2023-01-13, 20:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Bästa Mongolid....
Jag har flera gånger sagt till dig och varnat dig....Gift dig aldrig med en aktie.
Du vägrar lyssna precis som Fingerprint-sekten.

Du vet men kan ändå inte få in i huvudet att Tesla är ingen bil som folk ser som ett mirakel. De är redan omkörda av de störra bilmärkena och Elon kan sänka priset men Tesla ses redan idag som en problembil med ett överpris.

Du behöver inte bli arg när folk är hyggliga och försöker förklara för dig. Vill du förlora dina pengar så gör du gärna det men bli inte sur på folk när de skriver.
Det är ju liksom varje vecka det kommer ny saker om Tesla som bilmärke bara är en billig plastprodukt från Kina som kommer att få folk sluta köpa dessa bilar.
Folk flyr från både Elon och hans företag.

Lyssna på de som försöker hjälpa dig ifrån hjärntvätten.

Jag är medveten om alla aspekter och inte bekymrad över Teslas framtid. Kommer fortsätta köpa på mig aktier tills marknaden bottnat. Har gjort det sen 2019 och inget har förändrats till det sämre. Får kommer bräka hela vägen ner till botten och hela vägen upp till nya ath.
Citera
2023-01-13, 20:48
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Analytikernas "PriceTarget":
Average 215.42
(https://finance.yahoo.com/quote/TSLA?p=TSLA%27)

Flashback-björnarnas värdering ?

Vad spelar det för roll? Analytiker hade riktkurs 140 på Stillfront och 70 på SBB. Vad kostar de aktierna idag?

Analytiker har samma problem som Tesla-tjurarna dvs de kan inte förutspå framtiden så deras estimat är alltid fel och till följd av detta är deras riktkurser alltid fel. Om du hittar en analytiker som faktiskt vet hur mycket pengar Tesla tjänar år 2030 då kan du leta fram den personens riktkurs för den kommer vara värdefull men det finns ingen som har denna informationen och det finns inget sätt att ta fram denna informationen så analytiker är och förblir helt värdelösa.

Du ska också vara medveten om att analytikers riktkurser alltid följer aktiens kurs så de har höjt riktkurserna när aktien gått upp och sänkt riktkurserna när aktien går ner. Analytiker är alltså en laggande indikator. Om Tesla-aktien kostar 30 dollar om en månad kommer riktkurserna vara mellan 10 och 50. Dessa riktkurser har ingenting med bolaget att göra utan de säger ungefär vart aktiekursen är.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-13 kl. 20:56.
Citera
2023-01-13, 20:55
Medlem
Citat:
Analytikernas "PriceTarget":
Average 215.42
(https://finance.yahoo.com/quote/TSLA?p=TSLA%27)

Dra av 200
Citera
2023-01-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag är medveten om alla aspekter och inte bekymrad över Teslas framtid. Kommer fortsätta köpa på mig aktier tills marknaden bottnat. Har gjort det sen 2019 och inget har förändrats till det sämre. Får kommer bräka hela vägen ner till botten och hela vägen upp till nya ath.

Ursäkta, men kan man få ett svar på vad du har i GAV?
Citera
2023-01-13, 21:08
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Jag undrar om market capen ska ner under 100b eller ej ($30 per aktie)
Citera
2023-01-13, 21:11
Medlem
wwrs avatar
Tesla-REA över en stor del av världen, inte bara på aktien.
Citat:
i Sverige blir en Model Y upp till 22 procent billigare.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/tesla-sanker-priserna-kraftigt-i-sverige/
Citera
2023-01-13, 21:11
Medlem
Är det någon av er genier som har ett hum om hur Teslas enorma återköp under året kommer att påverka.
Citera
2023-01-13, 22:02
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Tesla kryper under 100$ tills nästa Fredag tippar jag
Mina analyser får det till att Tesla är värd 97 dollar/aktie. Jag kommer dock inte köpa den ändå eftersom att samtliga bilmärken jag har kollat på är bättre köp än Tesla i vilket fall. Går Tesla under 80 kommer jag kanske börja följa den noggrannare.
Citera
2023-01-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Mina analyser får det till att Tesla är värd 97 dollar/aktie. Jag kommer dock inte köpa den ändå eftersom att samtliga bilmärken jag har kollat på är bättre köp än Tesla i vilket fall. Går Tesla under 80 kommer jag kanske börja följa den noggrannare.
Blir en röd vecka på börsen och Tesla lär ta stryk mer än andra
Citera
2023-01-13, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Analytiker har samma problem som Tesla-tjurarna dvs de kan inte förutspå framtiden så deras estimat är alltid fel och till följd av detta är deras riktkurser alltid fel.
Till skillnad från tesla-björnarna då?

Citat:
Om du hittar en analytiker som faktiskt vet hur mycket pengar Tesla tjänar år 2030 då kan du leta fram den personens riktkurs för den kommer vara värdefull men det finns ingen som har denna informationen och det finns inget sätt att ta fram denna informationen så analytiker är och förblir helt värdelösa.
Så banker betalar för värdelösa analytiker?

Citat:
Du ska också vara medveten om att analytikers riktkurser alltid följer aktiens kurs så de har höjt riktkurserna när aktien gått upp och sänkt riktkurserna när aktien går ner. Analytiker är alltså en laggande indikator. Om Tesla-aktien kostar 30 dollar om en månad kommer riktkurserna vara mellan 10 och 50. Dessa riktkurser har ingenting med bolaget att göra utan de säger ungefär vart aktiekursen är.
Många har en tendens att bete sig så ja.
Citera
2023-01-13, 23:12
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Till skillnad från tesla-björnarna då?

Jag har ingen riktkurs för Tesla därför att jag inte låtsas kunna förutspå framtiden. Det enda jag säger är att aktien är övervärderad relativt nutida intjäning. Vilket den är. Hade jag dragit ihop en Excel-modell med antangden om Teslas intjäning resten av årtionedet hade du kunnat garva åt mig också men det gör jag inte så jag är bättre än analytikerna.

Björntesen är att du får dåliga odds på att satsa på HerrMongolids vision. Jag säger inte att det omöjligt kan bli som han tror men det jag säger är att oddsen är fel och det är det som är björntesen. Den som 100% vet om det kommer gå bra eller dåligt låtsas kunna förutspå framtiden och dessa personer ska man inte ta på allvar.

Citat:
Så banker betalar för värdelösa analytiker?

Nej, bankernas kunder betalar för värdelösa analytiker. Problemet är inte att analytikerna är dåliga, de är jättesmarta, problemet är att grundpremissen inte fungerar. Ingen vet vad Tesla tjänar om fem år och därför kan ingen bygga värderingsmodeller baserat på detta som beskriver verkligheten.

Detta är lite samma sak som spågummor. Deras affärsmodeller är bluff men efterfrågan är så hög att den går runt ändå. Det är samma sak med aktieanalys. Alla vill veta vad Tesla kommer tjäna om fem år så bankerna anställer folk som berättar vad Tesla ska tjäna om fem år. Att dessa uppgifter alltid är fel stör inte kunderna av samma anledning som folk fortsätter gå till spågummor.

De som köper analytikernas råd är aktiva förvaltare och som vi alla vet så är det nästan inga aktiva förvaltare som slår sina jämförelseindex så det är bara slöseri med pengar att anlita dessa. Både förvaltarna och analytikerna är helt värdelösa ändå fortsätter de ha kvar sina jobb. Jag vet inte varför folk anställer aktiva förvaltare och jag vet inte varför folk anställer aktieanalytiker men min bästa gissning är att det är samma psykologiska mekanism som får folk att anställa smågummor.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-13 kl. 23:18.
Citera
2023-01-13, 23:22
Medlem
KJosefs avatar
Ni som tror att aktieanalytikernas metoder fungerar, jag tycker att ni ska göra så här:

Välj era fem favoritaktier, tillexempel Tesla och några till, skriv ner exakt vad de kommer göra i vinst per aktie de närmsta tre åren. Om tre år så utvärderar ni hur bra ni gissat. Ni kommer märka att denna övning är helt omöjlig och det är precis därför aktieanalytikernas riktkurser är nonsens. De är inte bättre på detta än vad ni är just därför att intjäningen beror på saker som är omöjliga att förutspå. Tillexempel recession, valutarörelser, krig, pandemier, konkurrens osv.

och det här är det roliga: Även om jag åter tillbaka i tiden till 2019 och berättar för er att det blir pandemi, inflation, elkris, krig i Europa osv så kommer ni ändå misslyckas därför att kalkylerna ni behöver göra för att ta reda på exakt hur detta påverkar era estimat är för svåra så ni kommer gissa fel ändå.
Senast redigerad av KJosef 2023-01-13 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in