Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det är noll-räntorna som förskjutit/förstört värderingar av bostadsrätter. Med nästan noll i ränta (min förening har 0.7%) så kostar en högbelånad BRF samma som en lågbelånad oavsett lån. Det struntade jag i när jag köpte BR, jag kollade noga balansräkningen och lånet storlek, måste vara minst "A+" på hemnet. De sämsta föreningar jag sett, alla nyskapade 2016-2022, kommer att få fördubbla sina månadsavgifter när de nästa gång lägger om lånen från 1 till 5-7% ränta. I värsta fall blir en sådan lägenhet värdelös, man kan ju hyra en nybyggd 3:a för kanske 12000 kr så varför köpa en BR som kostar 12000 i månadsavgift.
Senast detta inträffade var i början på 1990-talet när bostadslåneräntan var 10-15%. Det fanns då helt nya BR-radhus i t.ex Täby som man fick gratis. Månadsavgiften var för hög.
Det där tror jag många tyvärr sket i att tänka på, eller bara ignorerade. Folk stirrar sig blint på den höga räntan, men inte på den potentiellt höga månadsavgiften.
Rent ekonomiskt tror jag INTE att många bostadsrättsföreningar kommer att höja månadsavgiften särskilt mycket. Det är lättare att ta av det egna kapitalet och hoppas att vinden vänder, alternativt sälja av sin lägenhet fort som fan för att komma bort från föreningen ifråga. Alternativt sälja av en hyresrätt som föreningen sitter på, om de har.
Rent allmänt så är det en chock. Och förvirring. Riksbanken har räntan för lite pga ängslighet. Köparna och säljarna möts inte.
Bland det sjukaste som finns i svensk bostadsmarknad är en dopad marknad och avsaknad skambud. När I helvete blev konsensus att "priserna kommer att gå upp?". När vi pratar försäljning av begagnade bilar så är prutning nästan kutym numera. Att en bil minskar i värde med tiden är allmän knowledge. Men att en lägenhet ökar i värde utan några som helst renoveringar?
Jag vill argumentera att den svenska mentaliteten är anledningen till de höga bostadspriserna. Vi har sedan flera år tillbaka haft massvis med lägenheter till salu. Men då vi "kommit överens" (vi älskar konsensus, medvetet som omedvetet) om att priserna kommer att gå upp har köparna gått in med inställningen att jag köper och säljer dyrare. Då vi svenskar generellt inte tycker om att avvika från normen anses skambud som "lite skämmigt". Vi är snarare lättlurade och dåliga på att pruta.
Den dagen vi blir mer predatoriska och budar så lågt som möjligt så kmr marknaden att krascha rejält. Men eftersom allmän konsensus lite grann är "äsch visst faller priserna, men snart vänder det" så är det den höga månadsavgiften och bolåneräntan som får oss på fall. Och även då kommer folk skämmas för att buda för lågt. Nu väljer folk inte att buda alls istället för att komma med ett skambud.