Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
En sak som ffa Flanders inte verkar kunna förstå är att höginkomsttagare mycket väl kan belåna sig till 85 %. Han tror istället att de skulle köpa bostäder i samma prisklass som medel och låginkomsttagare.

Nej det DU inte förstår är att de som köper bostäder för 15 msek har tidigare bostadskarriär och minst 7-8 msek I insats annat än i undantagsfall.
Citera
2023-01-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det patetiska är att till varje pris försöka hävda sin rikedom på ett anonymt forum

Citat:
Du menar mitt sommarhus som är värt mer än ditt permanentboende?

LOL
Citera
2023-01-31, 18:00
Medlem
Citat:
Det patetiska är att till varje pris försöka hävda sin rikedom på ett anonymt forum
Jag skrev precis att jag inte är rik. Är det nån som är patetisk så är det den som vägrar ändra uppfattning trots överbevisad med data. Sen att du verkar avundsjuk är bara så typiskt svenskt.
Citera
2023-01-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jag skrev precis att jag inte är rik. Är det nån som är patetisk så är det den som vägrar ändra uppfattning trots överbevisad med data. Sen att du verkar avundsjuk är bara så typiskt svenskt.

Vad som är rikt eller ej är helt subjektivt.
Citera
2023-01-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
LOL

Jag är inte rik, och har aldrig sagt att jag är det.
Citera
2023-01-31, 18:18
Medlem
Citat:
Jag har bekanta som bär klockor för över 200k som inte har särskilt höga inkomster öht. Andra bekanta som lägger +1 msek för en Tesla trots att det kostar dem 3-4 gånger mer än en annan bil som gör jobbet precis lika bra, även de utan några jätteinkomster. Sitter du och berättar för dessa människor vilka "idioter" de är?

Andra bekanta som bränner väldigt stor del av sina disponibla inkomster på mat och dryck. Varför lägga 400 kr på en drink du kan blanda för 30 kr hemma?. Sitter du på Riche om kvällarna och informerar om vansinnet?

Till skillnad från ovan konsumtion så tappar bostäder på sikt inte i värde. Så du borde verkligen tycka att det är totalt vansinne
Osv osv.

Vad som är "vansinnigt" i det här fallet är till 100% subjektivt. Trådens stjärnor tror att de sitter med facit över värdet av andra människors beslut

Har man väldigt hög inkomst man göra saker som andra ser som vansinniga utan att det drabbar en särskilt mycket. Men någonstans måste man väl objektivt kunna säga att det är vansinnigt att lägga X % av ens inkomst på bostad.
Citera
2023-01-31, 18:19
Medlem
Kaenkelberries avatar
Nu ökar priserna på månadsbasis i Stockholm igen.
Tror att det blir en körning uppåt när räntan väl har lagts sig. Riksbanken kommer inte höja mer- man ser redan tunga politiker och näringsliv uttala sig om att det inte är hållbart med mera höjningar.
Höjs räntan ändå så kommer ekonomin åka ner i källaren och det gagnar ingen i Sverige.
Citera
2023-01-31, 18:23
Medlem
Citat:
Vad som är rikt eller ej är helt subjektivt.
Du verkar då mest bitter, ok det var kanske dumt att nämna min hr-fastigheter på detta forum. Men det är inget direkt lysande business i detta Nordkorea-land. 8,3% höjning med dessa ökningar. Blir 2023 lika illa så går jag nog back
Citera
2023-01-31, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Tror att det blir en körning uppåt när räntan väl har lagts sig. Riksbanken kommer inte höja mer- man ser redan tunga politiker och näringsliv uttala sig om att det inte är hållbart med mera höjningar.
Höjs räntan ändå så kommer ekonomin åka ner i källaren och det gagnar ingen i Sverige.
Kanske , men det har ju visat sig vara rätt farligt att låta bolånerallyt skena i flera år. Är det bra för någon med en sån uppgång igen?
Citera
2023-01-31, 18:37
Medlem
Citat:
Jag är inte rik, och har aldrig sagt att jag är det.

I princip varje dag skriver du om hur dyrt boende du letar hur höga löner din kompisar har etc.

Det mest troliga är ju att du sitter och ljuger i en HR i Skärholmen eftersom du alltid kommer tillbaka till det som skräckexempel.

Det blir ju mest patetiska när du hävdar att du pratar med alla dessa mäklare som säljer för 1 miljard per år och bara säljer objekt som kostar 30m+. Det är ju uppenbart att du ljuger om det mesta.
Citera
2023-01-31, 18:47
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie

Men du har hela analytikerkåren, RB och den ursvaga kronan mot dig.

Vi börjar försiktigt mer 0.5% i februari.

Och när räntehöjningarna ser ut att plana ut kommer efterdyningarna när Svensson äntligen börjar inse hur hög boräntan är. Och att ett ruckel i Danderyd med ny flaggstång inte går att sälja för 18 mille.
Citera
2023-01-31, 18:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Men du har hela analytikerkåren, RB och den ursvaga kronan mot dig.

Vi börjar försiktigt mer 0.5% i februari.

Och när räntehöjningarna ser ut att plana ut kommer efterdyningarna när Svensson äntligen börjar inse hur hög boräntan är. Och att ett ruckel i Danderyd med ny flaggstång inte går att sälja för 18 mille.

Varför höjer de räntan hela tiden för. Bättre att öka amorteringskravet istället det måste ju vara sundare där lånen faktiskt betalas av. Men att höja räntan är ju bara kontraproduktivt. Jag amorterar själv mycket - inte för att jag måste utan för att betala av skulden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in