Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ju varmare atmosfären blir desto mindre värme lämnar jordytan som därmed blir varmare.
Här tycker jag du skapar onödig förvirring genom att tala om värme, dvs nettoflöde, snarare än energi. Hur mycket energi som strålar ut från marken beror bara på dess temperatur, vad en varmare atmosfär med växthusgaser gör är att det strålar ned mer energi mot marken.
Citera
2022-11-25, 12:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Men jag har ju skrivit en förklaring i mitt inlägg igår 22:07. Du svarade sedan på samma inlägg från F idag 07:17. För enkelhetens skull upprepar jag det som du uppenbarligen inte läst: ”Bilden visar värmestrålningen från jordytan utan atmosfären. När atmosfären läggs på stannar en del av värmen från jordytan i atmosfären (absorberas av CO2). Ju varmare atmosfären blir desto mindre värme lämnar jordytan som därmed blir varmare. Värme strålar ut från atmosfären till rymden och det uppstår en balans i värmeflödet från jordytan till rymden via atmosfären. Det skapas alltså ingen ny energi någonstans. Atmosfären gör bara så att mer värme stannar kvar på jordytan.”

(Det är underförstått av sammanhanget att det är växthusgaserna som avses när det gäller växthuseffekten.)

Det Fleuch vänder sig mot är att bilderna kan tolkas som att ny energi skapas ur tomma intet (”förmering”).
Det är Fleush som behöver förklaringen.
Jag är enig med dig om var Fleush förvirring ligger. Han adderar ihop pilarna från atmosfären ned mot ytan och vad som kommer in från solen (det är vad jordytan strålar, ut i rymden från jorden strålar det som kommer från solen till jorden) och tar det som att energi måste förmeras. Börja där. Genom att titta igenom Fleush historik blir det tydligt hur många som gått bet innan dig.
Suppose
Xenonen
Anomalign
MrArtur

För att nämna några.

Jag ser gärna att du gör ett försök. Det vore bra om du lyckades.

Jag skrev ett förtydligande till dig om vad bilden faktiskt visar.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2022-11-25, 13:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här tycker jag du skapar onödig förvirring genom att tala om värme, dvs nettoflöde, snarare än energi. Hur mycket energi som strålar ut från marken beror bara på dess temperatur, vad en varmare atmosfär med växthusgaser gör är att det strålar ned mer energi mot marken.
Jo, men eftersom klimatdebatten till stor del handlar om temperaturer och uppvärmning finns det ett värde i att prata om värme om man vill att gemene man ska förstå. Och en vanlig fråga är hur den kallare atmosfären kan öka temperaturen på jordytan.
Citera
2022-11-25, 13:13
Medlem
Citat:
Jo, men eftersom klimatdebatten till stor del handlar om temperaturer och uppvärmning finns det ett värde i att prata om värme om man vill att gemene man ska förstå. Och en vanlig fråga är hur den kallare atmosfären kan öka temperaturen på jordytan.
Det finns en anledning till att alla etablerade förklaringar baseras på energidiagram, inte värmediagram.
Citera
2022-11-25, 13:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är Fleush som behöver förklaringen.
Jag är enig med dig om var Fleush förvirring ligger. Han adderar ihop pilarna från atmosfären ned mot ytan och vad som kommer in från solen (det är vad jordytan strålar, ut i rymden från jorden strålar det som kommer från solen till jorden) och tar det som att energi måste förmeras. Börja där. Genom att titta igenom Fleush historik blir det tydligt hur många som gått bet innan dig.
Suppose
Xenonen
Anomalign
MrArtur

För att nämna några.

Jag ser gärna att du gör ett försök. Det vore bra om du lyckades.

Jag skrev ett förtydligande till dig om vad bilden faktiskt visar.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Vi kan börja med att konstatera att följande bild som F brukar hänvisa till är fel:
https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Rubriken är ”Värmeflöde vid maximal växthuseffekt” och så finns det en pil nedåt med lika stor siffra som den från solen. Dels flödar inte värme från atmosfären och dels kan inte atmosfären ge lika stort värmetillskott som solen. Bilden är alltså både missvisande och felaktig.

Citat:
Det finns en anledning till att alla etablerade förklaringar baseras på energidiagram, inte värmediagram.
Jaha. Gör det växthuseffekten lättare att förstå för geme man menar du?
Citera
2022-11-25, 13:27
Medlem
Citat:
Rubriken är ”Värmeflöde vid maximal växthuseffekt” och så finns det en pil nedåt med lika stor siffra som den från solen. Dels flödar inte värme från atmosfären och dels kan inte atmosfären ge lika stort värmetillskott som solen. Bilden är alltså både missvisande och felaktig.
Är man som du besserwisser får man byta ut figurtexten till "energiflöde" så är det korrekt. Vi vanliga dödliga förstår ändå.
Citera
2022-11-25, 13:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Är man som du besserwisser får man byta ut figurtexten till "energiflöde" så är det korrekt. Vi vanliga dödliga förstår ändå.
OK, då är vi eniga om att figurtexten är fel. Hur menar du att energiflödet från växthuseffekten mot jordytan kan bli lika stort som energiflödet från solen?
Citera
2022-11-25, 14:01
Medlem
Citat:
OK, då är vi eniga om att figurtexten är fel. Hur menar du att energiflödet från växthuseffekten mot jordytan kan bli lika stort som energiflödet från solen?
Vari ligger problemet? Det är vad man får i denna enklaste tänkbara modell.

Förvissa är atmosfären kallare, men där solen bara täcker en liten fläck av himlen kommer strålningen från atmosfären från alla håll.
Citera
2022-11-25, 14:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vari ligger problemet? Det är vad man får i denna enklaste tänkbara modell.

Förvissa är atmosfären kallare, men där solen bara täcker en liten fläck av himlen kommer strålningen från atmosfären från alla håll.
Problemet ligger i att bilden är felaktig eftersom verkligheten inte fungerar som bilden visar. Din andra mening har ingen motsvarighet i min fråga.
Citera
2022-11-25, 14:09
Medlem
Citat:
Problemet ligger i att bilden är felaktig eftersom verkligheten inte fungerar som bilden visar.
Det är en förenklad modell som inte direkt beskriver jorden, men givet en situation som den som antas med ett perfekt absorberande lager så är det det resultat man får i verkligheten. Förstår du verkligen växthuseffekten?
Citera
2022-11-25, 14:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är en förenklad modell som inte direkt beskriver jorden, men givet en situation som den som antas med ett perfekt absorberande lager så är det det resultat man får i verkligheten. Förstår du verkligen växthuseffekten?
Vad menar du med ”perfekt absorberande lager”? CO2 absorberar bara strålning i ett smalt band. Det bilden visar är omöjligt.
Citera
2022-11-25, 14:33
Medlem
Citat:
Vad menar du med ”perfekt absorberande lager”? CO2 absorberar bara strålning i ett smalt band. Det bilden visar är omöjligt.
Det är första modellen i läroböcker för att illustrera principen. Ett tunt lager som släpper igenom allt solljus och absorberar all utgående IR. Eftersom överlappet i våglängd är minimalt är detta en fullt möjlig konstruktion. Man har inte blandat in CO2 och dess absorptionslinjer, atmosfärens tjocklek, konvektion eller en hel massa komplikationer. Detta är första grunden, sedan bygger man på från detta.

Problemet är att så många hoppar över sådana här grunder och direkt ger sig ut på djupt vatten med alla komplexa fenomen och då aldrig förstår vad det egentligen handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in