Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Din fakta är inte fakta.
Det är en lite ny variant på att inte klara av att falsifiera. Men egentligen är det bara blind förnekelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Ja men nu är det ju faktiskt så att det finns ett större utbud än efterfrågan.
Ingen (få) köper nyproduktionen.
Priserna har sjunkit några %. Och det är tillräckligt för att nyproduktion skall bli olönsam och då halter den.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Säg fyra villor till salu, varav två nyprod och två befintliga. Två köpare.
Det kan vara giltigt i avfolkningsorter. Men det var det inte tal om här.
Förstod du varför produktionskostnad för nyproduktion är det som sätter prisnivån?
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
"I morgon" är priset 30% lägre och då köper Nisse. Så som jag förklarade ovan.
Du har inte ens försökt förklara.
Var framgår det varför inte Fia fortfarande betalar mer än Nisse?
Det är som om du inte kan ta in frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Åter, så som jag förklarade ovan.
Nej. Du har inte ens försökt förklara.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Bostadsmarknaden i city (och överallt) fylls på underifrån fram tills att någon gör en exit eller kolar. Det blir en tom lägenhet som måste absorberas från någon underifrån. Unga ensamhushåll som köper ettor/tvår, unga par som köper ettor/tvåor, barnfamiljer som köper treor/fyror. Och så vidare. Jag tror inte att någon tror att det unga ensamhushållet direkt kliver in och köper en 5:a på Östermalm.
De som köper dyra bostäder har en stor kontantinsats. Och lånar kanske 10-20%.
Och det är svårt för unga.
Ett exempel på de som "fyller på" är en gammal skolkompis. Han sålde villan i en mellanstor stad och köpte en BR på Söder. Han är pensionsmässig så han får inte låna mer än kanske 1 MSEK.
Andra exempel är kollegor som sålt villan och köpt central BR. Samma sak där. Dom har inte stor belåningsgrad.
Sedan skulle jag säga att själva konceptet fyller på är fel. Därför får ni fel i alla år. När ni blandar in fantasifulla ideer så blir logiken fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Det är kanske dags att sluta lyssna på SBAB? Men ja, då får du svar om ett par månader huruvida villapriserna bottnade oktober 2022 eller fortsatte ner.
Ville bara peka på att du hade fel med "alla". Det är bara svag verklighetsförankring
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Många som "köper upp sig i bostadskarriären" går nog inte in med mer än 15-30%. Var tror du att lejonparten av pengarna kommer ifrån? Tidigare bostadsaffärer, möjligtvis börsen (som är -25% i år) osv.
I grunden är det sparande som är kontantinsats. Och för många handlar det om fonder. Och naturligtvis en del som är eget kapital i bostaden. Finns inte så mycket annat det kan vara.
(Ja, för en del unga kan det vara lån av föräldrar).
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Och 15% är redan utraderat för alla som kom in halvåret innan toppen. Om ett år så är ännu fler kontantinsatser utraderade och då kommer det finnas folk som även ligger på minus.
Sist jag tittade så stod prisnivån vid April 2021. Gällde väl villor det. Dvs de som köpt tidigare är på plus.
Det kan inte vara många villor som är köpta efter Apr 2021. 4% kanske?
96% kan gäspa åt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Åter, var tror du pengarna kommer ifrån som fyller upp pyramiden underifrån? Kalle 25 år köper från Stina 30 år som i sin tur köper från Andreas och Johanna 40 år. Köper inte Kalle Stinas lägenhet för lite dyrare än vad hon köpte för så kan hon i sin tur inte köpa vidare.
Återigen. Du blandar in fantasibegrepp.
Notera vidare att vi som äger bostäder går back på stigande priser. Har inte jag förklarat det för dig tidigare.
Vi ska både betala flyttskatt och sedan betala för att den bättre bostaden vi flyttar till är dyrare.
Och allt detta måste komma från vårt sparande.
Och för att det skall vara möjligt så sparar folk. Och pga att sparandet är högt så blir inflationen låg och RB sänker räntan för att få upp velocity. Men det går inte för folk ska ju spara.
Logiken är vattentät och konsistent.
Folk bara blundar för logiken och ägnar sig åt fantasier av mer eller mindre religiös kaliber.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Vad krävs egentligen för att du ska tycka att vi har haft en bostadsbubbla?
Det kräver inslag av spekulation.
Dvs några spekulanter köper bostäder och undanhåller de från marknaden. I syfta att priset skall stiga. Och att andra skall haka på. Och så hoppas dom kunna avyttra bostäderna på toppen, och göra vinst.
Det skulle vara en bubbla. (Min bedömning är att det är svårt att gå i land med det. Prisrörelserna är för långsamma. För GME så går det att hålla på så. Där kan pris explodera på några minuter).
Notera dock att bostäder är en producerad vara så spekulanterna har bara ett år eller så på sig. Sedan kommer produktionen döda deras bubbla. En bostadsbubbla lär inte kunna vara längre än ca 1 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Dvs man flyttar ut till billigare orter, bor i andrahand, bor kvar i sin "lilla" lägenhet osv.
Ser vi något sådant beteende?
Är det inte tvärtom så att priserna i centrum har stigit genom åren. Desto mer centralt desto dyrare.
Fanns tom en karta över Stockholm för några år sedan där bostadspriserna per kvm var utskriven per t-banestation. Och priserna ökade monotont med kortare avstånd till centralen.
Det var folkets preferenser.
Du och andra accepterar inte folkets preferenser. Utan fantiserar ihop en "Bubbla".