2023-02-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Visade sig att jag hade sparat bokmärke till gamla inlägget. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

SCB var det som stod för datat.

Går ju att räkna om med senaste datat från SCB: https://kommunsiffror.scb.se/?id1=2581&id2=0163
Varsågoda.

Ser att jag räknade fram att break-even var vid 4% boränta. Dit kommer vi nog om RB höjer 2 ggr.

--------------------
Ser en lite lustig sak. Det är mer jordbruksmark i Sollentuna än i Piteå. (% av arealen vill säga).

Då tittar du inte ens på det faktum att medianfamiljen i Sollentuna med stor sannolikhet har andra nivåer på arv, aktieportföljer, egna bolag med utdelningar osv
Citera
2023-02-03, 16:58
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Solceller är inget vidare om du ska låna pengar till installationen a 4% ränta. Säg att du sparar 5000 kwh per år a 1.5 per KWH så har du 7500kr per år in. 4% ränta på 200k som installationen kostar är 8000kr före avdrag.

Det är möjligt. Men beror samtidigt på vad elpriset kommer ligga på, Vinsten i solceller ligger ju i vad man kan sälja elen för. Sen är det så att effektiviten på solceller lär öka så anläggningen lär bli out of date om 10 år. Det får man ta häsyn till-

Citat:
Listräntor är det ju ingen som har.

Sitter man med direktverkande el och inte sätter in en värmepump a 25k får man ju lite skylla sig själv. Som att betala 5000kr i månaden för ett telefonabonnemang.

Det blir ju också lite fånigt när extrema december 2022 ska hållas som någon form av standard. Det ser ju ut att vara en rejäl avvikelse ärligt talat.

250 kvm blir dyrt i längden oavsett om det ska underhållas, renoveras etc.

Jag har en bekant som har en Väldigt dyr sportbil. Han vågar dock inte parkera den utan att ha den under uppsikt. Användandet blir då i princip att åka till glasskiosken och sitta och titta på bilen. En sådan människa har i mina ögon egentligen inte råd med en sådan bil.

Du försöker tona ner det kraftigt ökade kostnadsläget för bostadsägare.

Listräntor på snart över 5% talar om hur enormt mkt dyrare räntekostnaden blir.
När vi hade nånstans 1.5 % listränta kunde man också pruta. Och alla prutar inte på listräntor eller får mkt liten rabatt.

Nej ,alla är inte så smarta som vi på forumet och satt in värmepumpar tyvärr. Det är mänskligt att inte vara så smart, Men det kommer de att göra.

Och nej, december 22 var inget fånigt exempel och var ingen extrem månad även om det var kallt periodvis. Och att man kan få 18 000 i elräkning istället för tidigare 5000 med direktverkande är också ett exempel på hur mkt dyrare det blivit. Och det finns flera exempel,

Jag antar du menar att jag ska hitta mindre boende men 150 kvm är också dyrt att underhålla.
Finns massor med hus typ 120 kvm med källare idag vilket blir 200 kvm så det är ingen extrem yta.
Men visst det kommer bli dyrt för många.

Men vänta bara till räntehöjningar slagit igenom fullt ut och fler omsatt sina lån.
Och parat med den inflation vi har haft och kommer få, gissar jag vi att vi har ytterligare 10-20% ner på priserna.

Enligt Valuegard redan ner runt 25 % på villor i Sverige sen toppen. Grymt, speciellt för Covidköparna.
Citera
2023-02-03, 17:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Hur får du ihop siffrorna på din gamla post? Vid 85% belåning så måste Piteå paret ha sparat ihop runt 1m för att ha råd med Sollentuna. Men på Sollentuna lönerna, vid 4,5 gånger bruttolönen i maxlån, har de bara 5m i budget. Saknas några m för medelvillan i Sollentuna där
Det framgår väl väldigt väl från inlägget.

Skillnad i inköpspris för bostäderna: 5038 kSEK
Ränteutgift för denna skillnad vid 1% ränta: 4.400 kSEK
Inkomstskillnad e skatt minus ränteutgift enligt ovan: 7325 kr / månad

Dvs Sollentuna-familjen har 7325 kr mer att bränna varje månad. (Som det var DÅ).

Som alla inser ger jag Piteå-familjen en orättfärdig fördel här iom att jag utgår från att båda familjerna har samma kapitalutgift för det belopp som Piteå-villan kostar. Så är det nog inte iom att Piteå-familjen har svårare att spara ihop det Sollentuna-familjen kan då de har högre löner.
Men det behöver ju inte vara exakt. Avsikten vara bara att utbilda folk i tråden om vissa omständigheter i verkligheten.

Citat:
Då tittar du inte ens på det faktum att medianfamiljen i Sollentuna med stor sannolikhet har andra nivåer på arv, aktieportföljer, egna bolag med utdelningar osv
Arv kommer ganska sent i livet. 60 år kanske. Aktieportföljer och egna bolag kan ju båda ha. Det som skiljer är att Sollentuna familjen får mer kvar av lönen och kan spara mer. Eller bränna på konsumtion.
Citera
2023-02-03, 17:26
Medlem
Citat:

Dvs Sollentuna-familjen har 7325 kr mer att bränna varje månad. (Som det var DÅ).

Som alla inser ger jag Piteå-familjen en orättfärdig fördel här iom att jag utgår från att båda familjerna har samma kapitalutgift för det belopp som Piteå-villan kostar. Så är det nog inte iom att Piteå-familjen har svårare att spara ihop det Sollentuna-familjen kan då de har högre löner.
Men det behöver ju inte vara exakt. Avsikten vara bara att utbilda folk i tråden om vissa omständigheter i verkligheten.
Fast du skriver "Dvs för den som bor i Piteå och tror sig få upp lönen motsvarande snitt-skillnaden mellan kommunerna är det en stor vinst att flytta från Piteå till Sollentuna."
Piteå familjen har ju inte råd med Sollentuna medelvillan då deras inkomst (efter flytt till Sollentuna) inte räcker till för lånet, om de inte sitter på närmare 3m i cash. Sitter de på 3m i cash måste du ju räkna med avkastningen på den summan också.
Citera
2023-02-03, 17:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Räknar man på senaste datat enligt SCB-länken får man:

Huspris Piteå: 1989 Sollentuna: 8021 (MSEK)
Lön Piteå: 30742 Sollentuna: 39933 (SEK/mån)
Löneskillnad e skatt 7310 SEK. (Ja olika skattetabeller har använts).

Ränta vid 3.5% för prisskillnad: 12.3 kSEK/mån

Skillnad e skatt och ränta för prisskillnad 2304 SEK/månad mer för Sollentunafamiljen.

Även med "dagens" ränta så "vinner" Sollentuna familjen. Men skillnaden har ju minskat.

För den i Piteå som kan höja lönen till medellön i Sollentuna är det fortfarande en vinst med att flytta dit och köpa ett hus för 8 MSEK. Jag tror folk i tråden har svårt att fatta detta.

(För skribenten blekmyr är det nog rätt att flytta till Piteå. Det är dessutom den kommun i Sverige med minst andel invandrare. Notabelt är att white flight är så obefintligt att Piteå inte ökar i folkmängd).
Citera
2023-02-03, 17:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Fast du skriver "Dvs för den som bor i Piteå och tror sig få upp lönen motsvarande snitt-skillnaden mellan kommunerna är det en stor vinst att flytta från Piteå till Sollentuna."
Piteå familjen har ju inte råd med Sollentuna medelvillan då deras inkomst (efter flytt till Sollentuna) inte räcker till för lånet, om de inte sitter på närmare 3m i cash. Sitter de på 3m i cash måste du ju räkna med avkastningen på den summan också.
Har dom inte finanser att köpa snitt-Sollentunavillan direkt får dom väl mellanlanda i något billigare boende då. Då kan dom ju spara mer. Och senare köpa snitt-Sollentunavillan.

Sedan kanske det inte är viktigt att dom bor just i en snitt-Sollentunavillan.
Eller skulle du säga att det är just det som är det viktiga med beräkningen?
Citera
2023-02-03, 17:54
Medlem
Citat:
Har dom inte finanser att köpa snitt-Sollentunavillan direkt får dom väl mellanlanda i något billigare boende då. Då kan dom ju spara mer. Och senare köpa snitt-Sollentunavillan.

Sedan kanske det inte är viktigt att dom bor just i en snitt-Sollentunavillan.
Eller skulle du säga att det är just det som är det viktiga med beräkningen?
Fast då blir ju också beräkningen lite haltande. Har de inget kapital så måste du ju jämföra möjligheter att spara ihop pengar också. Lönerna i Piteå är lägre men vad händer om hyrorna där är hälften av vad de är i Sollentuna? Sen restauranger, nöje, mat, kommunikationer etc etc? Inte säkert det går att spara ihop mer pengar på en högre lön i Sollentuna
Citera
2023-02-03, 18:06
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen

Men vänta bara till räntehöjningar slagit igenom fullt ut och fler omsatt sina lån.

Exakt!

Därför är detta ett pyramidspel.

En transferering av ekonomin ut ur landet till välbärgade banker.

Alla som kunde har satt sig i skuld och kommer där i nu sitta inför framtiden.

Ett dränage som får ta sin tid – helt enkelt!
Citera
2023-02-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Det är möjligt. Men beror samtidigt på vad elpriset kommer ligga på, Vinsten i solceller ligger ju i vad man kan sälja elen för. Sen är det så att effektiviten på solceller lär öka så anläggningen lär bli out of date om 10 år. Det får man ta häsyn till-

Du försöker tona ner det kraftigt ökade kostnadsläget för bostadsägare.

När vi hade nånstans 1.5 % listränta kunde man också pruta. Och alla prutar inte på listräntor eller får mkt liten rabatt.

Nej ,alla är inte så smarta som vi på forumet och satt in värmepumpar tyvärr. Det är mänskligt att inte vara så smart, Men det kommer de att göra.

Och nej, december 22 var inget fånigt exempel och var ingen extrem månad även om det var kallt periodvis. Och att man kan få 18 000 i elräkning istället för tidigare 5000 med direktverkande är också ett exempel på hur mkt dyrare det blivit. Och det finns flera exempel,

Jag antar du menar att jag ska hitta mindre boende men 150 kvm är också dyrt att underhålla.
Finns massor med hus typ 120 kvm med källare idag vilket blir 200 kvm så det är ingen extrem yta.
Men visst det kommer bli dyrt för många.

Och parat med den inflation vi har haft och kommer få, gissar jag vi att vi har ytterligare 10-20% ner på priserna.

Enligt Valuegard redan ner runt 25 % på villor i Sverige sen toppen. Grymt, speciellt för Covidköparna.

Visst men nu talar vi om nu och på sommaren när man kan producera lite el är priset generellt lågt. Har man pengarna i madrassen eller lånar till 0.8% är det möjligen en ok investering men knappast annars.

Snitträntorna är det intressanta. De ser ut at toppa runt 4% i vår.

Vi är inte i närheten av -25% ned enligt valueguard om du inte tar in inflationen.

Att hitta en villa man gillar tar ofta drygt ett år. Svårt att tajma botten som tidigare sagt och du ska ju dessutom i 95% av fallen sälja ditt befintliga som också gått ned.
Citera
2023-02-03, 18:37
Medlem
Citat:

Arv kommer ganska sent i livet. 60 år kanske. Aktieportföljer och egna bolag kan ju båda ha. Det som skiljer är att Sollentuna familjen får mer kvar av lönen och kan spara mer. Eller bränna på konsumtion.

De bättre bemedlade i Sthlm får cash av sina föeäldrar till bla bostäder långt tidigare än sä
Citera
2023-02-03, 18:38
Bannlyst
Vad är flashbackselitens analys på att räntan höjjs nästa vecka? Bara så ni vet så kan jag ingenting om bostäder men vet tillräckligt mkt så jag fattar att höjda räntor är dåligt för dom som har hus för att dom har lån! Kommer den höjas mycket nu eller?
Citera
2023-02-03, 19:17
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaesenibotten
Vad är flashbackselitens analys på att räntan höjjs nästa vecka? Bara så ni vet så kan jag ingenting om bostäder men vet tillräckligt mkt så jag fattar att höjda räntor är dåligt för dom som har hus för att dom har lån! Kommer den höjas mycket nu eller?

Enligt eliten här som förutspådde 125p förra gången den höjdes med 75p så ska den nu höjas 100p när alla andra förutspår 25-50p. Välj själv vad som låter rimligast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in