2026-09-17, 11:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Du jämförde Teslas produktionsbilar med VWs koncept. Det var en dålig jåmförelse och har inget med Optimus att göra.

Jag jämför previs vad jag vill, produkt som produkt, bägge gör exakt samma sak för bolaget ur ekonomiskt perspektiv. Det är tänkta framtida intäkter. Nu kommer Optimus aldrig generera mer än en buckla i Teslas ekonomi de närnaste 20 åren.
Citera
2026-09-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag jämför previs vad jag vill, produkt som produkt, bägge gör exakt samma sak för bolaget ur ekonomiskt perspektiv. Det är tänkta framtida intäkter. Nu kommer Optimus aldrig generera mer än en buckla i Teslas ekonomi de närnaste 20 åren.
Håller med.
Citera
2026-09-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Really?

-Nissan kallar sitt förarassistanssystem för ProPILOT. Även om de betonar att det är ett assistanssystem, har namnet kritiserats för att flirta med begreppet autopilot.

-Volvo Cars gick tidigt ut i samarbeten och pressmeddelanden där de talade om att utveckla en ”Highway Autopilot” för konsumentbilar, samt systemet "Ride Pilot".

-När Toyota för ett antal år sedan visade upp sina tidiga avancerade assistanssystem marknadsfördes det i vissa regioner under begreppet ”auto pilot system”.

-Teknikjätten Nvidia, som levererar chip och AI till en stor del av bilindustrin, lanserade officiellt en plattform för biltillverkare under namnet ”DRIVE Autopilot”.

Skillnaden är att deras teknik inte hotar att få stora biltillverkare i konkurs.
Föga förvånad att du börjar famla efter halvsanningar och omvandlar dem till osanningar.

Nissan har ett system kallat Pro Pilot, eller Pro Pilot Assist på vissa marknader, där bilen kan framföra sig själv under vissa förutsättningar på ett antal förbestämda och noggrant mappade vägar, samtidigt som förarens uppmärksamhet hela tiden övervakas. Men det har aldrig sålts som en autopilot.

Volvo Cars har inte marknadsfört någon "Highway Autopilot". De informerade för flera år sedan att de höll på att utveckla en sorts highway autopilot, som enligt beskrivningen bl.a. ska kunna ta över kontrollen om det upptäcker att föraren tuppar av eller är ouppmärksam. De har däremot en Pilot Assist, där det redan i namnet fastslås att det är ett assistanssystem. Och de utvecklar Ride Pilot som ännu inte säljs.

Toyota visade för länge sedan upp ett framtidskoncept som i interna bilder kallades Auto Pilot System, med den underliggande tekniken Automated Highway Driving Assist, och de tydligt beskrivna funktionaliteterna lane assist och att kunna undvika vissa sorts kollisioner utan förarens inblandning. Men det har aldrig sålts eller marknadsförts som en autopilot till kunder.

Nvidia säljer en teknisk plattform till industrin på vilken det ska gå att utveckla självkörande bilar. Men de marknadsför ingen autopilot till slutanvändare.

Och så har vi Tesla som i åratal spridit storsvulstiga uttalanden om sina självkörande bilar och att alla Teslabilar har självkörningskapacitet, parat med en konsumentprodukt som de kallar Autopilot.

Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Bra där.. Att tvåla dit HasseKlasse är alltid ett nöje. Karln har ju någon obegriplig hybris i de flesta sammanhang..🙁

Ofta är det bäst att tiga, uhhuu..
Haha vaknar Egoisten till liv igen, uppe mitt i natten och skriver svamliga inlägg till sig själv som vanligt. Somna om.
Citera
2026-09-17, 16:19
Medlem
otellos avatar
PE är nu 350 lol, i verkligheten är det såklart betydigt värre då över 50% av Q1- och Q2-earnings utgjordes av engångshändelser som återbetalning av importtullar och orealiserade aktievinster.

Kan någon redogöra för sitt bull-case utan att låta som ett schizo?
Citera
2026-09-17, 21:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
PE är nu 350 lol, i verkligheten är det såklart betydigt värre då över 50% av Q1- och Q2-earnings utgjordes av engångshändelser som återbetalning av importtullar och orealiserade aktievinster.

Ja Tesla är verkligen ett fenomen som inte kan förklaras med vanlig logik då all fundamenta lyser med sin frånvaro. Det är verkligen en religiös sekt som lever sitt eget liv. Man ska nog dra mer paralleller till bitcoin.
Citera
2026-09-18, 09:44
Medlem
Citat:

Marknaden för autonom transport och humanoida robotar är stor.
Tesla är positionerad för att ta en betydande del av marknaden.
Detta premieras av marknaden.
Citera
2026-09-18, 15:22
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggistenn
Men Tesla har inga fungerande produkter, inte ens prototyper.
Andra företag ligger långt före på samtliga områden, dom brottas heller inte med trasiga varumärken.
Tesla är m.a.o. inte på något sätt positionerat för att ta marknadsandelar. Dom tjänar mindre än en dollar per aktie och ders marginaler krymper. Fundamentalt ska den ner under 20 dollar.
Citera
2026-09-18, 16:14
Medlem
Citat:
Men Tesla har inga fungerande produkter, inte ens prototyper.
Andra företag ligger långt före på samtliga områden, dom brottas heller inte med trasiga varumärken.
Tesla är m.a.o. inte på något sätt positionerat för att ta marknadsandelar. Dom tjänar mindre än en dollar per aktie och ders marginaler krymper. Fundamentalt ska den ner under 20 dollar.
Marknaden håller inte med dig.
Men det är ju när man själv har en edge mot marknaden man kan tjäna pengar.
Dock har ju andelen institutionella investerare ökat, så det är dem du bettar emot om du väljer att gå kort.
Citera
2026-09-18, 17:23
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:

Jag är faktiskt väldigt skeptiskt till det där.

Med autonom transport så finns det redan bussar, tåg, tunnelbanor, människodrivna taxibilar och bilpooler. Så det är en extremt konkurrensutsatt och optimerad marknad som de självkörande skrällena försöker knöka in sig på.

Och vad i hela friden är tanken att humanoida robotar ska kunna göra? (förutom det uppenbara att vara sexleksaker). Om humanoida robotar ska bli en grej så måste de ju kunna göra saker bättre och billigare än en människa.

Jag tror jag sagt det tidigare, men om jag vill hänga upp en platt-TV på väggen hemma, så anlitar jag en hantverkare som kan fixa det. Jag köper inte en humanoid robot och en slagborr, och sätter slagborren i tassarna på Plåtnicklas...
Citera
2026-09-18, 20:42
Medlem
otellos avatar
Citat:
Marknaden håller inte med dig.
Men det är ju när man själv har en edge mot marknaden man kan tjäna pengar.
Dock har ju andelen institutionella investerare ökat, så det är dem du bettar emot om du väljer att gå kort.
Marknaden köpte en gång i tiden tulpanlökar för motsvarande flera årslöner. Tesla-aktier är vår tids tulpanlökar.
Citera
2026-09-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag är faktiskt väldigt skeptiskt till det där.

Med autonom transport så finns det redan bussar, tåg, tunnelbanor, människodrivna taxibilar och bilpooler. Så det är en extremt konkurrensutsatt och optimerad marknad som de självkörande skrällena försöker knöka in sig på.
De är för omständiga eller dyra.
Point A till Point B, billigt, utan tidtabell.
Citat:
Och vad i hela friden är tanken att humanoida robotar ska kunna göra? (förutom det uppenbara att vara sexleksaker). Om humanoida robotar ska bli en grej så måste de ju kunna göra saker bättre och billigare än en människa.

Jag tror jag sagt det tidigare, men om jag vill hänga upp en platt-TV på väggen hemma, så anlitar jag en hantverkare som kan fixa det. Jag köper inte en humanoid robot och en slagborr, och sätter slagborren i tassarna på Plåtnicklas...
Plocka i/ur diskmaskin
Tvätt i maskin, torktumlare, vika
Fråga barnfamiljen vad de hade accepterat för månadkostnad för att få detta gjort dagligen.
Citera
2026-09-19, 09:24
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Plocka i/ur diskmaskin
Tvätt i maskin, torktumlare, vika
Fråga barnfamiljen vad de hade accepterat för månadkostnad för att få detta gjort dagligen.
Cirkus 3000 kr/månaden verkar vara svaret på den frågan, baserat på RUT och hemtjänstföretagens prismodeller. Så behöver vara betydligt billigare eller betydligt bättre än min polska för att komma in där.

Är nog lite inne på samma spår som Felicia.C.Rose, sexleksak är en lågt hängande frukt som vi noga kan få se tillgänglig på konsumentmarknaden under vår livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in