2023-01-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franki
Har kört tvärfast och vet inte vad det beror på.

Har ett aktivt arbete där jag går ca 12,000 steg/arbetspass.
När jag kommer hem kör jag en löprunda på 17km, 6 dagar/veckan.
Enligt min klocka ger detta en förbränning runt 4000kcal per dag.

Fyller i min kost noggrant och ligger dagligen runt 2000kcal in.
Står trots detta totalt still.
Nån som kan ha en tanke på vad jag gör fel??

Det är ju alldeles uppenbart att din klocka överskattar vad du förbrukar. 12000 steg + 17 km löpning är inga 4000 kalorier. Skulle det stämma så skulle du tappa nära på 1,5 kg i veckan med det underskottet. (~12000 kalorier per vecka så länge du inte äter igen allt på den sjunde dagen, vilket är föga troligt).

När du säger fyller i, antar jag att du menar att du väger kosten? Om inte så underskattar du säkerligen dina totala kalorier med.

Möjligen är svaret en kombination av ovanstående alternativ.
Citera
2023-01-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Hormonnivåer blir grovt rubbade vid långvarig/brutal deff.

Enligt vissa funkar det att lägga sig på en kaloribalans eller tom. överskott en kortvarig period (är ju även rätt nyttigt för kropp och själ med en paus), men där har jag inte någon personlig erfarenhet av. (tappade iofs konstigt nog rätt mycket vikt än gång när jag deffade som hårdast och var nere i 85kg den veckan jag smällt i mig chips och dipp två dagar och då det stod stilla för mig).

Fast ptja, ligger du på -2000 kcal som du påstår är det omöjligt att inte gå ner i vikt. Dina organ är döende isåfall kan jag säga dig.

Slutsatsen är nog att du ljuger eller räknar helvetes fel.

Det beror ju helt och hållet på hur man deffar. Jag gick ner till 5%, aldrig mått bättre och gainsen var det inga fel på heller. Skulle nog säga att jag aldrig varit i bättre form. Sen om 5 är hållbart, det vet jag inte. För gick upp några procent efter sommaren bara för att vara säker.
Deffade mer eller mindre en 3 - 2 variant. Mindre intag, med mest cut på carbs 3 dagar i sträck, normalt intag av allt 2 dagar samtidigt som jag fokusera på muskelbyggnad dessa dagar. Vilket möjliggjorde att jag faktiskt ökade i gains under deffen, även om det teknist sett inte räknas eftersom jag inte deffade dessa dagar heller.

Gick väl ner 3kg i veckan i snitt vilket ändå är relativt mycket utan att ta i för mycket.

Skulle snarare säga att kvalitén på maten, sömnen och även träningen som är helt avgörande.. Folk har sån jävla tendens att sitta och kalorirunka dagarna I ända, sjukt irriterande att se, eftersom det inte fungerar särskilt bra.
Citera
2023-01-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det här sägs ofta men jag kan inte hålla med. När jag kör hård konditionsträning flera ggr i veckan så minskar mitt sug efter mat. Jag tror det har med insulinkänslighet att göra.

Hård konditionsträning för mig=30min crosstrainer på en nivå där man får lätt illamående, hög intensitet
Uppenbarligen fungerar inte konditionsträning eftersom majoriteten av alla cardio dårar lider av övervikt och dålig hälsa i allmänhet.
Citera
2023-01-13, 20:38
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Det beror ju helt och hållet på hur man deffar. Jag gick ner till 5%, aldrig mått bättre och gainsen var det inga fel på heller. Skulle nog säga att jag aldrig varit i bättre form. Sen om 5 är hållbart, det vet jag inte. För gick upp några procent efter sommaren bara för att vara säker.
Deffade mer eller mindre en 3 - 2 variant. Mindre intag, med mest cut på carbs 3 dagar i sträck, normalt intag av allt 2 dagar samtidigt som jag fokusera på muskelbyggnad dessa dagar. Vilket möjliggjorde att jag faktiskt ökade i gains under deffen, även om det teknist sett inte räknas eftersom jag inte deffade dessa dagar heller.

Gick väl ner 3kg i veckan i snitt vilket ändå är relativt mycket utan att ta i för mycket.

Skulle snarare säga att kvalitén på maten, sömnen och även träningen som är helt avgörande.. Folk har sån jävla tendens att sitta och kalorirunka dagarna I ända, sjukt irriterande att se, eftersom det inte fungerar särskilt bra.

Nej, du var inte nere i 5%. Och om du var det mådde du allt från bra.

Du lurar ingen.

Men ja, då jag är så självcentrerad vilket inte andra är () så ska jag nu rikta fokus på mig själv istället. Tappat 10kg på 2 månader, hur? Depression

Har planer på att gå ner 10-15 till (inte vägt mig på ett tag men uppskattar att jag väger 105 idagsläget).
Citera
2023-01-13, 20:50
Medlem
Citat:
Nej, du var inte nere i 5%. Och om du var det mådde du allt från bra.

Du lurar ingen.

Men ja, då jag är så självcentrerad vilket inte andra är () så ska jag nu rikta fokus på mig själv istället. Tappat 10kg på 2 månader, hur? Depression

Har planer på att gå ner 10-15 till (inte vägt mig på ett tag men uppskattar att jag väger 105 idagsläget).

Finns massvis med människor som är leana året runt och mår skitbra. Finns några få enstaka som mår piss, dom brukar försvinna lika fort som dom dyker upp, så ändå ingen som lägger märke till dom.

Knepet ligger i maten och rutinerna 💋
Citera
2023-01-13, 20:56
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Finns massvis med människor som är leana året runt och mår skitbra. Finns några få enstaka som mår piss, dom brukar försvinna lika fort som dom dyker upp, så ändå ingen som lägger märke till dom.

Knepet ligger i maten och rutinerna 💋

Inte så lågt som 5% direkt, men men.

Jo, absolut. Själv börjat styra upp kosten nu och fyllt kylskåpet med en massa nyttigt. Nästa väcka ska jag pallra mitt arsle till boxningsklubben, tänkte börja med ett vanligt 10-gångs kort så man inte blir allt för less på själv om det skiter sig att ta sig dit.

När jag var aktiv gymnisse var det kontraproduktivt att köra intermittent fasting om man vill lägga på sig muskler, då bör man äta var 3:e - 4:e timme.

Men tänkte även köra 8 timmars ätfönster denna gång till en början.
Citera
2023-01-13, 21:06
Medlem
Citat:
Inte så lågt som 5% direkt, men men.

Jo, absolut. Själv börjat styra upp kosten nu och fyllt kylskåpet med en massa nyttigt. Nästa väcka ska jag pallra mitt arsle till boxningsklubben, tänkte börja med ett vanligt 10-gångs kort så man inte blir allt för less på själv om det skiter sig att ta sig dit.

När jag var aktiv gymnisse var det kontraproduktivt att köra intermittent fasting om man vill lägga på sig muskler, då bör man äta var 3:e - 4:e timme.

Men tänkte även köra 8 timmars ätfönster denna gång till en början.

Fasta som var inne för typ 10 år sen....
Du har verkligen bra koll du.
Vet du ens vad nyttigt mat är för något?
Seriös fråga.
Citera
2023-01-13, 21:08
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Fasta som var inne för typ 10 år sen....
Du har verkligen bra koll du.
Vet du ens vad nyttigt mat är för något?
Seriös fråga.

Oj, var det? Herregud! Då kan jag inte återuppta en trend som ändå har andra fördelar!

Ja? Chips, cola och hamburgare?
Citera
2023-01-13, 21:10
Medlem
Citat:
Oj, var det? Herregud! Då kan jag inte återuppta en trend som ändå har andra fördelar!

Ja? Chips, cola och hamburgare?

Typ
Citera
2023-01-13, 21:10
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Typ

Ait.
Citera
2023-01-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
Det är ju alldeles uppenbart att din klocka överskattar vad du förbrukar. 12000 steg + 17 km löpning är inga 4000 kalorier. Skulle det stämma så skulle du tappa nära på 1,5 kg i veckan med det underskottet. (~12000 kalorier per vecka så länge du inte äter igen allt på den sjunde dagen, vilket är föga troligt).

När du säger fyller i, antar jag att du menar att du väger kosten? Om inte så underskattar du säkerligen dina totala kalorier med.

ja, väger såklart.
frukost: kvarg med musli 400kcal
lunch: 300gr räkor och broccoli 400 kcal
middag 300gr kyckling och broccoli ca 500 kcal

petar i mig något mellanmål som en banan därimellan
Citera
2023-01-14, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool

okey? vad skulle du säga att förbrukningen är då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in