Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-29, 09:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte om han skulle äta och dricka nåt, eller kanske köpa lite lektyr att läsa under bussfärden.

Vad fanns det för nåt som var öppet på den tiden? Fanns något motsvarande Pressbyrån?

Har du tidtabellerna för buss 690 och 691?

Det kanske bara är jag, men jag har lite svårt för detta spekulerande om eventuell resväg/resmedel.

Jag menar, människor är inte robotar. De väljer inte alltid den mest effektiva och logiska resvägen.
Jag personligen åker alltid buss hem efter arbete oavsett tid på dygnet.
Ja, det tar ca 15-20 min längre, men jag slipper ett byte samt trängsel vid Slussen.
Det är värt att offra 15 min för lite lugn och ro. Jag kan sitta där bak, läsa en bok och lyssna på musik.

Det känns helt omöjligt att komma fram till hur just Engström resonerade där.
Kanske var det värt att ta en stänkare på vägen för att ta natbussen om han föredrog det?
Kanske vill ha han komma hem så snabbt som möjligt och valde då tuben när den gick?

För mig känns det lite som en "dead end" att spekulera i gällande hur just han resonerade.

Och vad ME säger tar jag tyvärr med en enorm nypa salt.
Det är samma person som (enligt henne själv) inte kände till att han har varit i media någon gång eller har vittnat i TR+HR. Min tilltro där är väldigt trasig.
Citera
2022-11-29, 09:43
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det kanske bara är jag, men jag har lite svårt för detta spekulerande om eventuell resväg/resmedel.

Jag menar, människor är inte robotar. De väljer inte alltid den mest effektiva och logiska resvägen.
Ja, det tar ca 15-20 min längre, men jag slipper ett byte samt trängsel vid Slussen.
Det är värt att offra 15 min för lite lugn och ro. Jag kan sitta där bak, läsa en bok och lyssna på musik.

Kanske var det värt att ta en stänkare på vägen för att ta natbussen om han föredrog det?
Kanske vill ha han komma hem så snabbt som möjligt och valde då tuben när den gick?

För mig känns det lite som en "dead end" att spekulera i gällande hur just han resonerade.

Och vad ME säger tar jag tyvärr med en enorm nypa salt.
Det är samma person som (enligt henne själv) inte kände till att han har varit i media någon gång eller har vittnat i TR+HR. Min tilltro där är väldigt trasig.

Kan bara hålla med. Hela Engström spåret känns som en "dead end". Ingenting har framkommit som pekar på Engström. Varken före under eller efter själva mordet. Inte heller har det framkommit minsta lilla i hans liv, före under eller efter mordet, som pekar på honom som en mördare. Ingenting.

Vad gör jag här (det undrar jag också)
Senast redigerad av niokilometer 2022-11-29 kl. 10:14.
Citera
2022-11-29, 11:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

För varje "utomstående", inbillar jag mig, är det självklart att en person som lämnar sin arbetsplats en sen kväll med orden att denne ska gå till tunnelbanan för att åka hem, i rätt tid för att passa den sista avgången och med samma marginal till tåget som han brukar, sannolikt är på väg till just tunnelbanan för att åka hem med sista avgången.

Nu har ju moppandet ett annat funktionssätt, som jag tjatar om - allt som är möjligt är lika troligt och det går inte att säga någonting om någonting.

Och det är ju riktigt att det inte går att utesluta att den som lämnar i tid för sista tåget egentligen ska ut och frysa på stan (som han är skräckslagen inför och därför medför tung beväpning) i en timme för möjligheten att vederfaras nattbussens balsamiska svängar.

(Lite kan man väl få raljera)

Men det är det krångliga och mer långtgående antagandet, vilket innebär att det kräver goda skäl.
Citera
2022-11-29, 11:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Kan bara hålla med. Hela Engström spåret känns som en "dead end". Ingenting har framkommit som pekar på Engström. Varken före under eller efter själva mordet. Inte heller har det framkommit minsta lilla i hans liv, före under eller efter mordet, som pekar på honom som en mördare. Ingenting.

Vad gör jag här (det undrar jag också)

Du är inte den ende som undrar. Har på känn att dina krafter skulle passa bättre i en annan tråd.

En hel del har dessvärre framkommit som skulle kunna tala för Skandiamannen som om inte GM, så i alla fall misstänkt:

Allt detta övertidsarbete
Lögnen om att han inte var ut på kvällen
Utstämplingstiden
Tensonmannen
Observationen av LJ
Signalementet: AD:s, LJ:s och YN:s observationer
Observationer vid Snickarbacken
Tveksamheterna kring samtalet med LP, HLR, språngmarschen och det AB, KJ och ev AD sa
Diskepanserna med det han själv sa i förhör och det personalen på Skandia sa
Ålandskvinnans misstankar
PH:s misstankar
Linders misstankar
Det svaga avfärdandet
Anérs misstankar
Proletärens misstankar
TP:s misstankar
KP:s misstankar

Und so weiter ...

Om ni hade haft en enda punkt av alla dessa på någon annan, så hade ni gått i spinn.

Men allt, när det gäller SE, är tydligen tolkningar, fri fantasi och hittepå.
Citera
2022-11-29, 12:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
För varje "utomstående", inbillar jag mig, är det självklart att en person som lämnar sin arbetsplats en sen kväll med orden att denne ska gå till tunnelbanan för att åka hem, i rätt tid för att passa den sista avgången och med samma marginal till tåget som han brukar, sannolikt är på väg till just tunnelbanan för att åka hem med sista avgången.

Nu har ju moppandet ett annat funktionssätt, som jag tjatar om - allt som är möjligt är lika troligt och det går inte att säga någonting om någonting.

Och det är ju riktigt att det inte går att utesluta att den som lämnar i tid för sista tåget egentligen ska ut och frysa på stan (som han är skräckslagen inför och därför medför tung beväpning) i en timme för möjligheten att vederfaras nattbussens balsamiska svängar.

(Lite kan man väl få raljera)

Men det är det krångliga och mer långtgående antagandet, vilket innebär att det kräver goda skäl.

Självklart är inte allt som är möjligt lika troligt!

Och jag säger inte att Engström gick norrut.
Jag säger bara att jag personligen kan inte 36 år senare känna mig säker på att han gick söderut.
Det är ingen absolut konstant jag utgår ifrån.

Det är ju inte direkt så att händelseförloppet 23:15 - 23:40 inte kommer med en hel del frågetecken Oavsett om man vill bygga hypotes om honom som GM eller vittne.

Han säger väl själv i förhör att han gick direkt ut och söderut utan något direkt samtal med väktarna? Det är ca 50 m till mordplatsen. Vad gjorde han isåfall under tiden innan skotten? Även om vi ger honom 23:20 så är det ca 1,5 min kvar (har RB rätt är det 2,5 min). Hur lång tid tar det för en stressad person att gå 50 m? Inte 1,5/2,5 min iaf.

Eller ska vi behöva utgå ifrån att RB hade fel med 23:19 och att det egentligen var 23:20 och att Engström mindes fel/ljög gällande samtalet med väktarna för att få ihop händelseförloppet?

I min värld kommer söderut med precis lika många problem som med norrut.
Citera
2022-11-29, 12:20
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ålandskvinnans misstankar
PH:s misstankar
Linders misstankar
Anérs misstankar
Proletärens misstankar

Om ni hade haft en enda punkt av alla dessa på någon annan, så hade ni gått i spinn.

Jag vet inte om jag ingår i "ni", men gå i spinn över varje person som misstänkts av någon? Det hade varit ansträngande.

Citat:
Men allt, när det gäller SE, är tydligen tolkningar, fri fantasi och hittepå.

Mitt stora problem med SE-saken är inte misstanken, utan hur det utifrån den konstrueras en SE-GM-anpassad verklighet. Postmordernism.
Citera
2022-11-29, 13:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte om jag ingår i "ni", men gå i spinn över varje person som misstänkts av någon? Det hade varit ansträngande.

Mitt stora problem med SE-saken är inte misstanken, utan hur det utifrån den konstrueras en SE-GM-anpassad verklighet. Postmordernism.

Haha. Då tror jag mer på Foucaults teori (?) att tänkandet är fast i diverse diskurser.

Enligt diskursen 1986 var det nästan otänkbart att en GM skulle kunna vara en person som SE.

Nu över 30 år senare har vi sett och analyserat mycket mer, och saker och ting är inte alltid så uppenbara.

Postmodernism ifrågasätter om det finns några objektiva värden, men utredningen på senare år har gått tillbaka för att titta på just grundläggande fakta. Och det är där som SE/GM kliver fram som misstänkt. Snarare en slags anti-postmodernism, i så fall. Back to basics!

Men inslaget har alltid funnits där:

Ålandskvinnan pratade om en person som var lik SE och som använde hans namn vid en reservation.

PH reagerade på konstigheter på arbetsplatsen, och Skandiamannens beteende.

Linder uppfattade att mannen som sprang på David Bagares gata var SE.

Anér hörde sig för och konstaterade att SE inte var vid mordplatsen efter skotten, och alltså ljög.

TP rotade fram kopplingen till vapensamlaren?

KP tittade på de initiala förhören, grävde djupare, och slog fast det med den gula linjen.

Motståndet mot SE-teorin tror jag mer handlar om att folk har levt med denna spänning i 36 år, och inte kan tänka sig en tillvaro där mordet faktiskt är löst. MOP är deras trygga snuttefilt i tillvaron.
Citera
2022-11-29, 13:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Har läst din hypotes.

1. Varför inte redovisa besöket på Bohemia?

2. Om Ambulansen kom när Poliserna springer iväg. Varför redovisar han inget om Ambulansen.

3. Hur kunde han bli så medtagen att han inte kunde ta hand om sig själv om han bara stod bredvid?

1. Enligt "Den osannolika mördaren" så ville SE gärna stå i centrum. Att redovisa att han blev chockad direkt efter mordet och handlingsförlamad och gick in och lugnade nerverna några minuter på Bohemia som vittnena berättar om skulle placera honom betydligt utanför det rampljus han sökte sig till. Att han inte berättar om Bohemia är inte konstigt. Han väljer också att inte pussla in något om ambulansmännens åtgärder på mordplatsen i sin berättelse för att hålla dörren öppen för att vid ett senare skede kunna berätta om besöket på Bohemia, men så långt kom aldrig polisens efterforskningar efter Bohemiamannen SE.

2. SEs uppmärksamhet riktade sig in i gränden. Ambulansen använde så vitt jag kan bedöma varken blåljus eller siren utan vinkades ljudlöst in på platsen. Detta kan ha hänt bakom SEs rygg samtidigt som han påbörjade sitt efterföljande av poliserna. Att SE inte ser ambulansen på platsen beror kanske på att han inte tittade bakåt helt enkelt.

3. Enligt förhör med de som kände SE var han lite feg och att se en människa förblöda på trottoaren kunde säkert leda till en chock. Ett annat vittne på platsen blev så illa berörd att hon spydde på mordplatsen. Vi laborerar här med ca 3 min så chocken hade börjat verka på SE när poliserna kom till platsen och är inte heller detta speciellt konstigt.

Reflexion:

Jag håller också för troligt att SE "uppfann" historien om att han tittade på sin mörka urtavla då han insåg att utredarna redan förstått att han kom fram lite sent till mordplatsen. SE kanske kände sig bekväm med den här "lögnen" då hans urtavla helt sanningsenligt var svart och det kunde hålla honom kvar lite i rampljuset. Väktarna på Skandia var ju inte ens förhörda då SEs urtavla introducerades i PU.

Det blir inte mycket pussel kvar att lägga om SEs roll i mordet om han också är Bohemiamannen.

(Läs mer om hypotesen SE som Bohemiamannen i mitt inlägg här:https://www.flashback.org/t1945059p3380)
Citera
2022-11-29, 13:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag har inte rört ihop något. Men du raljerar bara över hypotesen att SE är GM och tilläggshypotesen att han kanske hade koppling till SB. Kanske var båda med. Det ena utesluter inte de andra.

Som Ålandskvinnan formulerade teorin om SE som mördaren efter noggranna mediaanalyser så samarbetade SE med EAP. PH på Skandia kopplar också SE till EAP, uppenbarligen via skvaller från PU själva som läser innantill ur Ålandskvinnans brev.

SB verkar göra entré via Minell på Proletären. Se de absolut första inläggen i denna tråd hur SE genom sin arbetsplats förknippas med all verksamhet som förekommer i kontorskomplexet som spänner över flera kvarter.

När TP börjar cherrypicka för att skriva sin skälmroman om Palmemordet väljer han att redan i förordet skriva att han var övertygad om SE hade kopplingar till SB. Men denna övertygelse får han revidera, men uppenbarligen ändå inte helt mentalt lämna i boken.

Jag ser inte på något sätt att det går att koppla ihop SE med SB och detta har KPs utredning också misslyckats med trots att de dansade efter TPs felstämda pipa i tre års tid utan att hitta dessa kopplingar.

Hur det är med grannens eventuella kopplingar till SB har jag svårt att uttala mig om.
Citera
2022-11-29, 13:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
1. Enligt "Den osannolika mördaren" så ville SE gärna stå i centrum. Att redovisa att han blev chockad direkt efter mordet och handlingsförlamad och gick in och lugnade nerverna några minuter på Bohemia som vittnena berättar om skulle placera honom betydligt utanför det rampljus han sökte sig till. Att han inte berättar om Bohemia är inte konstigt. Han väljer också att inte pussla in något om ambulansmännens åtgärder på mordplatsen i sin berättelse för att hålla dörren öppen för att vid ett senare skede kunna berätta om besöket på Bohemia, men så långt kom aldrig polisens efterforskningar efter Bohemiamannen SE.

2. SEs uppmärksamhet riktade sig in i gränden. Ambulansen använde så vitt jag kan bedöma varken blåljus eller siren utan vinkades ljudlöst in på platsen. Detta kan ha hänt bakom SEs rygg samtidigt som han påbörjade sitt efterföljande av poliserna. Att SE inte ser ambulansen på platsen beror kanske på att han inte tittade bakåt helt enkelt.

3. Enligt förhör med de som kände SE var han lite feg och att se en människa förblöda på trottoaren kunde säkert leda till en chock. Ett annat vittne på platsen blev så illa berörd att hon spydde på mordplatsen. Vi laborerar här med ca 3 min så chocken hade börjat verka på SE när poliserna kom till platsen och är inte heller detta speciellt konstigt.

Reflexion:

Jag håller också för troligt att SE "uppfann" historien om att han tittade på sin mörka urtavla då han insåg att utredarna redan förstått att han kom fram lite sent till mordplatsen. SE kanske kände sig bekväm med den här "lögnen" då hans urtavla helt sanningsenligt var svart och det kunde hålla honom kvar lite i rampljuset. Väktarna på Skandia var ju inte ens förhörda då SEs urtavla introducerades i PU.

Det blir inte mycket pussel kvar att lägga om SEs roll i mordet om han också är Bohemiamannen.

(Läs mer om hypotesen SE som Bohemiamannen i mitt inlägg här:https://www.flashback.org/t1945059p3380)

1. Det är ju inte klarlagt ens vid vilken tid som Bohemia-mannen kom in eller om han var lik SE.

Dessutom framkommer denna uppgift 33 år senare ...

2. Var det inte så att ambulansen visslades in? Blev en del kalabalik när sjukvårdaren klev ur.

Hade ens SE en klocka med mörk urtavla den aktuella kvällen? Eller var den en del i hans påhittade "vittnes-förklädnad"?

Hypotesen om SE som Bohemiamannen är intressant, men tunnare än det mesta i denna tråd.
Citera
2022-11-29, 13:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tror inte du förstår det här med nattbussen. Ja han jobbade över ett antal gånger, ibland flera gånger i veckan. Men vi pratar om nattbussen. Den tog han ju bara när han jobbade fram til kl. 24. Och det hände inte allt för ofta verkar det som. Typ, en gång på fem veckor. Övrig övertid typ till kl. 20,21,22,23 då gick ju tunnelbana/tåg fortfarande. (och nattbussen hade inte börjat gå) Då tog han förstås dessa transporter.

Det hela beror på att de som tror att mordgåtans lösning ligger i om SE kunde tidtabellen på nattbussen utantill eller inte har svårt att separera mellan "sista bussen" och "nattbussen" i exfruns vittnesmål.

"Sista bussen" var den buss SE tog från Mörby centrum när han tog sista tunnelbanan. Detta hade han örnkoll på då han uppger i förhör att han brukar hinna om han lämnar rummet 23.15. Då verkar det ingå en kortare pratstund med väktaren i receptionen eftersom 23.15 är i god tid till sista tunnelbanans avgång från Hötorget. (Denna tidtabell för södergående tåg på grön linje runt mordtimmen finns medtagen i PU.)

Anslutningsbussen från Mörby C slutade att gå då tunnelbanan slutade att gå. Det är således denna buss exfrun kallar "sista bussen".

Att SE lämnade sitt kontorsrum 23.15 talar för att han också pratade med väktarna i nårgra minuter och därför missade själva skotten med några sekunder innan han klev ut på Sveavägen och in i historieböckerna.

"Nattbussen" gick hela natten och det blir svårt att benämna denna busslinje med "sista bussen" även om någon avgång vid 4-5-tiden på morgonen formellt sett kan ha detta epitet. Nattbussen gick direkt från Odenplan till Hägernäs men hade inte på långa vägar börjat att gå då SE lämnade Skandia.
Citera
2022-11-29, 14:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
1. Det är ju inte klarlagt ens vid vilken tid som Bohemia-mannen kom in eller om han var lik SE.

Dessutom framkommer denna uppgift 33 år senare ...

2. Var det inte så att ambulansen visslades in? Blev en del kalabalik när sjukvårdaren klev ur.

Hade ens SE en klocka med mörk urtavla den aktuella kvällen? Eller var den en del i hans påhittade "vittnes-förklädnad"?

Hypotesen om SE som Bohemiamannen är intressant, men tunnare än det mesta i denna tråd.

1. De tre kvinnliga journalisterna som vittnar om att de skämtade om Beirut när de hörde skotten bedömer att det var ett par minuter fram till att SE kom in på Bohemia. Det passar in bra tidsmässigt i hur lång tid det uppges att det tog innan polisen var på plats.

2. Du får gärna hänvisa till att ambulansen "visslades in". Att personer vinkade in ambulansen från gatan har jag hört och det kan ha skett helt ljudlöst, eller så lågmält att det inte överröstade ljudet från den normala trafikbilden. Att SE hörde en bilmotor på Sveavägen kanske inte fick honom att stanna upp och titta bakåt. Springer man framåt på isigt underlag med hala kontorsskor är det förenat med viss fara att vända sig om och titta rakt bakåt.

3. Bohemiamannens signalement liknar i högre utsträckning SE än vad mordplatsvittnenas beskrivning av GM gör.

Vad SE gjorde minuterna efter mordet skrevs in i polisens liggare redan 02.05 på mordnatten. Där borde polisens intresse för SE som GM ha slocknat. Teorin om SE som Bohemiamannen är inte luddig utan ganska alldaglig samt trovärdig och rätar ut de extremt få frågetecken som har funnits angående SEs förlorade minuter på mordplatsen.

Edit: Jag antog bara att SE hade en mörk urtavla, då detta verkade centralt för honom och kanske själva färgen på urtavlan stämde så att SE kunde rättfärdiga lögnen att han var närmare mordet än han var för sig själv genom sanningen om färgen på urtavlan. Jag är ingen psykolog och vet inte om SE hade en mörk urtavla eller inte.

Edit 2. Sprang SE i gränden när ambulansen kom till platsen är det inget mysterium varför ingen lade märke till SE.
Senast redigerad av ursprungligen 2022-11-29 kl. 14:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in