Citat:
Såklart. Spretighet.
Citat:
Du menar andliga påståenden? Det är ingenting andligt med att anta att man existerar.
Vissa saker accepterar vi andliga bevis för.
Citat:
Det har jag inte men färre antaganden är bättre än fler antaganden. Heidegger's basic assumptions, ex. är grundläggande för att kunna fungera i världen.
Vad har du t.ex. för vetenskspliga bevis för att människor har en egen upplevelse?
Citat:
Bra fråga. Kanske även jag är en fast jag tror att jag inte är det? Kanske det inte är någon skillnad.
Hur vet du stt inte jorden är befolkad av mentala zombies som funkar som maskiner. Allt är mekanik, kemi och elektriska pulser som ger reaktioner.
Citat:
För att människan är en organism, förmodligen.
Varför behöver en människa uppleva vad som sker för att kunna fungera men inte din telefon?
Citat:
Sant, men vi har vår upplevelse som ett subjektivt bevis. Ett vi kan förmedla och jämföra genom andra för att nå någon sorts nivå av objektivitet.
Vad har du för bevis för att allt det här pågår inför människors innre öga?
Vad har du för bevis för betraktaren i köttmaskinen?
Det här är en andlig sanning som alla tar för givet men som inget vetenskapligt bevis finns för.
Vad har du för bevis för betraktaren i köttmaskinen?
Det här är en andlig sanning som alla tar för givet men som inget vetenskapligt bevis finns för.
Citat:
Definiera helighet?
Människans helighet.
Citat:
Nu relativiserar du igen. Gud är inte endast ett till medvetande. Det vet du själv också. Vi har sett andra medvetanden agera i världen. Vi har inte sett Gud göra någonting. Om du vill mena att Gud endast och enbart är en till människa som lever sitt liv någonstans på jorden, visst, men jag tror inte du gör det.
Du tror på 8 Miljarder medvetanden.
Jag tror på 8 Miljarder + 1 medvetanden där det sista är Gud.
Jag tror på 8 Miljarder + 1 medvetanden där det sista är Gud.
Citat:
1. För att det inte är endast ett till medvetande du efterfrågar, det kommer med mycket mer i det paketet. Bland annat underkastelse för de andra 8 miljarderna. Skapelsefrågan också.
Varför måste vi ha annat än andliga bevis för just 1 av drygt 8 Miljarder medvetanden när vi inte behöver bevisa existensensen av de första 8 miljarderna vetenskapligt?
2. För att jag kan jämföra och fråga de andra medvetandena om deras upplevelse, men inte honom.
Om jag skriver såhär:
Jag måste tro att jag existerar.
Jag måste tro att världen existerar.
Jag måste tro att det jag gör påverkar världen på ett meningsfullt sätt (röra, interagera, påverka).
Under detta system har jag gjort dessa tre antaganden och arbetar utifrån det jag upptäckt under det tredje och där jag utarbetat ett system för att avgöra verklighetens beskaffenhet genom testande och att åstadkomma reproducerbara resultat. Det är mitt bästa och enda verktyg.
Jag måste anta de första tre för att kunna fungera, annars skulle jag bara lägga mig ner och dö.
Varför måste jag anta Gud som ett fjärde antagande? Varför är han orörbar under annat än antagande? Varför är han oskiljbar från något som inte finns?
Senast redigerad av Sepiritz 2023-01-20 kl. 13:20.
Senast redigerad av Sepiritz 2023-01-20 kl. 13:20.