting mer utmananade.
På det sättet känns Python lite enklare, det finns andra onlineresurser och fler övningar eller projekt jag kan lära mig via.

Du kan alltid skapa ett eget projekt. Finns hur mycket data som du kan plugga in i en SQL server hemma som du orkar med. Sedan dokumentera arbetet och lägga upp med bilder på någon blogg för att skapa dig en portfölj. Arbetsgivare älskar portföljer där personer som söker jobb visar hur de tänker och demonstrerar problemlösning och kommunikation.
Citera
2023-02-15, 22:02
Medlem
SithLordGrogus avatar
Hej. Hur ser möjligheterna ut att komma in på MSc finans på HHS om man läste sin kandidat på ett mindre universitet? Någon som har någon kunskap om detta?
Citera
2023-02-16, 09:40
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithLordGrogu
Hej. Hur ser möjligheterna ut att komma in på MSc finans på HHS om man läste sin kandidat på ett mindre universitet? Någon som har någon kunskap om detta?

Det mesta tror jag går att läsa på deras lista om admissions eller liknande. För att maxa dina möjligheter bör du givetvis sätta högsta betyg i allt (tror detta är viktigt om du går på dalarnas högskola eller mälardalens etc).

En annan grej är att när du lusläser admissions skriver de om saker som "extra curriculars". Bli ordförande i någon studentförening, hantera pengar som kassör i en större förening, arrangera sociala saker för andra. Finns massor av guider på nätet i hur man skriver ansökningsbrev på engelska också för att komma in på finansutbildningar. Du borde börja plugga redan nu inför GMAT och GRE för att verkligen försöka komma upp i den höga medianpoäng som redovisas på HHS hemsida.

En annan sak som jag verkligen frågar mig gällande din ambition att läsa finans på HHS är om det inte är smartare att studera din master utomlands och försöka läsa en master på bara ett år för att få rejäl ROI på den? Skolor du kan ha som alternativ eller till och med som skolor du hellre borde gå på än HHS är Bocconi, HEC, ESCP, LSE, Oxbridge, St Gallen, Frankfurt. Ifall du kommer jobba ihjäl dig under dina tre kandidatår och du varken har fru, barn eller bostadslån i sverige, då hade jag bara stuckit till utlandet under det mastersåret och sedan försökt att få ett jobb i London, Paris, Frankfurt eller Milano.
Citera
2023-02-16, 16:58
Medlem
SithLordGrogus avatar
Citat:
Det mesta tror jag går att läsa på deras lista om admissions eller liknande. För att maxa dina möjligheter bör du givetvis sätta högsta betyg i allt (tror detta är viktigt om du går på dalarnas högskola eller mälardalens etc).

En annan grej är att när du lusläser admissions skriver de om saker som "extra curriculars". Bli ordförande i någon studentförening, hantera pengar som kassör i en större förening, arrangera sociala saker för andra. Finns massor av guider på nätet i hur man skriver ansökningsbrev på engelska också för att komma in på finansutbildningar. Du borde börja plugga redan nu inför GMAT och GRE för att verkligen försöka komma upp i den höga medianpoäng som redovisas på HHS hemsida.

En annan sak som jag verkligen frågar mig gällande din ambition att läsa finans på HHS är om det inte är smartare att studera din master utomlands och försöka läsa en master på bara ett år för att få rejäl ROI på den? Skolor du kan ha som alternativ eller till och med som skolor du hellre borde gå på än HHS är Bocconi, HEC, ESCP, LSE, Oxbridge, St Gallen, Frankfurt. Ifall du kommer jobba ihjäl dig under dina tre kandidatår och du varken har fru, barn eller bostadslån i sverige, då hade jag bara stuckit till utlandet under det mastersåret och sedan försökt att få ett jobb i London, Paris, Frankfurt eller Milano.

Jag är väldigt tacksam för svaret.

GMAT blir det att plugga på, med start redan denna termin isåfall (vilket kanske kan väga upp ett framtida mediokert betyg på någon tenta). Jag finner din idé om att plugga utomlands mycket givande, vilket jag kommer ha i åtanke. Cambridge alternativt St gallen hade varit givande att studera på då jag finner både England och Schweiz fascinerande (mycket tack vare att de är centrum för finans...). Jag har inte bra koll på England när det kommer till universitet men är Oxbridge att föredra över LSE och isåfall, spelar det någon roll vilket man väljer av Cambridge och Oxford ("anställningsmässigt")?

Sedan måste jag fråga om du har någon erfarenhet eller kunskap om hur utländska universitet ser på den svenska betygsskalan (u-g-vg) på universitetet, vilket mitt universitet använder sig av. Spontant får jag tanken att detta borde ses negativt då HHS med mera använder sig av 1-5/6 alternativt A-F som jag fått för mig.

Förmodar du att praktik/anställning på bank på sidan av skolan kan anses lika högt som att vara ordförande? Kanske ska man satsa på att bli både och om man kan göra tid för det? Till sist, borde man ta vara på möjligheten till ett utbytesår på specifikt NHS (Handels i Norge)? Borde ses som en merit tänker jag.
Citera
2023-02-16, 21:12
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Jag är väldigt tacksam för svaret.

GMAT blir det att plugga på, med start redan denna termin isåfall (vilket kanske kan väga upp ett framtida mediokert betyg på någon tenta). Jag finner din idé om att plugga utomlands mycket givande, vilket jag kommer ha i åtanke. Cambridge alternativt St gallen hade varit givande att studera på då jag finner både England och Schweiz fascinerande (mycket tack vare att de är centrum för finans...). Jag har inte bra koll på England när det kommer till universitet men är Oxbridge att föredra över LSE och isåfall, spelar det någon roll vilket man väljer av Cambridge och Oxford ("anställningsmässigt")?

Sedan måste jag fråga om du har någon erfarenhet eller kunskap om hur utländska universitet ser på den svenska betygsskalan (u-g-vg) på universitetet, vilket mitt universitet använder sig av. Spontant får jag tanken att detta borde ses negativt då HHS med mera använder sig av 1-5/6 alternativt A-F som jag fått för mig.

Förmodar du att praktik/anställning på bank på sidan av skolan kan anses lika högt som att vara ordförande? Kanske ska man satsa på att bli både och om man kan göra tid för det? Till sist, borde man ta vara på möjligheten till ett utbytesår på specifikt NHS (Handels i Norge)? Borde ses som en merit tänker jag.

Både LSE och OXford/Cambridge är target schools för de arbetsplatser du är sugen på. Det är verkligen upp till dig vilken erfarenhet du vill ha när du studerar. Det är ett lyxproblem som jag hoppas att du får en vacker dag, att kunna välja mellan LSE eller Oxbridge.

Det brittiska systemet sorterar in examina under 1st, 2:1, 2:2 och 3rd som är en sammanvägd betygsskala. För att få en 2:1 krävs att du har 60% det högsta betyget du kan få. För en 1st krävs 70%. Med tanke på att du kommer från en "okänd skola" enligt dig själv kan du skaffa dig säkerhetsmarginal och köra 75% VG.

Jag tror att du bör söka svar på dina frågor på ett ställe som "The student room" eller liknande som är en brittisk sida för studier och arbetsliv. Under det fönster jag hade valde jag att göra annat än att söka till Bocconi eller HEC. Ta vara på den chansen du har nu om detta är vad du vill.
Citera
2023-03-04, 12:31
Medlem
SithLordGrogus avatar
Citat:
Både LSE och OXford/Cambridge är target schools för de arbetsplatser du är sugen på. Det är verkligen upp till dig vilken erfarenhet du vill ha när du studerar. Det är ett lyxproblem som jag hoppas att du får en vacker dag, att kunna välja mellan LSE eller Oxbridge.

Det brittiska systemet sorterar in examina under 1st, 2:1, 2:2 och 3rd som är en sammanvägd betygsskala. För att få en 2:1 krävs att du har 60% det högsta betyget du kan få. För en 1st krävs 70%. Med tanke på att du kommer från en "okänd skola" enligt dig själv kan du skaffa dig säkerhetsmarginal och köra 75% VG.

Jag tror att du bör söka svar på dina frågor på ett ställe som "The student room" eller liknande som är en brittisk sida för studier och arbetsliv. Under det fönster jag hade valde jag att göra annat än att söka till Bocconi eller HEC. Ta vara på den chansen du har nu om detta är vad du vill.

Ursäkta sent svar. Tack för svaret ännu en gång. Det kännns skönt att veta att det inte är helt kört att jobba inom private equity även om man valde "fel" universitet. Får man fråga om du har några andra förslag vad man kan göra på sidan av studierna, vad som kan vara bra att läsa på själv utöver kurslitteratur och så vidare? Kanske är smart att lära sig Franska och Tyska?
Citera
2023-03-04, 14:54
Medlem
Finns det någon vits med att plugga civ.ek programmet? iom att det inte längre är en skyddad titel
Citera
2023-03-04, 15:55
Medlem
Jonnen899s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Finns det någon vits med att plugga civ.ek programmet? iom att det inte längre är en skyddad titel

Det har aldrig varit en skyddad titel. Det är inget fel i att plugga det. Du studerar en kandidat + magister. Men de flesta högrankade universiteten har avskaffat det pga bolognaprocessen där det ska bli mer enhetligt i Europa. Dvs att man studerar först ett kandidatprogram och därefter söker sig till en masterprogram.
Citera
2023-03-05, 13:06
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursäkta sent svar. Tack för svaret ännu en gång. Det kännns skönt att veta att det inte är helt kört att jobba inom private equity även om man valde "fel" universitet. Får man fråga om du har några andra förslag vad man kan göra på sidan av studierna, vad som kan vara bra att läsa på själv utöver kurslitteratur och så vidare? Kanske är smart att lära sig Franska och Tyska?

Vill du boosta är väl språk alltid bra. Ska du ha nytta av det inom PE eller bankväsendet måste du bara kunna det till en ganska hög nivå. Du måste kunna göra affärer på språket.

En termin matematik är också alltid bra. Finns massor av distanskurser där du kan läsa första terminen matematik på matematikprogrammet. Du kommer ha nytta av det inom bank.

Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro

Det här har jag frågat mig själv också. Jag skulle nog säga att det beror på program från program. De flesta lite mer seriösa skolorna i sverige har slutat examinera civ ek. Det är mest skolor ute på landsbygden som gör det nu. Det är inte en dålig utbildning utan den är betydligt bättre och mer matig än mycket annan skit du kan läsa på universitetet. Frågan är bara om du kan titulera dig civ ek efter 180hp, varför läsa mer?

Det smartaste rent allmänt är att köra 90 hp av nationalekonomi eller företagsekonomi. Sedan fylla på med kurser som gör att din profil står ut ur mängden. Det finns en trygghet att läsa på ett program men du gör inte det mesta möjliga av dina studier om du hade tänkt att lära dig något. Nätverka kan du göra ändå bara du tar en 30hp introkurs för då får du tillgång till alla events som kåren och företagen håller i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in