Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-06, 10:31
  #5677
Avstängd
Mertillens avatar
Finns det några ekonomer här som arbetat några år och tycker att de tillför mervärde? Samt att inga andra hade tillfört samma mervärde för att de inte är några ekonomer?
Citera
2020-07-07, 11:57
  #5678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Finns det några ekonomer här som arbetat några år och tycker att de tillför mervärde? Samt att inga andra hade tillfört samma mervärde för att de inte är några ekonomer?
Är inte ekonom men frugan driver redovisningsbyrå och det gör hon för att det är kul, fritt och ger inkomst
Citera
2020-07-16, 12:22
  #5679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du vill kunna kombinera IT med ekonomi är det ju inte helt fel att lära dig programmeringsspråk som används inom t.ex. finansbranschen, det finns en hel del kurser för resp. delområde som kan vara intressant.

Python är ett modernt språk som har en hel del tillämpningar inom finansområdet (värdering, dataanalys, statistik, affärsystem, mm)
https://www.hb.se/utbildning/program...ring-i-python/
https://www.su.se/sok-kurser-och-pro...ventcode=48673

SQL är bra att kunna för arbete med databaser och dataanalys
https://www.uu.se/utbildning/utbildn...=20%2F21&typ=1

R är användbart för arbete med statistik
https://www.su.se/sok-kurser-och-pro...ventcode=30864

Kunskaper i C, C++ samt C# (ev även Java) kan användas för utveckling av BI-system och applikationer
https://lnu.se/kurs/strukturerad-pro...d-engelska-ht/
https://www.ltu.se/edu/course/L00/L0...374?termin=H20
https://edu.mah.se/sv/Course/DA204A
https://www.hkr.se/kurs/DT555B

Utöver detta kan du även lära dig VBA på egen hand (sök på Youtube), detta är av värde inom rätt många ekonomiska fält och ett bra exempel på automatiseringslösningar inom finans mm.

Om du inte vill söka dig till ett "rent" IT-jobb är det nog inte värt att söka ett helt nytt program, då kan du satsa på kurser och söka dig till analytiska roller där du får nytta av goda IT-kunskaper, efterfrågan inom det området är högt.

Frågan är vad du vill jobba med helst, på sikt?


Tack så mycket för ditt utförliga svar. Jag vet faktiskt inte vad jag vill jobba med på sikt... Det som är så himla jobbigt, och jag blir inte klokare med åren. Många av mina vänner vet exakt vad de vill jobba med. Jag vet bara att jag vill bort ifrån revision. Jag vet att jag ej har "fallenhet" för programmering, (jag har tidigare tagit några kurser och har haft svårt att klara dem). Jag har för övrigt kommit in på mastern "Internationellt Företagande vid Göteborgs Universitet. Jag tror denna master skulle passa mig då det ej är så mycket räkna/tekniska ämnen utan lite mer "flum" kurser. Men jag vet inte vad en master i Internationell Företagande kan leda till för jobb? Skapar denna master öht något mervärde? kontra jobba kvar med revision och vara olycklig? Inte så lätt att hitta något nytt arbete nu under coronatider...
Citera
2020-07-16, 21:02
  #5680
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Tack så mycket för ditt utförliga svar. Jag vet faktiskt inte vad jag vill jobba med på sikt... Det som är så himla jobbigt, och jag blir inte klokare med åren. Många av mina vänner vet exakt vad de vill jobba med. Jag vet bara att jag vill bort ifrån revision. Jag vet att jag ej har "fallenhet" för programmering, (jag har tidigare tagit några kurser och har haft svårt att klara dem). Jag har för övrigt kommit in på mastern "Internationellt Företagande vid Göteborgs Universitet. Jag tror denna master skulle passa mig då det ej är så mycket räkna/tekniska ämnen utan lite mer "flum" kurser. Men jag vet inte vad en master i Internationell Företagande kan leda till för jobb? Skapar denna master öht något mervärde? kontra jobba kvar med revision och vara olycklig? Inte så lätt att hitta något nytt arbete nu under coronatider...

Ett bra första steg är att bestämma vad du vill jobba med, helt omöjligt att planera för kompetensutveckling och vidareutbildning utan att ha något mål, du blir du student livet ut.

Att ta en master kan mkt väl vara bra för en hel del typer av jobb, i och med att du redan är inne i arbetsmarknaden skulle jag dock tro att du tjänar mer på att smida vidare på din erfarenhet och satsa på jobb, detta väger alltid tyngre än studier.

Eftersom du inte verkar veta vad du vill göra utgår jag ifrån att du inte kan placera hur du skulle vilja inrikta din karriär mot internationell företagande eller ej, dvs. i vilken typ av roll du skulle kunna se dig jobba med detta? Men rätta mig om jag har fel.

Jobb finns att få, gäller dock att veta vad man vill, annars förstår jag helt att det är svårt att satsa på jobbyte.
Citera
2020-07-18, 12:08
  #5681
Medlem
Hur ser folk på arbetsmarknaden för ekonomer om 5-10 år? Kommer det vara enkelt att hitta jobb eller kommer det vara ett överskott?
Citera
2020-07-18, 15:23
  #5682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Hur ser folk på arbetsmarknaden för ekonomer om 5-10 år? Kommer det vara enkelt att hitta jobb eller kommer det vara ett överskott?

Svårt att säga hur konjunkturläget kommer se ut 5+ år framåt. De jobb som ekonomer brukar få i privat sektor tenderar att vara ganska konjunkturkänsliga. Gäller i lägre grad i offentlig sektor, men samtidigt färre jobb där totalt sett. Covid-epidemin kommer ganska säkert hålla ned tillväxten ett par år framöver, oavsett hur Sverige klarar sig. Som ett litet, exportorienterat land påverkas vi av läget i resten av världen.

Spår att de ekonomer med bäst utsikter kommer att vara utbildade på avancerad nivå (master+) inom redovisning eller nationalekonomi/ekonometri, gärna med bättre kunskaper i datahantering än den genomsnittlige ekonomen. Med det menar jag att kunna manipulera, söka och extrahera från stora databaser med t.ex. SQL.

Automatisering kommer att minska utbudet av enklare ekonomjobb, men det som auktoriserade revisorer och MSc/PhDs i nationalekonomi vanligtvis jobbar med är mer nyanserat, och handlar om mer än bara estimering eller prediktion (det som AI är särskilt bra på).

Marknadsföring kommer vara en fortsatt lukrativ branch, men som pga bättre tillgång på big data kommer rekrytera främst datavetare och statistiker. Industriledarna lär vara t.ex. Google och Alibaba snarare än traditionell advertising a la Saatchi & Saatchi.

Finansjobb kommer finnas kvar, men kommer liksom idag rekrytera baserat på prestige och signaler på ambition och intellekt, snarare än ämneskunskaper. Så fortsatt lågt mervärde i att ha just en ekonomiexamen.
Citera
2020-07-24, 23:19
  #5683
Medlem
Jag funderar på när jag har gått halva ekonomprogrammet kandidat 1,5 att då börja Fysioterapeutprogrammet men ändå gå klart Ekonomprogrammet med iaf G i ämnena, tror ni det är möjligt att klara dubbla examen i 1,5 år?
Citera
2020-07-25, 09:14
  #5684
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Jag funderar på när jag har gått halva ekonomprogrammet kandidat 1,5 att då börja Fysioterapeutprogrammet men ändå gå klart Ekonomprogrammet med iaf G i ämnena, tror ni det är möjligt att klara dubbla examen i 1,5 år?

Vad är syftet?
Citera
2020-07-25, 10:12
  #5685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vad är syftet?

HP resultatet går ut Efter 1,5 år efter jag börjar Ekonomprogrammet. Och jag har ett en plan b om det skiter sig med jobb inom ekonomi..
Citera
2020-07-25, 10:36
  #5686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
HP resultatet går ut Efter 1,5 år efter jag börjar Ekonomprogrammet. Och jag har ett en plan b om det skiter sig med jobb inom ekonomi..

Ta kandidaten, gör om högskoleprovet och sök fysioterapeutprogrammet. Alternativt dubbla om du har möjlighet, krävs en görligt god disciplin dock.

Har du tillräckligt med poäng på högskoleprovet i dagsläget så lär det inte vara ansträngande att skriva ett liknande resultat igen, eller bättre.
__________________
Senast redigerad av karlenn 2020-07-25 kl. 10:38.
Citera
2020-07-25, 11:57
  #5687
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
HP resultatet går ut Efter 1,5 år efter jag börjar Ekonomprogrammet. Och jag har ett en plan b om det skiter sig med jobb inom ekonomi..

Förstår inte riktigt relevansen av att ditt HP går ut snart. Det är ju inte så att man måste "passa på" att söka alla utbildningar som man har möjlighet att komma in på givet sitt HP-resultat, man utbildar sig till det man vill bli tycker jag.

Fysioterapeut är ju en totalt annan yrkesbana än ekonom så tveksamt om det är bra att ha en "plan B" om du ej får den typen av ekonomjobb du vill ha, framförallt inte om du har en målsättning om att iaf ha G i dina kurser. Då låter det mest som att du slarvar dig igenom två utbildningar som dessutom har noll synergi, och detta ger dig inte direkt en starkare profil.

Bättre att fokusera 100% på det du vill göra.
__________________
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2020-07-25 kl. 12:00.
Citera
2020-07-25, 15:46
  #5688
Avstängd
kajhahnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Finns det några ekonomer här som arbetat några år och tycker att de tillför mervärde? Samt att inga andra hade tillfört samma mervärde för att de inte är några ekonomer?
Jobbade som revisionsassistent i 5-6 månader. Världens mest onödigaste jobb. Tråkigt dessutom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback