2023-01-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripeti
Det här att I skulle vara bipolär: Jag får inte ihop det. Utifrån allt jag läst har hon rimligtvis, utöver ADHD, många drag av olika personlighetsstörningar inom kluster B. Emotionellt instabil personlighetsstörning/förut kallad borderline känns given, allra minst!

Vid typisk bipolär sjukdom har man långa ihållande skov och är "frisk"/normal däremellan, ofta större delen av tiden. Rätt medicinerad märks sjukdomen ofta inte av omgivningen. Det är inte upp och ned hela tiden som det verkar vara med I. ADHD:n gör säkert sitt till, men jag har inte uppfattat att hennes svängningar är långvariga överhuvudtaget... Hon verkar mest ständigt kicksökande, manipulativ och egoistisk. Bipolär är på modet och har väl högre status än borderline. Kanske därför hon utreds för det.

På senare år har man börjat diagnosticera en variant benämnd bipolär typ 2. Den varianten kännetecknas av kortare "skov" som kan variera under en dag.
Citera
2023-01-15, 20:51
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweeeden
Hon är precis lika störd som han är. Han var väl den som var på bvc och pratade och ville veta hur han skulle ta hand om barnet för att han var helt ensam i det. Man ska inte försvara han om det är så att han är en mördare.
Men snälla lägg ner ditt dravel om att försvara henne. Hon är en mycket störd och empatilös människa som förhoppningsvis vaknar upp någon och sen ställer sig framför en lastbil.
Blir så trött på hur jäkla hjärndöda vissa här är som verkligen försvarar henne.
Sjuka likheter med Arboga-Kvinnan dessutom.
Förstår du inte hur korkat det låter? Det här är en diskussionstråd på Flashback där vi bland annat diskuterar skuldfrågan. Om man anser att hon inte är skyldig till vållande av sitt barns död ska man inte få skriva det enligt dig? Du kanske borde ägna dig åt andra trådar istället, t.ex. hur man åker skateboard. Du får precis som alla andra tycka vad du vill om henne, men om du inte har förmågan att på ett sakligt och vederhäftigt sätt diskutera vad som hänt utan bara avfärdar henne som vidrig så bör du nog ägna dig åt något annat istället.
Citera
2023-01-15, 20:53
Medlem
Det finns inget bortom rimligt tvivel då fuppen känns ofärdig. Finns för många små luckor dom inte blir tilltäppta. Känns som att ingen kommer att bli dömd fast igentligen borde både L och I dömmas för oaktsamhet/bristande föräldraomsorg och allt annat som går att finna här. Båda har brustit i att ta sitt ansvar för lilla J och därmed är båda skyldiga för hennes död, även om det hade varit hunden, någon av bröderna, I eller L så är det ingen som har gjort något för att förändra deras situation. Att beklaga sig för allt och alla hjälper ju inte. Att springa hemifrån 24/7 hjälper ju inte.

Som förälder måste man vara medveten om att man ansvarar för ett liv och det är din förbannade skyldighet att göra allt i din makt att skydda, ge omsorg, se barnets behov- och alla barnens behov i detta sorgliga hem. Så enligt mig, släng in dem båda och släng bort nyckeln
Citera
2023-01-15, 21:00
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Så vem snäste av I? Var det Mark eller Markus?
Läs förundersökningen så ska du se att det klarnar
Citera
2023-01-15, 21:02
Medlem
Vallasands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Läs förundersökningen så ska du se att det klarnar

Så kan det också låta när man har dragit en vurpa.

Förresten, är det nån som vet när rättegången drar igång?
Citera
2023-01-15, 21:29
Medlem
Peripetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
På senare år har man börjat diagnosticera en variant benämnd bipolär typ 2. Den varianten kännetecknas av kortare "skov" som kan variera under en dag.

Diagnoskriterierna säger att ett uppåtskov i bipolär typ 2 (ett hypomant skov) ska vara ihållande minst fyra dagar. Depressioner som regel minst två veckor.

Det är givetvis möjligt att I har det, min poäng är främst att det lär finnas andra diagnoser som överskuggar det eventuellt bipolära. Frågan är om hon har friska perioder alls.
Senast redigerad av Peripeti 2023-01-15 kl. 21:32.
Citera
2023-01-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Så kan det också låta när man har dragit en vurpa.

Förresten, är det nån som vet när rättegången drar igång?

Tidigare inlägg av mig
————————————————————
För allas information:

Svar på mejl angående när huvudförhandlingar kommer att ske.

Hej!

Dagar är inte bestämda än men att vi ska börja 6 feb har vi bestämt. Återkom under nästa vecka för att få veta de övriga dagarna.

Vissa delar av förhandlingen kommer med största sannolikhet att vara bakom stängda dörrar men hur mycket går inte att säga i förväg.

Med vänlig hälsning

Åsa Danielsson
Domstolshandläggare, Avdelning 1, Nyköpings tingsrätt
Citera
2023-01-15, 21:54
Medlem
Jag tänkte höra av mig i veckan för att få en uppdatering.
Citera
2023-01-15, 22:00
Medlem
Gaiafrodites avatar
Jag tänker att det L beskriver när han kommer och hittar J låter som ett epileptiskt anfall. Kramper, blicken, ljudet. Har man blödningar i hjärnan så får man kramper tillslut så jag tänker att det absolut kan vara så att hon blir skakad dagen innan, är påverkad och sover tungt på natten och börjar krampa på morgonen. Kanske därför hunden hoppar upp och får tokryck som hundar kan få när dem blir stressade. Det som går emot det är att L säger att hon mådde bra när han lämnade henne…
Citera
2023-01-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
Du blandar nog ihop det med något annat. Bipolär sjukdom typ 2 (dvs med hypomani) är inget nytt och varar inte så kort tid.
Citera
2023-01-16, 06:36
Medlem
Detta är mitt första inlägg på Flashback..
Brukar aldrig skriva något men i detta fall kan jag inte låta bli.

Är det någon som har noterat detta :
Personalia
Bilaga skäligen misstänkt, Ekblad Richardsson, Robert Lukas.........................
Personalia, Ekblad Richardsson, Robert Lukas............................................. ....

L är alltså skäligen misstänkt? Den lägre misstankegraden väl?

Jag tror som dem flesta andra att I är inblandad

Jag har själv barn och kan för mitt liv inte förstå hur man inte vill umgås med sina barn och vara så fruktansvärt känslokall.
Så sorgligt alltihop. Stackars barn.
Citera
2023-01-16, 07:39
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sannaf8989
Detta är mitt första inlägg på Flashback..
Brukar aldrig skriva något men i detta fall kan jag inte låta bli.

Är det någon som har noterat detta :
Personalia
Bilaga skäligen misstänkt, Ekblad Richardsson, Robert Lukas.........................
Personalia, Ekblad Richardsson, Robert Lukas............................................. ....

L är alltså skäligen misstänkt? Den lägre misstankegraden väl?

Jag tror som dem flesta andra att I är inblandad

Jag har själv barn och kan för mitt liv inte förstå hur man inte vill umgås med sina barn och vara så fruktansvärt känslokall.
Så sorgligt alltihop. Stackars barn.

Tänkte så också, men efter att ha läst förhören med L och hur han ändrar händelseförloppet flera gånger då han hittade J livlös så blev iaf jag mer övertygad om att han gjort det.
Sedan verkar I totalt slut i huvudet när det kommer till moderskap.
Och den lilla risken finns ju att det var hon som skakade J på em dagen innan och först morgonen efter kom reaktionen. Men den sannolikheten krymper allteftersom jag läst L:s förhör.

Hursomhelst hade J maximal otur med vilka föräldrar hon föddes till..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in