Citat:
Ursprungligen postat av
Makramento
"Tesla därför att jag inte låtsas kunna förutspå framtiden. Det enda jag säger är att aktien är övervärderad relativt nutida intjäning. Vilket den är."
Så det du säger är alltså exakt samma sak som analytiker? Uttalar dig om framtiden fast med disclaimer?
Hur skulle du kunna säga att aktien är övervärderad?
Alltid varit allergisk mot sådana människor. Man framhäver det som att alla är rätt värdelösa, men själv har man minsann rätten att uttala sig självsäkert.
Exakt!
När jag hör en person säga att aktien är övervärderad så vill jag höra hur de värderar samtliga företag som gör det Tesla gör, som kanske eller kanske inte går med vinst än, men värderas utefter potential. Då skall man också ha med i kalkylen att Tesla har så gott som obegränsat med kompetens och resurser som ökar oddsen att de lyckas lägga sig i framkant och kapitalisera på tekniken. De som tittar krasst på endast det som genererar intäkter idag och inte förstår mer än siffror i en rapport vet inte vad de pratar om när det gäller Tesla.
Jag vill veta hur de värderar samtliga delar av Teslas verksamhet enligt egna uppsatta mål, minus en uppskattning av risken att det inte blir så:
Megapacks
Superchargers
Solar roof
Powerwalls
Autobidder
1,5 TWh/år batteriproduktion
FSD
Robotaxi
Optimus
DOJO
Infotainment
Appstore
Försäkringar
Vertikal integration
Litium utvinning
Oddsen för att kapitalisera på dessa delar varierar, men är aldrig noll.
En liten procentsats av de potentiella intäkterna från dessa delar får dagens kurs att se fånig ut.
Att säga "iNgeN kAn sPå fRamTiDeN" är också väldigt korkat när det gäller de delar som går att ta på, och som går att förutspå om man känner till tekniken och marknaden för den. Det är som att säga att man aldrig riktigt kan veta om hammaren kommer träffa min fot om jag släpper den rakt över den. Det är den slösinta människans disclaimer för att avsäga sig allt ansvar. Då tycker jag att man lika gärna kan låta bli att skriva, för i det läget så är ens ord meningslöst fluff. Tesla är för den som vill ta risker, om man inte vill det så skall man se sig om efter en annan aktie och sluta dryga ut med sina mesiga "analyser".
Alla vet att investeringar är risk, och förstår man inte att det inte går att hålla någon annan ansvarig för sina egna beslut så touch luck, du förlorade det genetiska lotteriet.