Citat:
Jaså? Länka gärna en sådan dom.
Att innehav är lagligt enligt EU-bestämmelser bestrider jag inte, men det här landet är alldeles för skitnödigt och fyrkantigt när det kommer till bruk.
Citat:
Det är INTE olagligt att ha THC (eller någon annan narkotika) i kroppen. Du har missförstått.
Att du har THC eller något annat olagligt i kroppen KAN användas som bevis för att du brukat narkotika i Sverige, vilket är olagligt. Men kan du visa på att du fått i dig narkotika i kroppen på något lagligt sätt, exempelvis genom att bruka utomlands, konsumera laglig industrihampa eller att du omedvetet råkat fått i dig det genom andrahandsrökning eller att någon stoppat något i din drink eller bjudit på vad du trodde var en vanlig cigarett, så går du fri. Förutsatt att rätten tycker din historia är trovärdig och/eller du har bevis i form av kvitton, biljetter eller dylikt.
Att du har THC eller något annat olagligt i kroppen KAN användas som bevis för att du brukat narkotika i Sverige, vilket är olagligt. Men kan du visa på att du fått i dig narkotika i kroppen på något lagligt sätt, exempelvis genom att bruka utomlands, konsumera laglig industrihampa eller att du omedvetet råkat fått i dig det genom andrahandsrökning eller att någon stoppat något i din drink eller bjudit på vad du trodde var en vanlig cigarett, så går du fri. Förutsatt att rätten tycker din historia är trovärdig och/eller du har bevis i form av kvitton, biljetter eller dylikt.
Nej, jag har inte missförstått, men jag uttryckte mig klumpigt. I Sverige är det olagligt att medvetet stoppa i sig thc i kroppen även om det är små mängder från en laglig produkt.
Jag har läst hela denna tråd sen jag fick upp ögonen för CBD-buds och det är exakt ett sådant fall jag läst om i tråden:
Personen konsumerade laglig industrihampa i form av te, vilket ledde till fällande dom.
Både tingsrätt och hovrätt resonerade att han genom att brygga te har gjort en beredning som innehåller THC och förtärt den, vilket är olagligt enligt psykotropkonventionen.
Bland beredning räknas tydligen också att avskilja växtdelar eller göra portioner, även om växten i sig inte klassas som narkotika så blir den då narkotika enligt deras definition.
Kolla sidorna 47-48 i tråden där några användare diskuterar domen och länkar till den, det finns även en användare i tråden som dömts.