Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vad pratar du om?

Jag gjorde som du sa, var hittar du negativa siffror för bytesbalans?

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/betalningsbalans-och-utlandsstallning/betalningsbalans-och-utlandsstallning/betalningsbalansen-bop/pong/statistiknyhet/betalningsbalansen-2a-kvartalet-2022/
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, var fick du det där ifrån?
Nästan allt data för året är givet. Dec kan inte ändra särskilt mycket.
De senaste prognoserna från bankerna sprider mellan 3.5% 4.5% av BNP. Det är allt annat än negativ.

Är det samenytt som lurat dig?
Tror jag lyckades summera förändringen (eftersom balansen varit nedåtgående) istället för absoluta siffrorna, my bad
Citera
2023-01-29, 16:10
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Mantrat bland alla lånmissbrukare i marknaden har det senaste decenniet alltid varit att "inte röra räntorna", men nu verkar det som att nästan alla missbrukare slåss mot centralbankerna.
Det skapar en ostabil men samtidigt komisk situation, eftersom FED kommer att vinna den fighten. Det blir lätt.

Poppa popcornen!

Jag hoppas att verkligen att räntorna går upp rejält och konsumtionsmissbrukarna får ett rejält uppvaknande
Citera
2023-01-29, 16:11
Medlem
Citat:
Och vad kom du fram till för belåningsgrad när du läst?
Orkar inte läsa, men du som gissar och slänger ut dig siffror kan läsa på där så slipper du gissa nästa gång. 🙂
Citera
2023-01-29, 16:17
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Vilka? Sossefacken inom LO vill ha 4.4%, i slutändan brukar det bli ca 3/4-delar av det sossarna begärt, d.v.s. 3.3% om det slutar på 3/4-delar av sossebudet. https://arbetet.se/2022/11/01/ny-strid-om-market-vantar-i-avtalsrorelsen-2023/

D.v.s. 1320 kr för en inkomst på 40000 kr. Inte särskilt mycket, men inte kattskit heller eftersom det betyder att du kan lägga nästan en tusenlapp mer per månad i räntekostnader. Sen om det faktiskt har någon effekt återstår att se.
Den tusenlappen har gått åt till ökade mat- och elpriser för länge sen.
Citera
2023-01-29, 17:02
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Den tusenlappen har gått åt till ökade mat- och elpriser för länge sen.

Ja men priserna på mat och el är ju inte högre nu än i december, skillnaden är att nu har du en tusenlapp mer i månaden att röra dig med som du inte hade i december. Den kan du antingen lägga på ännu mer mat eller boendekostnader, eller vad som helst.
Citera
2023-01-29, 17:06
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Försöker du medvetet tolka allt din din "fördel". Givetvis är inte alla bolånetagare belånade till 85% men av de som kom in sent eller har bytt upp sig till dyrare boende i sen tid är många det. Att belåningen i snitt är 30% säger ju inte så mkt. Men som sagt, jag har inget facit - och mkt hänger på vilka åtgärder som görs och inte görs inom finans/räntepolitiken. Det blir väl en räddning igen för alla vettlösa risktagare...

I huvudsak är det personer boende i storstäderna som sitter med över 70% belåning. Ofta ser dessa inga större skäl till att amortera extra, eftersom det ofta handlar om miljonbelopp i lån.

Skillnaden i bopriser är betydligt större mellan stad och landsbygd än skillnaden i lön efter skatt. Alltså måste stadsbon låna betydligt mer. .
Citera
2023-01-29, 17:28
Medlem
BombaMoskvas avatar
Enligt statstelevisionen kommer räntan att stiga med en hel procentenhet pga att riskbanken säljer av värdepapper.
Citat:
Hur stor effekt uppåt på räntan avvecklingen av värdepappersportföljen ger bygger på den erfarenhet man fått från när riks- och centralbanker gjorde det motsatta – köpte värdepapper för att sänka räntan.

Organisationen OECD:s ekonomer har beräknat siffror på effekten. De tror på en ökning, för de längre räntorna, på mellan en halv och nästan en procentenhet i Sverige under de närmaste åren. Även de är osäkra på konsekvenserna. John Hassler delar den osäkra bedömingen:

– Kopplingen mellan de här sakerna och den takt som man säljer av det (värdepappren, reds anm) vet vi inte förrän vi ser det, säger John Hassler.

Spännande, undrar om det eldar på boprisrallyt ?
Citera
2023-01-29, 17:36
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Ja men priserna på mat och el är ju inte högre nu än i december, skillnaden är att nu har du en tusenlapp mer i månaden att röra dig med som du inte hade i december. Den kan du antingen lägga på ännu mer mat eller boendekostnader, eller vad som helst.
Och december var en månad med överflöd? Det är fortfarande mycket sämre än förra december så även om det är något varmare efter lönehöjningen än när man blev iputtad i isvaken i höstas så är det en bra bit kvar till "normala" förhållanden igen.
Citera
2023-01-29, 17:42
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Och december var en månad med överflöd? Det är fortfarande mycket sämre än förra december så även om det är något varmare efter lönehöjningen än när man blev iputtad i isvaken i höstas så är det en bra bit kvar till "normala" förhållanden igen.

Mitt fetade, vad menar du med "normala" förhållanden ?
Avser du återgång till all-time high priser eller ränteläge eller vad ?
Visheten säger att det är minst -20 ytterligare från dags dato. Fel ja kanske men det kan jag leva med.
Citera
2023-01-29, 17:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Mitt fetade, vad menar du med "normala" förhållanden ?
Avser du återgång till all-time high priser eller ränteläge eller vad ?
Visheten säger att det är minst -20 ytterligare från dags dato. Fel ja kanske men det kan jag leva med.
Jag syftade på disponibel inkomst.
Vad som är normalt på bostadsmarknaden vågar jag inte ha någon precis åsikt om.
Citera
2023-01-29, 18:32
Medlem
Citat:
Belåningsgraden för privatbostäder är inte några 85%.

Här gör du det felet som flanders lyfta fram. Dvs att så många här tror att alla som äger bostäder har 85% belåning. (Och den del tror tom att det är mer).

Tittar man på de BR och fastigheter som hushållen äger, och deras skulder så ligger belåningen på 30% (eller något därikring. Kommer inte ihåg exakt. Men det står i ett tidigare inlägg av mig). Då kommer dock t ex skogsfastigheter med. Så det är inte bara bostadsfastigheter.

Så du kan ju räkna med 30% för hushållen och kanske 50% för Fastighetsbolagen.
Till det kommer att hushållen har mycket bättre möjligheter att anpassa kostymen är Fastighetsbolagen.
Som jag har pekat på tidigare så bara den lilla åtgärden att ta matlåda till jobbet istf att äta på restaurang "sänker" ränteutgifterna rejält. (Och då har bubbelpratarna fått psykbryt av att jag skrivit det).
Så kul att du fortfarande har luft nu när det som aldrig kunde ske har skett.

Lågkonjunkturen har inte ens träffat Sverige och vad är vi hittills ned från ATH? 🤗
Citera
2023-01-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
I huvudsak är det personer boende i storstäderna som sitter med över 70% belåning. Ofta ser dessa inga större skäl till att amortera extra, eftersom det ofta handlar om miljonbelopp i lån.

Skillnaden i bopriser är betydligt större mellan stad och landsbygd än skillnaden i lön efter skatt. Alltså måste stadsbon låna betydligt mer. .

Ja självklart och det är ju också i storstäderna (framförallt Stockholm) som den stora volymen lån totalt sett finns. Det skulle vara kul att se antalet bolån över 10mkr, beviljade pga av hög inkomst - känns väldigt riskfyllt och jag tror att det finns många sådana hushåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in