Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-25, 12:05
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Precis väldigt många sitter på rörliga lån, och en stor del av de bundna (som haft väldigt låg ränta) löper nu ut i början av året. Idag tecknar sig de flesta för rörliga lån. Jag ligger t ex rörligt då jag tror att inflationen kommer sjunka kraftigt nästa år. Dock tror jag bostadspriserna sjunker fram tills 2024. Vad botten landar kan man bara spekulera i. I bästa fall har vi bara 10%e kvar, i värsta fall uppåt 30%e. Att hus går ned mer än BRF får nog skyllas på Corona och elpriser.

Själv har jag inga planer på att sälja närmsta tiden, men folk som skiljer sig blir ofta illa tvungna. Vi kommer under hösten 2023 läsa om folk som sitter med miljonbelopp i blancolån

Man ska dock inte gotta sig i andras elände, däremot tycker jag inte speciellt synd om de som spekulerat med avsikt att aldrig bosätta sig i objektet.
Glöm inte drivmedelspriserna. Lägenheterna ligger överlag bra mycket närmre kollektivtrafiken. Det är nog inte jättemysigt att pendla med bilen 1-2 timmar om dagen i dagsläget och det finns bra mycket mer utrymme för att saker ska bli värre här än med elpriset som vi iaf. har viss kontroll över.
Citera
2022-12-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men då kan du väl flytta till en övergiven ödegård. För det är ju konsekvensen om vi inte bygger nytt.

En del som inte bor i Stockholm vill flytta hit. Och skall det inte byggas nytt får ju du och andra som menar att det inte skall byggas nytt ta och flytta dit ingen vill bo. Så länge ni gör det så fungerar det ju.

Eller vill du inte ta konsekvenserna av det du förordar?
(Alla som tror blekmyr kommer göra det kan redan nu ställa sig i skamvrån. För de här kommunisterna är det alltid någon annan som skall lösa problemen.)

Men han har en poäng i den demografiska situationen i Sverige. Vår befolkningspyramid slutade vara en pyramid för länge sen. Den har mer formen av ett hus numera:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Tittar du på åldersspannet 30-34 år så kommer den gruppen minska med ca 100 000 individer/kön om 10 år. Rätt många förstågångsköpare som ryker där. Efter gruppen 25-29 år är det ganska avrakat och konstant 300 000 individer/kön rakt av i varje intervall. Den som tror att det här inte får effekter på hela ekonomin ljuger för sig själv. Bland annat på bostadsmarknaden.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2022-12-25 kl. 12:10.
Citera
2022-12-25, 12:08
Medlem
Citat:
Men då kan du väl flytta till en övergiven ödegård. För det är ju konsekvensen om vi inte bygger nytt.

En del som inte bor i Stockholm vill flytta hit. Och skall det inte byggas nytt får ju du och andra som menar att det inte skall byggas nytt ta och flytta dit ingen vill bo. Så länge ni gör det så fungerar det ju.

Eller vill du inte ta konsekvenserna av det du förordar?
(Alla som tror blekmyr kommer göra det kan redan nu ställa sig i skamvrån. För de här kommunisterna är det alltid någon annan som skall lösa problemen.)

Är det inte daga att sälja bostaden nu och investera i en gravplats, liksom-fb? Du kommer snart inte ha råd med din egen begravning. Inte heller kommer pengarna räcka till en egen grav eller en gravsten. I den här takten ska du vara glad om du ens kommer vila för evigt på en kyrkogård. Det lutar åt att du kommer behöva strös ut över Östersjön från en Finlandsfärja under en 24-timmarskryssning.
Citera
2022-12-25, 12:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
får se värdet sjunka med 50% samt stora delar av disponibel inkomst brinna upp i driftskostnader, elräkningar m.m.?
Det är för väl att du dyker upp här.

Flera har blint förnekat att ni som ser 50-70% nedgång i bostadspriser inte skulle finnas. Och jag har desperat fått försvara er existens. (Vi får hoppas att förnekarna nu skäms och ställer sig i skamvrån).
Citera
2022-12-25, 12:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Det har alltså inte att göra med att hantverkarnas löner gått ner?
Hur tänkte du där?

Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Eller att de är kallställda väldigt stor del av året samt kan hyras ut. Löpande kostnad för ett fritidshus beror på nyttjandegrad, så därför kan de vara 'keepers' bra mycket längre.
Dock är det så att om hushållen för ekonomiska bekymmer är försäljning av fritidshuset en lösning.
Det frigör kapital som kan användas för att amortera ned ett lån t ex.

Att vi inte ser prisfall pekar på att hushållen inte har nämnvärda ekonomiska problem.
Citera
2022-12-25, 12:25
Medlem
Citat:
Hur tänkte du där?

Dock är det så att om hushållen för ekonomiska bekymmer är försäljning av fritidshuset en lösning.

Att vi inte ser prisfall pekar på att hushållen inte har nämnvärda ekonomiska problem.

Hur jag tänkte?

Jag har åtskilliga gånger läst i detta delforum att Priserna på bostadsmarknaden styrs till stor del av kostanden för hantverkare. Nu när Priserna gått ner så borde det alltså bero på att hantverkare sänkt sina krav på ersättning(sin lön).

Stämmer inte detta menar du?
Citera
2022-12-25, 12:25
Medlem
Citat:
Det är för väl att du dyker upp här.

Flera har blint förnekat att ni som ser 50-70% nedgång i bostadspriser inte skulle finnas. Och jag har desperat fått försvara er existens. (Vi får hoppas att förnekarna nu skäms och ställer sig i skamvrån).

Varför skulle det vara en omöjlighet?

Se exempelvis på Irland och utvecklingen där 2008-2012 med ganska precis 50% nedgång.

https://tradingeconomics.com/ireland/housing-index

Jag länkade tidigare till kurvor över belåningsgrad relativt disponibel inkomst där det så tydligt syns att bland annat Sverige, Kanada och Australien är de nya PIGS. Vi är där Irland var 2008 nu.
Citera
2022-12-25, 12:28
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyckertt
Sant. Nu är det fortfarande dyrt och första kvartalet 2023 blir högintressant avseende tre viktiga saker.

1. Senaste nytt är att folk och företag inte kan kompenseras som krävs avseende de skenande priserna på el. Det betyder att konkurser och arbetslöshet kan sticka iväg.

2. EU, USA och Sverige har ännu inte visat minsta vilja att föra samtal med Ryssland för att försöka eftersträva fred mellan Ukraina och Ryssland. Detta belastar kraftigt förutsättningarna för europeisk och svensk industri.

3. Fortsatta räntehöjningar kan inte uteslutas. Inflationen är fortfarande alldeles på tok för hög.

Köpläge? Nu? Det är för tidigt för det.

Nej, håller med det är absolut inte köpläge åtminsone på ett år. Förstagångsköparna ska hålla sig borta.

Men du är fortfarande en vidrig Putinist som stödjer terrorstatens anfallskrig med folkmord, våldtäkter, barnamord och tortyr av ett oskyldigt folk.
Ska en oberoende stat som är utsatt för ett anfallskrig och olaglig annektering föra fredsamtal?. Putin kan stoppa sitt anfallskrig idag om han vill.

Men du tycker förstå att även Hitler var en fin kille.
Citera
2022-12-25, 12:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Du verkar verkligen desperat försvara en tro att bostadspriserna/bubblan inte på ngt. sätt är ngt. att bry sig om. Nu drar du plötsligt in fritidshusen som en del av denna alltmer desperata ekvation.
Nej inte plötsligt. Du får ju set till att läsa tråden innan du börjar yra om historiken.

Jag och andra har gjort bedömningen att ifall hushållen får problem så ryker först fritidshusen innan man gör avkall på boendet.

Om du vill invända mot det så varsågod. Men leverera lite logik då. Annars är dina skriverier värdelösa.

Citat:
Jag kan lova dig att priset på fritidshus Och beg.-marknaden för bilar kommer sjunka som en sten framöver.
Varför har inte det hänt redan då?

Är din uppfattning att hushållen inte har några ekonomiska bekymmer?

Citat:
Hade en kollega som fick ärva ett hus som han ville ha 4 mille för och därför inte vill sälja då han inte fick vad han trodde det var värt. "Jag väntar tills det stiger igen". Han kommer få vänta, var så säker.

Fan så kul det är med utvecklingen för er bolånetorskar. Ska bli kul att se hur länge du orkar " Don quijote".
So what?
Där jag bodde tidigare var det en jeppe med ärvt hus som lät det stå tomt i minst 15 år. Det var två saker det användes till. Han hade en bil i garaget där. Och så hade dom en studentskiva där.

Han tyckte det väl var värt det. Men du och andra här kan inte förstå att andra människor har andra preferenser. För er blir det så att dom gör FEL.

--------------------------------------
Var fö ett hus på en parallellgata som också stod tomt. Det var något flip-projekt som pågick i massor med år.
Citera
2022-12-25, 12:33
Medlem
Citat:
Hur tänkte du där?

Nämnvärda är de väl i högst grad. Som sagt, ni verkar ju inte fatta att vi står inför en lågkonjunktur som än så länge bara gläntat på dörren. Iinställningen nu är att avvakta, behålla och hoppas på att man rider genom stormen ungefär som för 15 år sedan. Sitta still i båten och hoppas på det bästa. Sverige klarar sig ju alltid bra. Men så kommer det inte bli. Vi hade vår chans att städa upp ekonomin under de år som varit, men vi körde nollränta och blåste upp bubblan så mycket det gick. Är det något vi lär om oss historien så är det att människor inte lär sig av historien.
Citera
2022-12-25, 12:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hur jag tänkte?

Jag har åtskilliga gånger läst i detta delforum att Priserna på bostadsmarknaden styrs till stor del av kostanden för hantverkare.
Ja, det finns en tydlig logik i det. Man kan inte köpa produktion och renovering/underhåll/modernisering utan att betala de stigande lönekostnaderna.

Citat:
Nu när Priserna gått ner så borde det alltså bero på att hantverkare sänkt sina krav på ersättning(sin lön).
Nej, varför det?

Priserna kan ju falla under produktionskostnad. Finns inga hinder för det.
Men då folk inte får betalt längre så upphör ju produktion/renovering/underhåll/modernisering.

Varför går inte det att inse?

Eller trodde du att löntagare och fackföreningar har någon skyldighet att anpassa sig till folks betalvilja?
Har du sett det hända?

Facket säger bara att då får folk bli arbetslösa istället. Och så sätter man igång en gråtkampanj riktad mot regeringen om arbetslöshet.
Citera
2022-12-25, 12:57
Medlem
Ändå rörande att se hur stark den Svenska bostadsmarknaden faktiskt är. Alla rysstroll i den här tråden som gapar sig hesa om kollaps hit och dit kan ju känna sig bortgjorda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in