2023-01-09, 22:16
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Är inte en doktor i fysik men att plast leder och behåller värmen bättre än sten får nån gärna utbilda mig. Men jag håller med SocKontraktet; personligen lägger jag gärna nån eventuell kwh för att slippa en sniken plastmatta.

Lättstädat? Det är väl städerskans problem och inte ditt. Även om det går åt 15 minuter mer.

Är alla ni bubbel-pladdrare födda på 50-talet?

Städerskan bör vara bland det första som ryker när du inte klarar av räntan längre...

Javisst, du är rik och klarar dig alltid...men det finns andra på marknaden...

Nästa problem är att när din fru om du har någon kommer med nästa renoveringsrunda så kommer det bli mycket dyrare än sist. Inte minst därför att finansieringen inte blir lika enkel.
Citera
2023-01-09, 22:27
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormfire
Ett beslut om amorteringsfritt kommer bara förvärra en framtida krasch. Ska vi aldrig amortera eller? Det är väl bättre att priserna lägger sig på en nivå där det är rimligt med amortering - en rimlig månadskostnad för ett boende som inte är 40 - 70% av nettolönen.

Det går ju däremot redan nu att få amorteringsfritt om man har problem, men alla ska ju inte ha det. Det förvärrar både inflation och bostadssituationen.

Helt riktigt. Det är av en anledning som andra länder kräver amorteringar av bostadslån. Jag är övertygad om att amorteringsvillkoren(tillsammans med kreditexpansionen) är en viktig del i varför priserna ökat så mycket.

Om vi insisterar på fortsatta amorteringar kommer priserna snart hamna i ett nytt jämviktsläge med avseende på amortering och räntenivåer. Det är också vad vi ser hända just nu.
Citera
2023-01-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Praktarsel.

Boolis kryddade värdering: 2,57 milj

"Acceptpris" 2,90 milj

Högsta bud (bulvan?) 2,85 milj

Vem i hela bjuder mer än 2,20 milj för det objektet?

Just denne mecklare har figurerat i fulförsäljningar ( fick pengar under borde)till såkallade hobbyrenoverare. Fick byta firma för några år sedan, hans ännu värre sliskiga kollega tog in honom på denna firma…. Kräks när jag ser deras fula nunnor och vidriga haussade lägenhetsannonser
Varje ny lya har ” absolut bästa läget i Bromma”
Citera
2023-01-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Städerskan bör vara bland det första som ryker när du inte klarar av räntan längre...

Nästa problem är att när din fru om du har någon kommer med nästa renoveringsrunda så kommer det bli mycket dyrare än sist. Inte minst därför att finansieringen inte blir lika enkel.

Inte då. Då säger jag var till min fiktiva fruga att det är plastmatta som gäller nu enligt Flashback.
Senast redigerad av Barf 2023-01-09 kl. 22:42. Anledning: Felstavning
Citera
2023-01-09, 22:47
Medlem
Citat:

Och jag vill även har det sagt att städerskan är det sista som ryker i huset. Hellre hemlös med städ än inget städ alls. Du borde prova det så kanske blir du på bättre humör.

Men du tangerar nån slags poäng där; är nog många just nu som städar hemmet själva. Vidrigt jag vet; men om det behövs för kalkylen så visst ….
Citera
2023-01-09, 23:03
Medlem
Lavas avatar
"Stiger boräntan till 6 procent kommer hälften av alla unga inte ha råd att bo kvar.

Det visar en Ipsos undersökning som genomförts under november och december 2022 på uppdrag av Danske Bank. I den svarar nästan hälften av alla unga vuxna mellan 18 till 24 år nej eller att de är osäkra på om de kan bo kvar i sin bostad om bolåneräntan skulle höjas till 6 procent.

– Jag tycker det är lite alarmerande att den kalkylränta på mellan 6 och 7,5 procent som bankerna räknat på att man ska klara har setts som en ”hittepå”− ränta , säger Jennie Sandén, privatekonom på Danske Bank."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/BWG129/borantorna-stiger-da-kan-manga-fa-en-kaftsmall
Citera
2023-01-09, 23:05
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
"Stiger boräntan till 6 procent kommer hälften av alla unga inte ha råd att bo kvar.

Det visar en Ipsos undersökning som genomförts under november och december 2022 på uppdrag av Danske Bank. I den svarar nästan hälften av alla unga vuxna mellan 18 till 24 år nej eller att de är osäkra på om de kan bo kvar i sin bostad om bolåneräntan skulle höjas till 6 procent.

– Jag tycker det är lite alarmerande att den kalkylränta på mellan 6 och 7,5 procent som bankerna räknat på att man ska klara har setts som en ”hittepå”− ränta , säger Jennie Sandén, privatekonom på Danske Bank."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/BWG129/borantorna-stiger-da-kan-manga-fa-en-kaftsmall

Där var den. Jag refererade till den artikeln tidigare men hittade inte den. Det är särskilt illavarslande , och helt trovärdigt, att många låntagare inte inser att det är konsumtionen som måste ner och inte att de ska slippa betala av på lånen.
Citera
2023-01-09, 23:25
Medlem
Citat:
Där var den. Jag refererade till den artikeln tidigare men hittade inte den. Det är särskilt illavarslande , och helt trovärdigt, att många låntagare inte inser att det är konsumtionen som måste ner och inte att de ska slippa betala av på lånen.

Lol, försök övertala en zoomer att de ska betala sina lån istället för att köpa nya iPhones och Lululemontights.

Nej, nu jävlar blir det att lära sig den hårda vägen för de yngre i vårt samhälle. Hard times create strong men.. vilket verkligen behövs i det här landet.
Citera
2023-01-10, 05:49
Medlem
karlsoons avatar
Bostadspriserna är ju inte ens tillbaka på nivån som det låg på innan pandemin,
Citera
2023-01-10, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Litar mer på bankens bedömning. Finns väl hur många som helst inklusive mig själv som säger exempelvis ”en Porsche skulle jag aldrig ha råd med” trots att man har det vilket enbart betyder att man inte vill spendera så mycket pengar på en bil.
Citera
2023-01-10, 06:59
Medlem
Hustillverkaren Obos varslar ytterligare 200 anställda
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hustillverkaren-obos-varslar-ytterligare-200-anstallda
Citera
2023-01-10, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Litar mer på bankens bedömning. Finns väl hur många som helst inklusive mig själv som säger exempelvis ”en Porsche skulle jag aldrig ha råd med” trots att man har det vilket enbart betyder att man inte vill spendera så mycket pengar på en bil.

Dom flesta kommer att ha råd rent tekniskt sett. Däremot kommer mångas privatekonomiska liv att suga hästballe vid ~5% ränta. Kul att betala 25-50% av ett hushålls inkomst i form av en avgift som inte tillför något. Det innan övriga räkningar också.

Men betala kommer folk att kunna göra. Folk i de breda lagren betalade sina räntor 1993 också, även om de kanske i lönndom muttrade "perkele" och det inte var något prat kring fikabordet om graciöst villaliv. Men sådant går över, år 2003 var full rulle igen. Flintastek och lådvin i trädgårdarna, Melody Club på full patte från CD-spelaren och en 40-åriga villaägare som sneglar lite för länge än vad som egentligen är kosher på grannens 15-åriga dotter i snedlugg.

Min poäng är: Folk betalar och håller snattran. Om 10 år är detta glömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in