2023-01-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Japp. Eller ja, datainsamlandet har redan börjat, rapporteringen sker nästa år, men det är ju sak samma.
jag köper en del på tradera å känner igen många säljare där...många kommer torska nu....en jag följer ligger redan över 22000kr å det är bara Januari ju....detta blir en följetång helt klart...
Citera
2023-01-24, 13:17
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
jag köper en del på tradera å känner igen många säljare där...många kommer torska nu....en jag följer ligger redan över 22000kr å det är bara Januari ju....detta blir en följetång helt klart...

Gör man det i den omfattningen är det ju lika bra att göra det som enskild firma...
Citera
2023-01-24, 13:28
Medlem
Förstår inte riktigt det här.
All försäljning av begagnade prylar går väl i förlust?
Har aldrig lyckats sälja något jag ägt för mer än jag köpte den för,dvs ingen vinst.
Att man ska skatta på vinsten,absolut,men hur fan kan man bli skattad för en förlust?

Edit: Då kommer man väl snart bli skattad när man säljer aktier med förlust också,,samma princip!
Senast redigerad av Sthlm007 2023-01-24 kl. 13:31.
Citera
2023-01-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Har aldrig lyckats sälja något jag ägt för mer än jag köpte den för,dvs ingen vinst.
Att man ska skatta på vinsten,absolut,men hur fan kan man bli skattad för en förlust?

Men köper du en sak för 90 000kr och säljer för 75 000kr måste du ändå skatta igen som jag förstår det?

Kanske ringer skatteverket och frågar imorgon om jag orkar o har några minuter över på morgonen.

Är det 30 transaktioner per tjänst t.ex blocket och 30 på tradera man har innan de rapporterar, och bara om du använder en tjänst där du betalar dem t.ex säker frakt för blocket t.ex har många gratis annonser ?

Men vilket skämt att de sätter priserna i EURO för oss som bor i SVERIGE?
Citera
2023-01-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007

Edit: Då kommer man väl snart bli skattad när man säljer aktier med förlust också,,samma princip!
Beror ju på vad man säljer...mina egna hobbyprylar har gått upp i pris 100% på tio år minst....
Citera
2023-01-24, 15:00
Medlem
Citat:
rapporteringen sker ju frånåmed nu...många kommer torska nu....

Fast det man ändån kan göra är ju att skriva upp varje försäljning, man får ju sälja med 50 papp i vinst, har man inga kvitto får man ju räkna schablon på 25 % på inköpen men då landar det att du får sälja för 66666 kr. Men visst rapporteringen suger som fan och gör folk rädda och givetvis kommer Tradera tappa på detta, tappet kommer allt eftersom. Själv har jag redan märkt en ökning på Tex Marketplace på Facebook.
Citera
2023-01-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Fast det man ändån kan göra är ju att skriva upp varje försäljning, man får ju sälja med 50 papp i vinst, har man inga kvitto får man ju räkna schablon på 25 % på inköpen men då landar det att du får sälja för 66666 kr. Men visst rapporteringen suger som fan och gör folk rädda och givetvis kommer Tradera tappa på detta, tappet kommer allt eftersom. Själv har jag redan märkt en ökning på Tex Marketplace på Facebook.
22000kr var det väl ??
Citera
2023-01-24, 15:11
Medlem
Citat:
rapporteringen sker ju frånåmed nu...många kommer torska nu....

Det är väl jättebra för en sådan som dig?
Du lever ju på att andra betalar skatt rätt och riktigt
Citera
2023-01-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det är väl jättebra för en sådan som dig?
Du lever ju på att andra betalar skatt rätt och riktigt
hur menar du nu.
Citera
2023-01-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Men köper du en sak för 90 000kr och säljer för 75 000kr måste du ändå skatta igen som jag förstår det?

Kanske ringer skatteverket och frågar imorgon om jag orkar o har några minuter över på morgonen.

Är det 30 transaktioner per tjänst t.ex blocket och 30 på tradera man har innan de rapporterar, och bara om du använder en tjänst där du betalar dem t.ex säker frakt för blocket t.ex har många gratis annonser ?

Men vilket skämt att de sätter priserna i EURO för oss som bor i SVERIGE?

Suck....

Finns det verkligen folk som på allvar tror man kommer bli beskattad för en förlust?

Självklart inte.

Att du sedan blir rapporterad och ev får en förfrågan av RSV är ju en annan sak. Men nagon skatt kommer det inte bli
Citera
2023-01-24, 15:20
Medlem
Citat:
hur menar du nu.

Du lever ju på att andra betalar sin skatt.
Inte tror du väl att det din arbgiv betalade in för din pension var öronmärkt för dig?
Citera
2023-01-24, 15:39
Medlem
logicss avatar
Ett mejl från Tradera har precis skickats ut till alla registrerade användare:

"Hej,
Vi har uppdaterat vår integritetspolicy och ändringarna träder i kraft den 2022-02-24.

• Vi har anpassat policyn för kommande förändringar till Traderabetalning och hur vi behandlar dina personuppgifter i samband med betalningar

• Vi har förtydligat vilka rättsliga grunder vi använder för vår behandling av personuppgifter

• Vi har förtydligat vilka rättigheter du har och hur du gör för att utnyttja dem

• Vi har anpassat policyn för EU-direktivet DAC-7 som påverkar plattformar som Tradera och hur vi samarbetar med Skattemyndigheter inom EU (läs mer här).

Du måste inte vidta några åtgärder, avtalet träder i kraft automatiskt så länge du fortfarande använder våra tjänster. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

Med vänliga hälsningar,
Tradera"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in