2023-01-15, 20:46
Medlem
Bra, då kanske man slipper all kinesdynga på tradera.

Tråkigt dock om man får för sig att sälja av lite grejer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Tack för dina kommentarer!

Tvek på den. Jag har genom åren blivit överraskad över alla konstiga affärsstrategiska beslut som kommer från det företaget. Och de har ju också gått all-in kretslopp och klimat. De låtsas, som alla andra woke-företag, att kunderna använder deras tjänster för att vara klimatsmarta och cirkulärekonomiska, inte för att någon ska tjäna pengar. Trams.

Jag får alltid uppfattningen om att de inte har en jävla aning om sina kunders behov eller hur deras egen sajt faktiskt fungerar när man använder den i 'skarpt' läge. De verkar helt sakna kundkännedom.

Bara detta att det verkar som att de aldrig testar sina mjukvarupppdateringar i en sluten referensgrupp innan lansering av nya versioner är ju ett mysterium utan dess like.

Deras buggar efter varje upp(ner?)datering är ju en jävla mardröm där kunderna, oftast på säljsidan, får agera testapor.

Japp. Jag minns Budera.se. När Tradera var nytt kunde man se att användargränssnittet hade samma ursprung. Misstänker att det måste ha ursprung ur samma källkod en gång i tiden. Budera var mer som Blocket men med budfunktion, till en billig peng. Efter det att Budera lagt ner, dubblerade Tradera sin provisionsavgift.

Exakt. Varenda vettig svensk undvidker Skatteverket som pesten. Sen kommer det alltid en massa moralkärringar och kacklar om att 'man ska vara solidarisk och betala skatt', samtidigt som de själva jobbar svart så mycket det går. Skatt, det ska bara alla andra betala.

Jag verkligen äcklas av svenskarnas skenheliga dubbelmoral. Den är motbjudande.

Nej jag är inte heller imponerad över Tradera direkt, men faktum är att dom är väldigt stora just nu, så jag tror inte man bara självdör pga denna nya lag, kanske också därför vi inte hört något ifrån Tradera om Dac 7 lagen än så länge, vet ej hur man ska lägga upp det men säkerligen är något på ingång, sen får vi se om det behåller kunderna eller att kunderna lämnar. Dock är det ju precis som du själv nämnde tidigare att man vetat om denna lagen nu ett tag så man borde ju iaf informerat att Dac 7 är i rullning och vi ser över den tex? Men inte ett knyst vilket är väldigt förvånande.

Ja dubbelmoralen man ser tex i FB gruppen som du nämner är ju att alla ska betala skatt o göra rätt för sig, men själv så går det fint och sälja på mässor och dra in stora cash. Nä det äcklas man av något grymt. Nog för att man tyckt att många regler är dumma men denna regel slår nog ut det mesta...hur ska SKV granska allt folk? Tänker många vet ej om denna regel och säljer på som fan och gör vinster...ska SKV granska alla dessa? Blir dyrt och tufft, för det ju en granskning man får göra på varje individ där man tycker försäljning då varit för hög. Sedan kan väl jag också köpa om man livnär sig på detta då är det ju givetvis helt åt helvete och inte betalar skatt. Men om man tjänar lite här och var och ha lite extrainkomst för man köper billigt på loppis och säljer lite dyrare på Tradera är det bara helt jävla sjukt att man ska hugga på dessa småsäljare.
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Då ställer man ju nästa fråga...om jag nu vill tjäna en hacka på att sälja mina gamla LP skivor tex vart vänder jag mig då om jag inte vill sälja på Blocket eller Marketplace? :-) Finns det något annat?

Det är dåligt med det, i alla fall med spridning till svenska användare. eBay möjligtvis.

Nu var det några år sedan jag satte mig in i försäljning på eBay, men då var det alldeles för omständigt och komplext tyckte jag. Och deras villkor och krav mot säljaren var motbjudande. Du får stå för allt.

Men framför allt föll det på ett övergripande problem:

- Att skicka varor från Sverige, till utlandet även inom EU, är sanslöst dyrt. Helt sjukt dyrt jämfört med andra länders utlandsfrakt. Detta gör att de utländska köparna inte är intresserade. (Vi pratar normala prylar här, och inte exklusiva samlarprylar etc).

Detta gör att du i princip bara vill sälja online inom Sverige. Och svenskarna är för få på eBay.

Blocket har ju nu vissa avgiftsfria kategorier att annonsera i. Dock har de större begränsningar i vad som 'tillåts' säljas på sajten jämfört med Tradera. Generellt har Blocket alldeles för dyra avgifter.

Det vi skulle behöva är ett Budera 2.0, som ett billigare och enklare Blocket, med eller utan budfunktion där man låter säljare och köpare sköta transaktionen och affären på det sätt som de önskar.

Den programmerare som drar ihop en sådan sajt i dagsläget kommer snabbt ta marknadsandelar. Om de också har kunskap i vad säljare och köpare vill ha ut av sajten. I princip är det copy/paste på Tradera men skala bort alla onödig skit. Och det är mycket.
Senast redigerad av Blingon 2023-01-15 kl. 20:52.
Citera
2023-01-15, 20:52
Medlem
Citat:
Det är dåligt med det, i alla fall med spridning till svenska användare. eBay möjligtvis.

Nu var det några år sedan jag satte mig in i försäljning på eBay, men då var det alldeles för omständigt och komplext tyckte jag. Och deras villkor och krav mot säljaren var motbjudande. Du får stå för allt.

Men framför allt föll det på ett övergripande problem:

- Att skicka varor från Sverige, till utlandet även inom EU, är sanslöst dyrt. Helt sjukt dyrt jämfört med andra länders utlandsfrakt. Detta gör att de utländska köparna inte är intresserade. (Vi pratar normala prylar här, och inte exklusiva samlarprylar etc).

Detta gör att du i princip bara vill sälja online inom Sverige. Och svenskarna är för få på eBay.

Blocket har ju nu vissa avgiftsfria kategorier att annonsera i. Dock har de större begränsningar i vad som 'tillåts' säljas på sajten jämfört med Tradera. Generellt har Blocket alldeles för dyra avgifter.

Det vi skulle behöva är ett Budera 2.0, som ett billigare och enklare Blocket, med eller utan budfunktion där man låter säljare och köpare sköta transaktionen och affären på det sätt som de önskar.

Den programmerare som drar ihop en sådan sajt i dagsläget kommer snabbt ta marknadsandelar. Om de också har kunskap i vad säljare och köpare vill ha ut av sajten.

Tack för svar!

Ja Ebay är helt uteslutet för min del också, håller med dig, mkt krångligt att sälja där och svårt med frakten för den blir ju dyr. Ja nya plattformar som utnyttjar lagen så folk kan känna sig trygga med att inte bli inrapporterade vore ju väldigt intressant. Och här finns det nu guldläge då Tradera bl a är i rejäl gungning så det ska bli mkt intressant att följa.
Angående blocket testade jag i förra veckan att annonsera där, fick ej annonsen ens publicerad och fick till svar att det liknade en affärsannons??? Trots att jag själv tagit bilden så det vart verkligen inte problemfritt.
Marketplace finns där ju men en del prut och oseriösa aktörer men tänker om trafiken blir större där inne kommer även dom seriösa aktörerna in där, tror tiden talar för detta.
Citera
2023-01-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Är väl bättre du går och läser på om vad som faktiskt gäller istf att tro?

Eller ännu bättre är tyst och lyssnar på de som har kunskap. Så slipper du framstå som dum.

Tur att vi har en plåtslagare här inne som talar om för finansfolket hur man ska deklarera näringsverksamhet.
Citera
2023-01-15, 21:00
Medlem
logicss avatar
Ebay rapporterar också till skv, ni verkar ha missat huvudrubriken för tråden.
Citera
2023-01-15, 21:08
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Nej jag är inte heller imponerad över Tradera direkt, men faktum är att dom är väldigt stora just nu, så jag tror inte man bara självdör pga denna nya lag, kanske också därför vi inte hört något ifrån Tradera om Dac 7 lagen än så länge, vet ej hur man ska lägga upp det men säkerligen är något på ingång, sen får vi se om det behåller kunderna eller att kunderna lämnar. Dock är det ju precis som du själv nämnde tidigare att man vetat om denna lagen nu ett tag så man borde ju iaf informerat att Dac 7 är i rullning och vi ser över den tex? Men inte ett knyst vilket är väldigt förvånande.

Ja dubbelmoralen man ser tex i FB gruppen som du nämner är ju att alla ska betala skatt o göra rätt för sig, men själv så går det fint och sälja på mässor och dra in stora cash. Nä det äcklas man av något grymt. Nog för att man tyckt att många regler är dumma men denna regel slår nog ut det mesta...hur ska SKV granska allt folk? Tänker många vet ej om denna regel och säljer på som fan och gör vinster...ska SKV granska alla dessa? Blir dyrt och tufft, för det ju en granskning man får göra på varje individ där man tycker försäljning då varit för hög. Sedan kan väl jag också köpa om man livnär sig på detta då är det ju givetvis helt åt helvete och inte betalar skatt. Men om man tjänar lite här och var och ha lite extrainkomst för man köper billigt på loppis och säljer lite dyrare på Tradera är det bara helt jävla sjukt att man ska hugga på dessa småsäljare.

Jag håller med dig.

Tystnaden från Tradera gällande DAC 7 är... typiskt Tradera. Jag är inte förvånad. De är urusla på att informera sina kunder, eller rättare sagt, de bryr sig inte så mycket. Om det beror på inkompetens eller arrogans, det har jag aldrig förstått.

Läs gärna den här tråden:
(FB) Krav från tradera, köparen försöker lura mig. Kan jag få rätt? Den beskriver Traderas agerande i ett nötskal, framför allt sett från säljsidan.

Jag ser också framför mig, en massa folk som under våren 2024 får kontrolluppgifter från Skatteverket med ursprung från Tradera och de undrar vad fan som hände.

Det går väldigt fort att sälja 29 annonser på Tradera, om man använder sig av deras limit på 100 gratisannonser per månad.
Senast redigerad av Blingon 2023-01-15 kl. 21:16.
Citera
2023-01-15, 21:15
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Ebay rapporterar också till skv, ni verkar ha missat huvudrubriken för tråden.

Det var som tusan. Det visste jag inte. Ska de börja med det nu pga. DAC 7 eller har de redan gjort det sedan tidigare?

Jag tyckte att jag läste i tråden att de hade någon sorts direktöverenskommelse med SKV genom en generell skatt, eller liknande, och därmed inte rapporterar enskilda användare?

Jag tänker mig att eBay inte omfattas av det svenska Riksdagsbeslutet. Jag tar för givet att eBay har sitt företagssäte utanför Sverige. Eller gäller det eBay Sverige? Just eBays rättsliga status gällande DAC 7/Sverige vet jag faktiskt inte.
Citera
2023-01-15, 21:20
Medlem
Citat:
Jag håller med dig.

Tystnaden från Tradera gällande DAC är... typiskt Tradera. Jag är inte förvånad. De är urusla på att informera sina kunder, eller rättare sagt, de bryr sig inte så mycket. Om det beror på inkompetens eller arrogans, det har jag aldrig förstått.

Läs gärna den här tråden:
(FB) Krav från tradera, köparen försöker lura mig. Kan jag få rätt? Den beskriver Traderas agerande i ett nötskal, framför allt sett från säljsidan.

Jag ser också framför mig, en massa folk som under våren 2024 får kontrolluppgifter från Skatteverket med ursprung från Tradera och de undrar vad fan som hände.

Det går väldigt fort att sälja 29 annonser på Tradera, om man använder sig av deras limit på 100 gratisannonser per månad.

Ja säljarna har inte haft det lätt på Tradera genom åren den saken är klar, sedan det här med omdömesreglerna det ska vi inte ens gå in på detta katastrofområde :-)
Nä det blir mkt intressant att följa detta. Jag håller helt med dig om informationen som uteblir ifrån Traderas sida, den är mycket märklig. Har dock märkt att man agerat (förmodligen utifrån Dac 7) nu med att man ska hantera all försäljning, så swishen går igenom Tradera nu och den lagen har jag för mig börjar nu den 1 e Feb. Innan fick man swishen direkt ifrån köparen.

Nä jag vet redan nu många som lämnat och fler lär det ju bli. Lite märkligt kan jag tycka det inte varit ett så stort medialt intresse, denna lagen är ju visserligen ganska så ny men dock en lag som alla som säljer borde känna till men inte gör det.
Citera
2023-01-15, 21:25
Medlem
logicss avatar
Citat:
Det var som tusan. Det visste jag inte. Ska de börja med det nu pga. DAC 7 eller har de redan gjort det sedan tidigare?

Jag tyckte att jag läste i tråden att de hade någon sorts direktöverenskommelse med SKV genom en generell skatt, eller liknande, och därmed inte rapporterar enskilda användare?

Jag tänker mig att eBay inte omfattas av det svenska Riksdagsbeslutet. Jag tar för givet att eBay har sitt företagssäte utanför Sverige. Eller gäller det eBay Sverige? Just eBays rättsliga status gällande DAC 7/Sverige vet jag faktiskt inte.
DAC 7 är ett EU direktiv som riktar sig till alla medlemsländer.
Tradera är en del av Ebay och kallas även för Ebay Sverige.

p.s. Alla större marknadsplatser i EU kommer att skicka information till skattemyndigheterna i sina respektive länder. Är du registrerad med en adress i Sverige och vill sälja på Ebay Germany, så kommer Ebay DE att skicka information till SKV i Sverige om du säljer för mer än 2000 euro ((

dock så är jag inte helt säker på om samma regler gäller för Ebay US
Senast redigerad av logics 2023-01-15 kl. 21:35.
Citera
2023-01-15, 21:34
Medlem
Citat:
Det intressanta här, är att det är Traderas egen girighet, som nu kommer tillbaka och biter dem i röven. Big Time!

Från begynnelsen blandade sig inte Tradera i transaktionen över huvud taget. De befattade sig inte med detta, och det var de mycket tydliga med. Det var en enkel annonssajt till en hyfsad kostnad.

Men under de senaste åren har de styrt över verksamheten allt mer mot att de ska ha total kontroll över hela affären, till den gränsen att det, sett från säljarens sida, mer blir som ett anställningsförhållande mot Tradera.

Tradera ska numera besluta och ta kontroll över hela affären; fraktkostnader, typ av frakter, genomföra transaktionen, besluta i tvister (alltid till köparens fördel), sätta upp vilka försäljningsvilkor som gäller för säljaren, hur snabbt varan ska skickas osv. osv.

Det senaste är att de nu ska fasa ut möjligheten att Swisha säljaren direkt. De ska även ha insyn i denna transaktion.

Jag tar för givet att det är frågan om att öka sin vinst som är anledningen till kontrollbehovet.

Att sälja på Tradera idag, har gått mot att Tradera blivit din arbetsgivare, men att du arbetar hemma utan ett arbetsgivarförhållande eller avtal.

Tradera är inte längre en sajt där köpare och säljare träffas för att genomföra en affär, Tradera är idag ett företag som säljer ANDRAS varor, till SINA köpkunder på sina helt egna villkor.

Men jag tror att det är var droppen för många säljare. Varenda svensk som någon gång i livet har haft Skatteverket som motpart vet vad som väntar. Och det är inte värt det, även om allt är 'grönt'. Det räcker att du rör dig i en obeskattad gråzon.

Jag känner personligen till två säljare på Tradera, som varit mycket stora inom sina respektive Traderakategorier under mer än 10 år, som nu i helgen tagit bort varenda annons. Helt väck.

Vi pratar om provisionsavgifter till Tradera varje år i häraden 5000-8000 kr som försvinner, bara från dessa två(!) säljare. De kommer båda flytta över till Facebook Marketplace.

Nä, det här tror jag kommer svida för Tradera. Och det är därför de försöker tysta ihjäl frågan så länge det bara går.

Jag ser bara två lösningar för Tradera i detta:

- Backa affärsmodellen till det som den var tidigare, dvs. en ren 'annonseringssajt', och släpp kontrollen över transaktionerna, vilket undantar Tradera från rapporteringsskyldighet.

Alternativt:

- Skit i att rapportera in till Skatteverket och hellre betala 'plattformsavgiften':

Så som jag tolkar det, kan alltså Tradera skita i alltihop mot en kostnad på 12500 kr. Jag är övertygad om att massflykten av säljare från Tradera kommer kosta BETYDLIGT mer i uteblivna provisionsintäkter.
Så som jag tolkar det gäller plattformsavgiften per säljare som inte rapporteras korrekt. Multiplicera med antal säljare…
Citera
2023-01-15, 22:08
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ja säljarna har inte haft det lätt på Tradera genom åren den saken är klar, sedan det här med omdömesreglerna det ska vi inte ens gå in på detta katastrofområde :-)
Nä det blir mkt intressant att följa detta. Jag håller helt med dig om informationen som uteblir ifrån Traderas sida, den är mycket märklig. Har dock märkt att man agerat (förmodligen utifrån Dac 7) nu med att man ska hantera all försäljning, så swishen går igenom Tradera nu och den lagen har jag för mig börjar nu den 1 e Feb. Innan fick man swishen direkt ifrån köparen.

Jo, jag har sett detta med Swishförändringen. Dock har jag inte fått klart för mig hur det upplägget egentligen ska gå till. Rent transaktionsmässigt kan ju inte Tradera gå in i köparens Swish-app och 'ta över' transaktionen.

Det jag kan tänka mig är kanske att köparen betalar Tradera med Swish, och att Tradera därefter lägger till summan på säljarens pluskonto för sedvanlig utbetalning med banköverföring.

Annars finns väl alltid möjligheten att Tradera tar emot Swishbetalningen och den landar på Traderas konto, för att sedan Swisha betalningen vidare till säljaren. Givetvis efter att alla innestående avgifter hos Tradera har dragits bort.

På samma sätt som den nu nya faktureringsrutinen, där de istället för att fakturera dig en summa på provisionsavgifterna som du ska betala, drar summan från första bästa 'Traderabetalning' som kommer in.

Så, precis som jag nämnt i tidigare inlägg, så går Traderas 'utveckling' snabbt vidare med att ta över affärstransaktionen / köp och sälj, helt och hållet. Rent juridsikt blir det inte längre en affärsuppgörelse och betalning mellan säljare och köpare, utan det är uppgörelse mellan köpare/Tradera och säljare/Tradera. Men de försöker påskina att så inte är fallet.

Jag har länge undrat hur detta har kunnat pågå rent juridiskt. Jag vill påstå att säljarens funktion numera gränsar till ett anställningsförhållande, där lönen betalas ut av Tradera. Dock ut sociala avgifter.

Det hade varit MYCKET intressant att se en tvist i domstol, mellan säljare och Tradera, där en säljare hävdar att varan han sålt i realiteten har sålts till Tradera, eftersom Tradera defacto är den som tagit emot betalningen och ställt upp övriga krav på affärsuppgörelsen. Hur kan en säljare ha något som helst ansvar gentemot en köpare som finns i bakgrunden. De kan ju inte ens ta del av varandras kontaktuppgifter innan köpet är fullbordat.

Tråden som jag länkade till tidigare, med killen som blir blåst av köparen, visar tydligt detta problem. Där Traderas policy är att transaktionen är mellan köpare/säljare, men sedan ska Tradera in och styra upp det hela helt plötsligt som en part i transaktionen. Jag får inte ihop det. Det kan inte både vara utanför och inblandade på samma gång.

Citat:
Nä jag vet redan nu många som lämnat och fler lär det ju bli. Lite märkligt kan jag tycka det inte varit ett så stort medialt intresse, denna lagen är ju visserligen ganska så ny men dock en lag som alla som säljer borde känna till men inte gör det.

Jag är också förvånad över tystnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in