Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-25, 00:42
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tesla har tillverkat bilar i typ 15 år. Toyota har perfekterat det i 100 år. Varför sätta en premie på ”effektiv tillverkning” a la Ford 1920 massproduktion. Funkar jättebra i högkonjunktur men när volymer måste reduceras slår de markant på marginalerna.

Det antas att tesla kommer kunna bibehålla / öka marginalerna även när konjunkturen viker vilket jag med ganska stor säkerhet tror är skitsnack. Lär visa sig

Det som är ganska viktigt att ha koll på är att Teslas hela företagskultur brinner för effektivisering. Det skulle lika gärna kunna vara en del av deras mission statement. De vertikalintegrerar inte slaviskt för sakens skull utan där det finns utrymme att effektivisera.

Elon har vid flera tillfällen poängterat att de absolut inte är emot att köpa halvfabrikat, men att Teslas historia kantats av antingen 1) bolag som inte vill sälja halvfabrikat till dem eller 2) halvfabrikat som varit sämre än vad de kan åstadkomma på egen hand. Därav har de landat i en extrem vertikalintegrering a'la Ford 1920, men det är också en av Teslas absolut största styrkor nu. Och varför skulle det vara sämre i en lågkonjunktur? Andra bolag har ju också stora overheads och svårigheter att skala ned vid behov, det är ju inte direkt dropshipping legacy auto sysslar med.

Elons effektivisering stannar inte vid Tesla heller - ni kanske fundersamt undrar hur Twitter som teknisk plattform funkar minst lika bra nu som innan Elon sparkade majoriteten av de anställda. Nya funktioner adderas 100ggr fortare nu än innan. Det stavas effektivitet, och på kvartalsrapporter vinstmarginal.
Citera
2022-12-25, 02:07
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Nu när marginalerna börjar sjunka, ska vi se pris på 40$ eller lägre? Tidigare hade jag riktkurs på 60, men kanske förvärrats nu?
Citera
2022-12-25, 09:37
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Nu när marginalerna börjar sjunka, ska vi se pris på 40$ eller lägre? Tidigare hade jag riktkurs på 60, men kanske förvärrats nu?

Gordon Johnson?
Nej vi kommer inte se Tesla till ett P/E-tal under 8.
Citera
2022-12-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Och varför skulle det vara sämre i en lågkonjunktur? Andra bolag har ju också stora overheads och svårigheter att skala ned vid behov, det är ju inte direkt dropshipping legacy auto sysslar med.

Elons effektivisering stannar inte vid Tesla heller - ni kanske fundersamt undrar hur Twitter som teknisk plattform funkar minst lika bra nu som innan Elon sparkade majoriteten av de anställda. Nya funktioner adderas 100ggr fortare nu än innan. Det stavas effektivitet, och på kvartalsrapporter vinstmarginal.

Om första frågan inte var retorisk utan att du mena de på riktigt så borde du läsa Toyota production Systems boken. Den beskriver en del om Fords succé när de tillverkade som tesla gör nu. Så länge efterfrågan > produktionskapacitet så blir de jättebra. När de slår över blir de katastrof

Och jag tror du vet att funktioner som adderas på twitter är saker de jobbat på i år.
Citera
2022-12-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Gordon Johnson?
Nej vi kommer inte se Tesla till ett P/E-tal under 8.

Under en period 2017 handlades Apple till p/e 8 med en kassa på 250B$. Skulle inte kalla de omöjligt
Citera
2022-12-25, 10:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det som är ganska viktigt att ha koll på är att Teslas hela företagskultur brinner för effektivisering. Det skulle lika gärna kunna vara en del av deras mission statement. De vertikalintegrerar inte slaviskt för sakens skull utan där det finns utrymme att effektivisera.

Elon har vid flera tillfällen poängterat att de absolut inte är emot att köpa halvfabrikat, men att Teslas historia kantats av antingen 1) bolag som inte vill sälja halvfabrikat till dem eller 2) halvfabrikat som varit sämre än vad de kan åstadkomma på egen hand. Därav har de landat i en extrem vertikalintegrering a'la Ford 1920, men det är också en av Teslas absolut största styrkor nu. Och varför skulle det vara sämre i en lågkonjunktur? Andra bolag har ju också stora overheads och svårigheter att skala ned vid behov, det är ju inte direkt dropshipping legacy auto sysslar med.

Tesla köper komponenter från bland annat Ford, sluta att sitta och hitta på.
Ja att stoppa fabrikerna, permittera ett skiftlag och vara försiktig med att ersätta de som går i pension eller slutar är jättesvårt.
Det är väsentligt enklare för GM eller VW att dra ned på kostymen än vad det är för Tesla.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-12-25 kl. 10:35.
Citera
2022-12-25, 10:34
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Varför ska man betala premium överhuvudtaget? Visst Tesla är ett bet och vill man investera safe finns det bättre bolag, men just bilindustrin är väl inte heller den bästa om man vill investera säkert och rabatterat utifrån kommande cash flows. Där finns det mycket bättre sektorer just nu som banker, stapelvaror och traditionell industri. Med tanke på dieselgate hade jag väl heller inte haft allt för stort förtroende för Volkswagen för den delen. Varför ska jag satsa på ett storbolag som inte förbättrar sin lönsamhet och inte växer jämfört med andra storbolag? Volkswagen kommer ju knappast sälja fler bilar bara för att elbilssegmentet växer, de kommer bara sälja förra bensinare och dieselbilar och ersätta dem med elbilar. Då kan jag mycket hellre investera i någon bank eller någon indexfond. Tesla är övervärderade men det är ett av få bolag inom bilindustrin som har förmågan att kunna växa riktigt fort, de har som mål att producera 20 miljoner bilar om året 2030, som jämförelse producerar volkswagen 8,1 miljoner förra året och har tappat antal producerade bilar några år i rad nu.

Musk säger att deras edge jämfört med konkurrenter inte är bilarna, batterierna eller mjukvaran i det långa loppet, det är tillverkningsprocessen. Det är också det jag ser som mest intressant med Tesla. Har man en effektiv och automatiserad tillverkningsprocess har man ett väldigt stort försprång jämfört med konkurrenter och kan ta ut en högre marginal. Sedan ska såklart folk köpa bilarna också, men med en effektiv tillverkning så finns det helt andra förutsättningar att ta ut en god marginal för en produkt som ändå är tilltalande för marknaden. De som följt Tesla vet att de är väldigt fokuserade på att optimera tillverkningen.

Apropå värdering så har Tesla den lägsta värderingen på många år just nu. Visst fortfarande övervärderade men inte i närheten så övervärderade som de var för några år sedan då de inte ens hade en lönsam verksamhet.

Jag är inte själv investerad i Tesla, men kommer hålla ett öga på bolaget nu när marknadsvärdet går ned ytterligare. I det bästa av världar så kommer marknaden överkompensera nu när vi går in i lågkonjunktur om Tesla går ned till 10-20 P/e så kommer jag kanske vara intresserad.

Ett bra inlägg, jag känner inte för att dra en detaljerad diskussion om investering i förbränningsmotorer så jag skippar det men jag vill säga att jag håller med dig om att om Tesla går ner mycket så blir det intressant. Bolaget är onekligen ett bra bolag och om Tesla dyker upp på min EV / EBIT-screener kommer jag bli glad men det är just värderingen som är problemet i kejset.
Citera
2022-12-25, 10:34
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Föreslår att ta en titt på MauroBianchi24 på Twitter i så fall. Anledningen till att jag har en liten kort position på Tesla i min trading depå. Dock försöker jag mig inte så ofta på de korta rörelserna, så detta är på några veckors sikt.
Jag har tagit en titt på hans twitter. Orkar inte gå igenom alla hans gamla tweets men jag antar att du följt honom ett tag? Hur är hans track record? Ger han riktkurser och förutsägelser långt i förväg eller vänder han bara kappan efter vinden som alla Wall Street analytiker?
Citera
2022-12-25, 10:39
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Under en period 2017 handlades Apple till p/e 8 med en kassa på 250B$. Skulle inte kalla de omöjligt

Exakt.

Även Microsoft har handlats på värdebolagsnivåer på denna sida av finanskrisen. Det är genom att köpa uträknade bolag som sen levererar bättre än marknaden förväntar sig som man gör de här sjuka pengarna. Det är inte genom att köpa PE 30 och hoppas att PE går till 60. Såna strategier fungerar några år i extremt överhettade marknader men i längden ska man vara priskänslig.
Citera
2022-12-25, 10:39
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ett bra inlägg, jag känner inte för att dra en detaljerad diskussion om investering i förbränningsmotorer så jag skippar det men jag vill säga att jag håller med dig om att om Tesla går ner mycket så blir det intressant. Bolaget är onekligen ett bra bolag och om Tesla dyker upp på min EV / EBIT-screener kommer jag bli glad men det är just värderingen som är problemet i kejset.
På vilket pris börjar det bli intressant för dig? Jag är sugen på att hoppa in, men vill inte försöka fånga en fallande kniv. Jag är dock rädd att missa chansen helt (som jag gjorde 2020)
Citera
2022-12-25, 10:44
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Ooof

https://www.insiderviz.com/company/0001318605
Citera
2022-12-25, 11:09
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tesla köper komponenter från bland annat Ford, sluta att sitta och hitta på.
Ja att stoppa fabrikerna, permittera ett skiftlag och vara försiktig med att ersätta de som går i pension eller slutar är jättesvårt.
Det är väsentligt enklare för GM eller VW att dra ned på kostymen än vad det är för Tesla.

Så det är alltså enklare att permittera personal för GM och VW? Bolag som har fackförbundens kuk långt nere i halsen? Jfr Tesla som i princip bojkottar fackförbund.

Sen har jag inte påstått att Tesla inte köper in några halvfabrikat. Bara att de har en helt annan företagskultur kring det som främjar effektivisering och egenutveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in