Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att som du sitta och yra om att det skulle vara vanligt att sitta med 50% av sin disponibla inkomst i boendekostnad är meningslöst. Snittbelåningen ligger runt 30-40%.
Det var ett citerat exempel av någon som inte tyckte det var konstigt. Men ja det ser tydligen väldigt illa ut enligt boprisindex som ligger över 30% med de låga räntorna som gällde q3 -22
Citera
2023-01-30, 17:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Håll dig till aktuella siffror istället så får du kanske mer rätt när du tänker. Pre-corona hade nollräntor och rimliga elpriser samt reallöneökningar
Nu berättar du bara för alla andra att du inte ens vet skillnaden mellan mätdata och att tänka.

Senaste data som SCB har är för 2021. Då gällde:

Villa 16%
BR 19%
HR 27%

Dvs marginella skillnader mot typiska värden.

Sedan får du väl försöka lära dig skillnaden mellan mätdata och att tänka. Det är trots allt ganska vitt skilda begrepp.
Citera
2023-01-30, 17:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du har alltså ändrat åsikt?
Vilken åsikt är det du då tänker på?
(Jag ger sällan uttryck för mina åsikter. Så jag är lite nyfiken på vad det kan vara och när jag gav uttryck för den).

Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det du säger är nämligen att du tror på kraftiga prissänkningar för att kompensera för höjd ränta.
Nej, var har du fått det ifrån?
Det ser mer ut som tankefel (halmgubbe) från din sida.
Citera
2023-01-30, 17:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
För mig är egen bostad enbart ett sätt att höja livskvalitén. Kunna sitta i egen trädgård. Ha ett garage så man slipper leta p-plats.
Slippa slåss med grannarna om tvättstugan eller snubbla på barnvagnar i trappen, höra stampande grannar i våningen ovanför, och slippa alla mini-Hitlers i BRF styrelsen.
En del prioriterar ju det du nämner.

Och en del som gör det, som kanske är unga eller av annat skäl inte har kapital att köpa ett hus, har då optionen att hyra ett attefallshus på en villatomt. Och kan då uppnå flera av de saker du nämner.
Men här i forumet är det skralt med acceptans för det.

De ser dina preferenser som "inavlade" eller något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Fastighetsskatt, försäkring, uppvärmningskostnader, ränta, kostnad för återkommande renoveringar av t.ex. kök, badrum, tak, byte värmepumpar och allt vad det kan vara. Sen reavinstskatt och fallande krona gör att det inte blir mkt kvar av den s.k. "investeringen".
Så är det ju, men många i forumet här har ingen insikt/förståelse för det.
De tror att någon annan betalar detta och att villaägaren bara håvar in vinst.
Citera
2023-01-30, 17:57
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilken åsikt är det du då tänker på?
(Jag ger sällan uttryck för mina åsikter. Så jag är lite nyfiken på vad det kan vara och när jag gav uttryck för den).

I den här tråden ger du uttryck för din åsikt varje dag.

Citat:
Nej, var har du fått det ifrån?
Det ser mer ut som tankefel (halmgubbe) från din sida.

Du säger ju att du tror på en justering av priserna så att den totala kostnaden går tillbaka till normalt. Det betyder prissänkning.

Du är den som hårdast argumenterat mot behovet av prissänkningar på marknaden. Då blir det märkligt att helt plötsligt konstatera att prissänkningar är naturliga.
Citera
2023-01-30, 19:03
Medlem
Citat:
För att man skall få låna 10 MSEK krävs årsinkomst på 2 MSEK. Hur många sådana hittar du?

Och för de lönerna så är ofta "stabiliteten" i lön osäker. Det är ofta inslag av rörliga komponenter och anställningen kan vara osäker. Det gör att banker är mindre villiga att gå ända upp i lånebelopp.
Så de med så stora lån med bara inkomster får du leta länge innan du hittar.

De dyra bostäderna har man inte mycket lån till.

Kolla pantbreven på dyra kåkar så får du mothugg i ditt påstående. Men visst - de kanske matchar med motsvarande aktieportfölj eller andra tillgångar.
Citera
2023-01-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Kolla pantbreven på dyra kåkar så får du mothugg i ditt påstående. Men visst - de kanske matchar med motsvarande aktieportfölj eller andra tillgångar.

Verkligen svar på tal. 3 första kåkarna i Danderyd på hemnet;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-danderyds-kommun-sturevagen-30-19557164

Pantbrev 3.5. Utgånspris 25

https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-djursholm-danderyds-kommun-tjalvevagen-3-19519575

Pantbrev 6.7. Utgångspris 18.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-djursholm-danderyds-kommun-norevagen-8d-17016727

Verkar sakna pant. Utgångspris 25.

Bromma

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-bromma-bromma-kyrka-stockholms-kommun-klockarstigen-5a-19466699

Pantbrev 4.8. Utgånspris 11

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-bromma-alsten-stockholms-kommun-brotvagen-5-19558439

Pantbrev 4.2. Utgångspris 16

https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-bromma-nockeby-stockholms-kommun-flodavagen-6-19000757

Saknar pantbrev. Utgångspris 15

Så här ser det ut för jämnan i Sthlms bättre områden. Något enstaka yngre par som säljer kan eventuellt ha 50% belåningsgrad men är i regel ovanligt men är i regel ovanligt
Senast redigerad av flanders 2023-01-30 kl. 19:31.
Citera
2023-01-30, 19:55
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, man blir inte avundsjuk på RBs sits - damn if you do, damn in you don't. Detta kan absolut påverka psykologin hos många som köpt narrativet att bostadsmarknaden är "too big to fail" (antagligen ett slags 'copium' för att hantera sin egna, medvetna överbelåning och privatekonomiska känslighet). Men som tidigare sagt, spåkulan om framtiden är grumlig och facit har vi först om något/några år.

Precis det jag talade om hände idag. Som svar på att vi hade negativ tillväxt i december tappade kronan 8 öre mot euron. Eftersom det enligt marknaden talar emot räntehöjningar. Men kronfallet skapar högre kostnadsläge, d.v.s. inflation. Vilket riksbanken inte kan ignorera. Det är tur att de har en bunker. De måste ju höja räntan, hur ledsna i ögat folk än blir.

Tyngdlagen gäller även svenska bostadsmarknaden.
Citera
2023-01-30, 20:12
Medlem
Citat:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-djursholm-danderyds-kommun-norevagen-8d-17016727

Verkar sakna pant. Utgångspris 25.

Det är ganska vanligt att mecklarna inte skriver ut pantbrev på kåkar > 15 MSEK vad jag sett. Kan förstå säljarna att de inte vill skylta med delar av sin privatekonomi på
Hemnet (oavsett hög eller låg belåning).
Citera
2023-01-30, 20:48
Medlem
Citat:
Nu berättar du bara för alla andra att du inte ens vet skillnaden mellan mätdata och att tänka.

Senaste data som SCB har är för 2021. Då gällde:

Villa 16%
BR 19%
HR 27%

Dvs marginella skillnader mot typiska värden.

Sedan får du väl försöka lära dig skillnaden mellan mätdata och att tänka. Det är trots allt ganska vitt skilda begrepp.
2021 var det ja, med nollräntor och reallöneökningar. Varför använder du inte aktuell data?

https://internetbank.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=1111&id=WEBDOC-PRODE131299740

Tänk om, tänk rätt. Kanske läge att vara lite ödmjuk nu, med tanke på ditt trackrecord 😂. Lite oklart om du har någon utbildning överhuvudtaget, troligen inte post-doc iaf 😀. Eller är din skolas teorier helt förlegad utifrån facit vi fått senaste 8-10 månaderna. Mina fastigheter har minskat i värde såklart, men inget jag räknat med att tjäna pengar på direkt mer än den lilla avkastning de ger. Stabilt dock som väger upp en del i portföljen.
Senast redigerad av Niklas86 2023-01-30 kl. 20:56.
Citera
2023-01-30, 21:01
Medlem
Citat:
Boende i HR lägger större andel av disponibel inkomst på boende och "försämrar" statistiken.

Av de som sitter i dyrare boenden med större lån är inkomster högre.

En familj med disponibel inkomst på 100k med 40k i boendekostnad vill knappast byta plats med dig om du har 40k i disponibel inkomst och 10k i bostadskostnad. Då får de mindre pengar att röra sig med OCH ett sunkigare boende
100k i disponibla inkomster låter rätt lågt om man är två. Seketas är liksom inte värda så mycket, jag har mer som ensam och då jobbar jag inte heltid. Men det är kanske så illa idag?

Och eftersom boende i HR är en del av marknaden så kan man liksom inte bortse ifrån det såklart. Nu lägger dock boende i BRF/Villa över 30% av sin disponibla inkomst på boendet. Ja så illa är det, och värre lär det bli då siffrorna är ifrån q3 -22 med extremt låga räntor. Men vi kan låtsas om 21 år siffror när vi hade nollränta och utsikterna såg toppen ut med reallöneökningar 😂

Nu är jag dock 36 år och kanske inte representativ för någon som trycker in sig i en liten brf <100kvm i innerstaden. Men den sista idioten är ju inte född. Mina HR höjs med 8,3%, vilket motsvarar mina kostnadsökningar rätt bra. Ingen guldgruva men det balanserar portföljen rätt okej på sikt. Vissa här verkar räkna i nominella termer, det gör inte jag. Utan jag räknar på alternativinvesteringen och nu är bostäder riktigt dåliga. Tur man hållit det mesta av pengarna i världsvalutor.
Senast redigerad av Niklas86 2023-01-30 kl. 21:15.
Citera
2023-01-30, 22:51
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Precis det jag talade om hände idag. Som svar på att vi hade negativ tillväxt i december tappade kronan 8 öre mot euron. Eftersom det enligt marknaden talar emot räntehöjningar. Men kronfallet skapar högre kostnadsläge, d.v.s. inflation. Vilket riksbanken inte kan ignorera. Det är tur att de har en bunker. De måste ju höja räntan, hur ledsna i ögat folk än blir.

Tyngdlagen gäller även svenska bostadsmarknaden.

Underskatta inte viljan hos beslutsfattare på kommersiella och statliga banker. De sitter också med bostadslån och har ingen lust att betala mer än nödvändigt. De hoppas, hoppas det är över snart. Se gärna artiklar om att inflationen minsann toppar snart så då kan räntan stanna kvar(och helst sänkas). Det är copium men det är inga idioter som står för det. Det är dock egenintresset som talar.

Ser vi klart på situationen är det, som du visar på, tydligt att om inte räntan höjs kommer kronan falla och då sitter vi i skiten på ett annat vis.

Rävsaxen är att det ser ut som att sättet att få stopp på inflationen är ordentliga räntehöjningar från dagens läge. Dessa riskera förstöra konjunkturen och i värsta fall förstöra ekonomin för alla som är 40 och yngre(eller motsvarande ny på bostadsmarknaden). Jag kan dock inte se vad alternativet är.

Jag har en lite annan ståndpunkt här och det är att nu kommer notan för invandringen på allvar. Då får vi se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in