Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag är också intresserad av presskonferensen och information om huruvida den direktsändes i tv eller radio. MOPspanaren refererar:
1 mars 12:00
Hans Holmér
"Vi har en bild av en gärningsman som jag gärna vill föra ut till er och till allmänheten.
Det är följande uppgifter:
Det är en man, han är 30 – 45 år, han har mörkt hår, han är 170 – 180 centimeter lång, han har varit iklädd mörka kläder,
troligen så rör det sig om en mellanblå täckjacka och mörka byxor.
Det är också troligen så att han hade en keps på huvudet, en keps med såna här öronlappar uppknutna uppe på skulten."
Det är möjligt att det cirkulerade signalementsuppgifter som träffade SE tydligt. Jag har dock inte sett dem och tycker inte heller att sådana finns i MOPspanarens lista.
Angående det som står i SvD så var väl SE inte i fyrtioårsåldern, inte kraftigt byggd(?), bar inte blå täckjacka och gav inte ett buffligt intryck? Men några detaljer träffar honom. Och nojighet är ju inte otrolig hos GM.
Han ser väl i och för sig inte ut som 52 när han springer med ryggtavlan till. HO, en av de som faktiskt såg honom den aktuella kvällen, menar på att han hade:
1. "
mörkblå jacka [...] trekvartslång [...] ingen modern täckjacka [...] en lite äldre sådan där
gubbmodell".
2. "en gammal ordinär kepsmodell [...] Gråaktig. [...]
öronlappar, som man binder ovanpå".
ALG minns något liknande:
1. "en duffel [...] som man knäpper här med sådana där konstiga knappar" [jämför AD: ulster, med knappar i dubbla rader]. Tillägg: "svart eller
mörkblå".
2. "en keps också, en rutig [...]
Med öronlappar? Ja, såna där man viker upp." Tillägg: "en beige eller brunfärgad huvudbonad med
öronlappar som knäpps över huvudet."
Så båda väktarna drar sig till minnes, om än med viss osäkerhet, ett blått plagg på överkroppen, samt en keps med öronlappar knäppta över huvudet" [jämför AD: Sherlock Holmes-hatt]. Ganska anmärkningsvärt, jämfört med signalementet på den första presskonferensen.
Åtminstone värt att syna i sömmarna!
Det kan vara på grund av dessa plaggs nämnande som SE blev skakad över presskonferensen, och kastade sig på luren för att ändra färgen till mörk och svart, och senare råka "ta bort" öronlapparna på sin keps.