Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Bra räkneexempel! Din räntekostnad är NETTO alltså efter skatt, räntekostnaden är egentligen 47000 kr. Med en amortering av 12k på en skuld av 8mkr så tar det 55 ÅR att amortera av, dvs när de dör är det fortsatt beroende av banken.
Men i ditt exempel måste båda i paret ha 60k i månadslön för att ha råd med medelvillan. En familjelön på 120k, hur många procent hushåll har det? 2%? Amorteras i 55 år? Om en får sparken från sitt jobb eller blir sjuk så går de back varje månad och måste låna till räntan?
Finansinspektionen gör årligen en crash-test av svenskarnas belåning, som är bland de största i världen. Vid 7% ränta så måste 10% av svenskarna sälja sitt boende, pengarna räcker inte.
Ditt exempel visar tvärtemot vad du tror hur ohållbart det är med priset 12 mkr utom om man ärvt summan eller har jätte-lön. Det finns inga marginaler. På 55 år. Från ditt exempel kan jag se att du är ung, naiv, har aldrig sett dåliga tider, och jag säger Lycka Till!
Du har ingen koll på att man får avdrag på skatten med räntekostnaderna? Säger en del.
En familj, som väljer att flytta till Danderyd idag och köpa villa har med all säkerhet en sådan lön. Vi pratar alltså om Sveriges finaste område, om det så vore 2% av hushållen idag som har sån lön så skulle det vara bra många fler än vad det finns villor i Danderyd. Så där föll du lite på eget begrepp.
Det är även så att jag tog i från tårna i mitt exempel, och skulle vilja hävda att de flesta som köper villa där faktiskt har ännu bättre marginaler. Men nu använde jag uppgifter från inlägget jag citerade och tog det till sin spets för att påvisa att det även vid ett sådant läge faktiskt går ihop.
Tack för det, skulle nog vilja säga att jag är precis tvärtom mot vad du tror. Och sitter dessutom rätt stabilt i båten.
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Högavlönade och kapitalstarka hushåll ska snarare kunna köpa en villa i t.ex. Danderyd utan att blanda in banken. Men cash buyer finns väl inte ens som begrepp på svenska
Nu får dessa istället bränna av mycket av sitt kapital plus ta ett fett banklån för resten av livet och leva fattigt trots sina höga inkomster.
Det finns, men få är det. Finns ingen ide att köpa cash om man inte måste idag i o med ränteläget och de avdrag man får göra... Skulle till o med vilja säga att det är rent av idiotiskt att göra om man är lite ekonomiskt lagd av sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swedishmetropol
Det är väll ingen mänsklig rättighet att köpa precis där man vill? Köp någon annan stans, ta ett annat jobb osv.
Så du menar att man ska köpa, men välja i ett sämre område då? Där man kanske inte trivs? Bara för att man ska ha marginaler IFALL marknaden går ner?
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Skulle tippa att en minoritet av villorna i Danderyd ens har i närheten av 50% belåningsgrad trots nedgången.
Det denna tråd gör, gång på gång, är att dörutsätta att marknaden består enkom av hushåll som köpte på toppen till 85% belåningsgrad
Skulle vilja hävda detsamma. Mitt exempel togs från inlägget innan bara, enbart för att påvisa att även vid sådana lägen så är det fullt möjligt att få ihop ekonomin.
Men som du säger, folk här är väldigt duktiga på att tänka att samtliga svenskar är lika ekonomiskt handikappade som de själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Du är helt felinformerad. Enligt min länk så tjänar 15% av Danderydsbor (som deklarerar) över 1mkr per år = över 50k i månadslön netto. Det borde röra sig om ca 3000 personer.
https://www.xn--lnguide-exa.se/miljonlon/
Formuleringen på sidan är "av alla deklarerade inkomster" så jag får anta att inkomst av kapital, t.ex aktievinster, ingår i detta belopp.
Jag har bott 30 år i Danderyd.
Och totalt finns det 6400 småhus i Danderyd. Av dessa ägs ca 1900 småhus av seniorer. Dessa får vi anta har köpt för länge sen, alt. gått in med så pass mycket kontanter att lönen är orelevant.
Kvar har vi 4500 småhus. Gissningsvis bor majoriteten av de med dessa inkomster i småhus, och vi kan därmed anta att 2/3 av dessa som deklarerar över 1mkr/år i Danderyd alltså är bosatta i småhus.
Och övriga har gissningsvis köpt hus lååångt innan den prisuppgång som varit senaste 10 åren. Alt. ärvt pengar eller huset.