Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Solceller är inget vidare om du ska låna pengar till installationen a 4% ränta. Säg att du sparar 5000 kwh per år a 1.5 per KWH så har du 7500kr per år in. 4% ränta på 200k som installationen kostar är 8000kr före avdrag.
Det är möjligt. Men beror samtidigt på vad elpriset kommer ligga på, Vinsten i solceller ligger ju i vad man kan sälja elen för. Sen är det så att effektiviten på solceller lär öka så anläggningen lär bli out of date om 10 år. Det får man ta häsyn till-
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Listräntor är det ju ingen som har.
Sitter man med direktverkande el och inte sätter in en värmepump a 25k får man ju lite skylla sig själv. Som att betala 5000kr i månaden för ett telefonabonnemang.
Det blir ju också lite fånigt när extrema december 2022 ska hållas som någon form av standard. Det ser ju ut att vara en rejäl avvikelse ärligt talat.
250 kvm blir dyrt i längden oavsett om det ska underhållas, renoveras etc.
Jag har en bekant som har en Väldigt dyr sportbil. Han vågar dock inte parkera den utan att ha den under uppsikt. Användandet blir då i princip att åka till glasskiosken och sitta och titta på bilen. En sådan människa har i mina ögon egentligen inte råd med en sådan bil.
Du försöker tona ner det kraftigt ökade kostnadsläget för bostadsägare.
Listräntor på snart över 5% talar om hur enormt mkt dyrare räntekostnaden blir.
När vi hade nånstans 1.5 % listränta kunde man också pruta. Och alla prutar inte på listräntor eller får mkt liten rabatt.
Nej ,alla är inte så smarta som vi på forumet och satt in värmepumpar tyvärr. Det är mänskligt att inte vara så smart, Men det kommer de att göra.
Och nej, december 22 var inget fånigt exempel och var ingen extrem månad även om det var kallt periodvis. Och att man kan få 18 000 i elräkning istället för tidigare 5000 med direktverkande är också ett exempel på hur mkt dyrare det blivit. Och det finns flera exempel,
Jag antar du menar att jag ska hitta mindre boende men 150 kvm är också dyrt att underhålla.
Finns massor med hus typ 120 kvm med källare idag vilket blir 200 kvm så det är ingen extrem yta.
Men visst det kommer bli dyrt för många.
Men vänta bara till räntehöjningar slagit igenom fullt ut och fler omsatt sina lån.
Och parat med den inflation vi har haft och kommer få, gissar jag vi att vi har ytterligare 10-20% ner på priserna.
Enligt Valuegard redan ner runt 25 % på villor i Sverige sen toppen. Grymt, speciellt för Covidköparna.