Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Om det nu är 7 % ? i KALP-ränta skall ju det även inkludera lite andra oförutsedda kostnader.

Jag tror att det är just det som är tanken. Det står ju för "Kvar Att Leva På"-kalkyl, och den borde ju rimligtvis ta höjd för andra privatekonomiska omständigheter (än räntan) i livet, t.ex. att folk blir sjuka, går ner i arbetstid, tar tjänstledigt för att gå akvarellkurser på folkhögskola, blir gravida, köper en massa skit på avbetalning etc. etc.

Dock om KALP var 6-7 procent innan inflations- och räntecirkusen drog igång, borde den rimligen ligga på 8-10% idag, för att erhålla samma privatekonomiska säkerhetsmarginal efter att räntorna är betalda. Om man ska se det "linjärt" s.a.s.
Citera
2023-01-14, 17:32
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag tror att det är just det som är tanken. Det står ju för "Kvar Att Leva På"-kalkyl, och den borde ju rimligtvis ta höjd för andra privatekonomiska omständigheter (än räntan) i livet, t.ex. att folk blir sjuka, går ner i arbetstid, tar tjänstledigt för att gå akvarellkurser på folkhögskola, blir gravida, köper en massa skit på avbetalning etc. etc.

Dock om KALP var 6-7 procent innan inflations- och räntecirkusen drog igång, borde den rimligen ligga på 8-10% idag, för att erhålla samma privatekonomiska säkerhetsmarginal efter att räntorna är betalda. Om man ska se det "linjärt" s.a.s.
Vem bestämmer vilken procent kalp ska beräknas på?
Citera
2023-01-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det du skriver är precis så det har varit vid tidigare nedgångar på bomarknaden. Det tar ca 2-3 år från toppen till botten och det är först om ett år vi kan se effekterna.

Jaså, och det kan du säga med säkerhet? Alltid spännande med dessa som kan förutspå framtiden tycker jag. Önskar jag hade haft den möjligheten, då hade man ju varit multimiljonär idag.

Du inser att världen fungerar annorlunda idag mot 30-100 år sedan va? Vi har en något mer global ekonomi och cykler går snabbare.
Citera
2023-01-14, 18:55
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Jaså, och det kan du säga med säkerhet? Alltid spännande med dessa som kan förutspå framtiden tycker jag. Önskar jag hade haft den möjligheten, då hade man ju varit multimiljonär idag.

Du inser att världen fungerar annorlunda idag mot 30-100 år sedan va? Vi har en något mer global ekonomi och cykler går snabbare.
Speciellt elcykler, dom går jättesnabbt.
Citera
2023-01-14, 19:01
Medlem
Citat:
Det ramlar ju snarare in lite underhållande på det faktum att typ inget alls, åtminstone väldigt lite, har hänt med bostadsmarknaden. Det är odiskutabelt mänsklighetens (åtminstone väst) absolut mest efterblivna marknad de senaste 100 åren. Tvärt om vore det inte jättesvårt att argumentera för att mycket som har hänt är fundamentalt negativt. Om du tittar på den svenska marknaden har utvecklingen mest handlat om att introducera starka moment av ponzi-natur, d.v.s. marknaden har belönat agerande som är, eller är närbesläktat med, bedrägerier istället för förädlat värde.

Detta försöker du jämföra med typ robothandel av digitala värdebärare. Där har det hänt en del på 100 år ja.
Citera
2023-01-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Speciellt elcykler, dom går jättesnabbt.
Duktig pojke.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det ramlar ju snarare in lite underhållande på det faktum att typ inget alls, åtminstone väldigt lite, har hänt med bostadsmarknaden. Det är odiskutabelt mänsklighetens (åtminstone väst) absolut mest efterblivna marknad de senaste 100 åren. Tvärt om vore det inte jättesvårt att argumentera för att mycket som har hänt är fundamentalt negativt. Om du tittar på den svenska marknaden har utvecklingen mest handlat om att introducera starka moment av ponzi-natur, d.v.s. marknaden har belönat agerande som är, eller är närbesläktat med, bedrägerier istället för förädlat värde.

Detta försöker du jämföra med typ robothandel av digitala värdebärare. Där har det hänt en del på 100 år ja.

Du menar att t.ex värdepapper inte är sammanbundet med bostadsmarknaden åtminstone indirekt?
Citera
2023-01-14, 19:11
Medlem
Citat:
Duktig pojke.

Du menar att t.ex värdepapper inte är sammanbundet med bostadsmarknaden åtminstone indirekt?
Inte speciellt nej, Inte mer än priset på majs eller växelkursen. Och även där är påverkan tveksam faktiskt.
Citera
2023-01-14, 19:20
Medlem
Citat:
Njah, fundamentalt är det inte speciellt sammanbundet över kort tid. Över lång tid självklart, men då är vi ju tillbaka till varför dessa cykler är långsamma. Bostäder är inte värdepapper.

Om vi dock tex tittar på de ponzi-moment som tagit över mer och mer av svensk "bostadsmarknad" är ju kopplingen såklart rätt stark vad gäller just dessa. Men den biten är komplex, och man behöver nog rätt mycket arbete för att komma fram till ett förhållande som man tror hyfsat beskriver verkligheten. Jag kan tex garantera att inget i den världen är linjärt. Det är inte så att grundpositionen kan dippa 50%, och sedan gå upp 100%, och att man då är tillbaka på ruta ett.

Det finns ju ett kul exempel på detta 2022. 3AC var i början av året en snuskigt rik hedgefond vars typ enda strategi var gå long kryptomarkanden. Nu är marknaden upp >100% från botten, men 3AC har fortfarande 0:- på kontot.

Exemplet är kul för att det är extremt och hela grejen kring de där sakerna är humoristiskt konstiga, men konceptet gäller alla finansiella marknader som i grunden bygger på en real grundposition men där pengarna inte utvecklas för att det reala värdet utvecklas utan för att den finansiella produkten utvecklas (för den enklaste varianten: via hävstång).

Den "snabba cykeln" i finansmarknaden må alltså vara snabbare än för 30 år sedan, men det finns inga linjära förhållanden kring hur det påverkar cykeln för bostadsmarknaden.
Citera
2023-01-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Inte speciellt nej, Inte mer än priset på majs eller växelkursen. Och även där är påverkan tveksam faktiskt.

Så det faktum att folk förlorat massa pengar på börsen tror du inte spelar nån större roll på deras förmåga att köpa fastigheter?
Citera
2023-01-14, 19:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag har inte en grandios självbild som du....
Ad hominem är vanligt när tyckare exponeras för fakta och logik. För vad skall dom annars säga?

Citat:
Min portfölj är plus 9,34% sedan årsskiftet, omx är -15% mot ath.
Vill du säga att folk inte har tappat sparande, därför att din portfölj har ökat?
Tja, någon vidare verklighetskontakt har du ju inte.

Citat:
Du tycker inte att din aktieskiva har hakat upp sig något?
Nej, repetition behövs. Och för en del av er hjälper inte ens det.

I verkligheten behöver den som skall byta upp sig eller köpa första gången, eller bara byta jämt av, ett sparande.

För en del till större kontantinsats. För andra till att betala flyttskatt.

Ett minskat sparande gör att folk backar på den här typen av operationer. Folk med stort sparande kan göra det ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Hur stor är svenskens medianportfölj (exklusive pensionssparande) och hur mycket har den minskat i kronor senaste året?
Vet inget om medianportfölj. Men tittar jag på spardata från SCB så har hushållens fondinnehav minskat med 367 mdr från Q4 2021 till Q3 2022.
Och aktieinnehavet minskat med ca 1300 mdr.
så aggregerat är hushållen back ca 1650 mdr.

Citat:
Du missförstår mig, jag är inte ute efter att skryta om vilken grym investerare jag är, jag bara konstaterar att liksoms tjat om börsen inte är relevant.
Omx är plus 8,3% sedan årsskiftet.
Hur ser det konstaterandet ut? Det måste innehålla fakta och logik för att vara ett konstaterande.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-01-14 kl. 19:26.
Citera
2023-01-14, 19:22
Medlem
Om man skriver ut 6000 uppehållstillstånd i månaden som Löfvén gjorde så blir det brist på bostäder. Det förstår en normalbegåvad lågstadieelev. - Detta gynnar bankerna och dess ägare. Lägenheter stiger inte i värde. Det är bara bankernas belåning som ökar (de skapar mer pengar ur tomma intet). Osten på ICA har alltså inte "stigit i värde." vilket media PsyOpsat i två decennier och presenterat som något positivt när det gäller bostäder. Bostäder har haft hyperinflation i 20 år och en 18 åring måste låna 15 årslöner för att kunna flytta hemifrån och bli låneslav. Oj vad de skrattar på bankerna.

Inflation är 100% planerad och kan bara uppstå atrificiellt. Det är riggat och massinvnadringen var en mycket viktig spelpjäs. Ingves hade chansen redan 2009 att höja räntan. Men han läste DN istället.

Man kan skapa en infaltionsfri valuta som ingen kan manipulera. Det är Dogecoin. Om hela jorden börjar handla med Dogecoin så blir den 10% inflationfri inom ca 15 år och INGEN kraft eller makt kan manipulera den. Därför får du lära dig att hata Doge i medierna eftersom bankerna äger media.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-01-14 kl. 19:28.
Citera
2023-01-14, 19:26
Medlem
Kollade på www.lejebolig.dk

Det finns 14 000 lediga hyresrätter i Danmark nu varav ca 3000 är i Köpenhamn. I Stockholm är det 20 års kö. I Malmö är det 6-7 års kö och V A D kan då detta bero på?

Massinvandring någon? Ska vi få ordning på bostadsmarknaden så måste vi sätta Migrationverkets aktivister på Stand By. Där är ju pudelns kärna.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-01-14 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in