2023-01-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Jag tror att alla kommer att förlora på den lagen.
Företagare kommer att förlora eftersom att spontana och dyra köp kommer att minska. Jag har själv dragit örona åt mig och struntat i att buda på flera auktioner på Tradera dom senaste dagarna. Någon dag kommer jag att vilja sälja skiten som jag har köpt, men inte fan vill jag hamna i något register hos SKV, så jag köper inte. Säljare förlorar kunder och intäkter.

+1 på den
Citera
2023-01-16, 15:11
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Men det är ju principen som folk kommer reta sig på...att bli rapporterad till SKV är inget den större massan vill helt enkelt. Och folk är livrädda för SKV så detta är ett stort problem för Tradera. Jag kan tycka det är mkt arrogant av Tradera att inte gå ut med någon info när folk säljer och vet inget om denna nya lag i nuläget. Alla som säljer på Tradera har väl vinstintresse? Speciellt i dessa tider, lite av Traderas säljfilosofi försvinner helt iom denna nya lag.

Och ja jag tror företagarna jublar iaf ett tag...men inte på sikt, när småsäljarna försvinner och det bildas nya plattformar så försvinner även köparna. Många köpare tycker det är för dyrt att handla via företag och dom flesta vill vara med i auktioner. Denna lag är katastrof på sikt, jag personligen ser absolut inget bra med den.

Alla på Tradera har "vinstintresse" i den mån att man vill sälja något och få pengar för det, men med vinstintresse menas att man säljer för att gå med vinst på affären, dvs man säljer något till ett högre pris än man köpt det för med syftet att tjäna på det.
Citera
2023-01-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Alla på Tradera har "vinstintresse" i den mån att man vill sälja något och få pengar för det, men med vinstintresse menas att man säljer för att gå med vinst på affären, dvs man säljer något till ett högre pris än man köpt det för med syftet att tjäna på det.

Ja exakt...och du är helt övertygad om att folk inne på Tradera INTE gör detta? Då har du nog sovit under en sten dom senaste åren..
Citera
2023-01-16, 15:38
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ja exakt...och du är helt övertygad om att folk inne på Tradera INTE gör detta? Då har du nog sovit under en sten dom senaste åren..

Det finns gott om dessa, men har svårt att se att det skulle vara majoriteten. Men ens bild av detta påverkas kanske av vilka kategorier man bevakar.
Citera
2023-01-16, 15:50
Medlem
Citat:
Jag tror att alla kommer att förlora på den lagen.
Företagare kommer att förlora eftersom att spontana och dyra köp kommer att minska. Jag har själv dragit örona åt mig och struntat i att buda på flera auktioner på Tradera dom senaste dagarna. Någon dag kommer jag att vilja sälja skiten som jag har köpt, men inte fan vill jag hamna i något register hos SKV, så jag köper inte. Säljare förlorar kunder och intäkter.

Jag kan garantera dig att du redan finns I RSVs register eller system
Det gör vi redan som nyfödda.

Fattar inte rädslan.
Allt handlar ju om att sätta dit de som svartar eller inte betalar skatt pa vinster over 50K/år vid lösöresförsäljningar.
Inte att börja jaga dem som säljer begagnade prylar med förlust.

Majoriteten här verkar inte fatta,skillnaden mellan vinst och omsättning
Citera
2023-01-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Det finns gott om dessa, men har svårt att se att det skulle vara majoriteten. Men ens bild av detta påverkas kanske av vilka kategorier man bevakar.

Jag har inte så svårt att se att majoriteten vill köpa lite på loppis och sälja lite dyrare, det är det mest vanliga på Tradera och har så varit i flera flera år.
Citera
2023-01-16, 16:12
Medlem
Citat:
Jag har inte så svårt att se att majoriteten vill köpa lite på loppis och sälja lite dyrare, det är det mest vanliga på Tradera och har så varit i flera flera år.

Då ska de enl gällande regler beskattas som näringsverksamhet.

Sedan kan man tycka vad man vill om detta. Men sådan är lagen
Citera
2023-01-16, 16:15
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jag kan garantera dig att du redan finns I RSVs register eller system
Det gör vi redan som nyfödda.

Fattar inte rädslan.
Allt handlar ju om att sätta dit de som svartar eller inte betalar skatt pa vinster over 50K/år vid lösöresförsäljningar.
Varför sätter man inte gränsen för inrapporteringen vid 50k/år då?
Citat:
Inte att börja jaga dem som säljer begagnade prylar med förlust.

Majoriteten här verkar inte fatta,skillnaden mellan vinst och omsättning
Det finns ju skillnad på register och register. Sedan är det ju faktiskt så att dom flesta av våra rädslor är irrationella men man blir ju inte mindre rädd för det.
Kontakten med SKV för många kan liknas med ett besök hos tandläkaren.

Folk är rädda för skatteverket för att dom känner sig maktlösa när dom kommer i kontakt med den myndigheten. Det är alltid DU som ska förklara vart du har fått pengarna ifrån.
Vad gör man? Man minimerar kontakten så mycket man kan.
Senast redigerad av logics 2023-01-16 kl. 16:26.
Citera
2023-01-16, 16:19
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:

Som sagt, i vissa kategorier kan det absolut vara så, men ens uppfattning färgas nog av vilka kategorier på Tradera man mest frekvent tittar på.
Citera
2023-01-16, 16:21
Medlem
Citat:
Varför sätter man inte gränsen för inrapporteringen vid 50k/år då?

Det finns ju skillnad på register och register. Sedan är det ju faktiskt så att dom flesta av våra rädslor är irrationella men man blir ju inte mindre rädd för det.
Kontakten med SKV för många kan liknas med ett besök hos tandläkaren.

Folk är rädda för skatteverket för att dom känner sig maktlösa när dom kommer i kontakt med den myndigheten. Det är alltid DU som ska förklara vart du har fått pengarna ifrån.
Vad gör man? Man minimerar kontakten så mycket man kan.

Din första fråga kan jag inte svara på.
Ingen aning varför gränsen är 2000eur.

Kanske någon EU anpassning där fribelopp är lägre i andra länder?

Har man onaturlig rädsla för RSV så är det bara att beklaga.
Folk är ju rädda for spindlar katter hundar o h allt mellan himmel och jord. Så varför inte RSV.

Men I sak har du rätt.
Omvänd bevisbörda är rättsvidrigt
Citera
2023-01-16, 16:30
Medlem
logicss avatar
Citat:
Din första fråga kan jag inte svara på.
Ingen aning varför gränsen är 2000eur.

Kanske någon EU anpassning där fribelopp är lägre i andra länder?

Har man onaturlig rädsla för RSV så är det bara att beklaga.
Folk är ju rädda for spindlar katter hundar o h allt mellan himmel och jord. Så varför inte RSV.

Men I sak har du rätt.
Omvänd bevisbörda är rättsvidrigt
Jag tror även att folk tycker att lagar och regelverk ändras lite väl snabbt och ej till folkets fördel. Det betyder att inom snar framtid kan det ev. komma ännu fler lagar som blir ännu mer restriktiva. Folk känner sig otrygga. Om folk känner sig otrygga då börjar dom spara pengar istället för att spendera pengar. Och då bromsas ekonomi utvecklingen.
Citera
2023-01-16, 16:38
Medlem
Citat:
Jag tror även att folk tycker att lagar och regelverk ändras lite väl snabbt och ej till folkets fördel. Det betyder att inom snar framtid kan det ev. komma ännu fler lagar som blir ännu mer restriktiva. Folk känner sig otrygga. Om folk känner sig otrygga då börjar dom spara pengar istället för att spendera pengar. Och då bromsas ekonomi utvecklingen.

Spara pengar och betala av sina lån är väl det bästa man kan göra I dagens oroliga tider?
Inte köpa mer prylar.

Riksbankens räntehöjningar vill ju få oss att konsumera mindre I förhoppning att inflationen ska minska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in