Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-14, 14:43
Medlem
Faktum är dock att räntehöjningar inte ens slagit igenom ännu, även om man har rörlig ränta så är den "bunden" i 3 månader. Sen har vi ännu en (garanterad) höjning i Februari (50 punkter) och möjligtvis en sista till. Sen kommer vi ha denna höga ränta under resten av år 2023. Lägg till att om lågkonjukturen slår igenom då kommer många vara tvungna att sälja sina bostäder p.g.a arbetslöshet.

Lägg till fortsatt hög elpris, livsmedelspris och bränslepris. Lägg till skakig börs, ännu svagare krona? Mörka tider väntar oss.

Jag tror vi går ner ytterligare -15% under 2023.

Edit: Jag tror folk kommer börja använda sina sparpengar under våren och under sommaren kommer många börja ta lån... för att betala lån.
Senast redigerad av SystemD 2023-01-14 kl. 14:46. Anledning: mer info
Citera
2023-01-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
För att ge dig dig ett kort svar på vari det "bubbliga" ligger:
Man köper fastigheter, eller baserar deras värde på 1.5% ränta och energikostnad 1 kr/kWh. Sen blir räntan 5 % , 1 kWh kostar 4 kr. Och övriga levnadsomkostnader ökar med 20 % på relativt kort tid.

Nu gäller detta givetvis inte alla fastighetsköp men tillräckligt många för att välta marknaden.

Nja, priserna sätts på marginalen. Det som främst definierar marginalen är lånelöften. Nu har lånelöften sjunkit med 20% p g a ändrad KALP och högre kalkylränta. Märkligt det ska vara så svårt att förstå
Citera
2023-01-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nja, priserna sätts på marginalen. Det som främst definierar marginalen är lånelöften. Nu har lånelöften sjunkit med 20% p g a ändrad KALP och högre kalkylränta. Märkligt det ska vara så svårt att förstå
Nåja, priserna sätts av KALP under ett extremt antagande: att de flesta människor, en majoritet, maximerar boende över exakt allt annat utan någon som helst avtagande nytta.

Om ni inte förstår kan ett enkelt exempel vara att man hellre uppgraderar 72kvm till 72.1kvm än uppgradera sin gamla slitna smartphone.

Detta är aldrig helt sant, men det finns en kort tid i historien då det funkat som approximation. Nämligen precis just nu, de senaste åren. Sen är det upp till var och en att gissa om detta betyder att allt förändrats nu och plötsligt kommer fortsätta vara på det sättet.

Min personliga gissning är att det bara hör ihop med förväntningar på prisökningar. Dvs folk känner sig inte som konsumenter, de känner sig duktiga när de maximerar boendelostnad. Klassisk mening som florerat är "bästa investering man kan göra".

Min gissning är alltså att KALP som approximation just nu endast gäller folk som är fattiga (stretar för att uppfylla basala behov). För priserna är nominellt på nivån för 5-6 år sedan, dvs förväntningar på prisökning är nog inte jättestor.
Citera
2023-01-14, 15:35
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ja det är ju som med elpriset, där marginalkostnaden styr värdet på en kilowattimme.
Citera
2023-01-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SystemD
Faktum är dock att räntehöjningar inte ens slagit igenom ännu, även om man har rörlig ränta så är den "bunden" i 3 månader. Sen har vi ännu en (garanterad) höjning i Februari (50 punkter) och möjligtvis en sista till. Sen kommer vi ha denna höga ränta under resten av år 2023. Lägg till att om lågkonjukturen slår igenom då kommer många vara tvungna att sälja sina bostäder p.g.a arbetslöshet.

Lägg till fortsatt hög elpris, livsmedelspris och bränslepris. Lägg till skakig börs, ännu svagare krona? Mörka tider väntar oss.

Jag tror vi går ner ytterligare -15% under 2023.

Edit: Jag tror folk kommer börja använda sina sparpengar under våren och under sommaren kommer många börja ta lån... för att betala lån.
Det du skriver är precis så det har varit vid tidigare nedgångar på bomarknaden. Det tar ca 2-3 år från toppen till botten och det är först om ett år vi kan se effekterna.
Citera
2023-01-14, 15:56
Medlem
Citat:
Man köper fastigheter, eller baserar deras värde på 1.5% ränta och energikostnad 1 kr/kWh. Sen blir räntan 5 % , 1 kWh kostar 4 kr. Och övriga levnadsomkostnader ökar med 20 % på relativt kort tid.

Nu gäller detta givetvis inte alla fastighetsköp men tillräckligt många för att välta marknaden.

Jo, det är ju ett exempel på vad jag menar med "indirekt spekulation". Har du rörlig ränta och köper med, säg en räntesats om 1,5% där din smärtgräns för månatlig boendekostnad går, har du indirekt spekulerat/"bettat" på låg ränta.

Ja banken räknar med 7% KALP men vid den nivån lever du kanske på existensminimum, trots tjänstemannalön. Då blir det snabbt in på Tinder och norpa första bästa, kanske t.o.m. blir till att bita i kudden
Citera
2023-01-14, 15:58
Medlem
ETA2824-2s avatar
Elpriset faller – nästan billigast på ett år

https://www.vk.se/2023-01-14/elpriset-faller-nastan-billigast-pa-ett-ar

"På söndag kostar elektriciteten i hela landet 20 öre per kWh, enligt elbörsen Nord Pool.

Hittills i januari, när alltså halva månaden har gått, ligger snittpriset för månaden på förhållandevis låga 88 öre/kWh i södra halvan av landet (elområde 3 och 4). I norra halvan handlar det om 78 öre."

Det bådar gott för inflationen i januari och villaägarnas elräkningar.
Senast redigerad av ETA2824-2 2023-01-14 kl. 16:05.
Citera
2023-01-14, 16:01
Medlem
Citat:
Faktum är dock att räntehöjningar inte ens slagit igenom ännu, även om man har rörlig ränta så är den "bunden" i 3 månader.

Du har rätt i att räntehöjningarna har en laggande effekt och det dröjer innan de slår fullt ut. Speciellt via föreningslån etc.

Citat:

Nog för att jag är skeptisk till mångas privatekonomier därute, men så långt gånget är det inte att "vanligt folk"* behöver ta nya lån för att klara befintliga lån. En sådan snöboll med upplupna räntor tror jag inte bankerna går med på heller. Skulle bli många personliga KK och skuldsaneringar då.

(*Avser vanliga, arbetande människor med ägt boende. Lyxfällan-fallen med sms-lånen är och förblir hopplösa, oaktat konjunkturläge.)
Citera
2023-01-14, 16:16
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Seb.se

Du kanske ska kolla lite fler.
Du kanske ska kolla innan du återigen snackar skit? På SEB hamnar man på 7900000. Återigen utan andra lån och barn, vilket inte är representativt för de flesta av köparna, dvs är låneutrymmer än mindre för de flesta.

Som det påpekats tidigare i tråden så är det något märkligt att den är fylld av antingen bubbelpratare eller motsatsen, som gladeligen justerar beskrivningar av det rådande läget utefter deras bias. Lite pinsamt faktiskt?
Citera
2023-01-14, 16:44
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Citat:

Har du svarat på fel inlägg?. Vad är det jag ska förstå?. Alla vet väl att lånelöften styr marknaden.
Jag pratar om den "bubbla" vi befinner oss i nu. inget annat.
Citera
2023-01-14, 16:58
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jo, det är ju ett exempel på vad jag menar med "indirekt spekulation". Har du rörlig ränta och köper med, säg en räntesats om 1,5% där din smärtgräns för månatlig boendekostnad går, har du indirekt spekulerat/"bettat" på låg ränta.

Ja banken räknar med 7% KALP men vid den nivån lever du kanske på existensminimum, trots tjänstemannalön. Då blir det snabbt in på Tinder och norpa första bästa, kanske t.o.m. blir till att bita i kudden

Exakt. Sen tycker jag KALP kalkylen är en fantasi skapad för att gynna banker som vet att staten griper in om förlusterna blir stora,. Om det nu är 7 % ? i KALP-ränta skall ju det även inkludera lite andra oförutsedda kostnader. Alldeles för lågt. Hela samhället brakar ju ihop vid 7 %.

Ja, Tinder får skita i bilder, ålder och personliga egenskaper osv fortsättningsvis. Räcker med utdrag av kreditupplysningen för att se det enda viktiga, soliditeten.
Citera
2023-01-14, 17:16
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja det är ju som med elpriset, där marginalkostnaden styr värdet på en kilowattimme.

Nej, det stämmer inte alls. Det är ett komplicerat system som man kan orda mkt om. Men ska inte göra det här. Det handlar bl.a.om avreglerad marknad, påhittade priser som gynnar några få enormt stora elproducenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in