2023-02-03, 15:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Ganska enkelt att slå ihop ekonomifakta och SCB. Jag tog inflationsjusterade småhuspriser och inflationsjusterade medianen av hushållens disponibla inkomster, vilket gav: diagram (år 1986-2021)

Ser som väntat ännu "roligare" ut efter 2015...

Källa:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/Bostadspriser/?graph=/16121/1,2,3/all/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/inkomster-och-inkomstfordelning/inkomster-och-skatter/
Intressant. Fruktansvärd kurva upp i himlen, och de som köpt bostad senaste 5 åren i Sverige borde vara livrädda. Med rätta.

Man kan enkelt utläsa från lönekurvan att svenska bostadspriser, nu när normalränta återkommit, faktiskt ligger mer än 50% för högt. Det kan inte fortsätta så.
Citera
2023-02-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ligger mkt i det du säger. Många har lånat alldeles för mkt och låg redan på marginalen,
Sen när ränta och inflation exploderar blir det tufft.Man vill ju leva och inte bara bo.
Kanske kommer många BMW Xdrive o Mini Cooper på Blocket nu på tal om det.

Ja, du har helt rätt, energiförbrukningen är prio. Har börjat titta på solceller men funderar på om man ska ansluta sig till fjärrvärmen alt bergvärmepump.
Blir iaf ingen Xdrive utan får nöja mig med min gamla svenska pansarvagn tills man får råd med elbil.

Solceller är inget vidare om du ska låna pengar till installationen a 4% ränta. Säg att du sparar 5000 kwh per år a 1.5 per KWH så har du 7500kr per år in. 4% ränta på 200k som installationen kostar är 8000kr före avdrag.
Citera
2023-02-03, 15:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Du för massa cirkelresonemang. SEK stärks eftersom obligationsräntorna ökar när innehavet minskar. Det är samma mekanism som gör att höjd styrränta stärker en valuta, åtminstone kortsiktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Du kanske har missat att i stort sett alla obligationsmarknader har fallit? De flesta (och största) långt mer än den svenska.
Det du skulle göra var att visa att växelkursen stiger när folk växlar ifrån sig SEK.
Jobba på med det.

Att försöka smita undan med ad hominem fungerar inte.
Citera
2023-02-03, 15:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Solceller är inget vidare om du ska låna pengar till installationen a 4% ränta. Säg att du sparar 5000 kwh per år a 1.5 per KWH så har du 7500kr per år in. 4% ränta på 200k som installationen kostar är 8000kr före avdrag.
Solceller är rimligen totalt olönsamma i mörka Sverige med en normal ränta. Det fanns en kortare period med superlåga räntor när de "bara" tog 10-12 år att få tillbaka sin kostnad. Men den som nu installerar solel gör faktiskt en anti-ekonomisk miljöförstörande insats.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-03 kl. 15:14.
Citera
2023-02-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nej, detta var inget litet radhus i Täby och 24 grader, men jag var kanske otydlig. Friliggande villa 175 kvm 18 500 kr avseende december. Och inget jag hört från en kompis kompis.
Och du har rätt det är direktverkande el. Men nu skulle det installeras värmepump.
Men det var också kallt i delar av december.

Ja, det stämmer men vi är definitivt på väg mot över 5 % listräntor.

Tack för att du tar tillbaka det där med idioter. Jag ber om ursäkt för det där med "rutten människosyn". Du vet hur hetsigt det kan blii bakom tangentbordet...

Ja, nu är det iofs källare på 80 kvm som vi bara håller torr. Men håller med dig det är onödigt stort men elkostnaden var inget man tänkte på den tiden vi köpte,

Men håller med dig ett mindre boende är att föredra och ha det varmare, men nu får man investera i alternativ värmekälla.
Så tror det här med vita putsade kyrkor med mkt plats för vänner kommer trenda ut.
Nej ,nya bilar är inte att tänka på i nuläget. Tror det gäller många som får prioritera om.

Listräntor är det ju ingen som har.

Sitter man med direktverkande el och inte sätter in en värmepump a 25k får man ju lite skylla sig själv. Som att betala 5000kr i månaden för ett telefonabonnemang.

Det blir ju också lite fånigt när extrema december 2022 ska hållas som någon form av standard. Det ser ju ut att vara en rejäl avvikelse ärligt talat.

250 kvm blir dyrt i längden oavsett om det ska underhållas, renoveras etc.

Jag har en bekant som har en Väldigt dyr sportbil. Han vågar dock inte parkera den utan att ha den under uppsikt. Användandet blir då i princip att åka till glasskiosken och sitta och titta på bilen. En sådan människa har i mina ögon egentligen inte råd med en sådan bil.
Citera
2023-02-03, 15:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag kör med Matlåda Oftast de färdiga förpackade pastasalladerna från LIdl för omkring 35 kr styck De är både goda, billiga, och smidiga att ta med sig och äta...

Bryr nog inte så mycket om kostnaden dock.....
Tror att jag den gången räknade med att man bara köpte hem mer råvaror och lagade mer mat när man ända lagade.

Men säg att man sparar 50 kr per dag på detta. Är man 2 blir det 100 kr. 2k/månad. Motsvarar ca 1% ränta.
Citera
2023-02-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Solceller är rimligen totalt olönsamma i mörka Sverige med en normal ränta. Det fanns en kortare period med superlåga räntor när de "bara" tog 10-12 år att få tillbaka sin kostnad. Men den som nu installerar solel gör faktiskt en miljöförstörande insats.

Lönsamheten för solceller har mycket lite med räntor att göra. Det kritiska är att de Gröna Khemererna införde lagstiftning som tvingar nelbolagen att köpa den el som produceras vare sig de vill eller inte. Själva solcellerna subventioneras också.

Utan det politiska vansinnet hade ingen privatperson haft solceller. Det är något den nya regeringen kommer att ta tag i innan mandatperioden är slut....
Citera
2023-02-03, 15:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Lönsamheten för solceller har mycket lite med räntor att göra. Det kritiska är att de Gröna Khemererna införde lagstiftning som tvingar nelbolagen att köpa den el som produceras vare sig de vill eller inte. Själva solcellerna subventioneras också.

Utan det politiska vansinnet hade ingen privatperson haft solceller. Det är något den nya regeringen kommer att ta tag i innan mandatperioden är slut....
Så är det ju, det är politiska beslut från MP och S som stängt av fungerande el-produktion och som därmed höjt elpriserna. De visste om detta när de tog besluten, men av någon anledning så informerades inte en enda svensk. Vi är numera informerade via verkligheten och gör inte om detta misstag.

Ett lands energiproduktion är själva basen för allt som är bra i ett land, all rikedom, all bekvämlighet. Jag tror S vetat detta men glömt bort det. MP vet också detta men de struntar i det.
Citera
2023-02-03, 15:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Tittar jag på ekonomifakta så ligger medelinkomsten (månad och netto) för 2 pers i Sollentuna runt 49k och i Piteå runt 41k.
Medianpris från hemmets försäljningar (senaste 12 månaderna) på en villa (120-170kvm och byggt efter 2005) i Sollentuna är 8 802 000 kr och i Piteå 2 351 000 kr.
Visade sig att jag hade sparat bokmärke till gamla inlägget. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

SCB var det som stod för datat.

Går ju att räkna om med senaste datat från SCB: https://kommunsiffror.scb.se/?id1=2581&id2=0163
Varsågoda.

Ser att jag räknade fram att break-even var vid 4% boränta. Dit kommer vi nog om RB höjer 2 ggr.

--------------------
Ser en lite lustig sak. Det är mer jordbruksmark i Sollentuna än i Piteå. (% av arealen vill säga).
Citera
2023-02-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Solceller är rimligen totalt olönsamma i mörka Sverige med en normal ränta. Det fanns en kortare period med superlåga räntor när de "bara" tog 10-12 år att få tillbaka sin kostnad. Men den som nu installerar solel gör faktiskt en anti-ekonomisk miljöförstörande insats.

Man får dessutom ett otroligt fult hus på köpet
Citera
2023-02-03, 16:20
Bannlyst
De här elpriserna sänker marknaden, javisst, men tänk vart Sveriges verkligt extremistiska energi-politik kan ställa till med när LKAB ska producera "grönt stål" . Milde himmel, nu är det ju isåfall bättre att lägga LKAB i malpåse.

"Grön el" riskerar ju bli en katastrof för bostadsmarknaden om denna el innebär att efterfrågan på svensk el sticker upp i himlen.
Citera
2023-02-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Visade sig att jag hade sparat bokmärke till gamla inlägget. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

SCB var det som stod för datat.

Går ju att räkna om med senaste datat från SCB: https://kommunsiffror.scb.se/?id1=2581&id2=0163
Varsågoda.

Ser att jag räknade fram att break-even var vid 4% boränta. Dit kommer vi nog om RB höjer 2 ggr.

--------------------
Ser en lite lustig sak. Det är mer jordbruksmark i Sollentuna än i Piteå. (% av arealen vill säga).
Hur får du ihop siffrorna på din gamla post? Vid 85% belåning så måste Piteå paret ha sparat ihop runt 1m för att ha råd med Sollentuna. Men på Sollentuna lönerna, vid 4,5 gånger bruttolönen i maxlån, har de bara 5m i budget. Saknas några m för medelvillan i Sollentuna där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in