2023-01-15, 22:13
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Så som jag tolkar det gäller plattformsavgiften per säljare som inte rapporteras korrekt. Multiplicera med antal säljare…

När jag tar på mig juristglasögonen och nagelfar meningsuppbyggnad och använda ord i betänkadet, så ja, det kan även tolkas på det sättet. Och det låter högst troligt. Och dyrt.
Citera
2023-01-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jo, jag har sett detta med Swishförändringen. Dock har jag inte fått klart för mig hur det upplägget egentligen ska gå till. Rent transaktionsmässigt kan ju inte Tradera gå in i köparens Swish-app och 'ta över' transaktionen.

Det jag kan tänka mig är kanske att köparen betalar Tradera med Swish, och att Tradera därefter lägger till summan på säljarens pluskonto för sedvanlig utbetalning med banköverföring.

Annars finns väl alltid möjligheten att Tradera tar emot Swishbetalningen och den landar på Traderas konto, för att sedan Swisha betalningen vidare till säljaren. Givetvis efter att alla innestående avgifter hos Tradera har dragits bort.

På samma sätt som den nu nya faktureringsrutinen, där de istället för att fakturera dig en summa på provisionsavgifterna som du ska betala, drar summan från första bästa 'Traderabetalning' som kommer in.

Så, precis som jag nämnt i tidigare inlägg, så går Traderas 'utveckling' snabbt vidare med att ta över affärstransaktionen / köp och sälj, helt och hållet. Rent juridsikt blir det inte längre en affärsuppgörelse och betalning mellan säljare och köpare, utan det är uppgörelse mellan köpare/Tradera och säljare/Tradera. Men de försöker påskina att så inte är fallet.

Jag har länge undrat hur detta har kunnat pågå rent juridiskt. Jag vill påstå att säljarens funktion numera gränsar till ett anställningsförhållande, där lönen betalas ut av Tradera. Dock ut sociala avgifter.

Det hade varit MYCKET intressant att se en tvist i domstol, mellan säljare och Tradera, där en säljare hävdar att varan han sålt i realiteten har sålts till Tradera, eftersom Tradera defacto är den som tagit emot betalningen och ställt upp övriga krav på affärsuppgörelsen. Hur kan en säljare ha något som helst ansvar gentemot en köpare som finns i bakgrunden. De kan ju inte ens ta del av varandras kontaktuppgifter innan köpet är fullbordat.

Tråden som jag länkade till tidigare, med killen som blir blåst av köparen, visar tydligt detta problem. Där Traderas policy är att transaktionen är mellan köpare/säljare, men sedan ska Tradera in och styra upp det hela helt plötsligt som en part i transaktionen. Jag får inte ihop det. Det kan inte både vara utanför och inblandade på samma gång.

Jag är också förvånad över tystnaden.

Yes mycket intressant inlägg!! Jag har också funderat i dessa banor en längre tid och stört mig på det. Speciellt ibland när utbetalningar inte gjorts i tid, då skyller dom på banken istället. När man då kontaktar banken så skyller dom på Tradera..nå inga större belopp vi pratar om ändån här men det är ju själva principen. Dom är ju helt tvungna nu som jag ser det att hålla i all försäljning så dom kan redovisa till SKV när det kommer till kritan.

Snackade faktiskt med en revisor som jag känner nyss och hen sade att SKV måste nyanställa många detta året för att hantera DAC 7 reglen.

Ja jag har också råkat ut för en tvist en gång tidigare på tradera då ett nöt påstod att han ej fått varan, misstaget jag gjorde var att jag skickade det som post men man vill ju locka folk med lite billigare frakt ibland. Så skrev jag avsändare på brevet men köparen påstod att det ej kom fram...jag fick inget i retur givetvis så köparen drog en fuling och varan vart framme självklart. Men Tradera gick alltså på köparens linje och jag fick ersätta. Hade inte en chans...trots att jag filmade paketet när jag postade det...

Nu ska jag inte bara måla fan på väggen på Tradera för jag gillar annars mkt med Tradera, alla går in där och kollar runt och dom är riktigt stora. Så jag hoppas personligen att dom kommer ut med något som gagnar folk angående den nya lagen men jag har svårt att se vad och hur det blir. Men det blir spännande att följa, kul också att det finns en tråd som denna så man kan se alla uppdateringar om Dac 7 lagen för den skojar man verkligen inte bort :-)
Citera
2023-01-15, 22:33
Medlem
Blingons avatar
För att kunna göra en bedömning om vår tes är riktig, dvs att DAC 7 kommer påverka Tradera negativt, (när detta blir allmänt känt hos säljarna), noterar jag här nedan antalet annonser i några utvalda kategorier, som framtida referens:

Söndag kväll 2023-01-15:

Accessoarer 108855
Antikt & Design 149699
Bygg & Verktyg 20122
Datorer & Tillbehör 21318
Fordon, Båtar & Delar 65134
Foto, Kameror & Optik 9676
Frimärken 102789
Hem & Hushåll 84084
Hemelektronik 11953
Hobby 70575
Klockor 14867
Kläder 1780402
Konst 23834
Musik 301972
Mynt & Sedlar 43656
Samlarsaker 289212
Skönhetsvård 23281
Smycken & Ädelstenar 78677
Telefoni, Tablets & Wearables 17133
TV-spel & Datorspel 133802

Urvalskriterier: Stort antal annonser eller potential att återkommande tjäna pengar inom kategorin.
Senast redigerad av Blingon 2023-01-15 kl. 22:38.
Citera
2023-01-15, 22:56
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Yes mycket intressant inlägg!! Jag har också funderat i dessa banor en längre tid och stört mig på det. Speciellt ibland när utbetalningar inte gjorts i tid, då skyller dom på banken istället. När man då kontaktar banken så skyller dom på Tradera..nå inga större belopp vi pratar om ändån här men det är ju själva principen. Dom är ju helt tvungna nu som jag ser det att hålla i all försäljning så dom kan redovisa till SKV när det kommer till kritan.

Snackade faktiskt med en revisor som jag känner nyss och hen sade att SKV måste nyanställa många detta året för att hantera DAC 7 reglen.

Ja jag har också råkat ut för en tvist en gång tidigare på tradera då ett nöt påstod att han ej fått varan, misstaget jag gjorde var att jag skickade det som post men man vill ju locka folk med lite billigare frakt ibland. Så skrev jag avsändare på brevet men köparen påstod att det ej kom fram...jag fick inget i retur givetvis så köparen drog en fuling och varan vart framme självklart. Men Tradera gick alltså på köparens linje och jag fick ersätta. Hade inte en chans...trots att jag filmade paketet när jag postade det...

Nu ska jag inte bara måla fan på väggen på Tradera för jag gillar annars mkt med Tradera, alla går in där och kollar runt och dom är riktigt stora. Så jag hoppas personligen att dom kommer ut med något som gagnar folk angående den nya lagen men jag har svårt att se vad och hur det blir. Men det blir spännande att följa, kul också att det finns en tråd som denna så man kan se alla uppdateringar om Dac 7 lagen för den skojar man verkligen inte bort :-)

Jo, den enda fördelen med Tradera är att de har en monopolställning och att varenda svensk i princip har ett konto där. Det ska man ge dem kredit för.

Ja, det här har stört mig något så förbenat, Traderas obefintliga säljarskydd. Tradera tror att sajten kan existera enbart med hjälp av köpare. Det är i alla lägen säljaren som drar det kortaste strået.

Jag vågar påstå att ca 10%-15% av alla mina sälj, så försöker köparen påstå att varan inte kommit fram. Men jag har blivit skicklig på att avgöra till vilka kunder jag ska skicka spårbart även om frakten blir dyrare än tänkt. En icke politiskt korrekt profilering med tillhörande sökning på bostadsadress är förvånansvärt effektivt och risken minskar med 95%.

Nej, jag lägger nu ner Tradera och går över till FB Marketplace även om jag räknar med att få mindre sälj. Att behöva skatta för skit som redan är skattat för ett oändligt antal gånger, där går gränsen.
Senast redigerad av Blingon 2023-01-15 kl. 22:59.
Citera
2023-01-15, 23:20
Medlem
McDerps avatar
Citat:
Försäljning av varor som du haft för personligt bruk, till exempel möbler, kläder, elektronik etc, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr.

Helt åt helvete att behöva skatta på något man redan betalt skatt på.
Citera
2023-01-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDerp
Helt åt helvete att behöva skatta på något man redan betalt skatt på.

Hur tänkte du nu?

Du betalar skatt på precis allt du köper med inkomstbeskattade pengar.

Brasklapp.
Är det något I Sverige som är momsbefriat?
Citera
2023-01-16, 05:59
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Det var som tusan. Det visste jag inte. Ska de börja med det nu pga. DAC 7 eller har de redan gjort det sedan tidigare?

Jag tyckte att jag läste i tråden att de hade någon sorts direktöverenskommelse med SKV genom en generell skatt, eller liknande, och därmed inte rapporterar enskilda användare?

Jag tänker mig att eBay inte omfattas av det svenska Riksdagsbeslutet. Jag tar för givet att eBay har sitt företagssäte utanför Sverige. Eller gäller det eBay Sverige? Just eBays rättsliga status gällande DAC 7/Sverige vet jag faktiskt inte.

Tror du att företag som är verksamma i Sverige/EU inte behöver följa svensk/europeisk lagstiftning?

DAC 7 innebär att handelsplattformar ska skicka in information till skatteverket. Det betyder inte att:

* Man ska betala skatt automatiskt
* Man helt plötsligt ska börja betala skatt på lösöresförsäljning där det inte finns någon vinst

Igen: det handlar om inrapportering. Ingenting annat.
Citera
2023-01-16, 08:43
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Kan ju vara värt att ta med att DAC7 även gäller tjänsteplattformar som Airbnb och Uber.
Citera
2023-01-16, 13:21
Medlem
Rokushikis avatar
Ser inte riktigt problemet med att Tradera, Ebay mfl rapporterar till Skv. Skattereglerna har ju inte ändrats, så håller man sig inom ramarna för Hobbyverksamhet så är det ju ingen förändring.

Att man behöver skatta på precis allt i Sverige är väl egentligen en annan diskussion. Har svårt att se Skatteverket bedöma det som näringsverksamhet om man säljer för småsummor (typ ett par tusen) i månaden samtidigt som man har ett förvärvsarbete, även om det rör sig om mer än 30 försäljningar per år.

Däremot dom som till exempel är arbetslösa eller sjukskrivna löper nog större risk att bedömas som näringsverksamhet, å andra sidan så ska ju alla som köper varor för att sälja vidare och tjäna en hacka skatta från första kronan.

Jag själv säljer en del på Tradera men säljer såpass lite och oregelbundet så har ingen näringsverksamhet. Tror att en hel del som har företag och säljer på Tradera är glada, eftersom detta förmodligen rensar ut en del konkurrens nu när många som sålt som privatpersoner (men egentligen borde haft näringsverksamhet) slutar sälja för att inte riskera åka dit på en skattesmäll.
Citera
2023-01-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Ser inte riktigt problemet med att Tradera, Ebay mfl rapporterar till Skv. Skattereglerna har ju inte ändrats, så håller man sig inom ramarna för Hobbyverksamhet så är det ju ingen förändring.

Att man behöver skatta på precis allt i Sverige är väl egentligen en annan diskussion. Har svårt att se Skatteverket bedöma det som näringsverksamhet om man säljer för småsummor (typ ett par tusen) i månaden samtidigt som man har ett förvärvsarbete, även om det rör sig om mer än 30 försäljningar per år.

Däremot dom som till exempel är arbetslösa eller sjukskrivna löper nog större risk att bedömas som näringsverksamhet, å andra sidan så ska ju alla som köper varor för att sälja vidare och tjäna en hacka skatta från första kronan.

Jag själv säljer en del på Tradera men säljer såpass lite och oregelbundet så har ingen näringsverksamhet. Tror att en hel del som har företag och säljer på Tradera är glada, eftersom detta förmodligen rensar ut en del konkurrens nu när många som sålt som privatpersoner (men egentligen borde haft näringsverksamhet) slutar sälja för att inte riskera åka dit på en skattesmäll.

Men det är ju principen som folk kommer reta sig på...att bli rapporterad till SKV är inget den större massan vill helt enkelt. Och folk är livrädda för SKV så detta är ett stort problem för Tradera. Jag kan tycka det är mkt arrogant av Tradera att inte gå ut med någon info när folk säljer och vet inget om denna nya lag i nuläget. Alla som säljer på Tradera har väl vinstintresse? Speciellt i dessa tider, lite av Traderas säljfilosofi försvinner helt iom denna nya lag.

Och ja jag tror företagarna jublar iaf ett tag...men inte på sikt, när småsäljarna försvinner och det bildas nya plattformar så försvinner även köparna. Många köpare tycker det är för dyrt att handla via företag och dom flesta vill vara med i auktioner. Denna lag är katastrof på sikt, jag personligen ser absolut inget bra med den.
Citera
2023-01-16, 14:10
Medlem
Citat:
Jo, den enda fördelen med Tradera är att de har en monopolställning och att varenda svensk i princip har ett konto där. Det ska man ge dem kredit för.

Ja, det här har stört mig något så förbenat, Traderas obefintliga säljarskydd. Tradera tror att sajten kan existera enbart med hjälp av köpare. Det är i alla lägen säljaren som drar det kortaste strået.

Jag vågar påstå att ca 10%-15% av alla mina sälj, så försöker köparen påstå att varan inte kommit fram. Men jag har blivit skicklig på att avgöra till vilka kunder jag ska skicka spårbart även om frakten blir dyrare än tänkt. En icke politiskt korrekt profilering med tillhörande sökning på bostadsadress är förvånansvärt effektivt och risken minskar med 95%.

Nej, jag lägger nu ner Tradera och går över till FB Marketplace även om jag räknar med att få mindre sälj. Att behöva skatta för skit som redan är skattat för ett oändligt antal gånger, där går gränsen.

Jag förstår dig helt och hållet måste jag säga! Jag har väl en liten förhoppning kvar att Tradera ska komma ut med någon info om detta innan jag lämnar skeppet helt. Men av allt att döma i den här Fb gruppen så är vi knappast ensamma om att tycka så här och det verkar vara många som lämnar Tradera och fler lär det ju bli, såvida inte Tradera kommer ut med något nytt säljkoncept.
Citera
2023-01-16, 14:30
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Tror att en hel del som har företag och säljer på Tradera är glada, eftersom detta förmodligen rensar ut en del konkurrens nu när många som sålt som privatpersoner (men egentligen borde haft näringsverksamhet) slutar sälja för att inte riskera åka dit på en skattesmäll.
Jag tror att alla kommer att förlora på den lagen.
Företagare kommer att förlora eftersom att spontana och dyra köp kommer att minska. Jag har själv dragit örona åt mig och struntat i att buda på flera auktioner på Tradera dom senaste dagarna. Någon dag kommer jag att vilja sälja skiten som jag har köpt, men inte fan vill jag hamna i något register hos SKV, så jag köper inte. Säljare förlorar kunder och intäkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in