Citat:
Ursprungligen postat av
Mingoarnes
Ja säljarna har inte haft det lätt på Tradera genom åren den saken är klar, sedan det här med omdömesreglerna det ska vi inte ens gå in på detta katastrofområde :-)
Nä det blir mkt intressant att följa detta. Jag håller helt med dig om informationen som uteblir ifrån Traderas sida, den är mycket märklig. Har dock märkt att man agerat (förmodligen utifrån Dac 7) nu med att man ska hantera all försäljning, så swishen går igenom Tradera nu och den lagen har jag för mig börjar nu den 1 e Feb. Innan fick man swishen direkt ifrån köparen.
Jo, jag har sett detta med Swishförändringen. Dock har jag inte fått klart för mig hur det upplägget egentligen ska gå till. Rent transaktionsmässigt kan ju inte Tradera gå in i köparens Swish-app och 'ta över' transaktionen.
Det jag kan tänka mig är kanske att köparen betalar Tradera med Swish, och att Tradera därefter lägger till summan på säljarens pluskonto för sedvanlig utbetalning med banköverföring.
Annars finns väl alltid möjligheten att Tradera tar emot Swishbetalningen och den landar på Traderas konto, för att sedan Swisha betalningen vidare till säljaren. Givetvis efter att alla innestående avgifter hos Tradera har dragits bort.
På samma sätt som den nu nya faktureringsrutinen, där de istället för att fakturera dig en summa på provisionsavgifterna som du ska betala, drar summan från första bästa 'Traderabetalning' som kommer in.
Så, precis som jag nämnt i tidigare inlägg, så går Traderas 'utveckling' snabbt vidare med att ta över affärstransaktionen / köp och sälj, helt och hållet. Rent juridsikt blir det inte längre en affärsuppgörelse och betalning mellan säljare och köpare, utan det är uppgörelse mellan köpare/Tradera och säljare/Tradera. Men de försöker påskina att så inte är fallet.
Jag har länge undrat hur detta har kunnat pågå rent juridiskt. Jag vill påstå att säljarens funktion numera gränsar till ett anställningsförhållande, där lönen betalas ut av Tradera. Dock ut sociala avgifter.
Det hade varit MYCKET intressant att se en tvist i domstol, mellan säljare och Tradera, där en säljare hävdar att varan han sålt i realiteten har sålts till Tradera, eftersom Tradera defacto är den som tagit emot betalningen och ställt upp övriga krav på affärsuppgörelsen. Hur kan en säljare ha något som helst ansvar gentemot en köpare som finns i bakgrunden. De kan ju inte ens ta del av varandras kontaktuppgifter innan köpet är fullbordat.
Tråden som jag länkade till tidigare, med killen som blir blåst av köparen, visar tydligt detta problem. Där Traderas policy är att transaktionen är mellan köpare/säljare, men sedan ska Tradera in och styra upp det hela helt plötsligt som en part i transaktionen. Jag får inte ihop det. Det kan inte både vara utanför och inblandade på samma gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mingoarnes
Nä jag vet redan nu många som lämnat och fler lär det ju bli. Lite märkligt kan jag tycka det inte varit ett så stort medialt intresse, denna lagen är ju visserligen ganska så ny men dock en lag som alla som säljer borde känna till men inte gör det.
Jag är också förvånad över tystnaden.