Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-21, 13:13
Medlem
Nu finns data på bostadspriser i Stockholm sedan 1400-talet:

https://ekonomistas.files.wordpress.com/2023/01/rbvol3_bostad.png

Om man vill läsa texten till siffrorna:
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/forskning/historisk-monetar-statistik-for-sverige/volume-iii-banking-bonds-national-wealth-and-stockholm-house-prices-14202020/
Historical evidence may suggest that inflation and wars are more of a threat to the value of housing than financial crisis, even if the financial crises of 1907, early 1930s, early 1990s and 2008 were accompanied by declines in real housing prices. A majority of the crises happened during or after wars, which were accompanied by monetary instability.
Senast redigerad av LaneHaj 2023-01-21 kl. 13:16.
Citera
2023-01-21, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men sluta vara så trög. Jag förhåller mig till Fakta. Sluta med dina personangrepp för det tillför inget till tråden.
Sverige är inget u-land. Lönerna kommer ikapp inflationen och räntorna kommer sänkas och därmed kommer bopriserna över tid öka. Så är det och så har det alltid varit men några få undantag.

Ok. Det är din tvärsäkra diagnos. Vilken är din meritlista avseende prognoser? Vad prognostiserade du 2019? Prognosticerade du ett virus 2020, global totalitär politik i virusets spår och upptrappat krig i Ukraina 2022? Vilka nya miljöskatter på boende och bilism gäller 5 år framåt? När sänks räntor åter? Du som vet, menar jag.
Citera
2023-01-21, 14:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Fortsätter samma ökning så kommer snittpriset för ett småhus vara drygt 10m om 10 år.
Ja och det är varken konstigt eller dåligt, enligt de flesta i den här tråden.
Att lönerna inte följer med i den utvecklingen gör inget.
Citera
2023-01-21, 14:25
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Ok. Det är din tvärsäkra diagnos. Vilken är din meritlista avseende prognoser? Vad prognostiserade du 2019? Prognosticerade du ett virus 2020, global totalitär politik i virusets spår och upptrappat krig i Ukraina 2022? Vilka nya miljöskatter på boende och bilism gäller 5 år framåt? När sänks räntor åter? Du som vet, menar jag.

Där slår du huvudet på spiken. Aldrig läst ett forum f.ö med så exaka prognoser utan underlag.
T.o.m. vet vissa på öret vad elpriset är per kWh om ett år.
Men man får sig ett gott skratt iaf.

Men en klar tendens är att de som som gör prognoser på stigande priser inte har några argument alls.
Citera
2023-01-21, 14:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban

Jag vet inget. Förhåller mig till fakta via bankerna och trovärdiga källor anger att inflationen är på en neråtgående trend. Känner en del yrkesfolk som är grossister inom kablage och elkomponenter som har märkt av rätt rejäla prisssänkningar senaste kvartalet. Detsamma gäller trävaror.
Du antyder också att skatterna kommer öka pga miljöskäl. Vad får dig att tro det? MP är ju inte nått parti med veto längre och jag har svårt att nuvarande regering kommer lägga på massa miljöskatter helt plötsligt.

2019 så var kriget inget som förutspåddes.
Men kanske alla vi i tråden skall fortsätta killgissa och hävda att alla är idioter som inte överensstämmer med vad du TROR.
Citera
2023-01-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Snart kommer priserna gå upp igen.
Räntan toppar och sedan bör det neråt igen samt att partierna kommer se till lätta på amorteringarna igen.
Dessutom så vill de allra flesta ändå ha ett eget boende och inte sitta i almännnyttan

Jävlar vilka argument till varför? "snart så".

Varför ska räntan ner när inflationen fortfarande är långt högre än räntan?

Riktigt hög nivå på diskussionen här.
Citera
2023-01-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Nog för att jag håller med dig ang att ifrågasätta varför räntan ska ner i närtid.

Däremot, när räntan väl stabiliserar sig och vid den första räntesänkningen, så kommer det bli åka av. Varför? För att det aldrig i historien kommer bli billigare bostadspriser än just då. Det handlar om FOMO x10. Folk kommer belåna sig till max för att få vara med på tåget av den nya uppgången. Jag tror på 10-15% upp inom 6 mån, max, och sedan kommer det röra sig i sidled kommande 10 åren, minst. Vi slog i taket för vad folk har råd med i förra taket.
Citera
2023-01-21, 16:09
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Nu får du skärpa dig. Läs svaret på föregående svar som jag har angett.
Är du 12 år gammal?
Citera
2023-01-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Nog för att jag håller med dig ang att ifrågasätta varför räntan ska ner i närtid.

Däremot, när räntan väl stabiliserar sig och vid den första räntesänkningen, så kommer det bli åka av. Varför? För att det aldrig i historien kommer bli billigare bostadspriser än just då. Det handlar om FOMO x10. Folk kommer belåna sig till max för att få vara med på tåget av den nya uppgången. Jag tror på 10-15% upp inom 6 mån, max, och sedan kommer det röra sig i sidled kommande 10 åren, minst. Vi slog i taket för vad folk har råd med i förra taket.

Det blir inget åka av när brf-föreningar höjer räntorna och banker lånar ut mindre och lönehöjningarna förbli på 2%.
Svenskar är ett fattigt folk och har också förlorat enormt mycket pengar på aktiemarknaden nu.
Du vet inte vad du snackar om.

Vi gick från ett läge med låga räntor i många år och massvis med stimulans och nu har vi helt tvärtom med även hög inflation. "åka av". Nej.
Citera
2023-01-21, 16:36
Medlem
Citat:

Däremot, när räntan väl stabiliserar sig och vid den första räntesänkningen, så kommer det bli åka av. Varför? För att det aldrig i historien kommer bli billigare bostadspriser än just då. Det handlar om FOMO x10. Folk kommer belåna sig till max för att få vara med på tåget av den nya uppgången.
Att läsa detta förvirrande copium är precis lika sjukt som att läsa allt larv kring animalcoins/nfts/metaverse under 2021. Mm, sure, det kommer säkert bli bildas köer där folk slår ned varandra för att köpa din animal-token eller br.

Det är rent av svårt att avgöra vad som är sjukast. För när du hypar dina digitala pyramidspel så hypar du ju luft. Men det är på sätt och vis sjukare att du tror detta larv gäller något så fundamentalt som bostäder.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-01-21 kl. 16:39.
Citera
2023-01-21, 17:28
Medlem
Teus avatar
Citat:

Såvida det inte sker ett ordentligt ras inom kort på procentsatser som inte ens den ivrigaste bubbelförespråkaren skulle våga ta i mun så stämmer det inte. Eller hävdar du att det blir en totalkrasch likt den på 90-talet nu? Sen tar du en hypotes och drar en bensäker slutsats vilket inte kan beskrivas på annat sätt än idioti. FOMO gäller endast nya saker som folk inte riktigt förstår sig på men tror att det kan potentiellt finnas ett värde där, vilket sannerligen inte är bostäder.
Citera
2023-01-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Att läsa detta förvirrande copium är precis lika sjukt som att läsa allt larv kring animalcoins/nfts/metaverse under 2021. Mm, sure, det kommer säkert bli bildas köer där folk slår ned varandra för att köpa din animal-token eller br.

Det är rent av svårt att avgöra vad som är sjukast. För när du hypar dina digitala pyramidspel så hypar du ju luft. Men det är på sätt och vis sjukare att du tror detta larv gäller något så fundamentalt som bostäder.
Vill bara påpeka att jag inser att detta blev lite väl elakt.

Men det är så bisarrt att folk tror att det här är någon slags stonk-marknad där aggregerat index får "fomo" och att några "tåg går" (att "tåget gått" är ffs direkt ekvivalent med att marknaden tok-kraschar eftersom det då helt saknas köpare på den prisnivån).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in