Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-20, 23:14
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Principia scientific är en skräpblog. Varför kan du inte länka till seriös litteratur för det stöd du försöker påskina att du har?

Läs uppsatsen istället för att gnälla om källan. Typiskt alarmistbeteende.
Eran cancelkultur är precis anledningen till att "klimatvetenskapen" har lämnat vetenskap bakom sig och tror att fysik avgörs av enkätundersökningar.

Eran bristande skolgång är även den orsaken till att ni försöker tillämpa linjär aritmetik på dynamiska system.

Resultat: Fantasisiffror med fantasikonsekvenser.
Citera
2023-01-21, 06:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Temperaturskillnaden i ett växthus jämfört mot omgivningen är till 99% pga att ingen kylande luft cirkulerar in utifrån.

Tack för att du upprepar vad jag skrev.
Citat:

Vilket är precis raka motsatsen till hur en atmosfär fungerar.

Finns det ingen atmosfär i ett växthus? Vad är det då som blir varmare?
Citat:

Reduktionen av värmeförluster beror enbart på att växthuset är stängt.
Om du öppnar två luckor (en upptil och en nertill) så att det blir luftcirkulation så försvinner temperaturskillnaden.

Således en värdelös jämförelse med hur en atmosfär fungerar.
Du får en konvektiv reduktion även i ett växthus med luckor öppna. Bara inte lika stor.

Varför är det alltid de som kan absolut minst som är säkrast, otrevligast och kaxigast i sin sak?

Läs min signatur.
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-21 kl. 06:19.
Citera
2023-01-21, 06:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Läs uppsatsen istället för att gnälla om källan. Typiskt alarmistbeteende.
Eran cancelkultur är precis anledningen till att "klimatvetenskapen" har lämnat vetenskap bakom sig och tror att fysik avgörs av enkätundersökningar.

Eran bristande skolgång är även den orsaken till att ni försöker tillämpa linjär aritmetik på dynamiska system.

Resultat: Fantasisiffror med fantasikonsekvenser.
Jag börjar tappa intresset för att gå igenom en ding ding värld i detalj gång på gång när förnekare tror sig hittat något nytt följt av "motbevisa detta!".
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-21 kl. 06:12.
Citera
2023-01-21, 08:42
Medlem
Citat:
Eftersom du är intresserad så kommer här en länk till en trevlig liten skrift som med all önskvärd tydlighet förklarar varför klimatalarmister räknar på fel sätt när dom tror att GHGs höjer jordens temperatur med 33 grader.
Kan du ge en snabb förklaring, argumentation via länk är så jobbig. Annars kan jag hänvisa till
https://www.ipcc.ch/working-group/wg1/
Om du vill ha lite fakta.
Citera
2023-01-21, 08:52
Medlem
Citat:
Eftersom du är intresserad så kommer här en länk till en trevlig liten skrift som med all önskvärd tydlighet förklarar varför klimatalarmister räknar på fel sätt när dom tror att GHGs höjer jordens temperatur med 33 grader.

Korrekt uträknat så står GHGs bara för 12 graders temperaturhöjning.

https://principia-scientific.com/publications/Absence_Measureable_Greenhouse_Effect.pdf

Finns även en bra förklaring till varför ordet "växthuseffekt" är vilseledande som bäst och ondskefullt felaktigt som värst. Finns inga likheter mellan hur ett växthus fungerar och hur atmosfären fungerar what so ever.

Det finns mätningar av nedåtgående långvåg (värmestrålning) från atmosfären mot jordytan. Till exempel denna mätstation på Cypern:

https://www.mdpi.com/2076-3417/11/2/719#

Hur ska man förklara den starka värmestrålningen från atmosfären ned mot ytan om den sk. växthuseffekten bara bidrar med 12 grader?
Citera
2023-01-21, 10:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du är för festlig. Du lyckas ta en artikel som består av 80 sidor ren pseudovetenskap och leta reda på ett påstående du håller med om.
Du är lika oseriös som vanligt. Jag skrev uttryckligen att jag ännu inte hunnit läsa artikeln och kommenterade citatet i inlägget. Jag har alltså inte ”letat reda” på något i artikeln. Varför ljuger och förvanskar du det jag skriver hela tiden?

Citat:
Principia scientific är en skräpblog. Varför kan du inte länka till seriös litteratur för det stöd du försöker påskina att du har?

Det finns många likheter mellan växthuseffekten och växthus. Den mest centrala och relevanta likheten är att ett växthus också reducerar värmeförluster. Skillnaden är endast överföringsformen. Växthuseffekten radiativ, medan det i ett växthus är främst en konvektiv reduktion. Energi som energi.
Citat:
Tack för att du upprepar vad jag skrev.

Finns det ingen atmosfär i ett växthus? Vad är det då som blir varmare?

Du får en konvektiv reduktion även i ett växthus med luckor öppna. Bara inte lika stor.

Varför är det alltid de som kan absolut minst som är säkrast, otrevligast och kaxigast i sin sak?

Läs min signatur.
Växthuseffekten fungerar inte alls som ett växthus. Nu har du snurrat tillbaka till ruta noll (när jag klev in i tråden) igen. Ert hittepå och spekulationer om jordens undergång i ”vetenskapens” namn innebär är ni gör det här till något som mest liknar pseudovetenskap, sekterism och domedagspredikningar. Ert personliga uppförande omöjliggör all trovärdighet. Skyll inte på andra. Du är mycket långt från din signatur som du hänvisar till.
Citera
2023-01-21, 10:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du är lika oseriös som vanligt. Jag skrev uttryckligen att jag ännu inte hunnit läsa artikeln och kommenterade citatet i inlägget. Jag har alltså inte ”letat reda” på något i artikeln. Varför ljuger och förvanskar du det jag skriver hela tiden?

Växthuseffekten fungerar inte alls som ett växthus. Nu har du snurrat tillbaka till ruta noll (när jag klev in i tråden) igen. Ert hittepå och spekulationer om jordens undergång i ”vetenskapens” namn innebär är ni gör det här till något som mest liknar pseudovetenskap, sekterism och domedagspredikningar. Ert personliga uppförande omöjliggör all trovärdighet. Skyll inte på andra. Du är mycket långt från din signatur som du hänvisar till.
Det vore intressant om du ville förklara skillnaden. Komplettera mitt inlägg.
Citera
2023-01-21, 10:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det vore intressant om du ville förklara skillnaden. Komplettera mitt inlägg.
Du får läsa tidigare inlägg. Jag tänker inte ge mig in i den där bisarra ”diskussionen” med er igen. Att du ens ställer frågan visar åter hur stört ni fyra beter er i tråden.
Citera
2023-01-21, 10:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du får läsa tidigare inlägg. Jag tänker inte ge mig in i den där bisarra ”diskussionen” med er igen. Att du ens ställer frågan visar åter hur stört ni fyra beter er i tråden.
Ja, det är väldigt sällan du kommer med något konkret och specifikt. Det låter alltid såhär istället. Passa på nu.
Citera
2023-01-21, 10:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, det är väldigt sällan du kommer med något konkret och specifikt. Det låter alltid såhär istället. Passa på nu.
Ditt simpla försök till härskarteknik fungerar inte på mig. Du får läsa tidigare inlägg om växthuseffekten. Har du några frågor om specifika inlägg är du välkommen med dessa.
Citera
2023-01-21, 11:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ditt simpla försök till härskarteknik fungerar inte på mig. Du får läsa tidigare inlägg om växthuseffekten. Har du några frågor om specifika inlägg är du välkommen med dessa.
Ok. Jag frågade bara efter en förklaring för ditt påstående. Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag trampade på dina ömma tår..

Jag har ju lärt mig också hur detta kommer att fortsätta. Snart är det jag som är mobbaren här igen osv osv.

Jag får acceptera att du inte kan motivera dina påståenden.
Senast redigerad av MrArtur 2023-01-21 kl. 11:07.
Citera
2023-01-21, 11:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ok. Jag frågade bara efter en förklaring för ditt påstående. Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag trampade på dina ömma tår..

Jag har ju lärt mig också hur detta kommer att fortsätta. Snart är det jag som är mobbaren här igen osv osv.

Jag får acceptera att du inte kan motivera dina påståenden.
Allt finns i tidigare inlägg. (Det du håller på med nu är bra för det visar tydligt hur ni beter er. Det är fullständigt omöjligt att diskutera med er för ni struntar i hur verkligheten fungerar och ägnar er bara åt pajkastning, tjafs och personangrepp. Ert användande av ”vetenskap” består av att kasta in länkar i era texter.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in