Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-11, 18:45
Medlem
Think-Twices avatar
Sitter i detta nu i valet och kvalet och velar,,

Har en investering tomtmark som i fornstora pandemi-dagar värderad till någonstans emellan 8-9 mille.
Med rådande nedgång vill jag sälja för 6,5-7, men nu när mäklarn föreslår annonspris i stil 5,5 mer realistiskt (i och för sig inte så konstigt då hela samhället tänker snåla och inte spendera) ställer jag mig frågan till mig själv om jag är dum i huvudet att ens tänka tanken sälja och hoppas lite för mycket.

Min investering är obelånad och har bara kostnaden i form av fastighetsskatt.
Hur tänker du, ta pengarna och spring eller kan man lugnt sitta ner i båten, marknaden vänder upp igen 2024/25.

Jag vet att det är en omöjlig fråga, kostar som sagt inget att prova försäljning men hur tänker du?
Senast redigerad av Think-Twice 2023-01-11 kl. 18:57.
Citera
2023-01-11, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det är ett industriområde….

Möjligen att industriområdet på andra sidan vägkorsningarna också är en del av Danderyds Rinkeby men det finns gott om bostäder inklusive 6-7-våningshus där. Långt sunkigare än Mörby. Ett långt sämre läge med trafiklarm på knuten.
Citera
2023-01-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-Twice

Har en investering tomtmark som i fornstora pandemi-dagar värderad till någonstans emellan 8-9 mille.
Med rådande nedgång vill jag sälja för 6,5-7, men nu när mäklarn föreslår annonspris i stil 5,5 mer realistiskt (i och för sig inte så konstigt då hela samhället tänker snåla och inte spendera) ställer jag mig frågan till mig själv om jag är du i huvudet att ens tänka tanken sälja och hoppas lite för mycket.

Hur tänker du, ta pengarna och spring eller kan man lugnt sitta ner i båten, marknaden vänder upp igen 2024/25.

Jag vet att det är en omöjlig fråga, kostar som sagt inget att prova försäljning men hur tänker du?
Det är bara att köra klassikern, vänd på det:
Du har 4.4msek likvider (80% av 5.5) du ska placera på något sätt. Och så ser du den där tomten.

Köper du den för dessa 4.4msek? Om du inte kastar dig över den istället för att placera pengarna på annat sätt ska du givetvis acceptera annonspris på 5.5msek.
Citera
2023-01-11, 19:07
Bannlyst
Citat:

Enkelt. Det svider så du vill helst inte sälja. Det är köparens marknad nu, för att konstatera en självklarhet. Affärerna torde gå ned och mäklar-branschen uppleva för dem dåliga tider. Nu väntar många ut varandra och köparna anses vara snåla och säljarna giriga. Mötena mellan köpare och säljare blir naturligt färre.
Citera
2023-01-11, 19:12
Medlem
Citat:

Med rådande nedgång vill jag sälja för 6,5-7, men nu när mäklarn föreslår annonspris i stil 5,5 mer realistiskt (i och för sig inte så konstigt då hela samhället tänker snåla och inte spendera) ställer jag mig frågan till mig själv om jag är dum i huvudet att ens tänka tanken sälja och hoppas lite för mycket.

Råkar sitta i en liknande sits. Jag tänker antagligen bygga. Vet att många snickare har dåligt med jobb just nu, så passar på att pruta ordentligt bara. Går det inte att sälja när man är klar får man hyra ut, då får man åtminstone en inkomst från investeringen.
Citera
2023-01-11, 20:50
Medlem
Upplever mycket "dolda" budgivningar med bank-id nu i de fall det faktiskt kommer bud.

Har även sett i området jag spanar på att objekt som inte såldes i november kommer ut nu igen, fortfarande inga intresserade.

En del sänker sitt utgångspris med 10 eller t.o.m. 20 procent, men ändå kommer inga bud.

Jag tror många säljare börjar känna sig lite stressade nu.
Citera
2023-01-11, 21:23
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är bara att köra klassikern, vänd på det:
Du har 4.4msek likvider (80% av 5.5) du ska placera på något sätt. Och så ser du den där tomten.

Köper du den för dessa 4.4msek? Om du inte kastar dig över den istället för att placera pengarna på annat sätt ska du givetvis acceptera annonspris på 5.5msek.

Då behåller jag markbiten, då området är brist på obebyggda tomter, tack för åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Enkelt. Det svider så du vill helst inte sälja. Det är köparens marknad nu, för att konstatera en självklarhet. Affärerna torde gå ned och mäklar-branschen uppleva för dem dåliga tider. Nu väntar många ut varandra och köparna anses vara snåla och säljarna giriga. Mötena mellan köpare och säljare blir naturligt färre.

Yes, det svider då jag var på g att sälja under 2021, men nu är man där man är och spår i framtiden igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Råkar sitta i en liknande sits. Jag tänker antagligen bygga. Vet att många snickare har dåligt med jobb just nu, så passar på att pruta ordentligt bara. Går det inte att sälja när man är klar får man hyra ut, då får man åtminstone en inkomst från investeringen.

Går i liknande tankebanor med att förädla fastigheten, även om fastighetsmarknaden har fått sig en rejäl smocka så är ju bostadsbristen allt annat än utjämnad.
Citera
2023-01-11, 21:28
Medlem
Tråden handlar ju överlag om gratisluncher och pyramidspel där man ska köpa in sig och sen sälja vidare någon form av paketering dyrare till nästa sucker.

Att faktiskt investera i mark och fastigheter, för den som har intresset av att dedikera livet till det, så är det väl en av de bättre marknader man kan agera i. Speciellt när den dippar.
Citera
2023-01-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Upplever mycket "dolda" budgivningar med bank-id nu i de fall det faktiskt kommer bud.

Har även sett i området jag spanar på att objekt som inte såldes i november kommer ut nu igen, fortfarande inga intresserade.

En del sänker sitt utgångspris med 10 eller t.o.m. 20 procent, men ändå kommer inga bud.

Jag tror många säljare börjar känna sig lite stressade nu.

En klassiker mecklare gör för nollställa räkneverket antal dagar på Hemnet
Va på 3 visningar idag i Bromma / Solna
Det va bara jag och även mecklaren höll med om nu kommer det bli köparnas tid.
Citera
2023-01-11, 21:58
Medlem
Citat:
Tråden handlar ju överlag om gratisluncher och pyramidspel där man ska köpa in sig och sen sälja vidare någon form av paketering dyrare till nästa sucker.

Att faktiskt investera i mark och fastigheter, för den som har intresset av att dedikera livet till det, så är det väl en av de bättre marknader man kan agera i. Speciellt när den dippar.

Jag tror inte de flesta som investerar i mark har så många chanser att köpa på en dippande marknad (det finns helt enkelt inga säljare). De flesta köpen har en väldigt lång tidshorisont och och dess utfall är i stort sett i händerna på kommunens välvilja och fru fortuna.
Citera
2023-01-11, 22:01
Medlem
Citat:

Och jag glömde nämna; ditt inlägg är ju så verklighetsfrånvänt givet den andra smörjan du brukar producera. De som köper tomter och som inte tänkt bygga ett hus för dem själva är ju de som du nämner i ditt första stycke.
Citera
2023-01-11, 22:14
Bannlyst
Citat:

Risken nu är att, om vi krasst bara tittar på prislappen, är att det blir som när man grillar. Man slänger på korven alldeles för tidigt istället för att vänta tills glöden är perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in