Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Ja, varför inte. Varför inte göra både och?
Nej det tycker jag låter som en ofantligt dålig ide. Det är en bra ide att investera en låg summa och få ett enastående resultat. Men det är inte en bra ide att lägga enorma belopp på något som knappt ger några resultat. Folk behöver ta sig till jobbet även om bränslepriset dubbleras. Prylar slits ut och behöver ersättas även om det kostar mycket mer med nytt pga klimatskatter. Lite lyxkonsumption kan kanske minskas av klimatskatterna. Hur som helst en stor börda för alla. Det blir ett tufft liv för varje svensk, varje dag. Jämfört med att en grupp ingenjörer jobbar i Kina ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Ett kärnkraftverk är ju inte billigt, men inte mig emot att ersätta kolkraft mot kärnkraft.
Summorna som årligen läggs på klimatarbete i Sverige är enorm. Kostnaden för ett kärnkraftverk är låg i jämförelse. Ändå bygger vi inte ens ersättare för våra egna, vilket på sikt kommer leda till mer utsläpp av CO2.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
inte handlar om om 67 Gton. Den siffra jag sett medger knappt hälften av den siffra du nämner. Men vi behöver likväl fasa ut fossilbaserad elproduktion. Eller ge dem själva incitament att fasa ut detta, genom exempelvis koldioxidtullar.
Då har du nog sett fel siffra. Kolkraft orsakar utsläpp på 1kg CO2 per kWh.
Och 67 Miljoner ton skrev jag. Jämförbart med Sveriges CO2-utsläpp. För ett kraftverk i Kina.
Och all denna börda läggs på Svenska folket utan att man är säker på att följden av dubblerad CO2-halt är negativ.