Citat:
Ursprungligen postat av
H3jh0pp
Det finns ju dokumenterade studier på att bebisar kan få samma typ av blödningar vid syrebrist i hjärnan.
Ponera att hon får EP anfall (kan komma utan förvarning) som leder till hjärtstopp och det i sin tur leder till blödningar.
Vid undersökning då så har jag ytterst svårt att tro att man kommer se vad orsaken är.
Därav finns diagnosen plötslig spädbarnsdöd, den tillämpas när man inte vet orsaken. Ett sånt dödsfall kan alltså leda till samma symptom.
Till och med skaparen av triaden (undersökningsmodell för ev skakvåld) har nu ifrågasatt användningen av det då det inte var tänkt att användas för det ändamålet och att det inte är hundra tillförlitligt.
Jag försöker bara tänka utanför boxen då jag inte får ihop allt när jag läser FUP.
Det finns ju faktiskt erkända fall i Sverige där föräldrar blivit oskyldigt dömda för skakvåld osv.
Jag tror man har haft lite för mycket känslor inblandat i utredningen, ddtt är dock spekulation såklart.
Varifrån har du fått att man kan få lika omfattande blödningar av syrebrist.
Hon har skador både från trauma i hjärnan och från syrebristen och jo dom kan se vad som är vad.
Nej diagnosen plötslig spädbarnsdöd handlar om dödsfall där man inte kan se någon orsak. Barnen i princip bara dör.
Döden kan inte förklaras med blödningar i hjärnan eller annat.
Ja man har ifrågasatt hur bedömningar gjorts tidigare och dom rönen har svenska läkare tagit del av och man rättar sig efter dom framsteg som gjorts.
Däremot har man inte sagt att barn inte dör skakvåld utan det kvarstår.
Det finns fall där det senare har visat sig handla om sjukdom men i det här fallet har man redan uteslutit dom förklaringarna.
Jag tror inte att rättsläkarna haft för mycket känslor inblandade.
Hon lär inte vara det första barnet som dom obducerar.
Jag undrar vem du tycker kan göra en riktig bedömning om inte expertisen som är utbildad och arbetar med att göra dessa bedömningar skulle klara av det.
Jag tror vi kan vara helt övertygade om att deras kunskap går långt över Flashback och dom som tydligen går på känslor är dom sitter här och spekulerar i alternativförklaringar till det utredningen visat.
I nuläget vet man inte om han döms men man vet att han var den som var ansvarig för flickan både före och vid tidpunkten för det trauma som dödar henne och att han är den enda möjliga gärningsmannen om han inte haft en hemlig kompis på besök.
Det kanske slutar med att det är Molgan som får skulden.
Det har ju hänt förr
Den nu gällande definitionen av SIDS är:
”Ett spädbarn som dör plötsligt och oväntat utan att dödsorsaken kan fastställas på grundval av anamnes, inspektion av dödsplatsen och rättsmedicinsk obduktion” (Krous 2004).
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/plotslig-spadbarnsdod-sids-sudden-infant-death-syndrome/