Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Nog för att jag håller med dig ang att ifrågasätta varför räntan ska ner i närtid.

Däremot, när räntan väl stabiliserar sig och vid den första räntesänkningen, så kommer det bli åka av. Varför? För att det aldrig i historien kommer bli billigare bostadspriser än just då. Det handlar om FOMO x10. Folk kommer belåna sig till max för att få vara med på tåget av den nya uppgången. Jag tror på 10-15% upp inom 6 mån, max, och sedan kommer det röra sig i sidled kommande 10 åren, minst. Vi slog i taket för vad folk har råd med i förra taket.

Det underliggande felet här tycker jag är tanken att bostadspriserna ändras blixtsnabbt precis som börsen. Det är ju uppenbart viss tröghet i priserna.

Senaste gången bostadspriserna var på samma nivå som nu var både reallönerna högre och räntan lägre. Om räntan skulle stå stilla från och med nu tror jag att priserna skulle fortsätta ner ett tag till.

Sen är det ju lite cirkelresonemang att säga att priserna kommer gå upp för folk får fomo för att priserna går upp, men det är en annan sak.
Senast redigerad av trickget 2023-01-21 kl. 18:07.
Citera
2023-01-21, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag vet inget. Förhåller mig till fakta via bankerna och trovärdiga källor anger att inflationen är på en neråtgående trend. Känner en del yrkesfolk som är grossister inom kablage och elkomponenter som har märkt av rätt rejäla prisssänkningar senaste kvartalet. Detsamma gäller trävaror.
Du antyder också att skatterna kommer öka pga miljöskäl. Vad får dig att tro det? MP är ju inte nått parti med veto längre och jag har svårt att nuvarande regering kommer lägga på massa miljöskatter helt plötsligt.

2019 så var kriget inget som förutspåddes.
Men kanske alla vi i tråden skall fortsätta killgissa och hävda att alla är idioter som inte överensstämmer med vad du TROR.

Det kan jag tro. Det är ju lågkonjunktur på ingång.

Inflationen folk läser om har förresten ökat i december, inte sjunkit.

Miljöskatter har inte mycket med MP att göra. Svenskarna är klimat-dårar ändå och hela Sverige och EUs ledning är ingjutet i klimat-psykos. Den här regeringen där Folkpartiet ingår har en klimatmupp-minister installerad. Så därför!
Senast redigerad av Sportlaban 2023-01-21 kl. 20:04.
Citera
2023-01-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Det kan jag tro. Det är ju lågkonjunktur på ingång.

Inflationen folk läser om har förresten ökat i december, inte sjunkit.

Miljöskatter har inte mycket med MP att göra. Svenskarna är klimat-dårar ändå och hela Sverige och EUs ledning är ingjutet i klimat-psykos. Den här regeringen där Folkpartiet ingår har en klimatmupp-minister installerad. Så därför!

Håller med. Jag tror likt dig att fantomen kommer att kosta 5 kr och bostadsrätter 1 kr inom kort. Nån annan får göra bevisa varför detta inte skulle vara sant.
Citera
2023-01-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vill bara påpeka att jag inser att detta blev lite väl elakt.

Men det är så bisarrt att folk tror att det här är någon slags stonk-marknad där aggregerat index får "fomo" och att några "tåg går" (att "tåget gått" är ffs direkt ekvivalent med att marknaden tok-kraschar eftersom det då helt saknas köpare på den prisnivån).
Varför tror du att priserna stack iväg så fort corona visade sig vara en influensa och inte döden? Det hade inte med stimulanser att göra. Tror du tiotusen hit eller dit påverkar ens kontantinsats? Det handlade om att folk visste att inte ens en pandemi kunde krossa prisuppgången. Upp gick det, närmare 20% på ca 20 mån. Från skyhöga nivåer.

Och nu, nästa gång räntan sänks, så tror du att folk väljer att stå utanför även om de kan, fastän de vet att från den här punkten kommer det bara bli dyrare och dyrare? Har du tänkt igenom det här verkligen?

Därmed inte sagt att det inte väntar ett litet stålbad innan dess men det har jag inte förnekat. Så illa blir det dock inte. Vi har redan en 4 ggr så hög bolåneränta och skyhög inflation. Priserna ligger på pre-pandemi nivå. Det är ett urstarkt försvar. Folk som pratat om bubbla har inte fattat någonting. En bostadsbubbla hade legat lika back som skräpet krypto vid det här laget.
Citera
2023-01-22, 00:35
Medlem
Citat:
Varför tror du att priserna stack iväg så fort corona visade sig vara en influensa och inte döden? Det hade inte med stimulanser att göra. Tror du tiotusen hit eller dit påverkar ens kontantinsats? Det handlade om att folk visste att inte ens en pandemi kunde krossa prisuppgången.
Kollar du vilken typ av objekt som stack mest så inser du att det handlade om exakt samma förvirring som gör att båtar nu står och möglar och massa hundar lever i en miserabel tillvaro osv. Det var trivialt att se redan när det hände. Men närmare hälften av alla människor har <100 IQ och vi lever dessutom i en svensk kultur där genomsnittlig "vuxen" person aldrig lärt sig ta ansvar för sig själv överhuvudtaget.

Att du tror att det handlade någon slags finansiell FOMO och att TåGet GåR!1 så att de ville snabba sig in i pyramiden är så himla jävla sjukt förvirrat, därav att mitt första inlägg var så aggressivt. Det förklarar varför de köper scams, inte varför de köper bostäder.
Citera
2023-01-22, 00:39
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Prognoserna säger att svenska styrräntan i bästa fall kan plana ut på 2 %, andra runt 2.5% om ett par år. Så ränteprognoserna talar definitivt inte om någon prisuppgång på länge.
Och 2023 kommer bostadspriserna sjunka ännu mer pga genomslag på ränteuppgångar, hög inflation och energipriser.

Sen kan efterfrågan vara hur hög som helst. Hjälper inte när folk inte får lånelöften.

Skulle tro att energin blir betydligt billigare 2023 och inflationen dämpas rejält. Prisökningarna beror på energikris och komponenterbrist. Kina öppnar upp fullt ut, energikrisen ebbar ut, inflationen dämpas, kriget tar slut. 2023 blir ett bra år
Citera
2023-01-22, 00:50
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Skulle tro att energin blir betydligt billigare 2023 och inflationen dämpas rejält. Prisökningarna beror på energikris och komponenterbrist. Kina öppnar upp fullt ut, energikrisen ebbar ut, inflationen dämpas, kriget tar slut. 2023 blir ett bra år
Varför ska energin bli billigare 2023?
Citera
2023-01-22, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Vad i helvete har Ukraina-kriget med bostäder att göra ditt dumma helvete.

Räntorna är på väg ner enligt SBAB och Swedbank samt uttalanden från Ecb denna veckan ! Tips är att lyssna på P1 så att du kan hänga med i rapporteringen !

Du påstår att du håller dig till fakta och hänvisar bl.a. till ECB. På deras hemsida kan man läsa rapporter från dec-22 som visar på att styrräntan kommer fortsätta öka så länge som det krävs tills inflationsmålet på 2% uppnås och stabiliseras vid den nivån över tid, vilket ECB förväntar sig ske så tidigt som 2025. Kommer inflationen verkligen att öka i Europa, och varför isf, eller kommer vi få se samma trend som i USA och att inflationen fortsätter minska för varje månad framöver?

Två anledningar till att inflationen kan komma att öka beror bl.a. på, enligt ECB, kriget i Ukraina och Kinas öppnande. Båda dessa är kopplade till ökade energipriser av förklarliga anledningar.

Både Isabel Schnabel som är styrelseledamot och Christine Lagarde som är ECBs ordförande har nyligen intervjuats där de bekräftar att det råder koncensus hos ECB om en bibehållen framtidstro som sannolikt fortsatt innebär, om inte en ökad så åtminstone alldeles för hög inflation, även under 2023 och kanske hela 2024, vilket då kommer tvinga ECB att agera och därmed resultera i ökad styrränta, så länge som det krävs.

Enligt Riksbankens senaste rapport från nov-22 förväntas vi ligga lite före ECBs prognos med kanske 3-12 månader, dvs att vi når inflationsmålet om 2% och stabiliserar kring den nivån över tid, någon gång under 2024.

Det vi däremot också vet, precis som dessa aktörer själva påpekar i alla sina rapporter, är felmarginalen i projiceringarna som inte ska tas lätt på. RB trodde ju så sent som apr-22 att vi skulle ha 0% styrränta fram till 2024, så det kan svänga fort i bedömningarna.

Du, precis som alla andra, får däremot gärna tro att räntan ska gå ner redan imorgon eftersom SBAB vill det och uppmanar Riksbanken att ta det lugnt men om vi ska hålla oss till fakta och utgå från vad RB och ECB säger i sina rapporter och intervjuer m.m. så lär vi inte göra det under det här året iaf; först ska räntorna alltså höjas, sen måste inflationen dämpas rejält och stabiliseras kring målet om 2%, därefter sänker man räntorna.

Exemplifierar rent konkret med ytterligare ett förtydligande: Centralbankerna sänker alltså inte styrräntorna även om inflationen går ner med en halv procentenhet för varje månad hela 2023 och landar på säg 4,5% vid årsslutet, för då riskerar man att öka inflationen återigen, före det att man ens nått målet om 2% och harvat däromkring ett tag. Då frångår man inte bara lite grann, utan går helt tvärtemot själva syftet med hela väsendet som ska generera prisstabilitet och vara till gagn för samhället. Tror du verkligen att det är en sund hållning att förvänta sig något sånt, bara för att P1 Radio eller SBAB sagt det?

Hoppas detta bringar lite mer klarhet.
Senast redigerad av Qoz 2023-01-22 kl. 05:26.
Citera
2023-01-22, 06:46
Medlem
Citat:
Varför tror du att priserna stack iväg så fort corona visade sig vara en influensa och inte döden? Det hade inte med stimulanser att göra. Tror du tiotusen hit eller dit påverkar ens kontantinsats? Det handlade om att folk visste att inte ens en pandemi kunde krossa prisuppgången. Upp gick det, närmare 20% på ca 20 mån. Från skyhöga nivåer.

Och nu, nästa gång räntan sänks, så tror du att folk väljer att stå utanför även om de kan, fastän de vet att från den här punkten kommer det bara bli dyrare och dyrare? Har du tänkt igenom det här verkligen?

Därmed inte sagt att det inte väntar ett litet stålbad innan dess men det har jag inte förnekat. Så illa blir det dock inte. Vi har redan en 4 ggr så hög bolåneränta och skyhög inflation. Priserna ligger på pre-pandemi nivå. Det är ett urstarkt försvar. Folk som pratat om bubbla har inte fattat någonting. En bostadsbubbla hade legat lika back som skräpet krypto vid det här laget.

Att priserna står emot och är så starka är ett återkommande argument. Bostadspriserna är trögrörliga åt båda hållen. Men faktum är att priserna gått ner snabbare än under 90-tals krisen:
https://research.sebgroup.com/api/attachments/6tgjd3QXjUafCbFY25GkQg

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig ska hända vid en bostadsbubbla. Hur snabbt tycker du det ska gå ner?
Citera
2023-01-22, 09:10
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Varför ska energin bli billigare 2023?

Även jag också är optimistisk inför elpriser för i år med tanke på
-VK byggs ut mer och mer i stora projekt
-Ol3 100% i drift från mars, om testerna går som det ska
-Lng-terminaler överallt i Europa
-Fler franska Kk i drift

Så har vi ett problem. Galningarna i Tyskland som vägrar ge Ukraina Leopard 2 ska dessutom lägga ner ännu fler Kk.
Det kan vara så att Tyskland drar ner hela Europa inklusive Ukraina med sina ryssvänliga beslut.
Senast redigerad av foxxi 2023-01-22 kl. 09:13.
Citera
2023-01-22, 11:22
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Även jag också är optimistisk inför elpriser för i år med tanke på
-VK byggs ut mer och mer i stora projekt
-Ol3 100% i drift från mars, om testerna går som det ska
-Lng-terminaler överallt i Europa
-Fler franska Kk i drift

Så har vi ett problem. Galningarna i Tyskland som vägrar ge Ukraina Leopard 2 ska dessutom lägga ner ännu fler Kk.
Det kan vara så att Tyskland drar ner hela Europa inklusive Ukraina med sina ryssvänliga beslut.

Storbritannien sätter 3 kolkraftverk i beredskap för en köldknäpp just nu. Tror man slutar skrota fossil kraft några år.
Citera
2023-01-22, 11:36
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta

Det är möjligt att 2023 blir ett bra år för dig (får vi hoppas). Men inte för fastighetsmarknaden.

Tripplade räntor, energipriser och hög inflation har inte slagit igenom än.
Och en recession kan aldrig vara bra för bostadspriserna.

Öppnar Kina fullt ut kan dessutom både energipriser och inflation öka pga efterfrågan.

Och kom ihåg kärninflationen dvs utan energi är fortfarande väldigt hög och fler räntehöjningar är att vänta.

Och kriget i Ukraina fortsätter så Europa lever farligt med risk i hela systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in