2022-12-25, 13:19
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
På vilket pris börjar det bli intressant för dig? Jag är sugen på att hoppa in, men vill inte försöka fånga en fallande kniv. Jag är dock rädd att missa chansen helt (som jag gjorde 2020)

Du skulle ju kunna köra någon trendföljarstrategi typ köp när den är över SMA 200 men sälj när den är under. På det här viset undviker man att försöka pricka toppar och bottnar vilket är supersvårt. Istället följer man med trenden upp och undviker trenden ner. Det här fungerar inte i aktier som mest går sidledes för man blir sparkad ut och in hela tiden men det är en intressant idé i väldigt volatila papper. Det här har fungerat exceptionellt bra i BTC denna cykel. Man sålde på 47000 och undvek hela kollapsen ner till 16000.

För att svara på din fråga: Just nu tycker jag att aktien är så dyr att det är inte motiverat att göra någon omfattande analys men säg att vi kommer ner till PE 20 då ska jag sätta mig ner och fundera över exakt vart jag vill köpa. För som sagt, det är självklart att det är ett bra bolag och en intressant aktie men det är alltid en fråga om pris.
Citera
2022-12-25, 13:48
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du skulle ju kunna köra någon trendföljarstrategi typ köp när den är över SMA 200 men sälj när den är under. På det här viset undviker man att försöka pricka toppar och bottnar vilket är supersvårt. Istället följer man med trenden upp och undviker trenden ner. Det här fungerar inte i aktier som mest går sidledes för man blir sparkad ut och in hela tiden men det är en intressant idé i väldigt volatila papper. Det här har fungerat exceptionellt bra i BTC denna cykel. Man sålde på 47000 och undvek hela kollapsen ner till 16000.

För att svara på din fråga: Just nu tycker jag att aktien är så dyr att det är inte motiverat att göra någon omfattande analys men säg att vi kommer ner till PE 20 då ska jag sätta mig ner och fundera över exakt vart jag vill köpa. För som sagt, det är självklart att det är ett bra bolag och en intressant aktie men det är alltid en fråga om pris.
Tack för ett bra svar! Jag ska försöka att inte få fomo allt för tidigt. På p/e 20 eller runt $70 så börjar det bli väldigt intressant.
Citera
2022-12-25, 18:11
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag har tagit en titt på hans twitter. Orkar inte gå igenom alla hans gamla tweets men jag antar att du följt honom ett tag? Hur är hans track record? Ger han riktkurser och förutsägelser långt i förväg eller vänder han bara kappan efter vinden som alla Wall Street analytiker?

Hans track record är väldigt bra.Det har hänt ett par gånger att han haft vel om vågräkningen i subvågorna. Hans pris-zoner är ruggigt träffsäkra och skall respekteras. Han brukar informera om invaliderings-nivåer. Jag är rätt trygg i min övertygelse att marknaden skall ner ca 20% till, efter ett litet björn-rally som for folk att tvivla på att marknade över huvud taget skall göra en lägre botten. Men just nu är marknaden på tok för bearish.
Citera
2022-12-25, 18:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Tydligen en väldig efterfrågan med $7500 rabatt. Dock så behöver inte Tesla reducera sitt pris när subventionerna träder i kraft nästa år.

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1607034268546629633?s=20&t=8Z5sEjgSyUEBGmKGO4Zk-g
Citera
2022-12-25, 21:27
Medlem
Undra vad SEC tycker om att guida om ”Q4 will be EPIC” och ”just below 50% growth” för att sedan häva ut aktier för tiotals miljarder. Förhoppningsvis når tesla i närheten av de som guidas för annars är en vinstvarning ganska relevant?

https://twitter.com/garyblack00/status/1607107572741570561?s=46&t=fMH4CXEzjFj0ef8y-jXfmQ
Citera
2022-12-26, 09:56
Avslutad
Citat:
Tack för ett bra svar! Jag ska försöka att inte få fomo allt för tidigt. På p/e 20 eller runt $70 så börjar det bli väldigt intressant.

Akta så att du inte missar helt heller

Ett tips är att sprida ut dina köp lite. Har du t.ex. tänkt köpa 100 aktier totalt, köp 5 nu. 5 nästa vecka. Om aktien rasar till låga nivåer köp i grupper om 10 el 20 aktier istället. Räkna på olika scenarion och gör planer för varje.

Finns många som sitter och väntar på en låg nivå och när den inte kommer missar hela åkturen.
Citera
2022-12-26, 11:23
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Akta så att du inte missar helt heller

Ett tips är att sprida ut dina köp lite. Har du t.ex. tänkt köpa 100 aktier totalt, köp 5 nu. 5 nästa vecka. Om aktien rasar till låga nivåer köp i grupper om 10 el 20 aktier istället. Räkna på olika scenarion och gör planer för varje.

Finns många som sitter och väntar på en låg nivå och när den inte kommer missar hela åkturen.

Du kan missa hela åkturen med din strategi också för det finns inget som säger att botten är nådd inom 20 veckor eller vad det nu än tar att köpa 100 aktier. Det är därför trendföljande är en bättre strategi än att portionera ut sina köp. Din strategi är dessutom mycket svårare att implementera eftersom man måste ta reda på vad "låga nivåer" är för något. Det är inte säkert att marknaden håller med dig om vad som är låga nivåer utan skickar ner aktien ännu mer.
Senast redigerad av KJosef 2022-12-26 kl. 11:35.
Citera
2022-12-26, 11:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Grattis alla TSLA ägare! Riktigt fin ökning på börsen idag, nästan 10% och 525$ vid stängning. Och på aftermarket bara fortsätter aktien att öka och har nått 530$.

Teslas börsvärde är nu 95B$. Inte så långt ifrån volkswagen-koncernen och deras börsvärde på 101B$ / 92B€. Det kan bli ett bra år det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Spara det här inlägget så syns vi om 3 år tops.
Att Tesla värderas högre än GM och Ford och närmar sig VW är ett skämt. Noll substans, bara förhoppningar. Framfab 2.0 men modell mega.
Den siste idioten är långt ifrån född.

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag är säker på att det fötts någon sen du skrev det för 2 år sedan, bara ett år kvar nu... tops!.
Uppenbarligen tröttnar du inte på förnedring, men jag tror ingen som läst din historik tar dig på allvar. Jag förstår att det skett en braindrain med dig här. Jag tänkte dock stanna och få se din frustration växa. Det måste ha blivit otroligt jobbigt vid det här laget.

Det här var ju intressant. Nu har det gått tre år sedan originalinlägget. Det visade sig att @Sonnenwende hade rätt. Det är aldrig bra att låta känslorna styra när man handlar med aktier, nått som Tesla fanboys fått lära sig den hårda vägen.

Hur långt kan Tesla ännu falla?
Citera
2022-12-26, 11:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
Ooof https://www.insiderviz.com/company/0001318605
För att ha fickpengar till julklappar sålde Elon för 30 miljarder? Eller läser jag fel?
Citera
2022-12-26, 11:56
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det här var ju intressant. Nu har det gått tre år sedan originalinlägget. Det visade sig att @Sonnenwende hade rätt. Det är aldrig bra att låta känslorna styra när man handlar med aktier, nått som Tesla fanboys fått lära sig den hårda vägen.

Hur långt kan Tesla ännu falla?
På vilket sätt hade Sonnenwende rätt? När inlägget skrevs hade Tesla ett börsvärde på $95B, nu ligger det på $388B. Kallar du det för en dålig avkastning?
Citera
2022-12-26, 12:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
På vilket sätt hade Sonnenwende rätt? När inlägget skrevs hade Tesla ett börsvärde på $95B, nu ligger det på $388B. Kallar du det för en dålig avkastning?
Tror du att Tesla har fallit färdigt nu och hittat sin nivå?
Citera
2022-12-26, 12:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Selektiv kognitiv dissonans. Det är väntat att folk som som alltid tror att Tesla bara är en hype eller bubbla poppar upp från tomma intet och intalar sig att de eller andra är genier när börsen är i sitt absolut sämsta skick men har noll koll på vilket skick Tesla befinner sig i. Jag föredrar att ha rätt på några års sikt än enbart under ett spann av några månader. Vi har gått igenom detta förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in