Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-21, 15:12
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
När det gäller klimatet kan man approximera bort land. Det räcker alltså med att räkna på oceanerna för att få ett tillförlitligt resultat. Och oceanernas albedo är konstant.

Om man med "klimat" menar "Jordens medeltemperatur" ligger det en del i det. Men om man med "klimat" menar integralen av det väder människor upplever kan man inte bortse från land eftersom det är där de flesta människor befinner sig.

Klimatpolitikens uppgift måste vara att ge alla människor möjlighet att leva i behagligt väder, inte att återställa forna tiders medeltemperatur.
Citera
2022-12-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Hur är dessa inte sammankopplade?

Citat:
Visst förstår du att plockningen är en metafor?
Det var ju jag som införde metaforen..

Citat:
Vad föreslår du konkret? Ska vi åka till Kina och släppa ut 4.7 ton/år där, för att sänka deras medelutsläpp? Och tro att det gör någon skillnad för ökningstakten i atmosfären?

Konkrets föreslår jag att vi åker till Kina och bygger kärnkraftverk som ersättning för deras stora kolkraftverk.

De har tex ett kolkraftverk på 6,7GW. Det släpper ut 67 miljoner ton CO2 per år, mer än hela Sveriges utsläpp!

Insatsen som skulle krävas är minimal jämfört med den dagliga belastningen varje enskild svensk.
Citera
2022-12-21, 15:31
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Har uppvärmningen så stor effekt att det är anledningen till att ex vintern inte är lika kalla nu som förr?

Jag är lite skeptisk till siffrorna från SMHI. Jag gick igenom jordbruksverkets data när det har varit missväxt och då har det rört sig om kyla. Om det verkligen var så kallt som SMHI påstår så skulle vi över huvud taget inte haft några skördar under 1800-talet.
Citera
2022-12-21, 15:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det var ju jag som införde metaforen..

Konkrets föreslår jag att vi åker till Kina och bygger kärnkraftverk som ersättning för deras stora kolkraftverk.

De har tex ett kolkraftverk på 6,7GW. Det släpper ut 67 miljoner ton CO2 per år, mer än hela Sveriges utsläpp!

Insatsen som skulle krävas är minimal jämfört med den dagliga belastningen varje enskild svensk.
Ja, varför inte. Varför inte göra både och?
Ett kärnkraftverk är ju inte billigt, men inte mig emot att ersätta kolkraft mot kärnkraft.

Men Sveriges utsläpp är fortfarande på ohållbara nivåer. Och kärnkraftverk i Kina påverkar inte detta. Men det är bra om de får hjälp såklart. Även om det inte handlar om om 67 Gton. Den siffra jag sett medger knappt hälften av den siffra du nämner. Men vi behöver likväl fasa ut fossilbaserad elproduktion. Eller ge dem själva incitament att fasa ut detta, genom exempelvis koldioxidtullar.
Senast redigerad av MrArtur 2022-12-21 kl. 15:51.
Citera
2022-12-21, 15:51
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag är lite skeptisk till siffrorna från SMHI. Jag gick igenom jordbruksverkets data när det har varit missväxt och då har det rört sig om kyla. Om det verkligen var så kallt som SMHI påstår så skulle vi över huvud taget inte haft några skördar under 1800-talet.
Ljuger dom medvetet?
Citera
2022-12-21, 16:20
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ljuger dom medvetet?

Det rör sig nog om brist på data, körsbärsplockning och lite hokus pokus så att det blir ett önskvärt resultat.

Om man t.ex. tar Australien som exempel. Där finns det mätstationer ända från 1850. Australiens meteorologiska och hydrologiska institut valde ut 112 mätstationer av 750. Sedan kasserades all data innan 1910. Sedan så fick man en kurva som visar en uppvärmning.

Det finns folk som har använt sig av all data och då har det inte påvisats någon som helst uppvärmning sedan 1850.
Citera
2022-12-21, 16:21
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Det rör sig nog om brist på data, körsbärsplockning och lite hokus pokus så att det blir ett önskvärt resultat.

Om man t.ex. tar Australien som exempel. Där finns det mätstationer ända från 1850. Australiens meteorologiska och hydrologiska institut valde ut 112 mätstationer av 750. Sedan kasserades all data innan 1910. Sedan så fick man en kurva som visar en uppvärmning.

Det finns folk som har använt sig av all data och då har det inte påvisats någon som helst uppvärmning sedan 1850.
Men tror du på växthuseffekten?
Citera
2022-12-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ja, varför inte. Varför inte göra både och?

Nej det tycker jag låter som en ofantligt dålig ide. Det är en bra ide att investera en låg summa och få ett enastående resultat. Men det är inte en bra ide att lägga enorma belopp på något som knappt ger några resultat. Folk behöver ta sig till jobbet även om bränslepriset dubbleras. Prylar slits ut och behöver ersättas även om det kostar mycket mer med nytt pga klimatskatter. Lite lyxkonsumption kan kanske minskas av klimatskatterna. Hur som helst en stor börda för alla. Det blir ett tufft liv för varje svensk, varje dag. Jämfört med att en grupp ingenjörer jobbar i Kina ett tag.

Citat:
Ett kärnkraftverk är ju inte billigt, men inte mig emot att ersätta kolkraft mot kärnkraft.

Summorna som årligen läggs på klimatarbete i Sverige är enorm. Kostnaden för ett kärnkraftverk är låg i jämförelse. Ändå bygger vi inte ens ersättare för våra egna, vilket på sikt kommer leda till mer utsläpp av CO2.

Citat:
inte handlar om om 67 Gton. Den siffra jag sett medger knappt hälften av den siffra du nämner. Men vi behöver likväl fasa ut fossilbaserad elproduktion. Eller ge dem själva incitament att fasa ut detta, genom exempelvis koldioxidtullar.

Då har du nog sett fel siffra. Kolkraft orsakar utsläpp på 1kg CO2 per kWh.
Och 67 Miljoner ton skrev jag. Jämförbart med Sveriges CO2-utsläpp. För ett kraftverk i Kina.

Och all denna börda läggs på Svenska folket utan att man är säker på att följden av dubblerad CO2-halt är negativ.
Citera
2022-12-21, 16:46
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Men tror du på växthuseffekten?

Tror gör man i kyrkan.

Jag är inte övertygad om att största delen av en eventuell uppvärmning beror på växthuseffekten. Det kan finnas andra orsaker som bidrar.

Som amatör har jag ett flertal gånger reagerat på hur forskarna räknar ut medelvärdet på jordens temperatur. Man lägger ihop medelvärdet från det norra och södra halvklotet och delar detta med två. Södra halvklotet består av 71 % vatten och kräver mycket mera energi för att värma.
Citera
2022-12-21, 16:47
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Tror gör man i kyrkan.

Jag är inte övertygad om att största delen av en eventuell uppvärmning beror på växthuseffekten. Det kan finnas andra orsaker som bidrar.

Som amatör har jag ett flertal gånger reagerat på hur forskarna räknar ut medelvärdet på jordens temperatur. Man lägger ihop medelvärdet från det norra och södra halvklotet och delar detta med två. Södra halvklotet består av 71 % vatten och kräver mycket mera energi för att värma.
Vad beror uppvärmningen då på?
Jag frågar eftersom jag vet noll om ämnet.
Citera
2022-12-21, 16:55
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:

Samma sak här, jag är inte ens intresserad av ämnet. Kan vi vara helt säkra på att det verkligen rör sig om en uppvärmning. Det kan lika gärna röra sig om energi som förflyttar sig runt planeten. Den som tror att planeten beter sig som ett slutet rum med element är helt ute och cyklar. Som jag nämnde tidigare så består planeten av 71 % hav. Vatten rör sig och kan transportera enorma mängder av energi. I universum så finns det krafter som påverkar den där rörelseenergin. Det finns perioder när planeten har kylts ner på grund av att djuphavsvatten har rört sig upp mot ytan på grund av månens gravitation.
Citera
2022-12-21, 16:57
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Den beror på att människan tillför växthusgaser till atmosfären, främst koldioxid, som förstärker växthuseffekten och gör den nedre delen av atmosfären där vi alla bor varmare.

Den bästa vetenskapliga gissningen är att denna mänskligt orsakade uppvärmning är något högre än den uppvärmning som faktiskt skett. Troligtvis skulle jordens temperatur långsamt avtagit utan mänskligt inflytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in