Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
En stor skillnad är dock att Spanien har en stabil och seriös valuta.

Sverige har tagit ut en stor del av boprisfallet genom en devalvering av seketasen och det finns tyvärr inget som tyder på någon annan politik nä år heller.

Priserna i sthlm kommer kanske bottna redan på 80 000 seketas per år. Men samtidigt kommer vi alla bli fattigare när en euro kostar 15 seketas. Vi är redan halvvägs där.

Helt korrekt, det blir alltså en trippelsmäll.
# Reallönesänkningar
# Seketas som tappar mot Euro bl a
# Prisnedgång p g a lägre lånelöften

Men vi kan nöja oss med att prata nominellt i Seketas. Och då stämmer siffran 80k/kvm eller drygt 35% ned bara i Stockholm innerstad. Villor något mer
Citera
2022-12-25, 14:48
Medlem
Marknaden befinner sig fortfarande i fasen ”rädsla”, nästa steg är ”kapitulation”. När botten sen nås någon gång runt 2024 så är det ”back to normal” igen och då kommer ingen prata om att få betalt för att bo, tills nästa generation kommer in och bygger en ny tillgångsbubbla. Bubblor kommer och går, historien brukar upprepa sig.

Som lärdom, följ smarta pengar. Börjar taxichauffören ge aktietips eller alla grannar gräver pool och köper fritidshus - då är det dags att agera och dra med på sina risker. Minns folk som jag då avrådde på att ta blancolån till BTC eller Tesla aktier, stackare det kunde ju bara gå upp
Citera
2022-12-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Marknaden befinner sig fortfarande i fasen ”rädsla”, nästa steg är ”kapitulation”. När botten sen nås någon gång runt 2024 så är det ”back to normal” igen och då kommer ingen prata om att få betalt för att bo, tills nästa generation kommer in och bygger en ny tillgångsbubbla. Bubblor kommer och går, historien brukar upprepa sig.

Som lärdom, följ smarta pengar. Börjar taxichauffören ge aktietips eller alla grannar gräver pool och köper fritidshus - då är det dags att agera och dra med på sina risker. Minns folk som jag då avrådde på att ta blancolån till BTC eller Tesla aktier, stackare det kunde ju bara gå upp

Ja pristappet är inte ens halvvägs över.

Bara att buckle up. Thedeen kommer få följa efter Lagarde. Inb4 snittränta 5% bolån och bolånetorsken behöver sälja frugan för att betala elen.
Citera
2022-12-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är för väl att du dyker upp här.

Flera har blint förnekat att ni som ser 50-70% nedgång i bostadspriser inte skulle finnas. Och jag har desperat fått försvara er existens. (Vi får hoppas att förnekarna nu skäms och ställer sig i skamvrån).

Varför stoppa här farfar. Du kan väl smeta någon som tror på nedgång på 95% på de som har en rimlig bedömning på runt 25-30% ned från toppen.
Citera
2022-12-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur tänkte du där?

Dock är det så att om hushållen för ekonomiska bekymmer är försäljning av fritidshuset en lösning.
Det frigör kapital som kan användas för att amortera ned ett lån t ex.

Att vi inte ser prisfall pekar på att hushållen inte har nämnvärda ekonomiska problem.

Merparten av de som kommer få ekonomiska problem får det dock i framtiden när arbetslöshet och högre räntor får fäste i samhället.

Sedan säljs fritidshus främst under vår/sommar. Aldrig förstått dom som försöker sälja under senhöst/vintern. Rimligen har ju spekulanter (i alla fall jag) mkt mindre sug att kolla objekt när det är 0-gradigt och ev. snö ute.
Citera
2022-12-25, 16:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
En stor skillnad är dock att Spanien har en stabil och seriös valuta.

Sverige har tagit ut en stor del av boprisfallet genom en devalvering av seketasen och det finns tyvärr inget som tyder på någon annan politik nä år heller.

Priserna i sthlm kommer kanske bottna redan på 80 000 seketas per år. Men samtidigt kommer vi alla bli fattigare när en euro kostar 15 seketas. Vi är redan halvvägs där.
Det är väl förvisso bra att ha en svag valuta i kristider som kan hjälpa exportindustrin och säkerställa att pengar som tjänas i Sverige även spenderas i Sverige genom att den svenska köpkraften utomlands sjunker.
Citera
2022-12-25, 16:20
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Som jag har märkt så är marknaden så att om folk inte får sitt begärda pris så kanske de går ner en 5-10% och om ingen nappar på det så tar dom helt enkelt bort objektet från marknaden och behåller fastigheten.

Så håller med dig att som det ser ut så blir det inte mer än 5-10% då säljare hellre plockar bort än säljer under det.

Sen är det vissa som verkligen behöver bli av med fastigheten och går ner mer, men det är få.

Att hämta hem vinst på en längre tidshorisont gör man alltid med fastigheter.

Det fetade: Om du köpte en fastighet i Amsterdam när tulpanlökarna stod i topp 1637 så ligger du fortfarande back ifall du hade legat lång så att säga.

Vår ekonomi (inrikes och globalt) sedan 15 år följer skrämmande nog samma mönster som tulpanlökshysterin.
Citera
2022-12-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Undrar hur du får ihop detta matematiskt.
Du menar att RB skulle sänka räntan snabbt nu?
Riksbanken gör, gör medveten eller omedvetet, för små höjningar. Resultatet hittills har var en devalvering av seketasen. Vi är snart på 12 kr seketasen. Och nästa år blir ännu sämre.
Citera
2022-12-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är väl förvisso bra att ha en svag valuta i kristider som kan hjälpa exportindustrin och säkerställa att pengar som tjänas i Sverige även spenderas i Sverige genom att den svenska köpkraften utomlands sjunker.
En myt man hör väldigt ofta. Hur någon kan se det positiva i att vi genom devalvering blir 40-50 % fattigare kommer jag aldrig förstå.

Men visst, det positiva är väl att svenska snickare snart kan packa skåpbilen för att 3 månader jobba svart i länder som Danmark, Tyskland och Finland.
Citera
2022-12-25, 17:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
En myt man hör väldigt ofta. Hur någon kan se det positiva i att vi genom devalvering blir 40-50 % fattigare kommer jag aldrig förstå.

Men visst, det positiva är väl att svenska snickare snart kan packa skåpbilen för att 3 månader jobba svart i länder som Danmark, Tyskland och Finland.
Du kan ju titta på den italienska industrin för att se att det även finns nackdelar med att stå bakom en stark valuta. Sen är jag i det stora hela inte särskilt oroad för Sverige i förhållande till andra länder. Risken för utbredd arbetslöshet hade varit högre om vi inte kunnat behålla global konkurrens i exportmarknaden. Ja, det händer mycket nu och det är självklart tråkigt att det är Svensson som får svälja skiten men vi har fortfarande allt i våra händer och kan stabilisera problemen på sikt. Statsskulden är relativt låg vilket medger belåningsutrymme som inte många länder har och det finns ett antal elefanter som står på våra axlar i dagsläget som vi kan lyfta bort som ex. den importerade arbetslösheten. Med detta sagt så tror jag absolut att bostadsägare kan få det jobbigt, särskilt om vi börjar skeppa ut de människor som hjälpt till att blåsa upp bostadsbubblan med skattesubventionerad hyra, men jag tar hellre en sits med en svag krona och en fungerande export än utbredd arbetslöshet och sönderslagen industri.
Citera
2022-12-25, 17:03
Medlem
Citat:

Ja, vart känns det igen ifrån? Vi blir de nya polackerna.

Tänk vad folk i Sverige sett ned på polackerna och złoty, nu har vi trillat ned från våra höga hästar själva rakt ned i gyttjan. Men man märker att det är många som är förnekelsefas ännu. Sverige - historien om hur man körde ett bra land i botten.
Citera
2022-12-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ändå rörande att se hur stark den Svenska bostadsmarknaden faktiskt är. Alla rysstroll i den här tråden som gapar sig hesa om kollaps hit och dit kan ju känna sig bortgjorda.

Den svenska bostadsmarknaden står sig rätt bra mot räntehöjningarna. Någon bubbla ser jag fortfarande inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in