2023-01-18, 17:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeAnders
Det låter fullt rimligt. Hört att de ändrat så att individer kan tänkas få till önskade egenskaper under utbildningens gång istället för att ha dessa fullt ut redan vid antagningstillfället.
Var har du hört detta? Det låter ju rätt skumt, typ "Njaa, han har bristande respekt för samhällets lagar och regler, men det ska vi nog lära honom under utbildningens gång!"
Citera
2023-01-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medicale
Jag gjorde prövningen i höstas. Datortesterna tyckte jag var väldigt lätta och dessutom väldigt roliga. Alla fysiska tester och undersökningar gick som väntat och till slut kom jag till den ökända psykologen. Blev godkänd både på psykologen och säkerhetsprövningen efter. Någon mer som kände sig lite omskakad efter säkerhetsprövningen?

Jag tyckte att hela prövningen var skitrolig och kände direkt att jag hade kommit helt rätt när jag var där inne. Var lite smått nervös på tåget men när jag väl kom på plats gick jag bara runt med ett leende under hela prövningens gång. 13 dagar senare fick jag veta att jag blivit antagen.

Har vi någon i tråden som faktiskt går(eller gått) på utbildningen? Hade varit kul att veta lite mer hur upplägget ser ut när man väl kommit in på skolan.

Vilket lärosäte? Jag pluggar phs. Om du undrar något så skriv bara.
Citera
2023-01-21, 14:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Styvnacke
Ja det är ju ingen mening att ringa någon som ändå är spärrad.
De kan ju ändå inte söka till VT 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av Enheligsnusdosa
Ämen fyfan va tråkigt för dig... Lär du göra om hela processen nu till nästa gång? har du något i bagaget eller har du någon susning om vad de kan vara?

Styvnacke skulle du kunna skicka ett pm till mig? Jag är en ny medlem kan inte skicka PM.
Citera
2023-01-23, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av poppyprax
Ber till högre ort att du inte blir polis. Kollar man i trådar där du yttrat dig om dina blivande kollegor så undrar man om du blir en pålitlig dito. Du nojjar över drogtestet vilket således innebär att du har dålig koll på vad du stoppar i dig. Du har uppenbarligen haft problem med chefer på dina tidigare jobb, vilket tyder på att du är ett ämne för konflikter. Hur lyckades du lura dig igenom psykologen? För helt klart är det att du har spelat teater och inte varit ett skit ärlig...

Dem som skådespelar sig förbi psykologen har inte gjort sig själva en förtjänst.
Under utbildningen så kan det framkomma att vederbörande är ej lämplig och får avsluta sin utbildning, och där sitter denne med studielån och förkrossat hjärta.

Var ärliga hos psykologen, för eran egna skull också....
Citera
2023-01-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beyyo
Vilket lärosäte? Jag pluggar phs. Om du undrar något så skriv bara.

Kul att du svarar. Har 100 frågor men kan inte skicka PM då jag har mindre än 50 inlägg Kanske funkar det om du skickar till mig först?

Här kommer lite generella frågor som jag tänker kan vara intressant för andra i min sits.
  • Något du fann svårare än väntat?
  • Vad kan man göra för att förbereda sig så gott som möjligt?
  • Hur är klasskamraterna? Antar att de flesta är någorlunda likasinnade
  • Hur mycket pluggande är det utöver skoltid?
  • Hur trivs du generellt?

Tack och hej
Citera
2023-01-24, 18:41
Medlem
Citat:
Kul att du svarar. Har 100 frågor men kan inte skicka PM då jag har mindre än 50 inlägg Kanske funkar det om du skickar till mig först?

Här kommer lite generella frågor som jag tänker kan vara intressant för andra i min sits.

Tack och hej

Hej frågorna du skrev ligger nedan.

- Ja, fysiska tekniker och metoder. Men de ser jag som något positivt man lär sig ju det.

- försöka förstå sig på brottsbalken och rättegångsbalken. Samt RF (regeringsformen) som är i termin 1. Jag tyckte de var väldigt svårt med kursen "polisen i samhället" som vi läser i Borås. Men det är för att jag inte är så insatt i vårt statsskick.

- Ja, många är lika varandra och gillar träning. Mina klasskompisar är jättebra och inga konstigheter egentligen.

- Det är en hel del plugg utöver de i skolan men de är också periodvis. Vissa stunder får man tid att andas men det är ibland så mkt samtidigt då vi läser flera kurser samtidigt.

- Jag trivs jättebra. Läser termin 3 nu och saker börjar falla mer på sin plats. Allt de man lärde sig under termin 1 och 2.
Citera
2023-01-28, 00:12
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Var har du hört detta? Det låter ju rätt skumt, typ "Njaa, han har bristande respekt för samhällets lagar och regler, men det ska vi nog lära honom under utbildningens gång!"

https://polistidningen.se/2022/03/kuggade-hos-psykologen-far-ny-chans/

"Den nya kravprofilen ger uttryck för en mer positiv syn på studenternas förmåga att utveckla viktiga egenskaper under studietiden. ”Till skillnad från tidigare ger den uppdaterade kravprofilen utrymme för den utveckling som den studerande på polisutbildningen får under utbildningsåren”, skriver Polismyndigheten i ett pressmeddelande."
Citera
2023-02-07, 09:23
Medlem
Det som hindrar mig och söka är skiftarbete då jag aldrig har jobbat natt tidigare.

Hur ser ni andra på 3 skift; dag,kväll,natt?
Citera
2023-02-07, 09:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asktiska
Det som hindrar mig och söka är skiftarbete då jag aldrig har jobbat natt tidigare.

Nu har jag aldrig jobbat som polis men skiftarbete har jag testat av alla de slag. Kört dagtid, tvåskift, treskift, fyrskift och femskift och av dessa så är dagtid eller femskift det bästa.
När man kör femskift så jobbar man en vecka förmiddag, en vecka eftermiddag, en vecka natt + helgnatt 12 timmar, ledig vecka där man är mer eller mindre död då man ska vända på dygnet och sen en daghelg med 12-timmarspass för att sen ha en vecka ledigt.

Nu tror jag aldrig en polis jobbar denna typ av skift då de säkerligen kör som i vården, blandat hur som helst. Måste vara nästan värre då man aldrig får någon rutin.

Det bästa är att jobba dagtid då kroppen och livet fungerar som den ska.
Citera
2023-02-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asktiska

Jag tycker det funkar bra för det mesta. Men polisen har undantagsregler när det gäller dygnsvila så många områden använder sig av vändpass. Dvs man jobbar natt och går av kl 07 och börjar jobbet igen 15,30 samma dag.
Ungefärliga tider som diffar från område till område. Men fortfarande med ca 8 timmar mellan passen.

Det funkar och är ett snabbt sätt att vända tillbaka dygnet men man är bra sliten efteråt.
Har man barn försvinner rätt mycket tid hemifrån i några dagar.

Men överlag trivs jag bra med treskift. Föredrar att jobba kvällar och nätter!
Senast redigerad av J.00 2023-02-12 kl. 12:05.
Citera
2023-02-13, 08:50
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:

Tack och hej

Sula iväg ett DM till mig när du kan - och får
Citera
2023-02-15, 23:25
Medlem
Gjorde min prövning för ett par veckor sen.

Hade 7 på UNIQ, 9 i styrka och 5 på cykeln.

Så det gick bra kan man säga, tills jag kom till psykologen. Psykologen pratade väldigt dålig svenska med grov finsk brytning att jag inte hörde vad människan sa. Fick säga "va??" och "ursäkta" ett flertal gånger. Missförstod och svarade "fel" ett par gånger. Blev sjukt stressad och fick mental härdsmälta av hela situationen till slut. Jag failade totalt.

Jag kanske hade kuggat ändå även utan språkförbistringarna, men jag kände att jag inte fick fram den jag var och vad jag tyckte och tänkte. Psykologen kändes även väldigt opersonlig och ointresserad också. Satt med näsan i pappret och läste innantill och bockade av fråga efter fråga. Nej det blev skit av alltihop.

Ger det en ny chans när spärrtiden har gått ut.
Senast redigerad av vectorsector 2023-02-16 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in