Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Att titta på de facto statistik är inte att "hävda". Du hävdar någon slags avvikande teori, men att priserna är tillbaka pre pandemi är vad statistik säger, så din avvikande teori baserat på ett instituts flummiga värdering blir inte värd så mycket.
Din personliga erfarenhet handlar istället just om din personliga erfarenhet, så vad istället glad för en vältajmand försäljning.
Booli är inte ett institut. Det är ett företag som ägs av den statliga banken SBAB och de samlar in data från alla privat-fastighetsannonser och försäljningar. De plockar fastighetsdata från Boverket. Värderingen baseras på liknande försålda fastigheter i respektive bostadsområden. Bättre förutsättningar för fastighetsvärdering är troligen inte möjligt att åstadkomma.
P.g.a. ditt angrepp tittade jag på försäljningar och värderingar i ett närliggande radhusområde med hundratals radhus. De två senaste försålda, radhusen såldes är från november 2022 och bådas försäljningspris låg betydligt överpriserna innan pandemin (2018-2019).
Du kanske kan berätta vad det är för statistik som du utgår från, källa och metod för hur denna statistik skapats.
Som någon annan påpekade, så kan det just nu vara svårt för Booli att göra värderingar eftersom underlaget och försäljningarna gått ned så mycket. Försäljningar sker dock fortfarande och i alla fall jag har svårt att se vilket företag/institut/förståsigpåare som har bättre underlag och förutsättningar att göra värderingar än SBAB-ägda Booli.
Min slutsats är att dagens försäljningar av åtminstone villor och radhus i storstad fortfarande sker till något högre priser än innan pandemin. (Rent privat tycker jag att priserna på toppen var helt vansinniga och fortfarande är det. Det är inte sunt att de flesta (i storstad) inte kan betala av en normalvilla innan pension.)