Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-06, 20:24
  #529
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Vilken gud tänker du på, så att man inte tror på fel.
Men det kanske du gör, tror på fel gud och slösat energin på det.
Ja precis, är det bättre att inte tro överhuvudtaget?
Citera
2022-08-06, 20:44
  #530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så du tjänar bara dina egna intressen eller hur ska du ha det?
Jag tjänar Guds rikes intressen. Lägg märke till att det står "så är det inte bland er", dvs bröder i Herren. Men världsliga... that's a whole different story.

Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, och han skall valla dem med en stav av järn, som man krossar lerkärl – samma makt som jag har fått av min Fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan. Upp 2

Och det är enligt det uppdrag han fick av Fadern.

Din kungaspira sträcker Herren ut från Sion: härska nu bland dina fiender! Ps 110
Citera
2022-08-06, 20:49
  #531
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag tjänar Guds rikes intressen. Lägg märke till att det står "så är det inte bland er", dvs bröder i Herren. Men världsliga... that's a whole different story.

Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, och han skall valla dem med en stav av järn, som man krossar lerkärl – samma makt som jag har fått av min Fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan. Upp 2

Och det är enligt det uppdrag han fick av Fadern.

Din kungaspira sträcker Herren ut från Sion: härska nu bland dina fiender! Ps 110
Du livnär alltså parasiterande krafter istället för dig själv.
Citera
2022-08-06, 20:51
  #532
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja precis, är det bättre att inte tro överhuvudtaget?

Antagligen, att ens analysera och tala om religion blir lika galet det om man läser lite om tex Jung.

Citat:
Skriften Svar på Job är ett exempel på denna teologikritik (Jung 1952). Han ägnar sig där åt dekonstruktion. Han analyserar Jobs bok för att sedan rekonstruerar den, enligt sin egen terminologi. Jahve blir en arkaisk form av Självet, Job blir det Ego som kämpar därför att det har avspjälkat sig från Självet och Satan blir principium individuationis. Gamla testamentet är enligt Jung en beskrivning av det judiska psykets kollektiva individuationsprocess. Självet (Gud) skapar Ego (Adam) och hela mänskligheten. Genom synden går jaget in i en inflation och tvingas att bli autonomt. Det separeras därför från Självet (Paradiset). Det bortträngda Självet gör sig känt på ett kollektivt plan via Israels folks drömmar och profeternas visioner. I Nya testamentet slår det sedan igenom i det medvetna jaget (den inkarnerade Jesus från Narasaret). När den heliga anden utgjutes så är det den ”transcenderande funktionen” i psyket etc.
https://owewikstrom.se/2012/01/cg-ju...ungs-tankande/
Citera
2022-08-07, 00:27
  #533
Medlem
Ballooonies avatar
Det räcker med Jesus.
Stor visdom, stor sorg.
Mer kunskap, mer plåga.

Sanningen skall dock göra dig fri..
Citera
2022-08-07, 10:23
  #534
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det räcker med Jesus.
Stor visdom, stor sorg.
Mer kunskap, mer plåga.

Sanningen skall dock göra dig fri..
Vad finns det för anledning att inte tro på Gud då?
Citera
2022-08-07, 10:47
  #535
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja precis, är det bättre att inte tro överhuvudtaget?
Man får göra så gott man kan efter den tro, förtröstan man har. Med den kapacitet, förmåga man besitter.
Så får det bära. Vad mer kan man göra.
Vi har, måste ju ha våra aningar.
Det är ju bra att vi tänker på dessa saker och känner efter. Släpper taget lite om våra gamla dumma föreställningar..
Citera
2022-08-07, 10:56
  #536
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad finns det för anledning att inte tro på Gud då?
Beror på vad man tror om Gud.
Hur man hanterar det.

Ofta är det ju vi som ställer till det för oss. Om inte alltid!

För mig var det jobbigt och svårt, pga mitt "dumhuvud" att tänka på Gud. Mina lögner och fåfänga, sånt där..

Hur jobbigt & svårt det än kan bli,
Blir det ju bäst med en tro. Rätt tro.
Som Gud (och Du) tänkte det. Gör det bäst för oss. Så bäst att vara rätt usch så svårt.. nädå.

Var inte så hårda mot er. Läget är under kontroll. Ta inte på er för mycket!
Citera
2022-08-07, 10:57
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?
så Pascals trossats igen, för övrigt vilken gud?
Citera
2022-08-07, 10:58
  #538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag tjänar Guds rikes intressen. Lägg märke till att det står "så är det inte bland er", dvs bröder i Herren. Men världsliga... that's a whole different story.

Den som segrar och ger akt på mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, och han skall valla dem med en stav av järn, som man krossar lerkärl – samma makt som jag har fått av min Fader. Och jag skall ge honom morgonstjärnan. Upp 2

Och det är enligt det uppdrag han fick av Fadern.

Din kungaspira sträcker Herren ut från Sion: härska nu bland dina fiender! Ps 110
å judeguden och hans pantade son, men varför?
Citera
2022-08-08, 15:26
  #539
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
så Pascals trossats igen, för övrigt vilken gud?
Hur motiverar du din avsaknad av tro?
Citera
2022-08-08, 15:35
  #540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur motiverar du din avsaknad av tro?
brist på bevis. också jag är en nord varför skulle jag tro på en judisk vulkangud som är både korkad samt ondskefull?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback