Citat:
Ursprungligen postat av
Mingoarnes
Yes mycket intressant inlägg!! Jag har också funderat i dessa banor en längre tid och stört mig på det. Speciellt ibland när utbetalningar inte gjorts i tid, då skyller dom på banken istället. När man då kontaktar banken så skyller dom på Tradera..nå inga större belopp vi pratar om ändån här men det är ju själva principen. Dom är ju helt tvungna nu som jag ser det att hålla i all försäljning så dom kan redovisa till SKV när det kommer till kritan.
Snackade faktiskt med en revisor som jag känner nyss och hen sade att SKV måste nyanställa många detta året för att hantera DAC 7 reglen.
Ja jag har också råkat ut för en tvist en gång tidigare på tradera då ett nöt påstod att han ej fått varan, misstaget jag gjorde var att jag skickade det som post men man vill ju locka folk med lite billigare frakt ibland. Så skrev jag avsändare på brevet men köparen påstod att det ej kom fram...jag fick inget i retur givetvis så köparen drog en fuling och varan vart framme självklart. Men Tradera gick alltså på köparens linje och jag fick ersätta. Hade inte en chans...trots att jag filmade paketet när jag postade det...
Nu ska jag inte bara måla fan på väggen på Tradera för jag gillar annars mkt med Tradera, alla går in där och kollar runt och dom är riktigt stora. Så jag hoppas personligen att dom kommer ut med något som gagnar folk angående den nya lagen men jag har svårt att se vad och hur det blir. Men det blir spännande att följa, kul också att det finns en tråd som denna så man kan se alla uppdateringar om Dac 7 lagen för den skojar man verkligen inte bort :-)
Jo, den enda fördelen med Tradera är att de har en monopolställning och att varenda svensk i princip har ett konto där. Det ska man ge dem kredit för.
Ja, det här har stört mig något så förbenat, Traderas obefintliga säljarskydd. Tradera tror att sajten kan existera enbart med hjälp av köpare. Det är i alla lägen säljaren som drar det kortaste strået.
Jag vågar påstå att ca 10%-15% av alla mina sälj, så försöker köparen påstå att varan inte kommit fram. Men jag har blivit skicklig på att avgöra till vilka kunder jag ska skicka spårbart även om frakten blir dyrare än tänkt. En icke politiskt korrekt profilering med tillhörande sökning på bostadsadress är förvånansvärt effektivt och risken minskar med 95%.
Nej, jag lägger nu ner Tradera och går över till FB Marketplace även om jag räknar med att få mindre sälj. Att behöva skatta för skit som redan är skattat för ett oändligt antal gånger, där går gränsen.