2023-01-19, 13:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, och om han ville att vi skulle lära känna honom känns det spontant som att en så mäktig entitet hade kunnat göra ett bättre jobb.
Det "känns" i så fall "spontant" så för dig därför att du skyller din blindhet på att han gör ett dåligt jobb. Så gör man när man är ynkligt självgod & uppblåst & önskar leva kvar i sin livslögn.
De flesta andra*, semper et ubique, har redan gjort observationer & dragit slutsatser.
*Teisterna
Citera
2023-01-19, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så det spelar ingen roll om han finns eller inte, det är endast en moralkaka? Det köper jag.

Så större delen av Bibeln kan vi kasta bort? Inga mirakel? Ingen skapelse?

Och du vet de facto att det är hans bok och inte bara något människor knåpat ihop och har fått ett eget liv genom myt och upprepning? Eller är det bara ytterligare en sak man bara ska anta och köra med?

Snacka om att flytta målstolparna.

Vi började i en diskusion om vad man kan tro på och varför.

Du gör gång på gång om det till en fråga om vad man kan veta enligt vetenskaprns alla krav på vetskap.

Jag svarar dig igen.

För att en människa ska komma till tro så räcker det att en berättelse övertygar den enskilda människan.

Vi kan ta ett påstående här t.ex.

Jag har ätit mat idag.

Antingen så är din spontana reaktion att du tror texten om att jag har ätit mat idag eller så är den inte det.

Båda sakerna kan givetvis vara sanna. Kan ju finnas skäl till att jag inte har ätit mat idag ännu.

Men du tror antingen på vad jag säger eller så väcks ingen sådan tro hos dig.

Så är det också med Koranen.

Om jag ger Koranen till dig tror jag inte den kommer väcka någon tro.

Men om jag ger Koranen till en människa som pratar om erfarenheter och upplevelser där jag ser många paralleller till berättelserna i Koranen då är jag mer hoppfull över att den personen ska tro på berättelsen om Gud och om hur man bör leva enligt Gud.

Du har inga sådana erfarenheter så för dig är berättelserna i Koranen extraordinära.

Det betyder intecatt de är extraordinära för alla.

En del av oss har erfarenheter som gör att vi tror vad som sägs när vi hör Guds ord helt enkelt.
Citera
2023-01-19, 13:53
Medlem
För att det till 99% beror på indoktrinering från föräldrar å släkt...inte eget tänkande.
Citera
2023-01-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Det är spännande att du väljer att tro saker.

Själv väljer jag inte vad jag tror. Om en historia presenteras för mig så är min tro spontan. Jag antingen bara tror eller mistror utan att välja huruvida jag gör det ena eller det andra.

Och sen var det väl inte så viktigt i sak om det är vanligare att tro på frugan än att tro på gud.
Kanske gör du valen undermedvetet? Jag kan jobba med olika premisser som leder till olika slutsatser, ibland utan att välja. Olika alternativ samtidigt.

Vissa tror viljan är deterministisk. Alltså oavsett vad du kommer fram till beror det på hur molekylerna i din hjärna råkar hamna. Av ren slump.
Citat:
Det centrala är om ni är med på principen att det alls är möjligtcatt tro något utan vetenskapliga bevis.

För om nimär med på själva principen borde ni ju inte tappa hakan över att någon kan tro på gud utan vetenskapliga bevis.
Jaha. Jo, det håller man ju med om. Iaf jag.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-19 kl. 14:20.
Citera
2023-01-19, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Kanske gör du valen undermedvetet? Jag kan jobba med olika premisser som leder till olika slutsatser, ibland utan att välja. Olika alternativ samtidigt.

Vissa tror livet är deterministiskt. Alltså oavsett vad du kommer fram till beror det på hur molekylerna i din hjärna råkar hamna. Av ren slump.

Jaha. Jo, det håller man ju med om. Iaf jag.

Jag tänker förtydliga lite vad jag menar.

När jag säger att någon inte tror så syftar jag både på aktiv misstro och på frånvaro av en aktiv tro på något samt allt däremellan.

Med tro menar jag däremot enbart den här övertygelsen man får av att verkligheten är beskaffad på ett visst sätt.

Låt säga klockan är 18:31, svärmor skulle ha anlänt 18:30. Det ringer på dörren, något det mycket sällan gör i vanliga fall vid denna tid.

Det är visserligen inte bevisat att det är svärmor som ringer på dörren. Men du tror ändå det.

När jag läste texten så förstod jag. Det är så här jag ska leva om mitt liv ska bli bättre. Jag ska inte längre hata Islam för att dess följare når framgång. Jag ska leva på det vis som leder till lycka istället för till misär.

Jag förundrades över hur någon för 1500 år sedan kunde veta hur jag som enkel människa 1500 år senare borde leva för stt få ett lyckligt liv.

Texten "Det finns ingen gud utom Gud". Nej det är ju bara att se på utfallet. Det är inte en Gud som leder andra religioners anhängare.

Texten känns gudomligt vis.

Texten är gudomlig.

Det var min slutsatts.

Och jag är fullständigt övertygad om att det inte existerar någon annan gud som kommer straffa mig för att jag valt fel religion.

Det finns ingen gud förutom Gud och Muhammed är hans sändebud.
Citera
2023-01-19, 14:31
Medlem
Citat:
När jag säger att någon inte tror så syftar jag både på aktiv misstro och på frånvaro av en aktiv tro på något samt allt däremellan.
Ja. Sedan finns ju varianten att man måste agera som att man tror. Som i ditt exempel. Att din fru har blivit rånad. Även om du inte vet så väljer du att agera som att du tror för att rädda relationen.

Jag antar att det är en stor del av vad religion består i. Folk har inget val annat än att uttrycka sin tro inför andra. Till slut har man övertygat sig själv också.

Vid tvivel så upplever man sig själv som ensam mot alla. Även om de flesta inte har något behov av en "aktiv" tro. Folk är bara tvungna att agera på ett visst sätt pga grupptrycket.

Fenomenet är nog snarare mänskligt än religiöst. Vi har politisk korrekthet, jante och konformism i Sverige idag. Ett av världens mest sekulära länder.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-19 kl. 15:00.
Citera
2023-01-19, 14:44
Medlem
Fummys avatar
Jag tror på gud .
Det har gett mig massa grubblerier om vad gud vill och vad är meningen med saker och ting.
Jag kommer inte fram till något annat än att jag fortfarande tror på gud men vet ingenting om gud och fortsätter grubbla om gud.
Jag inbillar mig själv att finna något svar om jag fortsätter grubbla , ibland försöker skaka av mig tanken om att det skulle finnas någon gud men det som övertygar mig är ju fortfarande kvar.
Att vara övertygad om att gud finns är inte så lätt att skaka av sig, man grubblar.
Det är inte direkt som religion är det som övertygar mig om att gud finns, det är något helt annat som jag inte ens ser hur det går ihop med vanligt förekommande religioner.
Grubbleriet fortlöper utan att komma till någon vettig slutsats.
Hur många timmar eller år har jag lagt på att bara grubbla kring vad gud vill utan att komma fram till något? Jag vet inte men det måste vara otroligt mycket.
Det är just detta, jag tror på gud och det är fast i skallen som en mentalsjukdom som kretsar kring grubblerier.
Känner jag att jag vunnit något på detta? Absolut inte.
Jag lägger tid och energi på hitta något som säger att gud att min övertygelse är felaktig, men inte genom att lura mig själv.
Jag försöker inte heller lura mig själv att tro jag vet vad gud vill genom att ingå i någon religion.

Tankar kommer och går, inget förändrar hur jag mår ,en tro jag inte förstår, vad är det man då uppnår?

Att endast vara övertygad om att gud finns men ingenting mer om gud är en jävla dimma som inte går att ta sig ur.

Det som övertygar mig att gud finns är studier av naturen och biologi där saker är styrda av något högre en dess egna medvetande som samverkar på en alldeles för fullkomlig nivå, att avfärda intelligenta element som att de vore slumpmässigt är bara arrogant .
Det vore som att förneka sig själv och kroppens design och dess samverkan som dessutom har ett psyke som man vet existerar fast utan materialistiska evidens.
Samma sak sker i en mycket större skala där levande organismer ser till att andra levande organismer samverkar på ett omedvetet plan som i en helhet gör att livet existerar fungerar och går runt och fortlöper.
Ja! Jag ser det jävla mönstret , och jag ser hur saker är kopplat och kan inte avfärda det som att det ej existerar.
Det är abstrakt men det är samtidigt där, och det är för genomtänkt på en sådan nivå att en människa ej skulle kunna designa detta med intelligens så att då hävda detta är en slump är idioti, det är snarare att man dag för dag lär sig mer om hur otroligt mer komplext allt är än vad man tidigare trott.

Övertygelsen om att gud existerar försvinner inte när vetenskapen och fakta inte försvinner som allt bygger på.

Men moderna religioner och dess heliga skrifter gör snarare gud mindre logisk, och dess inverkan på människan är inte heller förenat med naturen snarare tvärtom , allt som byggts upp rivs ner.
Är detta guds vilja? Jag har ingen aning .
Man vinner ingenting på att kommit fram till att gud existerar mer än grubblerier, därför gud har aldrig pratat med mig, gud har aldrig visat mig något tecken som jag begriper.
Det finns inget som ens talar för att man ens ska vara medveten om gud!
Det finns inget som tyder på att man blir bestraffad för att man inte tror på gud!
Och bara för att man tror på gud , så betyder de inte att man fått korrekt uppfattning om gud, man kan fortfarande vara totalt dum i huvudet.
Snarare kanske det är så att man inte köper dumma och korkade förklaringar om vad gud är och vill, och därför blir ateist.

Så med detta sagt om man inte begriper mitt budskap med fördelen med att inte tro på gud, så är det för att man kan lägga massa tid på annat än att grubbla över vad gud vill.
Jag har efter många år kommit fram till något, men ingen skulle bry sig ändå och så kanske gud vill ha det.
Citera
2023-01-19, 15:22
Avslutad
Citat:
Ja. Sedan finns ju varianten att man måste agera som att man tror. Som i ditt exempel. Att din fru har blivit rånad. Även om du inte vet så väljer du att agera som att du tror för att rädda relationen.

Jag antar att det är en stor del av vad religion består i. Folk har inget val annat än att uttrycka sin tro inför andra. Till slut har man övertygat sig själv också.

Vid tvivel så upplever man sig själv som ensam mot alla. Även om de flesta inte har något behov av en "aktiv" tro. Folk är bara tvungna att agera på ett visst sätt pga grupptrycket.

Fenomenet är nog snarare mänskligt än religiöst. Vi har politisk korrekthet, jante och konformism i Sverige idag. Ett av världens mest sekulära länder.

Om majoriteten alltid tror på något.

Är det då ett problem för dig att de byter feminism mot islam?
Citera
2023-01-19, 19:58
Medlem
Citat:
Om majoriteten alltid tror på något.

Är det då ett problem för dig att de byter feminism mot islam?
Det skulle få en svag effekt på kulturen, men en starkt negativ effekt på produktiviteten.
Citera
2023-01-20, 05:40
Avslutad
Citat:
Det skulle få en svag effekt på kulturen, men en starkt negativ effekt på produktiviteten.

Så det är vilken effekt tro har på produktiviteten som ska avgöra vad människor ska tro på?

Nu börjar du visa ditt rätta ansikte.
Citera
2023-01-20, 06:43
Medlem
Citat:
Så det är vilken effekt tro har på produktiviteten som ska avgöra vad människor ska tro på?

Nu börjar du visa ditt rätta ansikte.
Att resultatet av en tro är elände säger något om herrens syn på den tron. Så att säga.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-20 kl. 06:45.
Citera
2023-01-20, 06:52
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Nån form av "gud" tycks finnas till en sannolikhet av 51,nåntings% sannolikhet enligt nån fysikers uträkning, tydligen är det vanligare bland sådana fysikernördar att tro på en gud än för majoriteten i västvärlden, har inge länk då det var åratal senad jag såg ett tv-program om det, människor har dyrkat gudar sedan begynnelsen, en art som vi som kommit så långt att vi skickar folk till månen fortfarande har kvar religion och har byggt tempel i årtusenden kan bara betyda att någonting har besvarats, folk köper lotter dörför någon vinner någon gång, skulle folk be och offra i alla tider om ingen fick något tillbaka?

Bara för att deet finns Gud/Gudar betyder inte att det är jag eller du som dom väljer att tala med eller att någon religion är i närheten av ett korrekt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in