2023-01-13, 23:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Och svaret är?

Det kan man. Du kan inte.
Citera
2023-01-13, 23:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag har ingen riktkurs för Tesla därför att jag inte låtsas kunna förutspå framtiden. Det enda jag säger är att aktien är övervärderad relativt nutida intjäning. Vilket den är. Hade jag dragit ihop en Excel-modell med antangden om Teslas intjäning resten av årtionedet hade du kunnat garva åt mig också men det gör jag inte så jag är bättre än analytikerna.

Björntesen är att du får dåliga odds på att satsa på HerrMongolids vision. Jag säger inte att det omöjligt kan bli som han tror men det jag säger är att oddsen är fel och det är det som är björntesen. Den som 100% vet om det kommer gå bra eller dåligt låtsas kunna förutspå framtiden och dessa personer ska man inte ta på allvar.

Nej, bankernas kunder betalar för värdelösa analytiker. Problemet är inte att analytikerna är dåliga, de är jättesmarta, problemet är att grundpremissen inte fungerar. Ingen vet vad Tesla tjänar om fem år och därför kan ingen bygga värderingsmodeller baserat på detta som beskriver verkligheten.

Detta är lite samma sak som spågummor. Deras affärsmodeller är bluff men efterfrågan är så hög att den går runt ändå. Det är samma sak med aktieanalys. Alla vill veta vad Tesla kommer tjäna om fem år så bankerna anställer folk som berättar vad Tesla ska tjäna om fem år. Att dessa uppgifter alltid är fel stör inte kunderna av samma anledning som folk fortsätter gå till spågummor.

De som köper analytikernas råd är aktiva förvaltare och som vi alla vet så är det nästan inga aktiva förvaltare som slår sina jämförelseindex så det är bara slöseri med pengar att anlita dessa. Både förvaltarna och analytikerna är helt värdelösa ändå fortsätter de ha kvar sina jobb. Jag vet inte varför folk anställer aktiva förvaltare och jag vet inte varför folk anställer aktieanalytiker men min bästa gissning är att det är samma psykologiska mekanism som får folk att anställa smågummor.

Att inte våga dra en slutsats om vad ett företag kommer vara värt i framtiden är ok, även om meningen att investera i tillväxtföretag försvinner helt. Men jag vet att du inte ens förstår vad Tesla är värt just idag, och då förstår du inte heller det jag kan om allt som bär upp värdet i företaget.
Citera
2023-01-13, 23:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Backlog på megapacks är vansinnig. Tesla kommer behöva bygga fler fabriker.

https://twitter.com/Mattjungphoto/status/1613983342877106176?t=AmoTDOzM-pRcJtPTNjdPug&s=19
Citera
2023-01-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag har ingen riktkurs för Tesla därför att jag inte låtsas kunna förutspå framtiden. Det enda jag säger är att aktien är övervärderad relativt nutida intjäning. Vilket den är. Hade jag dragit ihop en Excel-modell med antangden om Teslas intjäning resten av årtionedet hade du kunnat garva åt mig också men det gör jag inte så jag är bättre än analytikerna.

Björntesen är att du får dåliga odds på att satsa på HerrMongolids vision. kunna förutspå framtiden och dessa personer ska man inte ta på allvar.

Nej, bankernas kunder betalar för värdelösa analytiker. Problemet är inte att analytikerna är dåliga, de är jättesmarta, problemet är att grundpremissen inte fungerar. Ingen vet vad Tesla tjänar om fem år och därför kan ingen bygga värderingsmodeller baserat på detta som beskriver verkligheten.

Detta är lite samma sak som spågummor. Deras affärsmodeller är bluff men efterfrågan är så hög att den går runt ändå. Det är samma sak med aktieanalys. Alla vill veta vad Tesla kommer tjäna om fem år så bankerna anställer folk som berättar vad Tesla ska tjäna om fem år. Att dessa uppgifter alltid är fel stör inte kunderna av samma anledning som folk fortsätter gå till spågummor.

De som köper analytikernas råd är aktiva förvaltare och som vi alla vet så är det nästan inga aktiva förvaltare som slår sina jämförelseindex så det är bara slöseri med pengar att anlita dessa. Både förvaltarna och analytikerna är helt värdelösa ändå fortsätter de ha kvar sina jobb. Jag vet inte varför folk anställer aktiva förvaltare och jag vet inte varför folk anställer aktieanalytiker men min bästa gissning är att det är samma psykologiska mekanism som får folk att anställa smågummor.
"Tesla därför att jag inte låtsas kunna förutspå framtiden. Det enda jag säger är att aktien är övervärderad relativt nutida intjäning. Vilket den är."
Så det du säger är alltså exakt samma sak som analytiker? Uttalar dig om framtiden fast med disclaimer?
Hur skulle du kunna säga att aktien är övervärderad?
Alltid varit allergisk mot sådana människor. Man framhäver det som att alla är rätt värdelösa, men själv har man minsann rätten att uttala sig självsäkert.
Citera
2023-01-14, 11:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
"Tesla därför att jag inte låtsas kunna förutspå framtiden. Det enda jag säger är att aktien är övervärderad relativt nutida intjäning. Vilket den är."
Så det du säger är alltså exakt samma sak som analytiker? Uttalar dig om framtiden fast med disclaimer?
Hur skulle du kunna säga att aktien är övervärderad?
Alltid varit allergisk mot sådana människor. Man framhäver det som att alla är rätt värdelösa, men själv har man minsann rätten att uttala sig självsäkert.

Exakt!

När jag hör en person säga att aktien är övervärderad så vill jag höra hur de värderar samtliga företag som gör det Tesla gör, som kanske eller kanske inte går med vinst än, men värderas utefter potential. Då skall man också ha med i kalkylen att Tesla har så gott som obegränsat med kompetens och resurser som ökar oddsen att de lyckas lägga sig i framkant och kapitalisera på tekniken. De som tittar krasst på endast det som genererar intäkter idag och inte förstår mer än siffror i en rapport vet inte vad de pratar om när det gäller Tesla.

Jag vill veta hur de värderar samtliga delar av Teslas verksamhet enligt egna uppsatta mål, minus en uppskattning av risken att det inte blir så:

Megapacks
Superchargers
Solar roof
Powerwalls
Autobidder
1,5 TWh/år batteriproduktion
FSD
Robotaxi
Optimus
DOJO
Infotainment
Appstore
Försäkringar
Vertikal integration
Litium utvinning

Oddsen för att kapitalisera på dessa delar varierar, men är aldrig noll.
En liten procentsats av de potentiella intäkterna från dessa delar får dagens kurs att se fånig ut.
Att säga "iNgeN kAn sPå fRamTiDeN" är också väldigt korkat när det gäller de delar som går att ta på, och som går att förutspå om man känner till tekniken och marknaden för den. Det är som att säga att man aldrig riktigt kan veta om hammaren kommer träffa min fot om jag släpper den rakt över den. Det är den slösinta människans disclaimer för att avsäga sig allt ansvar. Då tycker jag att man lika gärna kan låta bli att skriva, för i det läget så är ens ord meningslöst fluff. Tesla är för den som vill ta risker, om man inte vill det så skall man se sig om efter en annan aktie och sluta dryga ut med sina mesiga "analyser".

Alla vet att investeringar är risk, och förstår man inte att det inte går att hålla någon annan ansvarig för sina egna beslut så touch luck, du förlorade det genetiska lotteriet.
Citera
2023-01-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Kan inte Teslas nyvunna marknad kompensera för det?
När man sänker priser öppnar det upp för nya marknader samtidigt som Teslas sänkta priser sätter press på dess konkurrenter.
Två saker som jag håller för sannolikt. Räknar man på typen för Tesla så kommer man ju fram till att många som ville ha en Tesla nu kan köpa en också.
Därtill missar du att Tesla mycket väl kan ha sänkt sina produktionskostnader för att delvis ha haft möjlighet att överhuvudtaget sänka priserna.

Teslas bilar är för dåliga för att sälja på lägre prisnivåer.

Vid lägre prisnivåer konkurrerar man med Toyota och Mazda som har BRA KVALITET istället för Teslas SKITKVALITET, som folk bara stod ut med när varumärket var coolt.

Tesla är helt kört. De kommer inte sälja någonting vid lägre prisnivåer.
Citera
2023-01-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Exakt!

När jag hör en person säga att aktien är övervärderad så vill jag höra hur de värderar samtliga företag som gör det Tesla gör, som kanske eller kanske inte går med vinst än, men värderas utefter potential. Då skall man också ha med i kalkylen att Tesla har så gott som obegränsat med kompetens och resurser som ökar oddsen att de lyckas lägga sig i framkant och kapitalisera på tekniken. De som tittar krasst på endast det som genererar intäkter idag och inte förstår mer än siffror i en rapport vet inte vad de pratar om när det gäller Tesla.

Jag vill veta hur de värderar samtliga delar av Teslas verksamhet enligt egna uppsatta mål, minus en uppskattning av risken att det inte blir så:

Megapacks
Superchargers
Solar roof
Powerwalls
Autobidder
FSD
Robotaxi
Optimus
DOJO
Infotainment
Appstore
Försäkringar
Vertikal integration
Litium utvinning

En liten procentsats av de potentiella intäkterna från dessa delar får dagens kurs att se fånig ut.
Att säga "iNgeN kAn sPå fRamTiDeN" är också väldigt korkat när det gäller de delar som går att ta på, och som går att förutspå om man känner till tekniken och marknaden för den. Det är som att säga att man aldrig riktigt kan veta om hammaren kommer träffa min fot om jag släpper den rakt över den. Det är den slösinta människans disclaimer för att avsäga sig allt ansvar. Då tycker jag att man lika gärna kan låta bli att skriva, för i det läget så är ens ord meningslöst fluff. Tesla är för den som vill ta risker, om man inte vill det så skall man se sig om efter en annan aktie och sluta dryga ut med sina mesiga "analyser".

Alla vet att investeringar är risk, och förstår man inte att det inte går att hålla någon annan ansvarig för sina egna beslut så touch luck, du förlorade det genetiska lotteriet.

Underbart inlägg. Vi återkommer till det när Tesla närmar sig $30.
Citera
2023-01-14, 13:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Exakt!

Megapacks
Superchargers
Solar roof
Powerwalls
Autobidder
FSD
Robotaxi
Optimus
DOJO
Infotainment
Appstore
Försäkringar
Vertikal integration
Litium utvinning

Jag spår i framtiden och FSD kommer om 10 år fortfarande vara en kul plojgrej som kostar 200000. Robottaxi kommer inte att existera. Om 20 år kommer det inte att finnas någon Optimus som gör något annat än spektakulära saker på Youtubefilmer.

Jag förutspår att om 10 år så kommer Tesla vara en marginell spelare på energimarknaden.
Citera
2023-01-14, 13:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market

Vi kan också återkomma till det när kursen är $3000
Citera
2023-01-14, 17:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla-REA över en stor del av världen, inte bara på aktien.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/tesla-sanker-priserna-kraftigt-i-sverige/

Ska bli intressant att se vad det leder till. Dom enorma rabatterna på model Y verkar inte ha glatt aktieägarna något då aktien sjönk i stället. Undrar om det är ett tecken på att Tesla håller på att bli en vanlig biltiverkare av en sjysst bil bland många andra även om nu Herr Mongolid spammar tråden med superlativ om bolaget.
Citera
2023-01-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Vad baserar du det priset på skulle vara intressant att höra. Eller är det något du bara har dragit ur röven?
Citera
2023-01-14, 18:29
Medlem
Citat:
Sen är du för efterbliven att förstå Tesla som helhet ändå och varför deras intäkter kommer fortsätta växa i ungefär samma takt, och du försöker nog inte ens då det blir för svårt att byta fot efter allt korkat du redan kläckt ur dig.

försöker fortfarande smälta dehär. Blinda bulls är alltid sist att greppa när fundamentan viker. Bara att kolla nu kommande veckorna när EPS ests rasar.

Men ”lathrop money machine bro, lathrop bro…”

Lite intressant räkneövning är att kolla på bruttomarginaler alt vinst per bil sedan dra bort prisreduceringarna… inte vackra siffror framöver.

https://twitter.com/bradmunchen/status/1614298173861949443?s=46&t=pDUGM0u55pjFovXVRQXJiA

Ge de 4 månader så kommer du flyttat målstolpen och slutat foka på earnings då de kommer besvika. Samma visa varje gång men ändå är det jag som är ”efterbliven Björn”
Senast redigerad av job230ge 2023-01-14 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in