2023-01-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Hyrestorskarna tror att vanligt folk som tjänar 25-35k/månaden köper villor för 10-15msek.

Ja wtf är detta för uppochnervärld…? Jag och frugan har typ 65k netto gemensamt och det räcker inte ens till en större lägenhet i Mörby som ju är det sunkigaste området i hela Danderyd
Citera
2023-01-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Gen X, Millenials och Gen Z kommer hamna på gatan eller hos mami. Det är kul. Sen behövs det bara svält och en massa sjukdomar, det förtjänar kräken. Jag brukade vara anti Bill Gates, men ju mer jag tänker på det så inser jag att han har haft rätt om befolkningen och att den måste utrotas! Support Bill Gates och depopulation!

Jag är gen x men håller givetvis med. Jag är dock ett undantag eftersom jag sparar typ 90% av mitt överskott när alla fasta utgifter är betalda. Vet ingen annan i min åldersgrupp som gör detsamma. Hoppas verkligen detta går helt åt helvete så vi rebootar Sverige. Lägenheter kommer att finnas framöver när alla idioter som vaxxade sig dör av ett kollapsande hjärta.
Citera
2023-01-10, 15:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
Säga vad man vill om priset på själva bostadsrätterna men äldre föreningar är ju snuskigt starka jämfört med förr.

Bara några få tusen i lån per kvm och avgifter på vadå, 600 kr/kvm/år?

Visst kanske det blir problem i nyare föreningar där medlemmarna inte ens kan betala avgiften men det breda beståndet står starkt.
Det är noll-räntorna som förskjutit/förstört värderingar av bostadsrätter. Med nästan noll i ränta (min förening har 0.7%) så kostar en högbelånad BRF samma som en lågbelånad oavsett lån. Det struntade jag i när jag köpte BR, jag kollade noga balansräkningen och lånet storlek, måste vara minst "A+" på hemnet. De sämsta föreningar jag sett, alla nyskapade 2016-2022, kommer att få fördubbla sina månadsavgifter när de nästa gång lägger om lånen från 1 till 5-7% ränta. I värsta fall blir en sådan lägenhet värdelös, man kan ju hyra en nybyggd 3:a för kanske 12000 kr så varför köpa en BR som kostar 12000 i månadsavgift.

Senast detta inträffade var i början på 1990-talet när bostadslåneräntan var 10-15%. Det fanns då helt nya BR-radhus i t.ex Täby som man fick gratis. Månadsavgiften var för hög.
Citera
2023-01-10, 15:33
Medlem
Jag håller lite koll på ett område i södra Sverige. Det är totalstopp i det att inga affärer genomförs. Villaområde där villorna nu legat ute sen september. I vissa fall har man sänkt 5% men det räcker inte för affär. Billigaste villan 3,3 miljoner och dyraste ligger ute på ca 15 miljoner. De flesta ligger kring 5 miljoner. Oklart vad som ska lösa denna proppen. Svettigt för mäklarna iallafall då de behöver omsättning.

Otroligt intressant att följa!
Citera
2023-01-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
Säga vad man vill om priset på själva bostadsrätterna men äldre föreningar är ju snuskigt starka jämfört med förr.

Bara några få tusen i lån per kvm och avgifter på vadå, 600 kr/kvm/år?

Visst kanske det blir problem i nyare föreningar där medlemmarna inte ens kan betala avgiften men det breda beståndet står starkt.
Det finns bostadsrättsföreningar i innerstan som är svinrika. Men det blir ju inte så intressanta anekdoter.
Citera
2023-01-10, 16:30
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bra räkneexempel! Din räntekostnad är NETTO alltså efter skatt, räntekostnaden är egentligen 47000 kr. Med en amortering av 12k på en skuld av 8mkr så tar det 55 ÅR att amortera av, dvs när de dör är det fortsatt beroende av banken.

Då medelpriset för villa i Danderyd väl är 10 mkr så gäller dina siffror de flesta hus där. Jag är född och uppväxt i Danderyd, de flesta av mina kompisar hade vanliga föräldrar, min bästa kompis t.ex en hemmafru och en lektor på universitetet. De hade sjöutsikt från sin stora villa. Gick hur bra som helst med deras ekonomi på 1970-talet.

Men i ditt exempel måste båda i paret ha 60k i månadslön för att ha råd med medelvillan. En familjelön på 120k, hur många procent hushåll har det? 2%? Amorteras i 55 år? Om en får sparken från sitt jobb eller blir sjuk så går de back varje månad och måste låna till räntan?

Finansinspektionen gör årligen en crash-test av svenskarnas belåning, som är bland de största i världen. Vid 7% ränta så måste 10% av svenskarna sälja sitt boende, pengarna räcker inte.

Ditt exempel visar tvärtemot vad du tror hur ohållbart det är med priset 12 mkr utom om man ärvt summan eller har jätte-lön. Det finns inga marginaler. På 55 år. Från ditt exempel kan jag se att du är ung, naiv, har aldrig sett dåliga tider, och jag säger Lycka Till!
Nu stirrar du dig väl lite blind på löner och tar inte i anspråk utdelningar i egna bolag eller vinster på börsen. Fråga flanders, han vet.
Citera
2023-01-10, 16:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Har en polare som var ute 2014 o kikade lägenhet men valde att avvakta just för att han o hans far trodde att "marknaden ligger för högt och väntar man kommer den gå ner massor".... Han sitter idag utan lägenhet och har stora svårigheter att ta sig in på marknaden.
Dom hade kanske läst bubbeltråden här på Flashback då. Och trodde på bubbelpladdrarna där.

2014 eller kanske hellre 2013 var ganska optimalt för köp. Då hade marknaden i stort sett stått still sedan 2007.
Då ca 2013 återkom optimism och börsen steg och kontantinsatserna växte. Och då kunde och ville folk betala mer för en hygglig bostad och adress.
Citera
2023-01-10, 16:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Högavlönade och kapitalstarka hushåll ska snarare kunna köpa en villa i t.ex. Danderyd utan att blanda in banken. Men cash buyer finns väl inte ens som begrepp på svenska

Nu får dessa istället bränna av mycket av sitt kapital plus ta ett fett banklån för resten av livet och leva fattigt trots sina höga inkomster.
När mina föräldrar byggde hus på 50-talet så belånade dom sig hårdare än vad folk gör idag. Naturligtvis. Hur skulle folk på den tiden kunna få ihop till kostnaderna för ett hus?
Citera
2023-01-10, 16:40
Medlem
Citat:
Det är noll-räntorna som förskjutit/förstört värderingar av bostadsrätter. Med nästan noll i ränta (min förening har 0.7%) så kostar en högbelånad BRF samma som en lågbelånad oavsett lån. Det struntade jag i när jag köpte BR, jag kollade noga balansräkningen och lånet storlek, måste vara minst "A+" på hemnet. De sämsta föreningar jag sett, alla nyskapade 2016-2022, kommer att få fördubbla sina månadsavgifter när de nästa gång lägger om lånen från 1 till 5-7% ränta. I värsta fall blir en sådan lägenhet värdelös, man kan ju hyra en nybyggd 3:a för kanske 12000 kr så varför köpa en BR som kostar 12000 i månadsavgift.

Senast detta inträffade var i början på 1990-talet när bostadslåneräntan var 10-15%. Det fanns då helt nya BR-radhus i t.ex Täby som man fick gratis. Månadsavgiften var för hög.

Det där tror jag många tyvärr sket i att tänka på, eller bara ignorerade. Folk stirrar sig blint på den höga räntan, men inte på den potentiellt höga månadsavgiften.

Rent ekonomiskt tror jag INTE att många bostadsrättsföreningar kommer att höja månadsavgiften särskilt mycket. Det är lättare att ta av det egna kapitalet och hoppas att vinden vänder, alternativt sälja av sin lägenhet fort som fan för att komma bort från föreningen ifråga. Alternativt sälja av en hyresrätt som föreningen sitter på, om de har.

Rent allmänt så är det en chock. Och förvirring. Riksbanken har räntan för lite pga ängslighet. Köparna och säljarna möts inte.

Bland det sjukaste som finns i svensk bostadsmarknad är en dopad marknad och avsaknad skambud. När I helvete blev konsensus att "priserna kommer att gå upp?". När vi pratar försäljning av begagnade bilar så är prutning nästan kutym numera. Att en bil minskar i värde med tiden är allmän knowledge. Men att en lägenhet ökar i värde utan några som helst renoveringar?

Jag vill argumentera att den svenska mentaliteten är anledningen till de höga bostadspriserna. Vi har sedan flera år tillbaka haft massvis med lägenheter till salu. Men då vi "kommit överens" (vi älskar konsensus, medvetet som omedvetet) om att priserna kommer att gå upp har köparna gått in med inställningen att jag köper och säljer dyrare. Då vi svenskar generellt inte tycker om att avvika från normen anses skambud som "lite skämmigt". Vi är snarare lättlurade och dåliga på att pruta.

Den dagen vi blir mer predatoriska och budar så lågt som möjligt så kmr marknaden att krascha rejält. Men eftersom allmän konsensus lite grann är "äsch visst faller priserna, men snart vänder det" så är det den höga månadsavgiften och bolåneräntan som får oss på fall. Och även då kommer folk skämmas för att buda för lågt. Nu väljer folk inte att buda alls istället för att komma med ett skambud.
Senast redigerad av jens-hedenstedt 2023-01-10 kl. 17:08.
Citera
2023-01-10, 16:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nu så har budgivningen kommit igång på det radhus jag tänkte följa som referensobjekt. Ett snarlikt radhus såldes på toppen 2021 för 6,5 milj, budgivningen ligger på 5,4 milj.
Skicket är nästan identiskt med renoveringsbehov för badrum och tvättstuga samt småfix, har inte varit på visning men sett bilderna.
Läget något bättre för detta, står sig budet så har tappet varit 1,1 milj och då är vi inte igenom räntehöjningarna och elkrisen ännu.
Jag trodde nog att det skulle stå emot lite bättre, men det kanske kommer fler intressenter.
Citera
2023-01-10, 16:54
Medlem
Citat:
Bra räkneexempel! Din räntekostnad är NETTO alltså efter skatt, räntekostnaden är egentligen 47000 kr. Med en amortering av 12k på en skuld av 8mkr så tar det 55 ÅR att amortera av, dvs när de dör är det fortsatt beroende av banken.

Då medelpriset för villa i Danderyd väl är 10 mkr så gäller dina siffror de flesta hus där. Jag är född och uppväxt i Danderyd, de flesta av mina kompisar hade vanliga föräldrar, min bästa kompis t.ex en hemmafru och en lektor på universitetet. De hade sjöutsikt från sin stora villa. Gick hur bra som helst med deras ekonomi på 1970-talet.

Men i ditt exempel måste båda i paret ha 60k i månadslön för att ha råd med medelvillan. En familjelön på 120k, hur många procent hushåll har det? 2%? Amorteras i 55 år? Om en får sparken från sitt jobb eller blir sjuk så går de back varje månad och måste låna till räntan?

Finansinspektionen gör årligen en crash-test av svenskarnas belåning, som är bland de största i världen. Vid 7% ränta så måste 10% av svenskarna sälja sitt boende, pengarna räcker inte.

Ditt exempel visar tvärtemot vad du tror hur ohållbart det är med priset 12 mkr utom om man ärvt summan eller har jätte-lön. Det finns inga marginaler. På 55 år. Från ditt exempel kan jag se att du är ung, naiv, har aldrig sett dåliga tider, och jag säger Lycka Till!

Dock är ju lönerna i exemplet låga. Skillnaden mellan lektor och finans/IT-jobb är ju stor. Dom flesta har nog 150k netto i månaden som familj eller 2-4M i årsinkomst inkl. olika earn-outs, ISK och liknande.
Citera
2023-01-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Klart det finns hyresrätter med mkt kortare inflyttningsdatum. Men inte om du mååååste bo just i en attraktiv stad.

Folk har en tendens att bo där det finns jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in