2023-01-26, 18:55
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Nej båda har inte gjort det och Bella har ni ägnat en hel tråd åt att ge öknamn och smutskasta så börja inte böla för att jag benämner en barnamördare som as.

Registrerad i nov 2022 med 1089 inlägg , undrar vem som har ägnat tråden mest inlägg av alla här . Du behöver inte börja böla för att jag benämner I som en smuts som är oförmögen att ta hand om sina barn. Tror inte hon kan bo själv ens , därför männen avlöst varandra , en ny medans den gamla fortfarande är kvar. Hade varit bra om hon hade hållit sig hemma och tagit hand om barnen hon satt till världen , då hade hon vetat vad som hade hänt.
Citera
2023-01-26, 19:03
Medlem
Citat:
Nej båda har inte gjort det och Bella har ni ägnat en hel tråd åt att ge öknamn och smutskasta så börja inte böla för att jag benämner en barnamördare som as.

Det finns inget hos dig som får dig att inse att hon inte är helt oskyldig i det hela när så gott som alla som har läst FUPen tycker det?
Citera
2023-01-26, 19:10
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenguldfisn23
Det finns inget hos dig som får dig att inse att hon inte är helt oskyldig i det hela när så gott som alla som har läst FUPen tycker det?
Nej det finns inget i mig som anser att hon har ansvar för hans brott.
Citera
2023-01-26, 19:18
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Nej det finns inget i mig som anser att hon har ansvar för hans brott.

Att lämna tre små barn med en så instabil och näst intill galen människa ensam i flera dagar måste väl klassas som ett brott , nästan som att lämna dem ensamma. Skrämmande !! Så om hon inte "tar ansvar för hans brott " , så har hon själv begått ett brott genom att brista i sitt föräldraansvar .
Citera
2023-01-26, 19:40
Medlem
Citat:
Jo och därför vet jag att normala nioåringar inte har den fysik och styrka som krävs för sådana manövrar utan att lämna greppskada på barnet.

Du är helt efterbliven. Nej jag skojar bara, du har bara lyckats bevisa vilken mytoman du är. Och du tror på dina egna lögner, precis som I.

En normal 6-9 åring klarar av utan problem att bära ett spädbarn.
Citera
2023-01-26, 19:50
Medlem
missdestiels avatar
Läste igenom fupen idag för andra gången och jag reagerar verkligen på I’s beteende i samband med att J förs till sjukhus.
Som mor själv känns det bisarrt att hon verkar totalt obrydd över att komma hem till sitt svårt skadade barn och istället börja småprata med ambulanspersonalen. Absolut att man kan bli chockad men beteendet känns bisarrt.
För att inte tala om att hon sitter och chattar med flera olika personer - särskilt när hon skrev ungefär ”kul med barn med hjärtstopp då”. Det är något man skulle kunna skriva om man själv råkat ut för något men att en mamma skickar sådant när hennes barns liv svävar i fara gör mig illamående.
Uttalar mig inte om huruvida I orsakade J’s död eller inte - men för någon som själv har barn är hennes beteende galet. För att inte tala om hur sönerna pratar om henne.
Hjärtat brister ju.
Citera
2023-01-26, 19:51
Medlem
Citat:
Varifrån har du fått att man kan få lika omfattande blödningar av syrebrist.
Hon har skador både från trauma i hjärnan och från syrebristen och jo dom kan se vad som är vad.
Nej diagnosen plötslig spädbarnsdöd handlar om dödsfall där man inte kan se någon orsak. Barnen i princip bara dör.
Döden kan inte förklaras med blödningar i hjärnan eller annat.
Ja man har ifrågasatt hur bedömningar gjorts tidigare och dom rönen har svenska läkare tagit del av och man rättar sig efter dom framsteg som gjorts.
Däremot har man inte sagt att barn inte dör skakvåld utan det kvarstår.
Det finns fall där det senare har visat sig handla om sjukdom men i det här fallet har man redan uteslutit dom förklaringarna.
Jag tror inte att rättsläkarna haft för mycket känslor inblandade.
Hon lär inte vara det första barnet som dom obducerar.
Jag undrar vem du tycker kan göra en riktig bedömning om inte expertisen som är utbildad och arbetar med att göra dessa bedömningar skulle klara av det.
Jag tror vi kan vara helt övertygade om att deras kunskap går långt över Flashback och dom som tydligen går på känslor är dom sitter här och spekulerar i alternativförklaringar till det utredningen visat.
I nuläget vet man inte om han döms men man vet att han var den som var ansvarig för flickan både före och vid tidpunkten för det trauma som dödar henne och att han är den enda möjliga gärningsmannen om han inte haft en hemlig kompis på besök.
Det kanske slutar med att det är Molgan som får skulden.
Det har ju hänt förr

Den nu gällande definitionen av SIDS är:

”Ett spädbarn som dör plötsligt och oväntat utan att dödsorsaken kan fastställas på grundval av anamnes, inspektion av dödsplatsen och rättsmedicinsk obduktion” (Krous 2004).
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/plotslig-spadbarnsdod-sids-sudden-infant-death-syndrome/

Jag vet vaf plötslig spädbarnsdöd är och innebär. Menar att det mycket väl kan vara ett sådant dödsfall som hänt här och som i sin tur orsakat syrebrist och på så vis blödningar.

Jag säger inte att läkarna och rättsläkarna inte har kunskap, dom gör sitt jobb efter dom riktlinjer som finns uppsatta och är nog exemplariskt duktiga men då just dessa symptom är ifrågasatta för att fastställa skakvåld så försöker jag tänka olika scenarion och jag tror inte längre att varken I eller L har gjort något efter att ha googlat massor om ämnet.

Diskutera med dig är ju som att banka huvudet i en vägg, man kan ju tro att du ligger sked med både I och vårt rättssystem. Tro mig, även läkare, polis och åklagare kan göra fel ibland.
Precis som I🙂
Citera
2023-01-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Tack , en verkligt bra artikel som du lagt in,

Scrolla ner till kommentarerna och läs vad Överläkare Tommie Olofsson på Rättsmedicinalverket skriver.

Utmärkt artikel om problematiken rörande skakvåld, shaken baby syndrome/abusive head trauma, och om diagnosens närmast obefintliga vetenskapliga stöd. Därtill förhåller det sig tyvärr så att studier om spädbarnsmisshandel generellt lider av samma metodologiska problem (cirkelbevisning, selektionsbias mm) som SBU identifierade för skakvåldsstudierna varför evidensvärdet även för dem i allmänhet är mycket lågt liksom det vetenskapliga stödet.
Jag själv har som rättsläkare personlig erfarenhet av flera fall av otvetydig barnmisshandel men jag har dessutom även personlig erfarenhet av flera fall där föräldrar dömts som skyldiga till spädbarnsmisshandel trots att de medicinska diagnoserna som utgjort hela bevisunderlaget saknat tillräckligt vetenskapligt stöd för domslutet eftersom det förelegat andra förklaringar till fynden på barnet som varit minst lika eller mer sannolika. Det är få fynd eller skador hos ett spädbarn som är misshandelsspecifika till den grad att det enbart på basen av dessa är ställt bortom rimligt tvivel att de är orsakade av annans avsiktliga vållande, ändå döms föräldrarna ofta som skyldiga. Om inte i straffrätten så i förvaltningsrätten.
Hur många människor har blivit och blir oskyldigt dömda för skakvåld och spädbarnsmisshandel? Hur många familjer har Socialtjänsten splittrat genom att barnen tvångsomhändertagits pga. de anklagats för skakvåld och spädbarnsmisshandel? En oberoende kommission borde omgående tillsättas för att utreda frågan.
Tommie Olofsson, Överläkare, Rättsmedicinalverket

Det läskiga är att ju mer jag googlat och läst dom senaste dagarna, ju mer sånt här hittar jag - där dom dessutom beskriver liknande skador som J hade.
Det dom flesta är överens om är dock att om det förekommit massiva skakningar så bör skador på/i/runt nacken upptäckas.

Till och med läst om fall där dom undersökt ett barn som kommer in till sjukhus med massa olika symptom, där dom inte hittar några blödningar. 1v senare (under sjukhusets vård) så dör barnen och då gör man nya undersökningar i forskningssyfte och läkarna hittar då blödningar i ögonbotten samt även i skallen.

Jag är inte helt söker på att någon gjort något alls i detta fall.

Vem vet, hon kanske fick epilepsi-anfall eller något och hunden reagerade varpå hjärtstillestånd uppstår under krampen.

Om L nu skulle vara oskyldig så är det inte konstigt han pratar så mycket om hunden, det är ju det enda logiska i hans värld?!
Han har ju flaggat för hunden i flera veckor innan detta och jag har svårt att tro det var planerat flera veckor tidigare. Då hade man hittat slagningar i hans telefon osv.
Citera
2023-01-26, 20:36
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missdestiel
Läste igenom fupen idag för andra gången och jag reagerar verkligen på I’s beteende i samband med att J förs till sjukhus.
Som mor själv känns det bisarrt att hon verkar totalt obrydd över att komma hem till sitt svårt skadade barn och istället börja småprata med ambulanspersonalen. Absolut att man kan bli chockad men beteendet känns bisarrt.
För att inte tala om att hon sitter och chattar med flera olika personer - särskilt när hon skrev ungefär ”kul med barn med hjärtstopp då”. Det är något man skulle kunna skriva om man själv råkat ut för något men att en mamma skickar sådant när hennes barns liv svävar i fara gör mig illamående.
Uttalar mig inte om huruvida I orsakade J’s död eller inte - men för någon som själv har barn är hennes beteende galet. För att inte tala om hur sönerna pratar om henne.
Hjärtat brister ju.
Och jag reagerar på Lu*as betende, förstår inte att så många i tråden blundar för det.
I-bella är en urusel mamma rent ut sagt, men Lu*as beteende är helknepigt.
Han är fixerad vid sin första hund och sedan den andra som inte var lika bra.
Hund nr. 2 kallar han CP, dock har ingen annan sett att hunden är knepig, inte ens vid besiktningen.

Han kommer att bli dömd för att ha grovt misshandlat sitt barn till döds.
Citera
2023-01-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Tänk om ingen gjort något? Finns ju flera fall i Sverige där föräldrar varit oskyldigt dömda fär skakvåld.
Jag är inte så säker på att någon gjort det..
Skummade FUP och läste följande från mamman på s.395:
"Jag har en bindvävssjukdom sim heter Ehlers Danlos syndrom. Min bindväv håller inte riktigt
ihop. Jag är överrörlig. Lederna håller inte ihop. När jag ramlade och bröt foten gick den av
på tre ställen istället för ett ställe."

Det framgår även av FUP att barnet är prematurt så förhoppningsvis att de gjorts analyser om även barnet har detta syndrom?
(presenteras resultat för icke strukturell hjärtsjukdom i tilläggsprotokollet men annars hittar jag inget)

Av skadorna verkar de flesta ytliga kunna förklaras av HLR.

Framgår även att pappan lämnat barnet själv ett tag då han pratat med en av hennes andra barn så frågan är om det kunde ha hänt en olycka när hon var obevakad?

Subdural blödning och ögenbottenskador diagnosticeras och det kan vara trauma (fall eller annat våld) eller något syndrom som nämnt ovan.

Baserat på yttre skador och hjärnskador konstaterar rättsläkaren följande:
"Fynden och omständigheterna talar starkt för att döden har orsakats av annan
person."

Detta baseras helt på följande luddiga uttalanden:
"Skadorna företer ett utseende starkt talande för att de uppkommit till följd av
trubbigt våld såsom slag, grepp eller liknande.
Blåmärkena och hudavskrapningen under hakan kan ha uppkommit i samband
återupplivningsförsök men utseendet av blåmärkena kan tala för att de
möjligen uppkommit innan den uppgivna tidpunkten.
Blåmärkena på buken, i pannan och på högra kinden företer ett utseende
talande för att de uppkommit innan målsägande blev dålig. Placeringen och
utseendet talar starkt, på grund av målsägandes ålder, för annan persons
handaverkan genom grepp och/eller slag."

Utom rimligt tvivel...nja
Citera
2023-01-26, 21:13
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrubbel00
Du är helt efterbliven. Nej jag skojar bara, du har bara lyckats bevisa vilken mytoman du är. Och du tror på dina egna lögner, precis som I.

En normal 6-9 åring klarar av utan problem att bära ett spädbarn.
Problemet är inte att någon burit barnet.
Trodde du det?
Citera
2023-01-26, 21:14
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Jag vet vaf plötslig spädbarnsdöd är och innebär. Menar att det mycket väl kan vara ett sådant dödsfall som hänt här och som i sin tur orsakat syrebrist och på så vis blödningar.

Jag säger inte att läkarna och rättsläkarna inte har kunskap, dom gör sitt jobb efter dom riktlinjer som finns uppsatta och är nog exemplariskt duktiga men då just dessa symptom är ifrågasatta för att fastställa skakvåld så försöker jag tänka olika scenarion och jag tror inte längre att varken I eller L har gjort något efter att ha googlat massor om ämnet.

Diskutera med dig är ju som att banka huvudet i en vägg, man kan ju tro att du ligger sked med både I och vårt rättssystem. Tro mig, även läkare, polis och åklagare kan göra fel ibland.
Precis som I🙂
Nej det kan det inte.
Läs vad jag citerade och länkade och sluta fantisera fritt kring plötslig spädbarnsdöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in