2023-01-11, 22:16
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Förr? När exakt? En ensam jobbande civ ingenjör i stor fristående villa i Sthlms bästa områden var oerhört ovanligt på 80-talet. Du kanske pratar 60-tal. Då får du också vara konsekvent och jämföra dåtidens standard med nu.

Snittytan i vad som kan definieras som "större villa" har sedan dess ökat markant. Dessutom tog man väldigt sällan in hantverkare på den tiden och standarden i husen var ofta bedrövlig. 2 bilar var helt uteslutet. Utlandsresor kan du glömma.

Vill man återgå till den bedrövliga standarden idag kan man bo väldigt fint med en bra lön.

Öhm, nej, det är precis det man inte skall göra. Standarden har utvecklats över tid, med modern teknik har även de fattiga i dag en standard som långt överstiger det den rikaste hade för sjuttio år sedan. I jämförelser får man normalisera till var tids individuella standard, annars är jämförelsen helt meningslös.

Min mormors pappa var företagare och handelsman, han var bland de första i staden att köpa en bil och fick därför skjutsa grannarna hela tiden. I dag, i en liknande position är det inte en vanlig Ford man köper, utan det är en rolls Royce, eller en yacht, eller annat dyrt som merparten av människor inte har råd med.
Senast redigerad av bjornebarn 2023-01-11 kl. 22:20.
Citera
2023-01-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Tråden handlar ju överlag om gratisluncher och pyramidspel där man ska köpa in sig och sen sälja vidare någon form av paketering dyrare till nästa sucker.

Att faktiskt investera i mark och fastigheter, för den som har intresset av att dedikera livet till det, så är det väl en av de bättre marknader man kan agera i. Speciellt när den dippar.
Kan du förklara mer. Förstår inte riktigt vad du menar här.
Citera
2023-01-11, 22:49
Medlem
Klappasäftens avatar
Vi måste avveckla ränteavdraget det enda rätta! Kostar staten 40 miljarder per år. Det är ohållbart!

Tror politikerna drivit en dålig och ohållbar bostadsmarknad i snart 20 år nu. Påhejat av bankerna och media och folk som inte förstår sig på ekonomi trots att de är utbildade med hög lön.
Senast redigerad av Klappasäften 2023-01-11 kl. 22:54.
Citera
2023-01-11, 22:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
"Kort period" är helt ointressant i sig, det du försöker få fram är volym över tid. Det handlar alltså om antalet transaktioner vid en prisnivå.
Under den perioden var det få transaktioner så han har rätt.
Citera
2023-01-11, 22:56
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
...stammade villa- och bostadsrättsägaren fram när fallet är snabbare och hårdare än under 90-talskrisen.

Det här fallet har inte ens börjat då är man ju bra naiv.
Varför skulle det bli värre än 90-talskrisen?
Citera
2023-01-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vi måste avveckla ränteavdraget det enda rätta! Kostar staten 40 miljarder per år. Det är ohållbart!

Tror politikerna drivit en dålig och ohållbar bostadsmarknad i snart 20 år nu. Påhejat av bankerna och media och folk som inte förstår sig på ekonomi trots att de är utbildade med hög lön.

Den perfekta stormen med låga räntor och inga amorteringskrav under en lånt tid samtidigt som det är krig i förorterna där du blir rånad, knivhuggen och får din bil nerbränd så svennen har flytt och fått betala priset för det.

Nu är svennen en negerslav i sitt eget land och med inflationen så måste man höja räntorna och då uppstår det enorma problem för de med stora lån.

Man får antingen låta svennen lida eller låta inflationen rusa iväg och min gissning är att man gör något mitt emellan så det bara blir skit av allt.

Folk är så hjärntvättade att de inte fattar ett skit när de inte kan sälja deras övervärderade hus och vägrar ta förlust så direkt efter budgivningarna när de inte är nöjda åker samma hus upp på hemnet igen. Detta är bara början av denna kris!
Citera
2023-01-12, 00:03
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Den perfekta stormen med låga räntor och inga amorteringskrav under en lånt tid samtidigt som det är krig i förorterna där du blir rånad, knivhuggen och får din bil nerbränd så svennen har flytt och fått betala priset för det.

Nu är svennen en negerslav i sitt eget land och med inflationen så måste man höja räntorna och då uppstår det enorma problem för de med stora lån.

Man får antingen låta svennen lida eller låta inflationen rusa iväg och min gissning är att man gör något mitt emellan så det bara blir skit av allt.

Folk är så hjärntvättade att de inte fattar ett skit när de inte kan sälja deras övervärderade hus och vägrar ta förlust så direkt efter budgivningarna när de inte är nöjda åker samma hus upp på hemnet igen. Detta är bara början av denna kris!

Jag tror det är till gagn för oss alla även de som inte har stora bostadslån att Sverige löser detta så bra som möjligt.

Bostadsmarknaden har varit ohållbar mer än någon annan marknad. Jag tror det är politikerna som är helt clueless när det kommer till ekonomi som ställt till det här från början. Att man borde skippat införandet av ränteavdraget och infört amorteringskravet långt innan dagens läge.
Senast redigerad av Klappasäften 2023-01-12 kl. 00:08.
Citera
2023-01-12, 00:31
Medlem
Citat:
Jag tror det är till gagn för oss alla även de som inte har stora bostadslån att Sverige löser detta så bra som möjligt.

Bostadsmarknaden har varit ohållbar mer än någon annan marknad. Jag tror det är politikerna som är helt clueless när det kommer till ekonomi som ställt till det här från början. Att man borde skippat införandet av ränteavdraget och infört amorteringskravet långt innan dagens läge.

Man gör problemet större men samtidigt skjuter man upp det så att det blir någon annans problem.

Svennen sitter på hemnet och runkar när han kollar slutpriserna på bostäderna i samma område.

Ränteavdraget får så klart svennen betala på ett eller annat sätt iallafall genom högre skatt och liknande och även små räntehöjningar blir enorma när det gått såhär långt.
Citera
2023-01-12, 00:46
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Man gör problemet större men samtidigt skjuter man upp det så att det blir någon annans problem.

Svennen sitter på hemnet och runkar när han kollar slutpriserna på bostäderna i samma område.

Ränteavdraget får så klart svennen betala på ett eller annat sätt iallafall genom högre skatt och liknande och även små räntehöjningar blir enorma när det gått såhär långt.

Tråkig uteckling! Jag tror bostadsmarknaden varit infekterad i nästan två decennier nu speciellt senaste tio åren och allra mer de sista covidåren.

Hoppas verkligen man löser detta! Men man får se det positivt också att många får en reality check tyvärr tråkigt men hur ska man annars lära sig att efter framgångar kan det komma motgångar?
Citera
2023-01-12, 00:51
Medlem
Tittar på ett område i Sthlm, där har priserna inte sjunkit alls... Centrala Sthlm i för sig, tänkte det skulle gå ner, men icke... under hela krisen nu ligger det fortfarande på ca 70k per kvm
Citera
2023-01-12, 01:08
Medlem
Citat:
Tråkig uteckling! Jag tror bostadsmarknaden varit infekterad i nästan två decennier nu speciellt senaste tio åren och allra mer de sista covidåren.

Hoppas verkligen man löser detta! Men man får se det positivt också att många får en reality check tyvärr tråkigt men hur ska man annars lära sig att efter framgångar kan det komma motgångar?

Detta är lite intressant för om man kollar t.ex hemnet lever dessa människor i förnekelse.

Får man inte vinsten man blivit "lovad" så vägrar man att sälja och samma objekt kommer ut på marknaden igen.

Höjs räntan ännu mer kommer det bara bli ännu dyrare att ha ett hus man inte bor i och priserna kommer inte heller öka när det blir allt dyrare att ta bostadslån.

Svennen lever i en drömvärld och förnekar verkligheten men hur länge kommer detta att hålla?
Citera
2023-01-12, 01:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Haha vänta, va? Nu får du nog förklara dig. Jag menar inte att nåt ansvar ligger nån annanstans? Läste du ens vad jag citerade? Det är alltid upp till en själv, men jag undrade vad personen tyckte man skulle göra i ett sånt läge. Att försöka "vänta ut marknaden" som han/hon försökte mena på att man skulle göra är inget någon kan göra, då ingen vet vart det barkar även om man kan se tendenser och försöka handla efter det. Men som jag skrev, min polare har gjort det sedan 2014 och helt missat att komma in på marknaden istället.
Ja du citerade mitt inlägg.
Du insinuerar det inte går ta ansvar som köpare på marknaden.
Varpå jag dumförklarade dig.
Där har du förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in