2023-01-20, 06:58
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag tänker förtydliga lite vad jag menar.

När jag säger att någon inte tror så syftar jag både på aktiv misstro och på frånvaro av en aktiv tro på något samt allt däremellan.

Med tro menar jag däremot enbart den här övertygelsen man får av att verkligheten är beskaffad på ett visst sätt.

Låt säga klockan är 18:31, svärmor skulle ha anlänt 18:30. Det ringer på dörren, något det mycket sällan gör i vanliga fall vid denna tid.

Det är visserligen inte bevisat att det är svärmor som ringer på dörren. Men du tror ändå det.

När jag läste texten så förstod jag. Det är så här jag ska leva om mitt liv ska bli bättre. Jag ska inte längre hata Islam för att dess följare når framgång. Jag ska leva på det vis som leder till lycka istället för till misär.

Jag förundrades över hur någon för 1500 år sedan kunde veta hur jag som enkel människa 1500 år senare borde leva för stt få ett lyckligt liv.

Texten "Det finns ingen gud utom Gud". Nej det är ju bara att se på utfallet. Det är inte en Gud som leder andra religioners anhängare.

Texten känns gudomligt vis.

Texten är gudomlig.

Det var min slutsatts.

Och jag är fullständigt övertygad om att det inte existerar någon annan gud som kommer straffa mig för att jag valt fel religion.

Det finns ingen gud förutom Gud och Muhammed är hans sändebud.

Här har vi en interesant skillnad mellan Judaism/Kristendom, inte intressant historiskt men hur det används idag, I Bibeln: Du ska inga andra Gudar have jämte emot mig och i islam som ovan "Det finns ingen gud utom Gud"

Bibeln kan antyda att det finns andra Gudar medan Islam menar att det finns bara en Gud, om så är fallet vad leder det oss till?
Jag är för det föregående btw
Citera
2023-01-20, 09:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Att inte tro på Gud är att inte tro på godhet i tillvaron.
Citera
2023-01-20, 11:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det "känns" i så fall "spontant" så för dig därför att du skyller din blindhet på att han gör ett dåligt jobb. Så gör man när man är ynkligt självgod & uppblåst &
Nej, han är helt enkelt så på intet sätt övertygande att inte ens hans anhängare kan hitta ett enda ärligt bevis för sin tro. Det enda sättet att försvara den är att attackera de icke-troendes karaktär istället för att producera bevis.
Citat:
önskar leva kvar i sin livslögn.
Case in point, din oärliga nolla.
Citat:
De flesta andra*, semper et ubique, har redan gjort observationer & dragit slutsatser.
*Teisterna
Eller så är de helt enkelt vidskepliga eller indoktrinerade. Det klassiska är ju det banala påståendet att eftersom vi inte vet var universum kom ifrån så var det en magisk trollgubbe som bara dök upp från ingenstans och trollade fram allting precis som det är nu, trots bevis för motsatsen.
Vem fan kan ta det på allvar egentligen?
Citera
2023-01-20, 11:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tycker absolut inte att godhet i tillvaron måste ha något med Gud att göra. Varför skulle det göra det?
Citera
2023-01-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Eller att tro på godhet i tillvaron utan att personifiera den.
Citera
2023-01-20, 11:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vi började i en diskusion om vad man kan tro på och varför.

Du gör gång på gång om det till en fråga om vad man kan veta enligt vetenskaprns alla krav på vetskap.

Jag svarar dig igen.

För att en människa ska komma till tro så räcker det att en berättelse övertygar den enskilda människan.

Vi kan ta ett påstående här t.ex.

Jag har ätit mat idag.

Antingen så är din spontana reaktion att du tror texten om att jag har ätit mat idag eller så är den inte det.

Båda sakerna kan givetvis vara sanna. Kan ju finnas skäl till att jag inte har ätit mat idag ännu.

Men du tror antingen på vad jag säger eller så väcks ingen sådan tro hos dig.

Så är det också med Koranen.

Om jag ger Koranen till dig tror jag inte den kommer väcka någon tro.

Men om jag ger Koranen till en människa som pratar om erfarenheter och upplevelser där jag ser många paralleller till berättelserna i Koranen då är jag mer hoppfull över att den personen ska tro på berättelsen om Gud och om hur man bör leva enligt Gud.

Du har inga sådana erfarenheter så för dig är berättelserna i Koranen extraordinära.

Det betyder intecatt de är extraordinära för alla.

En del av oss har erfarenheter som gör att vi tror vad som sägs när vi hör Guds ord helt enkelt.

Att ha ätit mat en dag är ganska långt ifrån att det finns en kosmisk trollgubbe som skapat allting och kräver att du underkastar dig och följer en massa livsregler och levnadssätt för att han inte ska straffa dig i evighet.
Lägg av. Det är inte likvärdigt bara för att båda sakerna handlar om tilltro.
Och dessutom, om det ENDA du har som argument är att andra ska ha tilltro till ditt ord kanske du borde skaffa dig någon form av argument, evidens eller belägg.
Citera
2023-01-20, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Att ha ätit mat en dag är ganska långt ifrån att det finns en kosmisk trollgubbe som skapat allting och kräver att du underkastar dig och följer en massa livsregler och levnadssätt för att han inte ska straffa dig i evighet.
Lägg av. Det är inte likvärdigt bara för att båda sakerna handlar om tilltro.
Och dessutom, om det ENDA du har som argument är att andra ska ha tilltro till ditt ord kanske du borde skaffa dig någon form av argument, evidens eller belägg.

Jag har inget intresse av att omvända dig.

Om du vill omvända mig är det väl ändå du som får komma med argument till varför jag borde omvändas.

Någonting säger mig att du då kommer hävda att bevisbördsn är min.

Men varför det? Det är du som vill bevisa saker vetenskapligt inte jag.

Jag nöjer mig med att bevisa saker andligt för folk som lyssnar till den typen av argument.
Citera
2023-01-20, 11:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har inget intresse av att omvända dig.

Om du vill omvända mig är det väl ändå du som får komma med argument till varför jag borde omvändas.
Jag försöker vara intellektuellt hederlig med mig själv och föra stringenta argument. Anledningen att jag skriver här är mest för att träna på att uttrycka tankar och argument i textform och därmed testa mitt tänkande externt och se vad det får för svar av andra.. Jag tycker det är nyttigt.

Citat:
Någonting säger mig att du då kommer hävda att bevisbördsn är min.
Bara för att du inte försöker omvända någon eller lägga fram någon sorts argument undantar dig inte för bevisbördan för att anse att Gud är något som faktiskt finns. Däremot finns det ju ingenting som säger att du måste göra saker på något sätt alls, men om du ska diskutera objektivt så finns det vissa grundkrav.

Citat:
Men varför det? Det är du som vill bevisa saker vetenskapligt inte jag.
Nej, du får vara ovetenskaplig om du vill.

Citat:
Jag nöjer mig med att bevisa saker andligt för folk som lyssnar till den typen av argument.
Hur "bevisar" man något andligt? Om du pratar om bevis så får du faktiskt ha någon sorts metod, annars kanske du borde säga att du påstår saker, tycker eller berättar saker.
Citera
2023-01-20, 11:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Eller så är de helt enkelt vidskepliga eller indoktrinerade. ...
Det är du som indoktrinerad och en villig autist i de frågor vi behandlar här: En hård, kall och materialistisk robotgubbe, sig själv nog.
Ni är en marginell företeelse globalt och historiskt, men skräna och bajsa ner kan ni.
Citera
2023-01-20, 12:01
Medlem
Lodbrooks avatar
Ja självklart tror man på gud, eller snarare gudarna. Tor, Oden, Frej och alla de andra. Naturligtvis.
Citera
2023-01-20, 12:04
Avslutad
Citat:
Hur "bevisar" man något andligt? Om du pratar om bevis så får du faktiskt ha någon sorts metod, annars kanske du borde säga att du påstår saker, tycker eller berättar saker.

För att inte bli för spretig tänker jag inrikta mig på detta spår i dina tankar.

Vissa saker accepterar vi andliga bevis för.

Vad har du t.ex. för vetenskspliga bevis för att människor har en egen upplevelse?

Hur vet du stt inte jorden är befolkad av mentala zombies som funkar som maskiner. Allt är mekanik, kemi och elektriska pulser som ger reaktioner.

Varför behöver en människa uppleva vad som sker för att kunna fungera men inte din telefon?

Vad har du för bevis för att allt det här pågår inför människors innre öga?

Vad har du för bevis för betraktaren i köttmaskinen?

Det här är en andlig sanning som alla tar för givet men som inget vetenskapligt bevis finns för.

Människans helighet.

Du tror på 8 Miljarder medvetanden.

Jag tror på 8 Miljarder + 1 medvetanden där det sista är Gud.

Varför måste vi ha annat än andliga bevis för just 1 av drygt 8 Miljarder medvetanden när vi inte behöver bevisa existensensen av de första 8 miljarderna vetenskapligt?
Citera
2023-01-20, 13:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är du som indoktrinerad och en villig autist i de frågor vi behandlar här: En hård, kall och materialistisk robotgubbe, sig själv nog.
Ni är en marginell företeelse globalt och historiskt, men skräna och bajsa ner kan ni.
Ja, det är ju självklart jag som felar. Inte ni som saknar bevis.
Se hur du IGEN bevisar att jag hade rätt i det jag skrev?
Ni bara skrävlar och attackerar för att slippa bevisa era egna påståenden. Patetiskt och indikativt för små intellekt och ohederlig inställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in